Parisuhdeongelmia masentuneen poikaystävän kanssa

Väsynyt

Olen ensimmäisessä suhteessani ja seurustellut poikaystäväni kanssa vähän yli vuoden. Meillä on ollut kivaa ja olen nauttinut suurimmaksi osaksi hänen seurastaan. Ongelma kuitenkin on, että hän on masentunut ja se tuntuu heijastelevan parisuhteeseen välillä aika rankastikin. Poikaystäväni tuli jätetyksi juuri vähän ennen seurusteluamme ja otti sen aika raskaasti, mutta tuntuu päässeen jonkin aikaa sitten asiasta yli. Nyt hän on kuitenkin juuttunut kahteen yhden yön juttuuni, jotka minulla oli ennen kuin suhde edes alkoi. Olen yrittänyt selittää hänelle useasti, että seksi merkitsee minulle ja se mitä teemme kahdenvälisesti on tärkeää. Hän saattaa hetkellisesti uskoa, mutta saattaa jo seuraavana päivänä taas ahdistua asiasta. Asiasta tuntuu tulleen pakkomielle ja turhaudun kun joudun selittämään samoja asioita uudestaan ja uudestaan. Hän ei voi ymmärtää millainen ihminen panee toista ihmistä ilman parisuhdetta, ja ahdistuu että meillä on aivan liian erilaiset arvomaailmat. Erotakaan hän ei halua, mutta mikään ei myöskään tunnu auttavan tai kelpaavan. Tämän asian keskusteluun saattaa mennä parikin tuntia päivässä ja juttu alkaa huomenna uudestaan.
En tiedä enää mitä tekisin ja tunnen olevani asian kanssa aivan yksin, joten jos teillä olisi jotain neuvoa tai kommenttia asiaan, olisin kovin kiitollinen

Kommentit (3)

Kokemusta on

Minä en ainakaan tollasta parisuhdetta jaksais ja toisekseen, teidän suhteella ei valitettavasti ole tulevaisuutta jos mies kerran on tollainen. Samalla kannattaa myös miettiä, että jos suhde kestäisikin kauemmin, niin miten kauan luulet jaksavasi selittää tuota samaa asiaa miehellesi? Loppuelämän? Koska sitähän se tulisi olemaan kuitenkin. Jos jossain vaiheessa olisikin "parempi" jakso, niin usko vaan huvikses, että kyllä ne menneisyyden kaivelut taas tulee jossain vaiheessa. Ei mulla muuta.

Vierailija

Tuli nyt kyllä mieleen, että tuo sun ukko vois hyötyä terapiasta. Masentuneen ihmisen aivot jää jumiin ja ne pyörittelee jotakin samaa ikävää asiaa uudelleen ja uudelleen. Aivojen toiminta jotenki hidastuu masennuksessa ja ajattelu muuttuu kapeammaksi, jolloin vain negatiivisille ajatuksille jää tilaa. Psykoterapiassa etsitään keinoja joilla ihminen voi oikeasti päästä eroon kuluttavista ajatusmalleista. Syömishäiriössäkin ihminen jää jumiin tietynlaiseen väärään kehonkuvaan ja ruokailutottumuksiin, mutta paraneminen on täysin mahdollista.

En nyt ekana lähtis ehkä terapiaa hänelle ehdottamaan. Se sitte jos ei muu auta. Kai oot itse muistanut kertoa miltä tuo tuntuu susta? Suosittelen, että kieltäydyt keskustelemasta aiheesta enää uudelleen, jos ei hän pysty ottamaan ollenkaan uutta näkökulmaa. Sanot vaikka että lähdet kaverin työ tms. joka kerta kun sama paska ilmaantuu uudelleen.

Mä oon myös saanut parisuhteessa kuulla monta kertaa siitä, että oon ollu miestäni useammassa seksisuhteessa.  Se on jostain syystä miehille hirveän kova paikka. Tosi vanhanaikainen ajattelutapa hänellä kyllä. Sanot ens kerralla vaan, että tehty mikä tehty et sä voi muuttaa menneisyyttä vaikka kuinka tahtoisit. Ainoastaan sun miehes syövyttää teidän parisuhdetta jäämällä jumiin ongelmiin. Siks sun pitää olla rohkea ja sanoa ettet yksinkertaisesti hyväksy sellaista.

Väsynyt

Kiitos kommenteista ja vinkeistä! Tuntuu helpottavalta, että uskalkasin asiasta puhua ylipäätään. En haluaisi itsekään päästää hänestä vielä irti, sillä on hän aivan ihana ihminen muuten ja haluaisi kovasti päästä eroon näistä asioista. Se mitä olen tehnyt ei inhota häntä, eikä hän tunne inhoa itseäni kohtaan, vaan ajatus on vain jäänyt hänen päähänsä. Ehdotin hänelle varovaisesti terapiaa, ja hän laittaa aamulla viestiä terapeutille, toivottavasti tämä lähtisi tästä parempaan suuntaan. Hän vaikutti itse asiassa helpotutneelta, että kysyin asiasta. Ilmoitin hänelle, että asiasta on raskasta puhua, ja hän tuntui ymmärtävän.

Mä en ymmärrä, kuinka miehillä voi olla vielä tällainen käsitys, varsinkin kun se on aivan tavallista. Kiitos uusista näkökulmista ja kommenteista :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat