Tyttäreni seurustelee yksinhuoltajaisän kanssa.

Vierailija

Yliopistossa opiskeleva 21-vuotias tyttäreni on alkanut seurustelemaan 9 vuotta vanhemman miehen kanssa, jolla on 3-vuotias poika. Biologinen äiti kuoli syöpään ilmeisesti noin vuosi sitten. Miehellä on vakituinen työpaikka ja poika on päiväkodissa. Mitä mies oikein haluaa tyttärestäni? Luulisi hänen etsivän saman ikäistä naista, joka on valmis aikuiseen suhteeseen. 21-vuotias ei sitä todellakaan ole. Äitipuolen roolista puhumattkaan. Miten puhun tyttärelleni järkeä?

Kommentit (4)

Vierailija

Miten niin 21-vuotias ei ole valmis aikuiseen suhteeseen? Itse olin sen ikäinen, kun aloin seurustella nykyisen poikaystäväni kanssa.

Sitä paitsi tyttäresi on aikuinen, eli sulla ei ole päätäntävaltaa tyttäresi elämään, pidit siitä tai et.

Vierailija

Kaikki miehet eivät valitettavasti etsi itsensä ikäistä naista vaan moni havittelee nuorempaa. Kaikia naisia, kuten sinun tytärtäsi ei haittaa, vaikka mies on vanhempi. Itse olin aikoinaan 16-vuotiaasta kaveristani huolissaan kun tämä tapaili 30-kymppistä ja oli silloin äitipuolena 5-vuotiaalle. Tuo suhde toki kaatui ikäeroon pari vuotta myöhemmin. Sitä voit ehkä toivoa, mutta muuta et voi tehdä. Mietippä jos tytär olisikin alaikäinen! Kymmenen vuoden päästä taas alle kymmenen vuoden ikäerolla ei ole juuri mitään merkitystä. Et ole varmaan miestä ikinä edes tavannut, kun saman tien tuomitset. Koska kyseessä on kuitenkin leskimies, niin hän tuskin on parisuhteeseen täysin kykenemätön, toisin kuin eronneet joskus ovat.  Se mitä mies sitten taas haluaa voi hyvinkin olla kunnollinen parisuhde. Toki hän saattaa olla masentunut ja kaivata vain uutta syliä vaimon kuoleman jälkeen. Mutta mistäpä sinä sitä voit päätellä. Ja kukapa olisi valmis äitipuoleksi. Se kuitenkin onnistuu, jos niin haluaa ja nuori aikuinen kyllä sopeutuu mitä erilaisimpiin tilanteisiin, toisin kuin mieleltään kangistuneet keski-ikäiset. Sinun on turha yrittää kääntää tyttäresi päätä, siitä on vain harmia jokaiselle, pahimmillaan omiin vanhempiin ei pidetä edes yhteyttä jos tuomitsevat aikuisen lapsensa parisuhteen.

Vierailija

Sinuna en olisi noin huolestunut. Olen itse suhteessa, jossa ikäeroa lähes saman verran. Lasta tosin ei ole.

Kaikki miehet, joilla on lapsia edellisestä suhteesta, eivät etsi naisesta ''äitipuolta'' lapselleen. Tietenkin tyttäresi täytyy osata suhtautua miehen lapseen oikein. Uskoisin tosin, että he ovat yhdessä puhuneet lapseen liittyvät asiat jo hyvissä ajoin. 

Tyttäresi ei ole enää lapsi, eikä kyseinen ikäero ole mielestäni järjettömän suuri. Mitä mies suhteesta haluaa, on kysymys, jota voisi kysyä keneltä tahansa mieheltä, joka on parisuhteessa. Suhteen ikäero ei itsessään ole ongelma, mikäli molemmat osapuolet ovat henkisesti samalla tasolla. Mielestäni ongelmallisia ovat suhteet, joissa toinen on selkeästi henkisesti alemmalla tasolla. Tätä tapahtuu paljon myös suhteissa, joissa ikäeroa ei olekaan. 
Vaikka miehellä ja tyttärelläsi ei vaikuttaisi sinun näkökulmastasi olevan juurikaan yhteistä, et voi tietää, millaista heillä on yhdessä. Oman mieheni kanssa koimme samantien tietynlaista yhteyttä, ja vedimme molemmat toisiamme puoleensa. Ikäerosta jouduimme tietenkin puhumaan paljon, sillä vaikkemme kokeneet sen vaikuttavan merkittävästi suhteeseemme, emme tienneet kuinka läheisemme siihen reagoisivat. Kun olimme molemmat tavanneet toistemme läheiset ihmiset (perheen, ystävät), tuntui hyvältä huomata miten hyvin parisuhteeseemme suhtauduttiin.

Älä yritä kääntää tyttäresi päätä, se tuskin tulee onnistumaan. Pahimmassa tapauksessa se vaikuttaa sinun väleihisi tyttäresi kanssa. Keskustele tyttäresi kanssa, ja ole myös aidosti kiinnostunut hänen parisuhteestaan. Parasta ehkä olisi kutsua tyttäresi käymään miehensä kanssa. Anna heille tilaisuus.

Jenna-Marjaana

Mikä siinä on niin ihmeellistä? Itse olin 19-vuotias kun aloin seurustelemaan 28-vuotiaan nykyisen mieheni kanssa.

21-vuotias on aikuinen ihminen ja sinä et voi määrätä hänen elämäänsä, vaikka kuinka haluaisit. Jos haluat säilyttää hyvän äiti-tytärsuhteen, niin sinun kannattaa miettiä siltäkin kannalta mikä on järkevää.

Ikäero ei katso sitä välttämättä, voiko suhde kestää. Suhteeseen vaikuttavat monet eri tekijät, eikä ikä kerro aina siitä, onko ihminen kypsä vai ei.

Itseäni tympii se, että ihmisillä on ennakkoluuloja näissä asioissa ja se, että jotkut ulkopuoliset ihmiset mustamaalaavat ja miettivät ensimmäisenä vikoja siihen, miksi tällainen parisuhde toimii, tietämättään sen enempää faktoja. Aikuinen ihminen valitsee oman polkunsa ja varmasti tuon ikäinen jo tietää, mikä on itselleen parasta, mikä tuntuu oikealta ja millainen ihminen tuo onnea elämään.

Meillä on viisi vuotta yhteistä eloa takana, ollaan onnellisesti kihloissa ja meillä synkkaa hyvin. On paljon yhteistä sekä elämänarvot kohtaavat.

Kehottaisin sinua miettimään mikä on sinulle tärkeintä elämässä? Uskon kuitenkin, että yksi elämän tärkeimmistä asioistasioista on se, että tyttäresi on onnellinen elämässään. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat