Apua ruokavalion muutoksessa

Vierailija

Mulle on ihan muutaman kuukauden aikana hiipinyt painoa lisää n.5kg, ja alle vuodessa melkein 10kg, mulla ei ole oikein koskaan ollut painon kanssa ongelmia (mitä nyt reisien & lantion leveyden joka on periytynyt suvusta mulle) En ole koskaan tapellut painoni kanssa, eikä mun ole tarvinnut miettiä mitä suuhuni pistän, eikä edes liikkua. Mutta nyt iän myötä sitä painoa on alkanut tulla enkä enää voi elää samaan malliin kun ennen, joten jokunen viikko sitten päätin ottaa itteäni niskasta kiinni, oon kyllä ihan ok saanut alotettua, jumppaan tietyt liikkeet iltaisin ja joka päivä oon yrittänyt lenkeillä.
Ainut ongelma on tuo ruoka, olen yrittänyt vaihtaa sitä terveellisempään, mutta oon niin juurtunut käyttämään kermaa ja voita(onneksi sentään kasvirasvaperäistä kermaa) ruoanlaitossa. Tätä menoa mun paino ei tipu kyllä!
Mä tein yks päivä risoton johon laitoin ihan vaan maustamatonta kanaa, riisiä, hernemaissipaprikaa ja aurinkokasviksia, söin sitä ison annoksen töissä, meni 30min ja mun maha kurni jo ihan kamalasti!
Eli pitäisi olla jotakin kevyttä ruokaa, joka myös sitten OIKEASTI pitää nälkää loitolla, tuona päivänä kun vetäsin ton risoton, olin niin äksy ja nälkäinen tuo päivän jälkeen ja joku mun epäonnekseni oli tuonut töihin taukotilaan kauheen kasan mässyä ja pizzaa, sitähän sitten tuli siellä nälissään vedettyä ja kotona illalla suklaata. Eli jos syön ruokaa joka ei pidä pitkään nälkää niin koko loppupäiväkin menee iha överiks sitten. Oon yrittänyt kyllä juoda paljon vettä, syödä rasvatonta rahkaa ja jugurttia sekä pähkinöitä, niillä saankin kivasti aamun alotettua, mut en keksi mitä söisin välipalaksi ja lounaaksi? Kun mulla ei nälkää pidä kasvikset ja marjat pelkiltään, tarviin oikeasti tuhdin annoksen lounaaksi, koska mä pärjään yhdellä tuhdilla ruoka-annoksella pitkään. Ennen jos söin hesessä hamppari aterian, mun ei tarvinnut loppupäivänä syödä enään mitään, jos syön jonkun kasvis jutun, veän loppupäivän kauheesti kaikkee koska oon vaan niin nälkänen kun se ei pidä nälkää! :D
Yks mun lemppari ruoka on kasvissosekeitto, mutta se pitää about tunnin nälkää ja maha kurisee taas ihan kauheasti.

Nyt siis auttakaa mua tekemään ruokavalio remontti!

Kommentit (9)

Vierailija

Eli tosiaan suosittelen sitä vettä juomaan paljon niinku teetki. Elimistö saattaa joskus sekottaa nälän ja janon tunteen, joten kuuntele omaa kehoa tarkkaan. Kannattaa myös vaihtaa tavallinen riisi täysjyvään, sillä siinä on enemmän kuituja. Tekee hyvää suolistolle ja pitää kylläisenä pidempään. Valkoisessa riisissä,leivässä ja pastassa on enemmän hiilihydraatteja, ja ne siirtää nälkää vaan hetkeksi pois. Puolen tunnin päästä tuntuu että on vaan kovempi nälkä. Itselläni on paha tapa napostella, joten pidän aina mukana kirsikkatomaatteja/hedelmiä. Välipalana toimii erilaiset marjat rasvattoman rahkan/jugurtin seassa. Vähärasvainen raejuusto ja hedelmät toimii kanssa hyvin keskenään, ja lounaaksi kalkkunatortillaa (täysjyvä lätty, vähärasv. mozzarellaa,kalkkunaa ja salaattia),linssikeittoa tai vaikka lounassalaattia.
Laita itsellesi vaikka jääkaapin oveen jokin sinua motivoiva kuva, jota katsoessasi voit miettiä että onko sulla todella taas nälkä, vai tekeekö vaan mieli syödä. Hedelmien ja kasvisten syönti on tosi tärkeää. Teet niistä vaikka hedelmäsalaatteja ja kana/kalkkunakasviswokkeja! Ja kannattaa sitten myös pitää ateriarytmi säänöllisenä jotta myös verensokeri pysyy tasaisena koko päivän. Sun ruokavalio kuulostaa jo nyt tosi hyvälle, ilman tuota repsahtelua joka on hyvin inhimillistä.Anna itselles kuitenkin lupa pitää viikossa yks herkuttelupäivä. Kyllä se siitä vielä lähtee, tsemppiä :)

Vierailija

Hei mulle kävi kans noin. Tosin mulla ei ollu syynä ikä vaan tosi kurja parisuhde. Paino nousi huomaamattani ja pian olinkin melko iso. Nyt olen pudottanut painoa reilu 10kg vähän reilu puolenvuoden aikana.
Komppaan edellistä: laita tietokoneen taustakuvaksi, jääkaappiin, minnetahansa kuva, joka motivoi. Aloin tiputtamaan painoa yrityksenä jokapäivä saada pois 0,2kg. Jokapäivä se ei onnistu, mutta seuraavanapäivänä viimeistään. Lisäksi se motivoi, kun onnistuu näissä pienissä tavotteissa.
Tarkkaile mitä syöt. Voita ja kermaa EI tarvitse jättää pois, vaikka useimmat niin luulevat. Voisiko määrää ennemmin vähentää? Jos pidät mausta, niin pienennä aluksi annoskokoja. Syö vain silloin kun on nälkä ja vain sen verran, että nälkä lähtee.
Kun painonpudotus tyssää (tai jo aikaisemmin) ota käyttöön ruokapäiväkirja. Tarkastele, että syöt 3-4h välein. Tällöin elimistö pysyy sopivasti aktiivisena. Syö 2 lämmintäruokaa, aamupala, iltapala ja välipala. Älä syö klo 20 jälkeen. Juo paljon vettä, se kuljettaa kuona-aineita.

Ruokailun lisäksi tulee muistaa liikunta. Aluksi pienikin lisäys auttaa. Jos et harrasta mitään, aloita kävelyretkillä, nouse rappuset hissin sijaan jne.

Tässä nyt oli niin monta perus juttua, mutta toimivia. Pääasia on kuitenkin, että älä ahmi liian suurta muutosta kerralla. Aloita vaikka annoskokoa pienentämällä ja sitten kun olet tottunut siihen, lisää liikuntaa jne. Alku on vaikeinta, mutta sittenkun vaihtiin pääsee, sitä jää "koukuun" :) Tsemppiä :)

Vierailija

Mamelutti:

No mä lihoin kun alotin uuen parisuhteen, paremman ja onnellisemman, mutta alettiin käymään ulkona syömässä enempi mitä ennen oli syönyt. Ja töiden jälkeen oli helppo ajaa mäkin autokaistan kautta, ei tarvinnut kotona alkaa pitkän iltavuoron jälkeen tekee ruokaa, ostettiin myös rasvakeitin :D Muutenkin pidettiin lähes joka ilta herkkuiltoja, paljon sipsiä, karkkia ja kasa leffoja, siitähän ne kilot tuli. Tosin oon ennenkin voinut syödä miten sattuu liikuntaa harrastamatta, mutta ennen oli koulumatkat pyöräiltävänä, nyt on jo monta vuotta sitten nekin opiskelut opiskeltu niin ei ole ollut hyötyliikuntaa. Mutta sitä mä tässä hämmästelen, kun oon voinut vielä 19vuotiaanakin syödä miten sattuu, olin jopa 21vk abcllä töissä ja lähes joka päivä vedin hamppareita ja ranskiksia, tuli myös työn lomassa juotua limsaa huikeita määriä, mutta mä en lihonnut mihinkään suuntaan, pysyin ennallani. Mutta nykyään parin pv epäterveellinen ruokavalio näkyy heti perseessä ja reisissä :D
Miten sä sait laihdutettua noin hyvin? Mitä sä söit lounaalla? Mä syön yleensä aamulla rahkaa ja jugurttia, sit jotakin hedelmiä, tosin en syö koskaan välipaloja, kidutan itteeni vaan vedellä (joskus syön pähkinöitä) siihen asti, että on lounas. Lounaan jälkeen selviänkin sitten jonkun 4 tai 5h syömättä jos saan kunnon lounaan, ja illalla syön leipää tai salaattia. Viikon oon syönyt vähempi ja itteni mieleestä terveellisemmin, ei oo kilot karissu, oon käyny myös lähes joka päivä n.4km ripeellä kävelylenkillä, oon yrittäny juosta aina osan matkasta, tai no hölkätä, mut oon jo niin rapakunnossa kun en tossa yhessä vaiheessa harrastanut mitään liikuntaa niin kunto rappeutu oikeen kunnolla. Niin tosiaan ei sit se hölkkä oikeen onnistu. Sitten teen muutamaa jumppa liikettä joka ilta, ne oon saanu tehtyä ihan joka kerta, yhtään en oo lintsannu niistä, ja yritän nostaa aina vähän niitä et tekisin päivä päivältä enempi.
Osaatko kertoo minkälaisia välipaloja vois laittaa, mulla ei pelkät hedelmät, kasvikset & marjat tosiaan pidä nälkää.

Vierailija

Osaisko joku neuvoa mulle jotain tiettyjä reseptejä joilla vois lounaan tehdä, sellasia mitkä pitää nälkää? Söin tänään 4kpl kananugetteja, siis ihan tein uunissa, en ostanu mitään mäkin tai hesen :D Niiden kanssa keitin porkkanoita ja paistoin sipulia, sitten oli vielä raejuustoa, ja ei menny ku tunti nii maha jo kurni, tosi raivostuttavaa, tuntuu ettei kasvispitoisempi ruokavalio vaan pidä nälkää.
Sitten ottaisin vastaan jos joku osaisi neuvoa joitain smoothieita tai pirtelöitä joita voisi tehdä, nälkää pitäviä nekin.

Mä en voi kyllä täysin rasvaa jättää pois, tai voisin, mutta en halua, tykkään hirveesti leivän päällä oivariinista, en osais käyttää enään muuta. Ennen paistoinkin kaiken voissa, nykyään paistan öljyssä.
Mikä öljy on muuten kevyin ruoanvalmistuksessa?
Meillä menee vähän ristiin kotona nää jutut kun mies on vähän kaikkia makeutusaineita ja kasvirasvoja vastaan, onneks se voi syödä ruokia kuitenki mitä niistä teen, ei se nirsoilee ala, se on Antti Heikkilä fani :D
Ite yritin viikon ajan sitä karppi hommaa, mut lihoin enempi vaan palloks. Sit salilla personal trainer sano, että se homma ei vaan yksinkertaisesti sovi kaikille, niin jäi lyhyeen se ja nyt yritetään tätä perinteistä, vähempi rasvoja menetelmää.

Vierailija
visitor

Miten sä sait laihdutettua noin hyvin? Mitä sä söit lounaalla? Mä syön yleensä aamulla rahkaa ja jugurttia, sit jotakin hedelmiä, tosin en syö koskaan välipaloja, kidutan itteeni vaan vedellä (joskus syön pähkinöitä) siihen asti, että on lounas. Lounaan jälkeen selviänkin sitten jonkun 4 tai 5h syömättä jos saan kunnon lounaan, ja illalla syön leipää tai salaattia. Viikon oon syönyt vähempi ja itteni mieleestä terveellisemmin, ei oo kilot karissu, oon käyny myös lähes joka päivä n.4km ripeellä kävelylenkillä, oon yrittäny juosta aina osan matkasta, tai no hölkätä, mut oon jo niin rapakunnossa kun en tossa yhessä vaiheessa harrastanut mitään liikuntaa niin kunto rappeutu oikeen kunnolla. Niin tosiaan ei sit se hölkkä oikeen onnistu. Sitten teen muutamaa jumppa liikettä joka ilta, ne oon saanu tehtyä ihan joka kerta, yhtään en oo lintsannu niistä, ja yritän nostaa aina vähän niitä et tekisin päivä päivältä enempi.
Osaatko kertoo minkälaisia välipaloja vois laittaa, mulla ei pelkät hedelmät, kasvikset & marjat tosiaan pidä nälkää.

Mä alotin päivän syömällä aamupalaks jugurtin ja näkkärin (kuitu&maito) Aamupalan jälkeen söin seuraavankerran koulussa esim: 1-2 perunaa, pihvi ja reilusti salaattia sekä leipä. Joskus jouduin heittämään ruokaa jopa menemään. Koulun jälkeen söin toisen lämpimän aterian eli esim uunissa valmistettua kanaa (yleisin) tai kasvis wokkia kevyesti maustaen. Sitten söin iltapalaksi keitettyjä ruusukaaleja ja porkkanoita.
Huomasin kuitenkin, että koska syön vahvoja lääkkeitä, kärsin aineenvaihdunnan häiriöistä muutenkin sairauteni puolesta. Niinpä ostin luontaistuotekaupasta teetä "YogiTea: Stomach ease" ja magnesiumoksidi tapletteja. Nämä nyt mainitsen sen takia, sillä ne toimivat. ilman hyvää aineenvaihduntaa kun on lähes mahdotonta onnistua.

Liikunnan määrää nostin niin että nyt liikun 5h/vk ja joskus enemmän joskus vähemmän :) Lisäks asun 9kerrokses ni sillointällöin rappuset saa pepun näyttämään paremmalta ;)

Välipala vinkeiksi voisin sanoa esim kuitupitoiset välipalat esim näkkäri. Näkkäri tuskin riittää, joten sen lisäksi esim rahkaa tai jugurttia eli hyvin paljon muistuttaa aamupalaa. 4-5h on kuitenkin hiukka liian pitkä aika olla syömättä. Älä sorru välipala kekseihin kuten Alpene. Ne ovat kaloripommeja. Muita vaihtoehtoja löydät kaloreita katsomalla. Aikuinen nainen tarvitsee vähän reilu 2000 kcal/vrk.

Karppauksesta voi kans ottaa sen verran mallia, et vähentää hiilareit. Syö enemmän lihatuotteita. Älä kuitenkaan jätä hiilareita kokonaan, sillä aivot tarvitsee vähintään 100g hiilihydraatteja/vrk. Lisäksi leipähän on aika hyvää :) Niin ja älä jätä herkkuja. Tiedän, että kuulostaa oudolta, mutta jos tutkimuksien mukaan aamulla herkkuja syövät laihtuvat helpommin. Mutta huom vain aamulla tai aamupäivästä. Sillä elimistö saa energiaa toimiakseen ja päivällä ei tule niin kova hinku napostella nameja.

Vierailija

Niin ja noista makeutusaineista: luontaiset sokerit ja oikea voi tai luontaiset öljyt on elimistölle helpompia pilkottavia. Makeutusaineiden kemiallinen ketju on hajottajille outo ja niinpä se ei eliminoidu yhtä helposti. Toki jos aineenvaihdunta toimii ongelmitta, niin mikäs siinä. Painon pudotuksen ajaksi kehottaisin kuitenkin vaihtamaan.

Ai ja välipaloiksi sopii lämminkuppiateriat. Helppoja töissä nutittavaksi ja säilyttää esim työpöydän lokerossa yms. :) Lisäks ne on hyvii varsinki just näkkärin kanssa :)

Vierailija

Mutta jos ei kannata käyttää makeutusaineita, niin sittenhän sitä tulee syötyä sokereita ja sokerithan ne lihottaa. Esim tänään tein kattilallisen marjakeittoa, makeutin sen hermesetasilla, koska ne sokerit lihottaa.
Ennen olen vastustanut makeutusaineita, kun olen kuunnellut mitä Antti Heikkilä niistä puhuu (vaikken itse koko miehestä perusta, niin en ole voinut olla kuulematta ja lukematta kun mies katselee Antin haastatteluja ja sen kirjakin täältä löytyy)
Mutta nyt sitten laihiksen kun alotin, luin jostain, oisko ollut keventäjät tms, että niitä kannattaa käyttää (makeutusaineita) apuna painonpudotuksessa.
Ennen en ois ostanu millään ilveelläkään aspartaamilla makeutettua limsaa ja jugurttia, nyt niitä löytyy kaapista. Rahka on vaan niin pahaa pelkiltään, se ei myöskään maistu mulle hedelmien, marjojen tai pilttien kanssa, vaan jugurtti vie sen makua pois, ja keventäjissä tai jossakin vastaavassa sanottiin, että laihduttajan ei kannattais syödä missään nimessä maustettuja jugurtteja. Minä kun en niitä pois halunnut jättää, aloin ostaa tota makeutusaineella makeutettua.
Nyt sit kun oon lukenut tätä ketjua, oon ihan pihalla kuin mun ton jugurtti homman ja ylipäätään sokerien kans pitäs tehdä? :D

Mun lemppari näkkärissä on muuten 37kaloria per pala, ja veän niitä jokusen viis aina, tosin en laita päälle muuta kun oivariinia, tai oivariinia ja tomaattia. Mutta kuitenkin niistä kertyy kaloreita, minä kun en ole oppinut tykkäämään koskaan siitä ns.perus näkkäristä, vaan syön tuota ryvitan seesam näkkäriä, myös auringonkukan siemen&kaura on hyvä näkkäri ryvitalta, mutta pullamössö näkkäreiks ne varmaan luetaan.

Muuten saako tai kannattaako laihiksella syödä kevyt jauhelihaa, vai kannattaisko pidättäytyä vaan kanassa kun se on niin kevyttä.

Edamss
Seuraa 
Liittynyt20.2.2012

Itsekin tarvitsen ruokavaliomuutoksen ja pian! :D Olen syönyt tyyliin joka kerta roskaruokaa/valmisruokaa, ja harvoin teen riisi ja broilerivuokaa mikä on hyvää. Mutta onko se kovinki terveellistä, jos muutan vaalean riisin tummaan? :D

Miten lähtisin muuttaa ruokavaliotani terveellimmäksi?

Vierailija

Kun syöt monipuolisesti kaikkea ja vähennät herkuilla mässäämistä niin pääsee jo pitkälle. Vaihda viljatuotteet täysjyvään ja käytä vaikka vähärasvaisia maitotuotteita. Lämpimillä aterioilla suosi enemmän lihaa/kalaa, kasviksia sekä salaattia ja vähennä perunoiden, riisin ym. lisukkeiden määrää. Älä kuitenkaan jätä kokonaan pois, ihmiskeho tarvitsee monenlaista ruokaa voidakseen hyvin. :)

Lisää proteiinin määrää ruokavaliossa, sillä se lisättynä liikuntaan kasvattaa nopeasti lihaksia eikä kerry ylimääräiseksi painoksi. Proteiinia saa helposti juuri lihasta ja kasviksista, pähkinästä, raejuustosta, tonnikalasta ja vaikka maitorahkasta. Mikäli tuo maitorahka maistuu mielestäsi pahalta, kokeile eri merkkejä. Itselläni toimii Valion Pehmeä maitorahka, muut rahkat saavat lähes yökkäämään. Itse syön rahkan aina ananaspalojen kera, mutta jos haluat makeuttaa rahkaa niin kokeile Fun Light-mehutilkkaa rahkan seassa + vaikka marjoja.

Tosiaan, paha virhe minkä voi tehdä on juuri tuo "kituuttaminen vesitilkan kanssa lounaaseen saakka". Kun sinulle ehtii tulla kova nälkä, et jaksa tehdä esimerkiksi töitäsi yhtä reippaasti, tulet kiukkuiseksi ja sorrut helpommin ns. "huonoihin" ruokavalintoihin. Syö tasaisin väliajoin, yleisin suositus on tuo 3 tunnin välein. Välipalaksi riittää jokin pienikin ruoka esimerkiksi hedelmä. Kunhan saat vatsaan jotain, niin jaksat odotella ruokaan saakka.

Mielestäni ei myöskään kannata jättää herkkuja kokonaan pois. Tee sinulle sopiva suunnitelma niiden syönnin suhteen. Ei tietenkään kannata päivittäin herkutella, mutta joillakin toimii esimerkiksi tuo herkkupäivä kerran viikossa. Silloin voi sitten hyvin mielin vuokrata vaikka kasan noita elokuvia ja syödä karkkia hyvällä omallatunnolla.

Tärkeintä on, että teet ruokavalioosi muutoksen jonka jaksat ja haluat säilyttää pitkään. Kun pudotat painoa vähän verkkaisemmassa tahdissa ja otat uuden ruokavalion elämäntavaksi, pystyt myös pitämään painon jatkossa kurissa. Mikään pikainen laihdutusdieetti ei kauan auta, mikäli palaa takaisin vanhoihin tapoihinsa heti kun pääsee tavoitepainoon.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat