Laiha ja ylpeä siitä !

Vierailija

Olen kyllästynyt tähä "lihavien paapomiseen" (laihaa saa haukkua, mutta lihavaa ei)Itse olen aina ollut hoikka enkä ole koskaan tietoisesti yrittänyt laihduttaa olen vain aina ollu tämmöinen. Ärsytys tulee siitä kuinka minua ollaan kohdeltu pienen ikäni aikana kuten esimerkiksi muutama vuosi sitten joku tuntematon nainen pysäytti minut keskellä katua ja kysyi syönkö koskaan, pieni kommentti, mutta se pyörii yhä mielessäni, itselleni ei tulisi mieleenkään, koskaan mennä sanomaan lihavalle ihmiselle, että ehkä hänen kannattaisi lopettaa syöminen. Ja sitten on monesti kommenttia on tullut siitä kun käyn salilla "mitä sä siellä teet kun oot jo noin laiha, ei sun tarvi käydä salilla" vastauks kuuluu, että käyn salilla pitääkseni itseni kunnossa ja terveenä en laihduttaakseni! Ihan kuin meitä laihoja saisi painaa alas niin paljo kuin lystää. Onko siellä ketään muuta kenellä olisi kommentoitavaa tai asiaa kysyisestä aiheesta ?

Kommentit (6)

Vierailija

En itse ole todellakaan laiha. Olen kuitenkin seurannut parhaan ystäväni taistelua anoreksian kanssa. Silloin kaikki kommentoi, että "kumpa olisin mielummin liian laiha niin saisin syödä kaikkea hyvää. Lihoaminen kun on niin paljon helpompaa". Juu ei ollut ystävälleni, mutta yhteisvoimmin onnistuimme lihottamaan hänet niin, että hän on nyt ylpeä itsestään. Taistelemme edelleen sen eteen, ettei hän laihtuisi. Tai no, hän se kaiken työn tekee, minä yritän vain tukea häntä.

Ero sinulla ja hänellä on vain se, että hän EI olisi IKINÄ kuvitellutkaan itkevänsä asiaa otsikon alla, joka on "laiha ja ylpeä siitä" Mitä valitat jos olet ylpeä? Miksi huomauttelut häiritsee jos olet mielestäsi muuten tervekroppainen? Miksi et lauo takaisin vaikka "ai anteeksi, olisitko sinä halunnut tarjota. Minä ottaisin pitsan"?

Vierailija

Otsikosta puheen ollen se on vain sen takia siinä, kun näkee monia blogeja, keskusteluja yms. joissa otsikko lihava ja ylpeä siitä, pyöreä ja ylpeä siitä ymyms, ja jos sanoo et on laiha ja ylpeä siitä, niin tulee heti sanomista kuinka helppoa on olla laiha jne. Huomauttelu häiritsee juuri sen takia, että ihmiset luulevat että laihalle saa puhua miten lystää, mutta lihavn kanssa pitää varoa painokeskustelua. Eikä hoikka saa puhua painostaan esimerkiksi "on tullut pari kiloa lisää" ilman että tulee negatiivistä kommettia perään.

roselavender
Seuraa 
Liittynyt12.3.2012

Pytyn hyvin samaistumaan aloittajaan. Olen myös ollut aina hyvin pieniokoinen ja laiha ja kuullut siitä päivittelyjä koko elämäni ajan. Myös anoreksia epäilyjä on tullut vaikka ikinä en ole yrittänyt laihdutta paremminkin lihottaa itseäni, joka ei muuten.ole helppoa :) käyn myös ahkerasti salilla ja kuntoilen muutenkin ja ihan vain kunnon vuoksi. Ehkä nuorempana teini- ikäisenä laihuuskommentit haittasivat enemmän mutta nykyään en oikeastaan jaksa välittää koska olen itse tyytyväinen omaan kroppaani :) On vaan todella kummallista että laihalla ihmiselle saa aivan tuntemattomatkin kommentoide että " kauhea kun sinä olet laiha" ja siitä ei saisi loukkaantua, mutta jos hieman ylipainoiselle.menisi sanomaan " kauhea kun sä olet lihava" niin se on todella loukkaavaa. Minusta arvostelu kokoon tai muuhun katsomatta on.epäkohteliasta ja voi loukata .

Vierailija

Komppaan. Sain kuulla juuri eilen, "no sun ei ainakaan tarvii laskea kaloreita". Öömmm, totta, mutta miks se piti mainita? Näin sanoo yleensä ne ihmiset, jotka on niin normaalin painoisia kuin olla ja voi ja mulle saa sitten huomautella mun pienuudesta, kun itsellä on muka jotain "ylimääräistä". Just joo.
Oon yrittänyt lihottaa, mutta ruoka ei vaan ole mulle ykkös prioriteetti elämässä, joten eihän siitä mitään tule.

Siitä olen eri mieltä, että lihaville ei sanota koskaan mitään. Isoluisemmat ihmiset saavat ehkä kuulla enemmänkin painostaan. Varsinkin epäsuorasti. Ei sekään ole hyvä. En toisaalta itse huomauttelisi muille painosta.

Muhun ei oo vaikuttanu koskaan se mitä muut sanoo, vaan se mitä itse ajattelen. En mää oo ollu koskaan tyytyväinen itseeni näin hoikkana.
Siitähän se johtuu, että kun muut ihmiset on niin eri kokoisia tänä päivänä. "Ennen vanhaan" kaikki oli suht hoikkia. Jos muut olis yhtä laihoja kuin minä, olisin ehkä tyytyväisempi. Pitäis ottaa joku kunto ja syömiskuuri. :D

Vierailija

Samaa mieltä tuosta kokoon tai muuhun arvosteluun, ihmiset ottavat asiat eri tavalla, mutta arvostelu voi loukata lihavaa että laihaa. Usein on niin että lihavaa ehkä haukutaan "salaa" tai seläntakana, mutta kumpi on parempi olla tietämättä ihmisten arvostelusta vai se että joku tuntematon tulee kadulla pysäyttämään ja kommentoi ulkonäköäsi negatiiviseen sävyyn. Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että mölyt voi pitää mahassaan jos ei ole positiivistä sanottavaa. (täysin tuntemattomien kesken)

Vierailija

Joo mua kans jurppii tää kun lihavia "paapotaan" mutta heti kun joku on hoikka, häntä saa arvostella jne. Ymmärrän kyllä ihmisten huolen anorektisen laihoja kohtaan. Itse olin ennen hiukan pyöreä, silti normaalipainoinen. Lopetin juhlimisen ja innostuin tosissani liikunnasta. Aloin mm. harrastamaan juoksua ja pian kehityin jo niin huimasti siinä, että pystyn tosta noin vaan juoksemaan 10 km lenkkejä. Samalla siinä karisi lähemmäs 10 kg myös pois. Nyt jotkut neropatit välillä kuittailevat, että mitä sinäkin vielä juoksentelet ja lopeta jo tuo laihdutus. Raivostuttavaa kun en alun alkaenkaan alkanut harrastaa liikuntaa laihtuakseni vaan pysyäkseni kunnossa ja koska pidän liikunnasta.

Ihmiset kokevat sen olevan jotenkin oikeutettua ja normaalia ilmaista ääneen huolensa laihan painosta. Mutta jos menet sanomaan ihan vain puhtaasti huolen takia ylipainoiselle ystävälle, että hänen kannattaisi pudottaa painoaan, sinut heti leimataan arvostelijaksi. Tunnen joitakin erittäin ylipainoisia ihmisiä, joille haluaisin sanoa, vain siksi, koska minua surettaa katsoa kun he pilaavat terveytensä. Mutten tietenkään voi enkä kehtaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat