Sivut

Kommentit (21)

Tiina

Hienoa Maryan!! Ayaan Hirsi Ali on myös rohkea vääryyttä vastaan taisteleva nainen joka ei ole alistunut. Jatka sinäkin samaa taistelua feminismin puolesta!

Kulttuurirelativismi

Musliminaiset eivät kylläkään hyväksy Ayaan Hirsi Alia, koska tämä on puuttunut islamiin liittyviin ihmisoikeusongelmiin. Ja länsimaisetkin feministit hyväksynyt nykyisin islamilaisen naisten sorron, koska kulttuurirelativismi.

Islamilainen tyyli

"Vaikka olen muslimi, itseni peittäminen ei liity uskontooni vaan se on oman kehoni haltuunottoa."

Ei liity islamiin? Useimmille ei-muslimeille tuollainen perinteinen islamilainen pukeutuminen kuitenkin symboloi islamia ja islamilaista patriarkaalisuutta. Kaapuihin verhoutunut musliminainen ei myöskään näytä niinkään yksilöltä, vaan vain islamin ja eritoten sukupuolensa edustajalta. Ei-muslimi ei voi myöskään tietää, onko verhoutuneella musliminaisella edes lupa puhua ei-muslimien tai miesten kanssa, joten asu myös eristää - verhoutuminen on kuitenkin tavallisinta konservatiivisten muslimien keskuudessa.

Peittävästihän voi pukeutua muutenkin ja moni ei-muslimikin pukeutuu - mutta tyypillinen islamilainen pukeutuminen on islamilaista pukeutumista.

pisslam

Mutta tässähän on lyöty kaksi kärpästä yhdellä iskulla: voi ottaa kehonsa haltuun ja välttyy samalla joukkoraiskaukselta/hirttotuomiolta/ruoskinnalta/mikä nyt sitten ikinä onkaan rauhan uskonto islamin mukainen rangaistus kulkemisesta julkisella paikalla ilman säkkiä.

Kevyen vaatetuksen vapaus

Miksi naisen keho pitää peittää? Jo kaavuissa liikkuminen vaikuttaa hankalalta?

Normaali suomalainen, länsimainen mies suhtautuu bikiniasuiseen naiseenkin ihan coolisti - mutta monissa muslimimaissa taas kaapujen alta vilahtava nilkkakin koetaan niin eroottisena, että nainen voi joutua joukkoraiskatuksi tai jopa kivitetyksi. Ruumiin peittämispakko johtaa kovin usein pikemminkin naisten ja myös naisten ruumiiden sairaanloiseen kontrollointiin patriarkaatin taholta - naisiin ei pystytä suhtautumaan lainkaan ihmisinä, vaan heidät nähdään vain sukupuolensa edustajina ja nainen miestä alempiarvoisena sukupuolena.

Sense

Mitäpä jos otan itsekin vastulleeni "rikkoa normeja" ja totean, että islam ei ole mitään muuta kuin takapajuinen, barbaarinen, alistamiseen ja väkivaltaan taipuvainen kultti, jota ilman maailma olisi parempi paikka meidän kaikkien elää rauhassa ja yhdessä. Ja myös naisten asema maailmassa olisi keskimäärin paljon parempi, vähän kuten meillä Suomessa.

Logiikkaa

Jos haluaa näyttää ettei alistu islamilaiseen eikä länsimaiseen "naisten alistamiseen pukeutumisessa", eikö olisi voinut valita jonkun muun vaatten kuin hunnun? Näyttää vaan siltä että räpiköinnistä huolimatta Maryam on alistettu.

realisti

Suomessa on yhä paljon syrjiviä mekanismeja: rasismia, naisvihaa ja toimintakyvyn ihannointia
ja somalia on tasaarvon mallimaa

Maija

"minun vastuullani on rikkoa näitä normeja"

Minulla jäi tästä kirjoituksesta epäselväksi, että mitä normeja hän on jo rikkonut vai aikooko kenties vasta tulevaisuudessa rikkoa?

Ehkä hänesta somalina on hirveän jännittävää olla feministi, se on kai sitten hänen mielestään normien rikkomista. Somaliassa se olisikin, valitettavasti Suomessa ei taida olla.

sofia

Minä päätän, mitä kehostani näkyy ja kenelle. Tärkeää on ollut myös oppia, että ollakseen hyvä nainen, minun ei tarvitse kilpailla miesten huomiosta. Se saa vain näkemään toiset naiset vihollisina, ei ystävinä. Naisten pitäisi kehua toisiaan enemmän ja olla solidaarisia toisilleen. Se, mitä toinen tekee, ei ole koskaan itseltä pois. - See more at: https://mycosmo.fi/article/mycosmo/maryan-abdulkarim-naisten-pitaisi-oll...

Hienoa! suurin osa naisista on tyhmyyksissään alistunut paljastelemaan itseään. Pukeutua voi kauniisti ja naisellisesti tarvitsematta esitellä ruumiinosiaan muille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat