Kondylooma

Vierailija

Nykyinen poikaystäväni huomasi helmikuussa, että minulla on emättimessä pieniä "näppyjä". Itse en ollut näitä huomannut (koska jos olisin, olisin hankkiutunut heti lääkärin tutkimukseen)ja nolostuin/ahdistuin hänen havainnostaan niin paljon, että aloin paniikin omaisesti itkemään. Olen aina voinut olla kovin ylpeä siitä, että minulla ei koskaan ollut mitään sukupuolitauteja. Hankin saman tien lääkäriajan ja lääkäri totesi että pelkäämäni kondylooma on minuun iskenyt silmin nähtävästi. Lääkäri kuitenkaan ei antanut minulle lähetettä hoitoihin, vaan sanoi että ne ajan myötä lähtevät.

Poikaystäväni on ottanut tämän erittäin hyvin, hän sanoo että se ei häntä haittaa. Poikaystävälläni ei ole minkäänlaisia ulkoisia oireita (minä vain satun olemaan se huono-onninen 1% jolla nämä näkyvät) ja hän ei ymmärrä kuinka pahasti tämä on minuun vaikuttanut. Itken joka kerta kun käyn pesulla, koska tunnen oloni erittäin likaiseksi. En haluaisi harrastaa seksiä, koska en halua että mieheni koskee minuun ja tuntee nuo ällöttävät näpyt alapäässäni. Kondylooma on vaikuttanut itsetuntooni ja minua pelottaa etten pääse näistä ulkoisista oireista ikinä eroon.

Mieheni on suuttunut minulle pariin otteeseen kun itken ja sanon etten halua seksiä. Hän itsekin myöntää ettei ymmärrä miten paljon tämä minuun koskee, ja myöntää senkin että hän voisi olla samanlainen jos hänellä olisi ulkoisia oireita. Kun minä ehdotin, että olisimme hetken ilman seksiä että saisin kerättyä itseni taas kasaan, hän ilmoitti että "voi odottaa, mutta ei ikuisuuksiin". Minusta tuntuu että minun on pakko harrastaa seksiä etten menetä miestäni. Mieheni kuitenkin vakuuttaa, että häntä ei häiritse yhtään kondyloomat, eikä hänen käsitys minusta ole muuttunut. Toisaalta ymmärrän hänen turhautumisensa, mutta minusta vain tuntuu että olen menettänyt itseluottamukseni ja en ole valmis sänkyyn.

Kysymys kuuluukin, onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia, oletteko käyneet hoidoissa ja kuinka pian olette päässeet kondyloomista (näpyistä) eroon? Tiedän, että virusta ei voi poistaa, mutta ulkoisten oireiden hoitoon on erilaisia keinoja. Kauanko kestää, että ulkoiset oireet lähtevät, vai onko pelko että ne eivät häviä koskaan?
Lääkäreiltä ja hoitohenkilökunnalta olen saanut vain ympäripyöreitä vastauksia, ja nyt kaipaan tosielämän kokemuksia!

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Tietoa löytyy googlettamalla.

Täytyy muistaa, että jokainen, joka harrastaa seksiä voi saada sukupuolitaudin. Ei sukupuolitauti tee kenestäkään huonompaa ihmistä tai huonompaa kumppania.

edit: Ah anteeksi, en lukenut viestiäsi kunnolla. Kaipaat tosielämän kokemuksia. Minulla ei ole ko. aiheesta.

Vierailija

Hakeudu eri lääkärille, joka tietääkin jotain sukupuolitaudeista!
Kondylooma patteja voi hoitaa voiteella tai sitten nesteellä, jota laitetaan pumpulipuikon tapaisella tikulla syyliin.
Itseltäni lähtivät 2pv hoidon jälkeen, ku käytin jälkimmäistä.
Ne tavallaan kuivuivat ja irtosivat kuin rupi.
Myöhemmin patteja löytynyt myös sisäsynnyttimien alueelta, johon määrättiin voidetta. Voide kuitenkin kirveli niin paljon limakalvoilla, että lopetin käytön.
Ja virus lähtee n.5 vuoden päästä viimeistään kehosta, jos olet muuten perusterve, etkä saa sitä uudelleen... Näin olen ainakin ymmärtänyt netistä lukemalla.
Se, että ne eivät ikinä lähde pois on ihan turha pelko!

tiituss
Seuraa 
Liittynyt15.10.2010

Kondylooman aiheuttamiin näppylöihin on lääkettä! niinkuin kimurantti sanoikin! Kannattaa ehdottomasti hankkia sitä, joltakin toiselta lääkäriltä. Näpyt lähtevät kyllä pois lääkkeellä, mutta voivat uusia, niinkuin poikaystävälläni kävi. Mutta sitten laitat vain uudestaan sitä. Kannattaa myös käydä papa-kokeessa, ettei kondylooma ole aiheuttanut kohdunkaulalle hyvälaatuista solumuunnosta. Mulla oli tämä edellämainittu joka aiheutti poikaystävälle, kondylooma "näppylöitä".
Toki se oli noloa ja olin itsekkin paniikissa ja todella pettynyt itseeni, mutta kondylooma on todella yleinen! Eikä siitä kannata ottaa itselleen sen isompaa stressiä. Sen hoitaminen on pitkäkestoista, mutta kyllä se parantuu eikä todellakaan jää pysyväksi! Mulla siinä meni 2 vuotta ja kävin puolen vuoden välein papa kokeessa gynekologilla.

Suosittelen siis että varaat ajan gynelle joka ottaa papa kokeen ja määrää sulle lääkettä niihin näppyihin ja kertoo muitakin ohjeita ja faktoja! :) Ei se niin kamalaa ole ja kaikesta selviää! Äläkä koe olevas mitenkään huonompi ihminen, monella ihmisellä on sukupuolitauteja, niistä ei vaan puhuta ääneen ;) Tsemppiä!

Vierailija

Anteeksi vaan, mutta virus ei lähde elimistöstä 5vuoden päästä. se on niinkuin herpes, virus säilyy, mutta voi olla täysin oireeton. Itsellä ollut 4 vuotta kondylooma, hpv-virus, mutta kertaakaan ei ole oireita tullut, tieto vain että sellainen minulla on. tämä kun on kuitenkin tosi yleinen sukupuolitauti ja (yleensä) harmiton.

Joel

Ratkaisevana erona Herpekseen on kuitenkin sen käyttäytyminen. Herpes leviää hermosoluissa aiheuttamatta oireita, kunnes muuttuu virulentiksi. Tällöin virukset kulkeutuvat iholle aiheuttamaan näkyvää solutuhoa. Lisäksi Herpeksellä on ominaista ns. koodin vaihtaminen, eli vaikka immuunipuolustus onnistuu luomaan vasta-aineita virusta vastaan, sen pitää kohtaa taas ruveta valmistaa uutta kun viruksen koodi on muuttunut. Tämäkin tosin yksilökohtaista ja monilla primäärivaiheen jälkeen ei tule melkein yhtään oireita.

Yleensä ihmisen elimistö lopulta voittaa kondyloomaa aiheuttavan (HPV) viruksen niin, että se ei enää oireile eikä myöskään tartuta sillä ihmisen immuunipuolustus on onnistunut tuottamaan vasta-aineitta niin paljon, että virus on ikään kuin "sammunut".

Viruksen pysyvyydestä on väittelyä, joka toisaalta on siinä mielessä turhaa, koska niin kuin kaikissa viruksissa: jos virus ei ole aktiivinen niin se ei myöskään tartuta. Virologisessa mielessä kondylooma siis yleensä voitetaan immuunipuolustuksen taltuttaessa viruksen, aivan kuten perus influenssa virus (ei nuhakuume vaan siis virus joka pistää ihmisen vuodelepoon pariksikin viikoksi). Näiden virusten vertaileminen on sinänsä oikeutettua, koska vaikka sairaus on eri mittakaavassa (Influenssa paranee n.1-2 viikossa, kondylooma 0.5-2 vuodessa) on prosessi täysin sama. Ihmisen immuunipuolustus kehittää virusta vastaan vasta-aineitta -> kun vasta-ainetta on tarpeeksi, saa viruksesta yliotteen -> viruksen ympärille tarttuvat vasta-aineet pitävät viruksen aisoissa ja ihminen on parantunut.

Harvinaisissa tapauksissa, aivan kuten minkä tahansa viruksen kanssa, paranemisprosessi voi olla pidempi, koska elimistö ei saa tuotettua tarpeeksi vasta-ainetta, syystä tai toisesta (terveellisien elämäntapojen/ruokavalion vaikutukset eivät ole mitään urbaania legendaa). Kolikon kääntöpuolihan on se, miksi monilla kondylooma tartunta ei aiheuta minkäänlaisia oireita: monella immuunipuolustus onnistuu kukistamaan viruksen ennen kuin heillä ikinä ehtii tulla minkäänlaisia näppyjä tai muita oireita (paranemisprosessin aikana virus on kuitenkin tarttuva ja sehän tästä taudista tekeekin katalan).

Summa summarum:

-Virus tauti

-ei pystytä ns. heivaamaan pois elimistöstä kuten bakteerit mutta usein sama lopputulos saadaan: paranee ja pysyy latenttina elimistössä eikä tartuta ellei elimistön puolustustaso ihmisellä laske merkittävästi ja virus pääsee ns. vapaaksi niskalenkistään

- Yleinen sairaus joka kuitenkaan ei monella oireile näkyvästi joten eivät tiedä sairaudestaan

- Itämisaika 1kk - moneen vuoteen joten usein turha edes lähteä etsimään tartuntalähdettä (samallalailla kun influenssan voi saada oireettomalta ihmiseltä)

Kondy

Suosittelisin rauhoittumista. Itse sain kondyloomatartunnan viime kesänä, poikaystävälle(uusi poikaystävä siis) tuli näpyt myös. Tottakai oma reaktioni oli samantyylinen. Ahdistuin ja oli likainen olo ym. Helsingissä asuessa on se hyvä puoli, että täällä on sukupuolitaudeille oma poliklinikka. Poikaystävällä lähti näpyt heti kun käytti Condylineä, mutta minulle ei tehonnu. Minuun ei tehonnut lukuisat muutkaan voiteet ja litkut joita minulle kirjoitettiin. Aloin käymään kerran viikossa Sukupuolitautien poliklinikalla kondyloomien kryo-hoidossa(eli jäädytyksessä). Ensin näpyt väheni mutta tulit hetken päästä takaisin. Tähän vaikuttaa se, että minulla on pitkäaikaissairaus, jonka huono tasapaino vaikuttaa siihen että tämä on minulla todella sitkeä. Kävin kryossa viime kevääseen asti. Lääkäri totesi että ei auta, laittoi lähetteen Kätilöopistolle, jossa selvitettiin että laitetaanko minut laserhoitoon. Kävin siellä ja lääkäri sanoi, että kondyloomia on niin paljon että pakko laseroida. Sain laser-ajan, jonka piti olla tällä viikolla mutta se peruttiin koska se laser oli mennyt rikki. JIPPII!

Eli et todellakaan ole ongelman kanssa yksin. Minä kuitenkin olen sellainen jästipää että harrastan kyllä seksiä näpyistä huolimatta. Aluksi ne häiritsi mutta olen jo jotenkin tottunut niihin enkä enää jaksa ressata. Mitä enemmän ressaat, sen vaikemman saat näpyt pois. Näpythän lähtee kun oman kehosi vastustuskyky pystyy nujertamaan ne. Voiteet ja litkutkin oikeastaan auttavat tähän eli se että saat ne kokonaan pois on siitä kiinni kuinka kehosi puolustautuu. Siinä voi mennä joillakin todella lyhyt aika ja joillakin se on monen vuoden urakka.

Koska näppyjen lähtöpäivää ei voi tietää, minä en ainakaan tuhlaa elämääni minkään sukupuolitaudin takia. Kun kerran on vakituinen kumppani ja häntäkään ei haittaa, niin minä annan mennä. Ymmärrän ahdistuksesi, ja myös sen että seksiä ei saa harrastaa jos se itsestä tuntuu pahalle. Mutta ajattele asia kuitenkin niin että yli 80% ihmisistä kantaa tätä virusta.

En minäkään tykkää sormiani tunkea sinne missä näppyjä on mutta ei se muuten ole vaikuttanut seksin laatuumme.

Toivotan sinulle paljon tsemppiä, mutta älä mene pilaamaan parisuhdetta sellaisella asialla johon et periaatteessa voi itse vaikuttaa. Voit toki mennä uudelleen lääkäriin ja pyytää esim Kondylineä, ja kokeilla jos näpyt lähtisivät. Muista kuitenkin että mitä enemmän stressaat, sen vaikeampi kehosi on puolustaa itseään.

Rosmariini

Itse olen aina harrastanut turvaseksiä eli käyttänyt kondomia satunnaisissa suhteissa. Kun olen ollut pidemmissä suhteissa niin pillerit ovat olleet ehkäisykeinona. Noin kolme vuotta sitten huomasin suihkussa että alapäässäni oli jotain mikä sinne ei kuulunut, pieniä näppylöitä aivan ulkosynnyttimien reunalla. Onneksi olin lukenut kondyloomasta joskus mutta se oli niin epätodellista ja kaukaa haettua että se minulle tulisi..niinpä niin.. Häpeän tunne tuli ensimmäisenä, voi ei "Minulla on sukupuolitauti!! Minulla joka on aina huolehtinut niin hyvin ehkäisystä!" Varasin lääkärille ajan ja sanoin heti että epäilen minulla olevan kondylooman. Näin oli ja lääkäri määräsi penslausainetta reseptillä ja kehoitti käymään papa-kokeessa vuoden välein. Näpyt hävisivät tällä aineella todella nopeasti eivätkä ole tulleet takaisin ja kuten jo aiemmin mainitsin niin tästä tulee nyt 3 vuotta kun huomasin ne. Voihan se olla, että jos vastustuskyky heikkenee jossain vaiheessa niin ilmestyvät uudelleen mutta en aio sillä vaivata päätäni sen enempää. Saatu jostain mutta ei ole hengenvaarallista. Onhan monella ihottumaa, finnejä yms. Sukupuolitauti nyt kuulostaa vaan sanana niin kauhealta ja sitten sen alla olevat nimet vielä kamalammilta: Kondylooma eli visvasyylä, klamydia, tippuri, herpes yms.

Se mikä minua ihmetyttää tuossa siun jutussa on se, että miksi lääkärit käyttäytyi tuolla tavalla eivätkä kertoneet enempää tai antaneet penslausaineeseen reseptiä koska näppylät olivat kerta niin näkyviä. Ota ihan iisisti ja jos siltä tuntuu niin mene uudelleen lääkäriin ja pyydä resepti tuohon aineeseen. Oloasi varmasti helpottaa hieman kun näppylät häviävät. Aika nopeasti unohdat koko asian ja kun et stressaa niin ne myös pysyvät poissa. Stressaamalla saat vain vastustuskyvyn heikkenemään ja sairastut muutenkin. Tsemppiä ja mukavaa syksyn jatkoa!

reeiibaan

Ikäviä nämä asiat. Tiedän itsekkin tunteen. Minulla kävi aikalailla samoin mutta mieheni alkoi vain epäillä etten ollut uskollinen hänelle joka ei ollut totta. Itse olin vain ymmällään ja hämillään koko asiasta. Nykyään ei tosiaan haluta harrastaa seksiä kun on niin syyllinen olo vaikkei pitäisi. Monet itkun olen minäkin itkenyt ja niin monet illat tätä asiaa miettinyt. Mutta pitää yrittää puskea eteenpäin. 

Vierailija

minä sain tällä viikolla tietää litteästä kondyloomasta, joka minulla on. Lääkärin ja lukemani perusteella ei kyllä välttämättä edes voi puhua kondyloomasta, koska näppylöitä tai syyliä minulla ei ole. Pieniä haavaumia vain joita en itse näe eikä miehenikään huomaa mitään. Seksi on pannassa jonkin aikaa, koska haavaumat ovat melko kivuliaita. Sain voidetta, jota ollaan nyt laitettu ja katsotaan mitä alkaa vaikuttamaan. Olen todennäköisesti saanut tartunnan jostain saunanlauteilta. Näitä papilloomaviruksia on niin monia erilaisia. Tsemppiä sulle!

Vierailija

Minulla oli 20 vuotta sitten kondylooma ja kun se sai penslattua pois, niin ei ole sen jälkeen näkynyt. Ja niitä oli erittäin paljon ulkosynnyttimissä. Siitä voi siis päästä eroon enkä ole edes puhunut asiasta kenellekkään.

Vierailija

Minulla ei ole kondyloomaa, mutta minulla on ollut herpes (sekin jää ikuisesti elimistöön, mutta ei aiheuta kohdunkaulan syöpää, eikä mitään muutakaan haitallista paitsi näppylöitä jos oireilee). Sain sen exältä, jolla oli tulossa huuliherpes. Pitkään ihmettelin mistä tuli, mutta vasta syksyllä kun ukon huuliherpes kunnolla puhkesi ymmärsin, että sieltähän se. Yleensä varoitellaan, että herpes uusii kerran vuodessa, mutta nyt on kohta 3 vuotta siitä aikaa, eikä onneksi ole uusinut.

Vittumoistahan se suoraan sanottuna on, kun tulee tuolla tavalla oli sukupuolitauti mikä tahansa. Herpes voi tarttua oireettomanakin (lähinnä mieheltä naiselle), joten se on aina uudelle kumppanille asiasta kertominen. Nykyisen kanssa ollaan ilman kumiakin seksiä harrastettu toisinaan yli 2 vuotta jo, eikä kummallakaan oireita. Kyllä se silti satuttaa kun mies riidellessä haukkuu sukupuolitautiseksi, ettei kukaan minua haluaisi...

Vierailija

Minulla kanssa on kondylooma, joka luultavasti tarttui mieheltäni, jolle ensimmäisenä alkoi näppylöitä tulemaan viime joulukuun paikkeilla. Itselleni tuli sitten vasta yli kuukausi jälkeenpäin. Kävimme lääkärissä ja meille määrättiin sellaista voidetta, jota käytimme muistaakseni sen 4-5 viikkoa. Näpyt lähtivät molemmilta, paitsi miehelleni tuli pari sellaista kesän aikana uudestaan, mutta nyt syksyn myötä ovat lähteneet pois, eikä kummallakaan ole niitä näkynyt :)

Vierailija

Mullakin oli reilu vuosi sitten kondylooma. Tai on se virus varmaan vieläkin elimistössä, muttei aktiivisena enään. Gynellä kävin ja sain reseptin sellaiseen pumpulilla laitettavaan aineeseen. Kaksi kuuria kävin läpi ennenkuin kaikki lähti ja sen jälkeen ei ole tullut ollenkaan.

Itse sain TODENNÄKÖISESTI tartunnan omaa tyhmyyttäni kun olin sukupuoliyhteydessä ilman kondomia puoli tuttuni kanssa. Niin typerää, ja sain omasta mielestäni ihan ansioni mukaan.

Mutta oon käsittänyt että kondylooman voi saada muutakin kautta kuin varsinaisen yhdynnän, eli sitä ei sinänsä edes sanota nyky päivänä ns. sukupuolitaudiksi.

Plus jonkin arvion mukaan noin 80% aktiivisesti seksiä harrastavilla ihmisillä on jossain vaiheessa elämää kondylooma tartunta, eli lähes kaikilla. En tiiä onko näitä mainittu aikaisemmin tässä keskustelussa ku en jaksanut kaikkia lukee :P

Joten et oo todellakaan yksin (niinkun oot varmaan tätä keskustelua seuratessakin todennut)

Vierailija
Vierailija

Olen todennäköisesti saanut tartunnan jostain saunanlauteilta. Näitä papilloomaviruksia on niin monia erilaisia. Tsemppiä sulle!

niin varmaan, vahvasti veikkaan lähteeksi kuitenkin vieraissa käynyttä miestäsi...

Vierailija

Kuten jo yksi aiemmin tässä ketjussa sanoikin: Rauhoitu äläkä huolestu, sillä nyt ei puhuta mistään vakavasta sukupuolitaudista, vaan juurikin influenssankaltaisesta viruksesta, jossa oireena on näppyät sukupuolielimien alueella.

Hieman aihetta avattuna: 

Kondylooma = visvasyylä, eli toisinsanoen kondyloomat ovat syyliä sukupuolielinten alueella. Itse kondyloomat eli syylät on yhtä vaarattomia kuin mitkä tahansa muutkin syylät, ne ovat vain kosmeettinen (ja henkinen) rasite. Kondyloomia (syyliä) aiheuttaa HPV-virus.

HPV-viruksia on olemassa noin 100 erilaista (ajattele että HPV-virus = kissa eläimenä yleisesti, ja eri virustyypit = eri kissalajeja). Ne on nimetty HPV 1, HPV 2 jne.

Näistä HPV-viruksista noin 40 ei aiheuta minkäänlaisia näkyviä oireita koskaan, 30 voi aiheuttaa lieviä oireita (syyliä) esim jalkoihin. ja 30 voi aiheuttaa syyliä (kondyloomia) sukupuolielimiin. Käytännössä kuitenkin on vain 2 eri HPV-virusta (HPV6 ja HPV11), jotka Suomessa aiheuttavat kondyloomia, muut ovat todella harvinaisia. Ja kun sanon yllä "voi aiheuttaa syyliä", tarkoittaa se että vain noin 15% HPV6 tai HPV11 -viruksen saaneistakin saa minkäänlaisia oireita.

Kondyloomat (syylät) ei aiheuta syöpää. Osa HPV-viruksista nostaa kohdunkaulan syöpäriskiä, mutta ne kuuluvat juurikin siihen luokkaan mikä ei aiheuta kondyloomia (syyliä sukupuolielimiin). HPV6 ja HPV11 on ns. matalan syöpäriskin HPV-viruksia eli ne eivät syöpää käytännössä aiheuta (sanotaan "matalan riskin", koska lääketiede ei koskaan sano ei koskaan.).

Parantuminen: Hoito mitä saat terveyskeskuksesta on ulkoisten syylien poistoa ja samoja hoitokenoija käytetään esim. jaloista löytyviin syyliin. Virusta ei voida hoitaa, mutta normaali ihminen tuhoaa viruksen 6-24 kk kuluessa, ja olet sen jälkeen täysin terve etkä tartuta virusta enää eteenpäin, ihan samalla tavalla kuin flunssaviruksen kanssa.

Pieni osa (~5-10%) terveistä ja viruksen taltuttaneista (oli alunperin oireita tai ei) jää vielä muutamaksi vuodeksi (uusimmat tutkimukset sanovat että maksimissaan 5 vuotta) kantajaksi ja voivat tartuttaa terveenäkin virusta eteenpäin, mutta tätä sinun ei tarvitse miettiä koska todennäköisyys että olet kantaja (5%) ja se että se kenen kanssa olet sukupuoliyhteydessä saa oireita (15%) tekee todennäköisyyden hyvin pieneksi ja omaa elämäänsä on tätä miettimällä turha pilata.

8/10 suomalaisesta on saanut aikuiselämänsä aikana HPV-viruksen eli tämä on itseasiassa huomattavasti yleisempi kuin influenssa. Suurin osa ei vaan tiedä koskaan sairastaneensa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat