Koruliikkeessä työskentelystä kokemuksia?

Vierailija

Eli siis, onko kenelläkään kokemuksia koruliikkeessä työskentelemisestä?

Itse olen vain (onneksi) harjoittelussa eräässä koru- ja kelloliikkeessä. Viikon kerkesin olla ja nyt otan loparit, koska huomaan etten kuulu joukkoon ja ei vaan yksinkertaisesti ole minun juttu.

Täytyykö koruliikkeessä työskentelevällä olla jotenkin tietoisuutta koruista ja kelloista jne. Sillä minulla ei ole mitään kokemusta tollaisista ja itse pidän ns. halppis koruja kaulassa ja korvissa. Esimerkiksi työnantajani tyrmistyi kun kerroin että päälläni olevat korut ovat halppis koruja..???

Olisi mukava vaihdella ajatuksia kyseisestä alasta yleisestikin.

Kommentit (3)

Vierailija

Itse en ole myyjänä koskaan ollut, mutta koska korut ovat heikkouteni ja näin, niin kello- ja koruliikkeet ovat tulleet hyvinkin tutuiksi.

Näin voin siis sanoa, että myyjällä on ehdottomasti oltava tietoisuutta kelloista ja koruista. Tai ainakin myynnissä olevista malleista. Kerran eräässä koruliikkeessä kun kysyin näytille erästä kelloa joka oli vitriinissä ja myyjän sen minulle antaessa alkaa pitämään sitä myyntipuhettaan, sanoen kelloa teräksiseksi, vaikka leima kertoi sen olevan titaaninen.. Tuollaisia virheitä ei saa kello/korumyyjälle sattua. Jollei ole varma, mistä materiaalista se myytävä tuote on valmistettu, kannattaa se tarkistaa ennen kuin nimeää valmistusmateriaalin joksikin muuksi kuin mitä se oikeasti on.

Korumyyjää kyllä pitemmän päälle auttaa kummasti, jos tietää koruissa käytetyn sanaston, yleisimmät kivimateriaalit ja kivien hiontamallit, ymmärtää mitä eroa eri materiaalivahvuuksilla on, osaa kertoa miten koru kuluu arkikäytössä, osaa kertoa onko koru pinnoitettu vai pinnoittamaton, tietää mitä seosaineita korumateriaaleissa yleensä käytetään jne. Nämä eivät ole salatieteitä, vaan ahkeralla googlauksella kyllä kaikki informaatio löytyy ja yleensä jos jaksaa valmistajien korusarjoja koskevia tuoteselosteita lukea, saa kaiken oleellisen tiedon irti. Korut ja kellot ovat kuitenkin halvimmillaankin sen verran hintavia tuotteita, että kyllä sitä asiakas toivoo saavansa asiantuntevaa palvelua ja ostettua oikeanlaisen tuotteen itselleen sopivaan hintaan.

Mutta en todellakaan sano, että myyjän pitäisi heti alkuunsa olla erikoisasiantuntija ja näin, sillä koruliikkeessä eri korumalleja ja valmistajia on niin paljon esillä, että niihin perehtyminen vie varmasti aikaa. Tästä syystä hyvä asiakaspalvelutaito korvaa puolet puuttuvasta tiedosta. Hyvä myyjä, joka jotakin ei tiedä, mutta osoittaa aidosti olevansa asiakkaan kanssa yhtä kiinnostunut ottamaan asiasta selvää ja selvittää sen asiakkaalle, on aivan samanarvoinen suoritus kuin suoraan apteekin hyllyltä annettu vastaus kysymykseen.

Itse olen aina pohtinut sitä, että ennen kello- ja koruliikkeen sai perustaa koru- ja kultaseppä, jolle oli ihan omat koulutuksensa, niin nykyään kun on noita isoja ketjuliikkeitä, että onko niiden omistajat kello- ja kultaseppiä, vai ihan tavallisia yrittäjiä, jotka ovat alaan perehtyneet yrityksen myötä ja palkanneet ne koulutetut ammattilaiset sitten vastaamaan korujen/kellojen eri pikkutöistä?

Vierailija

No, siellä missä itse olin harjoittelussa, oletettiin heti, että osaan kaiken automaattisesti, mitä kaikkea liikkeessä on tarjolla jne. Aika typerää mielestäni. Työnanatajan pitäisi kannustaa työhön eikä lannistaa jos tekee virheitä tai ei tiedä asioita. Ja vaikka en tiennyt kaikkea, aina kysyin neuvoa ja apua.. mutta eipä riittänyt, joten en jaksanut jäädä kuuntelemaan jatkuvaa valitusta. Jos kerran etsivät harjoittelijaa, hänen täytyy silloin näes olla täydellinen..

Tämän liikkeen omistajat, jossa siis olin, ovat saaneet perinnöksi suvultaan. Mielestäni eivät välttämättä palkkaa koruseppiä töihin, siis asiakaspalvelu hommiin vaan yleisesti esim. merkonomi, tai jonkun vastaavan tutkinnon käyneen ihmisen.
Siellä missä itse olin harjoittelussa, niin siellä oli erikseen kelloseppä tekemässä töitä omassa pikku nurkkauksessaan.

Mutta siis yleisesti luulen että kuka tahansa siis voi tottakai perustaa koruliikkeen. Mutta harva ihminen joka ei ole käynyt mitään kellosepän tyylistä koulutusts (onko edes sellaista?) on vähän vaikea kertoa sitten esim. miten korun tai kellon pystyisi korjaamaan jne.

Vaikea sanoa kun en ole ammattilainen :P

Vierailija

Tökerö asenne kyllä ollut siinä koruliikkeessä. On todella typerää olettaa, että harjoittelija, joka tulee ensimmäistä kertaa liikkeeseen, tuntisi alan ja liikkeen kuin vanha konkari. Ei kukaan nyt liikkeen kaikkia myytäviä tuotteita saatikka liikkeen toimintamallia hetkessä opi tuntemaan. Sitä paitsi, jos harjoittelijat olisivat aina täysinoppineita ammattilaisia, miksi he sitten olisivat harjoittelijoina? Mihin siät harjoittelua silloin tarvitsee?

Korusepät ovat koruartesaaneja, joita valmistuu käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksista eli ammattikouluista. Korusuunnittelijat/muotoilijat ovat sitten AMK- tai yliopistotason muotoilijoita. Kellosepäksi voi Suomessa opiskella Espoossa: http://www.kelloseppakoulu.fi/. Tuolla samaisessa koulussa koulutetaan myös erikoismyyjiä juurikin kello- ja koruliikkeisiin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat