Miten saisin muutettua poikaystäväni ruokatottumuksia?

Seuraa 
Liittynyt29.6.2009

Miten saisin muutettua poikaystäväni ruokatottumuksia? Hän ei syö kanaa eikä kalaa, jotka taas mulle maistuu (varsinkin kana). Myös valkosipulista olemme eri mieltä, minä pidän siitä, hän ei. Hän ei myöskään syö ihan hirveästi salaattia, mutta onneksi kuitenkin edes vähän.

Hän on myös kotonaan oppinut napostelemaan varsinkin viikonloppuisin sipsejä. Itse en niitä muuten söisi, mutta haluan miellyttää poikaystäväni vanhempia syömällä sitä, mitä tarjotaan. Meillä on tullut aiemmin kränää ruoasta, enkä halua, että sama tapahtuu taas..

Onko teillä ehdotuksia, miten saisimme yhteiset ruokatottumukset? Kysyn tätä vain jo oikeastaan ihan tulevaisuuttakin varten; jos satumme joskus muuttamaan yhteen, en haluaisi riidellä ainakaan ruoasta..

Kommentit (3)

Vierailija

Opettele kokkaamaan herkullisia kana-, kala- ja kasvisruokia. Luulisi paatunemmainkin lihansyöjän rupeavan arvostaa niitä kun saisi syödä niitä hyvin tehtyinä. Voisit myös keskustella asiasta hänen kanssaan. Kerro, että olen huolissasi hänen terveydestään jos hän jatkaa tuollaisella ruokavaliolla.... Hän on varmaan aika nuori mies. Kyllä hänen vielä kestää syödä tuolla tavalla, mutta ootappaa vaan kun hän alkaa lähennellä kolmeakymppiä. Alkaa sitä vararengasta kertymään ja huono ruokavalio saa ihmisen muutenkin veltoksi.

Jos mikään ei auta, kannattaa miettiä onko hän sellainen mies, jonka kanssa ylipäänsä haluaisit muuttaa yhteen. Jos sinulle ruoka ja ruokavaliosi on tärkeää tulee varmasti tulemaan ongelmia viimeistään yhdessä asuessa´, jos hänen ruokatottumuksensa eivät muutu.

Vierailija

En osaa sanoa muuta kuin että totuttelemalla,mikäli poikaystäväsi valmis siihen,pakottaahan ei voi,siitähän vasta riitoja tuleekin :/ itse en syö punaista lihaa ja tykkään mausteisesta ja tulisesta ruoasta josta mieheni ei tykännyt ollenkaan saurustelumme alussa.
niin vain kävi että minä paremmin kokkaavana tein omia ruokia ja mies söi,alkoi tykkäämään ja pitää tulisesta ruuasta vielä enemmän kuin minä :) ja koska hän on sekasyöjä,niin syö kaikkea mitä minäkin,eli aika vähän enää punaista lihaa ja se on ok hänelle :) hän ei myöskään pitänyt valkosipulista mutta maistoi väkisin aina kun minäkin söin,sillätavoin valkosipulin aromit eivät ole niin voimakkaita itselle kunmaistaa edes vähän.
ja Tadaa,nykyään heppu syö myös hyvillä mielin valkosipulia :) napostelun vähentämiseen sinä voit vedota sillä että se on yksinkertaisesti epäterveellistä ja onko sinun pakko syödä jos toiset syövät?kyllä heidänkin pitäisi osata arvostaa sinun mieltymyksiä edes sen verran että pystyt kieltäytymään? :)

543
Seuraa 
Liittynyt14.3.2012

En pitäisi poikaystäväsi ruokatottumusten muuttamista ajankohtaisena tai edes todellisena ongelmana. Niin kauan kuin asutte erillänne, en näe syytä syödä samaa ruokaa. Kotonanne saatte varmaan molemmat mitä haluatte ja kylässä yleensä syödään, mitä on tarjolla ja jos se ei kelpaa, aina voi syödä kotona ennen kylään menoa.

Sipsejä sinun ei todellakaan tarvitse syödä kohteliaisuudesta. Voit sanoa, että et kamalasti pidä sipseistä tai sitten voit ottaa vain muutaman. Vai valvovatko poikaystäväsi vanhemmat vieressä ja tuputtavat sipsejä kuin mummot tuputtavat kolmatta pullanpalaa?

Jos yhteenmuutto todella on ajankohtainen asia, kehotan teitä yhdessä istumaan alas keskustelemaan ruokapolitiikasta. Kuka tekee ruokaostokset, entä kuka ruoan? Jos sinä olet se joka tulee ruoanlaittoa harrastamaan, tee heti selväksi, että sinä teet terveellistä ruokaa etkä ala erikseen valmistaman poikaystävällesi jauhelihakastiketta, kun itse syöt kanakastiketta. Valkosipulin voit lisätä omaan annokseesi jälkeenpäin, sillä jos poikaystäväsi sitä inhoaa, olisi epäreilua "pilata" hänen annoksensa sillä. Minulla on siis sellainen periaate, että kokki päättää ruoan, mutta muillakin syöjillä on oikeus esittää toiveita ja pyyntöjä.

Salaatin syömisestä olen sitä mieltä, että siinä kannattaa todella pyrkiä muutoksiin. Itse usein teen salaatin valmiiksi lautasille, että poikaystäväkin varmasti syö ja vaikkei hän itse salaattia osaa kaivata, kyllä hän aina mukisematta sen syö. Salaatin syömisen pitäisi olla sellainen asia, joka on opittu jo ihan lapsena, joten jos niin ei ole käynyt, tuollainen lastenkasvatusmetodi on vain paras. Yksi on myös se, että saat jälkiruokaa, kun olet syönyt porkkanasi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat