Vähäinen tupakointi

Vierailija

Onko täällä ketään jolla onnistuu vähäinen tupakointi? Itse ennen puoli askia päivässä polttaneena siirtynyt 1-2 savukkeeseen päivässä. Teidän, että sekin määrä on haitallinen terveydelle, mutta kai tämäkin on suhteellista? En juo juuri ollenkaan alkoholia (max. 1 krt kuukaudessa), harrastan aktiivisesti liikuntaa, syön terveellisesti enkä ole ylipainoinen.

Tuntuisi vain jotenkin hölmöltä lupua siitä yhdestä ainoasta pienestä paheesta kun kuitenkin rakastan nautintoja. Onko kenelläkään tietoa näin vähäisen tupakoinnin todellista terveysvaikutuksista? Ja turha sanoa nikotiiniriippuvuudesta ja siitä, että määrä kasvaa helposti. Kymmenen vuotta sauhutellut 1/2-1 askia päivässä ja nyt sen pari savuketta, joten eiköhän se nikotiiniriippuvuus olisi jo tullut hankittua tähän mennessä.

Kommentit (11)

Teebo
Seuraa 
Liittynyt3.12.2010

Poltin joskus kamalasti päivässä- joskus useita putkeen! Vähensin kuitenkin kahteen päivässä, se onnistui odotettua paremmin =) Vieroitusoireet vähenivät ja rakas juoksuharrastus palasi kuvioihin! Lopetin kokonaan noin kuukausi sitten, ja nykyään pelkkä tupakan savukin saa voimaan pahoin- se hajuhan on aivan järkyttävä! Kaverit sanoivat, ettei polttamisen vähentämisessä ole järkeä, että ainoa oikea tapa on kerrasta poikki, mutta todistimpa ne väitteet vääriksi Ü

Ajattelin aluksi, ettei pari päivässä haittaa terveyttä. Oma henkilökohtainen mielipide kannustaa lopettamaan kokonaan- onhan tupakointi ihan uskomaton nautinto, mutta loppujen lopuksi se on tappavan myrkyllistä. Satuin kerran ajattelemaan, kuinka onnekas olen syntymään terveenä ja välttymään vaarallisilta sairauksilta, joita jotkut saavat terveellisistä elämäntavoista huolimatta- tuntuu epäkunnioittavalta elämää kohtaan pelleillä tällaisella etuoikeudella.. Opin korvaaman tupakasta saavani nautinnon muilla elämän iloilla Ü Ja jos vihaisena tahdon polttaa keuhkoni mustiksi, lähden lenkille purkamaan paineita =D En oo koskaan ollut yhtä timmissä kunnossa Ü

Mutta mulla ei taida olla suoraa vastausta sun kysymykseen =/

Vierailija

Kaikinpuolin terve, liikuntaa ahkerasti harrastava ihminen, jolla ei ole minkäänlaista lääkitystä (mukaan luetaan ehkäisy) voi polttaa kolme tupakkaa päivässä. Sen sijaan, jos on astma/rasitusastma tai taipumusta ylä- tai alahengitysteiden infektioille ja tulehduksille (mukaan lasketaan myös allergiat), kannattaa ne tupakat jättää polttamatta, mutta jos pakko on, niin max. yksi/ päivä. Huomioitavaa myös on, millaisessa ympäristössä elää ja työskentelee. Jos asuu ison kaupungin keskustassa ja liikkuu vilkkaiden autoteiden äärellä kokoajan tai työskentelee ympäristössä, jossa ilmaan pääsee paljon erilaisia pienhiukkasia, pölyjä tai muita hengityksen kautta hengitysteihin kulkeutuvia mikrobeja, kannattaa tupakointi jättää kokonaan pois. Ja jos naisella on hormonaalinen ehkäisy, tupakkaan ei saisi koskea laisinkaan, koska monet hormonivalmisteet voivat reagoida tupakan sisältämien aineiden kanssa epätoivotusti. Myös silloin tupakointi pitäisi jättää väliin, jos on taipumusta verenpaineeseen, sydänvaivoihin, kolesteroliarvot ovat koholla tai suun terveydessä on ongelmia. Nämä tiedot perustuvat erilaisiin tutkimuksiin ja keskusteluihin eri lääkäreiden kanssa asian tiimoilta.

Totta kai jo yhden tupakan polttaminen aiheuttaa kehossa reagointia epäedulliseen suuntaan. Mutta tarkemmin tupakan terveysvaikutukset on lueteltu tähän: http://www.suomenash.fi/fi/tupakkatuotteet/tupakoinnin+terveysvaikutukset/

Itse kuulun noihin satunnaistupakoitsijoihin. Olen aina polttanut silloin tällöin tai yhden/kaksi päivässä, joskus illanistujaisissa on sitten voinut mennä puolikin askia. Väliin mahtuu myös useita kuukausia, jolloin tupakkaan ei ole tullut edes koskeneeksi. Toisin sanoen, voin polttaa ilman, että olisin siitä milläänlailla riippuvainen. Onnistuu helposti myös tupakoivassa seurassa oleminen ilman, että itse tekisi mieli polttaa. Joskus sitä on myös tullut miettineeksi, että miksi sitä edes sitä yhtä polttaa, kun polttavaa tarvetta ei ole, eikä siitä edes hyödy mitenkään. Hyvää vastausta en ole vielä toistaiseksi keksinyt, mutten ole myöskään keksinyt hyvää sijaistoimintaa sen tilalle.

Vierailija

Onko sinulla Athenel lähdettä tälle, että kolme tupakkia kestäisi päivässä polttaa? :) Minua harmittaa kun mistään ei löydy kunnollista faktatietoa, terveyshaittojen eroista runsaan tupakoinnin ja vähäisen tupakoinnin välillä. Uskoisin kuitenkin, että sillä olisi merkitystä polttaako askin päivässä vai vain pari savuketta. Parastahan se olisi tietysti kokonaan lopettaa, mutta jotenkin haluttaisi edes pieniä nautintoja arjen keskelle saada. Kaikilla terveyspalstoillakin, missä ihmiset ovat kysyneet asiasta vastataan vain ympäripyöreästi, että kaikki tupakointi on vaaraksi ja suositellaan kokonaan lopettamista. Antaa sellaisen lannistavan käsityksen, että sama sitten polttaa se koko aski päivässä tai ei ollenkaan. Tosin en itse ajattele nuin, mutta varmasti monissa se herättää tuollaisia ajatuksia.

Kuitenkin mielestäni elämä ei ole enää kovinkaan nautittavaa jos jatkuvasti stressaa kaikesta ja asettaa itselleen kieltoja ja sääntöjä liikaa. Olen kuitenkin huolissani tupakan vaikutuksista terveyteen ja ulkonäköön ja puntaroin nyt kumpi on haitallisempaa. pari tupakkaa päivässä vai stressi kokonaan lopettamisesta.

Vierailija

En osaa enää osoittaa suoraan niitä lähteitä ja kohtia, jossa asiasta mainittiin, mutta tässä lähteet, joihin tuli perehdyttyä ja sieltä löytyy kyllä osioita, jossa asiasta on mainintaa. Ellen väärin muista, niin yksi noista lähteistä taisi olla keskittynytkin tutkimaan millaista eroa poltettujen tupakoiden määrällä suhteessa riskiin sairastua.

Lähteet:

- How Tobacco Smoke Causes Disease: The Biology and Behavioral Basis for Smoking-Attributable Disease; Atlanta (GA); Centers for Disease Control and Prevention (US); 2010, ISBN-13: 978-0-16-084078-4
- Asetaldehydi - maailman yleisin karsinogeeni, Mikko Suolaspuro, Erikoislääkäri, 2010, vol.20 no.1 s.36-39
- Nicotine Dependence and Smoking Behaviour, A Genetic and Epidemiological Study, Ulla Broms, University of Helsinki: Department of Public Health, 2008
-Genetic Variation- Effect on the Risk of Cancers of Lung and Oropharynx, Anu Voho, Helsinki : Finnish Institute of Occupational Health, 2005
- Pysy nuorena - elä kauemmin : tyttöjen ja naisten tupakkatietokirja, Hannu Vierola, Tietosanoma, 2006
- Päihteiden vaikutus hampaisiin ja niiden kiinnityskudoksiin, Maria Pöllänen, Merja Laine, Suomen hammaslääkärilehti - Finlands tandläkartidning, 2003, vol.7 no.10 s.364-369
- Tupakan savulle altistutaan työssä, vapaalla ja kotona, Kristiina Patja, Tiina Laatikainen, Kansanterveys, 2003, no.200 s.73
- http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_332_en.pdf
- http://www.ashaust.org.au/pdfs/ModHeartTC0509.pdf
- http://www.molecular-cancer.com/content/7/1/36
- http://www.surgeongeneral.gov/initiatives/tobacco/index.html
- Tupakka, nikotiini ja kognitiiviset toiminnot, Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim, 2006;122(6):665-9
- Tietoa potilaalle: Tupakka ja sairaudet, Kristiina Patja, Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim, 2011
- Alkoholi, tupakka ja mikrobit suusyövän etiologiassa, Ville Salaspuro, Johanna Kurkivuori ja Mikko Salaspuro, Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim,, 2005;121(21):2338-44
- Tupakkariippuvuuden etiologia ja tupakoinnin keskeiset terveydelliset vaikutukset, Taru Mustonen, Juha Mustonen ja Tuomo Kava, Suomen Lääkärilehti,
2004;59(14):1505-1510
- Tupakoinnin vähentäminen nikotiiniriippuvuuden alentamiseksi tupakasta vieroittamisessa, Tellervo Korhonen ja Paula Kauppi, 2011

Tupakka muodostuu riskitekijäksi silloin kun sitä poltetaan aktiivisesti. Tällöin poltettujen tupakoiden määrä muodostaa merkittävän roolin. Jos poltat päivittäin yhden tupakan, on myrkytysarvot koholla ja riski sairastua ei-tupakoivia korkeampi, mutta reilusti matalampi kuin sellaisilla, jotka polttavat askin tai enemmän. Monet sairaudet eivät kuitenkaan käytännössä katso sitä, että poltatko päivittäin yhden vai askillisen. Ainoastaan sairauden etenemisnopeus on erilainen. Esim. keuhkoahtauman saa tupakoitsija kuin tupakoitsija: askin päivässä polttava melko nopeasti, muutaman päivässä polttavalla kestää huomattavasti pidempään. Tupakan monet kemikaalit kun kuitenkin ovat luonteeltaan sellaisia, että ne kertyvät elimistöön ja suodattuvat hitaasti ajan kanssa. Tällöin voi melko simppelisti päätellä, että miten nopeasti kuonaa kehoon kertyykään poltettujen tupakoiden mukana.

Yhtään vähättelemättä, on tupakka oikeasti melkoinen myrkky. Tutkimuksien mukaan se on kuitenkin suorassa yhteydessä 15 eri syövän muodostumisessa, rappeuttaa koko elimistöä, on yksi merkittävin ulkoinen altistaja osteoporoosille, on altistaja tai aiheuttaja useissa eri elinsaurauksissa, altistaa allergioille, jne. Ulkonäköön tupakka vaikuttaa heikentäen pintaverenkiertoa, jolloin iho harmaantuu, hiukset ohenevat, kynnet ohenevat, ihon uusiutuminen hidastuu, haavojen paraneminen hidastuu, ja koska tupakka vaikuttaa ruuansulatuselimistöön heikentävästi, voi tupakointi aiheuttaa lihavuutta tai laihuutta + altistaa puutostaudeille.

Joten, omasta mielestäni stressi lopettamisesta on pienempi paha kuin ne kaksi tupakkaa päivittäin. Olen kuitenkin samaa mieltä, että jokaisella on paheensa. Ei kaikki sairaanhoitajat tai lääkäritkään ole savuttomia, vaikka varmasti tavan pulliaista paremmin tietävät tupakan haitat. Loppujenlopuksi, jokainen täältä kuitenkin kuolee ennemmin tai myöhemmin ja yleensä vielä sairastuen johonkin, joka vie lopulta hengen. Harva saa kuolla ihan vaan vanhuuteen.

Oletko miettinyt, että onko se muutama tupakka poltettava päivittäin, vai olisiko nautinto suurempi, jos sille varaisi tietyn ajan? Itse olen äärimmäisen perso leivoksille, jotka joka päivä nautittuna ovat kyllä kaikkea muuta kuin terveellisiä. Siksi olen omistanut perjantain päiväksi, jolloin saan herkutella upealla leivoksella. Muulloin kun ei makeaa/suolaista saa suuhunsa laittaa, niin kyllä se makunautinto on melko elämyksellinen aina.

Vierailija

Siinäpä tuli monta linkkiä :D kiitos. Tilasin itselleni Alan Cariin Stumppaa tähän nimisen kirjan. Katsotaan nyt haluttaako enää sen lukemisen jälkeen polttaa. Monet väittävät ettei tuon kirjan lukemisen jälkeen ole enää tehnyt mieli ollenkaan. Mutta jos edelleen mieli tekee niin olen ajatellut esimerkiksi rajata tupruttelun vain viikonloppuihin tai vaikka juhlatilanteisiin, jolloin määrä olisi kyllä olemattoman pieni, kun käyn viihteellä ehkä kerran kahdessa kuussa. Myös tupakoinnin lopettamisesta johtuva painonnousu pelottaa. Olin taannoin kaksi kokonaista päivää polttamatta, nälkä tuntui kurnivan koko ajan...

Vierailija

Hienoa että olet onnistunut vähentämään. Pidän kuitenin huuhaana tuota 3 tupakkaa terveelle, sillä tupakkassa saa kuitenkin häkää ja keuhkot kerryttää nestettä jne. Saatte osoittaa vaikka minkälaisen tutkimuksen, silti en usko.

Terveysvaikutukset varmasti ovat pienmmät ja keuhkojen tuuletus paranee vähentämällä. Itse poltin ennen 30-35 savuketta päivässä, eli ihan hirveästi. Nykyään olen ns biletupakoitsija ja se toimii. Yritän päästä siitäkin eroon, mutta ensin haluan saada painoa pudotettua :) Ei liikaa kerrallaan. En kuitenkaan ymmärrä tuota perustelua: "Tuntuisi vain jotenkin hölmöltä lupua siitä yhdestä ainoasta pienestä paheesta kun kuitenkin rakastan nautintoja." Syö suklaata mielummin enemmän jos haluat paheen! Harrastat liikuntaa niin varmasti kulutat sen :D

Vierailija

Itsekin voisin kyllä ruveta vain bilepolttajaksi. Ei ainakaan mulla pelkoa, että siitä jäisi himo päälle, kun krapulassa en voisi kuvitellakaan polttavani. Krapulapäivänä en koskaan poltakkaan, mutta seuraavana päivänä sitä tavan vuoksi on pistänyt aina palamaan :D

Joo tiedän, että se on surkea perustelu. Mutta kaipa se on pelko siitä luopumisesta.

Theressa
Seuraa 
Liittynyt9.5.2011

Itse olen kohta kaksi vuotta tupakoinut ja kaikkihan alkoi vain bileissä ja baarissa tupakoimisesta. Mutta edelleenkään en ole koukussa. Poltan siis vain viihteellä, en edes aina silloin. Vaikka minulla olisi aski laukussa/taskussa, en siltikään välttämättä polta. Joskus tupakoivien kavereiden kanssa polttelen pari röökiä ja sitten menee taas helposti useampi päivä, ennen kuin poltan uudelleen. Voisin olla tupakoimatta, mutta olen vähän samoilla linjoilla kuin aloittaja, miksi luopua tästä pienestä paheesta, kun se ei ole ongelma!

Vierailija

kun täällä nyt puhutaan tupakoinnista, niin onko kellään  onnitunut lopettaminen sähkötupakan avulla? ite oon yrittäny jo pitkään lopettaa ja oon miettiny et saisko jommalta kummalta näiltä sivustoilta toimivia ja hyväkuntoisia sähkötupakoita: www.siu.fi tai www.paulsaar.com

T. Todella halukas lopettamaan!! >:/

tytsy

Itse oon nuori 20 v nainen joka on aika hyvässä kunnossa en mikään lihaskimppu mutta puhutaan kestävyyskunnosta ja oon juhla/bile tupakoitsija en tupakoi muuten poltan vain joka uusivuosi jättisikarin muuten en tupakoi. Tiedän että keuhkoni mustuvat jonkin verran sikarista sekä että se tuhoaa keuhkorakkuloita jotka eivät uusiudu. Mutta kun liikkuessa vain hengittää oikealla tavalla niin ei se juokseminen edes oikeestaan hengästytä. Veden alla/ hengitystä pystyn pidättää max 2 minuuttia aina en sitäkään. Mutta joo suosittelen vapea kaikkein eniten.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat