Irtisanoutuminen koeajalla

Vierailija

Heippa! Työskentelen kaupan alalla, etsin uutta työpaikkaa ja muutamassa haastattelussakin olen jo käynyt. Irtisanoudun vasta kun saan uuden työpaikan ja tiedän milloin aloitan. Olen siis vielä koeajalla nykyisessä työpaikassani, työvuorolistoja on tehty jo koko toukokuun ajalle.. Tiedän että irtisanoutuminen menee niin, että jos tänään ilmoittaisin että lopetan, minun ei huomenna tarvitse mennä sinne enää. Mutta, voivatko he vaatia minua tekemään jo "sovittuja" vuoroja tai vaatia korvauksia vuorojen ajalta?

Kommentit (2)

Vierailija

Moikka, lukaiseppas mitä asiasta sanotaan Suomen laissa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

4 §

Koeaika

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia työnteon aloittamisesta alkavasta, enintään neljän kuukauden pituisesta koeajasta. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhdenjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.

Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta. Jos työntekijä vuokratyösuhteen päätyttyä palkataan 1 luvun 7 §:n 3 momentissa tarkoitetun käyttäjäyrityksen palvelukseen samoihin tai samankaltaisiin tehtäviin, tämän pykälän 1 momentin mukaisesta koeajan enimmäispituudesta vähennetään se aika, jonka työntekijä oli vuokrattuna käyttäjäyritykseen. (14.11.2008/707)

Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan on ilmoitettava tämän määräyksen soveltamisesta työntekijälle työsopimusta solmittaessa.

Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla. Työnantaja ei myöskään saa purkaa työsopimusta laiminlyötyään tämän pykälän 3 momentissa säädetyn ilmoitusvelvollisuutensa.

Eli vastaus, eivät voi vaatia mitään korvauksia yms. Työsopimus purkautuu välittömästi kun irtisanot sen, ollessasi koeajalla. Samalla poistuu myös kaikki velvoitteet seuraaviin vuoroihin.

Vierailija

Ja vielä lisämaininta: jos irtisanoudut työpäivän aikana, niin pitää tehdä se kyseinen työvuoro loppuun:

2 §

Yleiset säännökset irtisanomisajoista

Toistaiseksi tehty tai muutoin toistaiseksi voimassa oleva työsopimus päätetään toisen sopijapuolen tietoon saatettavalla irtisanomisella.

Irtisanomisaika voidaan sopia enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jos on sovittu pidemmästä ajasta, tämän sijasta on noudatettava kuuden kuukauden irtisanomisaikaa. Työnantajan noudatettava irtisanomisaika voidaan sopia työntekijän irtisanomisaikaa pidemmäksi. Jos työnantajan noudatettavaksi sovittu irtisanomisaika on työntekijän irtisanomisaikaa lyhyempi, saa työntekijä noudattaa työnantajan noudatettavaksi sovittua irtisanomisaikaa.

Jos työsopimus saadaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa, työsuhde päättyy sen työpäivän tai työvuoron päättyessä, jonka aikana irtisanomisilmoitus on toimitettu toiselle sopijapuolelle.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat