Totta/ Tarua seksi ja sen seuraukset

Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

IIhan pakko on koittaa aloittaa keskustelua tästä aiheesta. Olen täällä seuraillut ihmisten keskustelua seksistä, ehkäisystä, abortista yms aiheeseen liittyvästä ja välillä en tahdo uskoa silmiäni, mitä ihmiset täällä kirjottelee. En tarkoita nyt loukata ketään, mutta onko oikeesti 90-luvulla syntyneiltä jätetty koulussa kokonaan pois seksivalistus?!?! Vai onko ihmisistä oikeesti tullut niin laiskoja ja välinpitämättömiä?!

Tullut vastaan sellaisia kysymyksiä/ väitteitä, että ei voi kun miettiä pitäisikö itkeä vai nauraa.

muutama esimerkki:
-E-pillereiden käyttö vain itse sopivana ajankohtana. toimiiko ehkäisy?
-Raskaaksi voi tulla AINOASTAAN ovulaation aikaan.
-Enpä käyttänyt ehkäisyä, en ottanut jälkiehkäisypilleriä, nyt olen raskaana. APUA.
-Emme käyttänyt ehkäisyä, mutta mies veti ulos ennen kuin tuli. Voinko olla raskaana?
-Aborttihan ei vaikuta hedelmällisyyteen. Sehän on vaan legenda??
-Jälkiehkäsypillerin ottaminen viikko suojaamattoman seksin jälkeen?

..ja noita oikeesti on.
Kertokaapas nyt omia kokemuksianne, hauskoja juttujanne ja mielipiteitänne tähän asiaan.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Itse lukeuden näihin 90-luvun alussa syntyneisiin ja mielestäni omaan varsin hyvät tiedot seksiin ja sen seurauksiin liittyen. Meillä kyllä aloitettiin seksivalistus jo ala-asteen puolella, kun luettiin vuorotellen ääneen aiheeseen liittyviä kirjoja (oltiin kyllä 5-6 -luokkalaisia, että ei ihan alaluokilla sentään). Silloin se tuntui nololta, mutta oli oikeasti aika opettavaista. Yläasteellakin sitten käytiin samoja asioita läpi terveystiedon tunneilla, tosin seksiasioita käytiin läpi enemmän vasta 9.luokalla, jolloin osa oli kyllä jo sen seksielämän ehtinyt aloittaa...

Mielestäni on kuitenkin tärkeää ottaa myös itse tietoa asioista. Itselleni tuli yläasteikäisenä monia lehtiä, joissa käsiteltiin monia murrosikään, seksiin ja seksuaalisuuteen liittyviä asioita, joten niistä sai paljon tietoa sitä kautta. Telkkaristakin tuli katseltua kaiken maailman sarjoja, kuten G-pistettä, joten tietoa karttui sitäkin kautta. Eli pointtini on lähinnä se, että jokaisen tulisi itsekin ottaa vastuuta siitä, että tietoa on riittävästi ennen kuin aloittaa seksin harrastamisen ja joutuu katumaan jälkikäteen, kun ei olekaan ollut tarvittavia tietoja ja vahinko on jo tapahtunut.

Vierailija

Yhdyn miumiu92:n kommenttiin. Itse olen aina ollut erittäin kiinnostunut ihmisen biologiasta ja siksi ottanut selvää asioista koulun ulkopuolellakin. Välttämättä pelkillä peruskoulun terveystiedon tunneilla ei opi (muistamaan) kaikkea sitä, mitä pitäisi tietää sitten, kun seksielämää aloittelee. Niin hölmöltä kuin se tuntuukin, jopa opettajat ujostelevat sukupuolielimistä puhumista. Onkos se nyt sitten ihme, jos oppilaidenkin huomio kiinnittyy enemmän tirskumiseen kuin asioiden huolelliseen opiskeluun.

Välillä meinaan kyllä kieltämättä hajota palasiksi esimerkiksi tätä cosmon foorumia lukiessa. Kuinka vähän ja väärää tietoa nuorilla voikaan olla. Ja esimerkiksi se, että yli 20-vuotiaista kavereistani monet eivät tienneet, että sukupuolitaudit voivat tarttua myös suuseksissä. O_o Uskomatonta.

Vierailija

On kyllä outoa, että niin paljon väärää tietoa nuorilla on. Ehkäpä se sitten on niin, että "tieto" on levinnyt kaverilta toiselle ja näin kaikki olettavat sen olevan totta, vaikka näin ei olisikaan. Ja tuo opettajien nolostelu aiheen suhteen on niin totta! Toki poikkeuksiakin on olemassa... Ihmettelen vain, että miten se voi olla niin vaikeaa, kun nykyaikana seksin ei todellakaan pitäisi enää olla mikään tabu.

Kieltämättä, kun täällä välillä lueskelee näitä keskusteluja, niin ei voi kun ihmetellä ovatko nämä ihmiset tosissaan. Miten ihmeessä on voinut välttää sukupuolitaudit ja raskauden, jos ei tiedä edes perusasioita seksistä? Toivon mukaan kouluissa panostettaisiin opetukseen entistä enemmän.

Vierailija

Kyllähän kouluissa on seksivalistukset, mutta ihmiset ei uskalla kysyä suoraan, jos joku jää epäselväksi... Sitten jää näitä harhaluuloja ja mahollisesti niitä levitetään vielä eteenpäin:/

Vierailija

-Emme käyttänyt ehkäisyä, mutta mies veti ulos ennen kuin tuli. Voinko olla raskaana?
Eli onko tämä mielestäsi mahdollista vai ei?

Vierailija

No kyllähän siinä voi raskaaksi tulla, kun niitä "touhutippoja" voi joka tapauksessa jäädä sisään ja näin ollen hedelmöitys on mahdollinen. Eli tuo ei todellakaan ole mikään luotettava raskauden ehkäisykeino. Vaikka mies ei ehtisi tulla, se ei todellakaan tarkoita, etteikö sisään voisi jäädä yhtään spermaa.

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

Olen tässä miettinyt myös ystävien puheiden vaikutusta näihin aiheisiin? Keskusteletteko ja otatteko ystävän puheen aina faktana vai mahdollisesti kyseenalaistatte tietoa.

Itse muistan oppineeni paljon juuri koulusta, ystäviltä ja tietysti, heh, kokeilemalla (siis seksiin liittyen). Ei siin, itse omaan myös sellaiset vanhemmat, joiden kanssa on aina voinut helposti puhua myös näistä, hieman "noloimmistakin" aiheista.

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009
unkle

Eli onko tämä mielestäsi mahdollista vai ei?

- NO AINA ON MAHDOLLISUUS TULLA RAKSAAKSI JOS HARRASTAA SUOJAAMATONTA SEKSIÄ! Miehen.. mm. eritteen tuottaminen ei kiteydyn vain siihen "isoon loppu pamaukseen".

Ja ihan bonusinfona, siittiöt voivat elää naisen sisällä jopa pari päivää. Miettikää sitä seuraavan kerran :)

roselavender
Seuraa 
Liittynyt12.3.2012

Yhdelle ystävlleni jouduin selittämään kaiken e-pillereistä mutta kysymys "Niin sitkö oikeesti voi harrastaa seksiä ilman kortsua eikä tuu raskaaks?"oli liikaa :D joo eikun muuten vaan niitä syödään xD

Sunqueen
Seuraa 
Liittynyt11.10.2011

Katselin tossa eilen tv 5:ltä Kysy seksistä -ohjelmaa. Nuoria ruotsalaisia yhden illan juttuja harrastavia sinkkuja haastateltiin ja monilla asenne oli, että ei tartte kortsuu ku on e-pillerit. Taudit voi aina parantaa.

Jo on menny asenteet pahaan suuntaan :O Huolestuttavaa...

Vierailija
Mellyaww

Olen tässä miettinyt myös ystävien puheiden vaikutusta näihin aiheisiin? Keskusteletteko ja otatteko ystävän puheen aina faktana vai mahdollisesti kyseenalaistatte tietoa.

Kyseenalaistan lähes aina, kunnes olen luotettavasta tietolähteestä asian varmistanut. Niin seksuaalisuuteen liittyvissä kuin missä tahansa muissakin asioissa. Ja jos asia on todellisuudessa eri tavalla kuin kaveri väitti, valistan häntäkin.

Vierailija
rosemary

Yhdelle ystävlleni jouduin selittämään kaiken e-pillereistä mutta kysymys "Niin sitkö oikeesti voi harrastaa seksiä ilman kortsua eikä tuu raskaaks?"oli liikaa :D joo eikun muuten vaan niitä syödään xD

Muttei kuitenkaan mikään ehkäisy ole 100%! Voi tulla raskaaksi vaikka söisikin e-pillereitä ja harrastaa seksiä ilman kondomia. Se on vaan pieni riski että tulisi raskaaksi.=) Toivottavasti huomasit tämänkin kertoa ystävällesi! Ja eihän kondomikaan 100% ehkäisyväline ole, se voi mennä rikki. Minulla on itselläni e-pillerit, mutta käytämme silti kondomia. Onhan se mennyt rikkikin pari kertaa, muttei ainakaan jälkiehkäisyä tarvitse hakea. Parempi niin että syö pillereitä, koska noita jälkehkäisypillereitäkään ei vuoden sisällä kannata kovin paljoa syödä, voivat aiheuttaa mm. lapsettomuutta. Mielestäni kannattaa käyttää niin pillereitä kuin kondomiakin.=)

Vierailija

Niin ja vielä että kyllä meidän koulussa, niin yläasteella kuin ala-asteellakin seksistä puhuttiin ja painotettiin näitä tärkeitä asioita moneen kertaan. Opettajat eivät nolostelleetkaan... Vaikka toisaalta ihmettelen, kun meille ei valistettu 9lk enää. =D En tiiä vaikuttiko siihen se, kun opettaja vaihtu vai opetussuunnitelma... Kuitenkaan ei mitään ole jäänyt epäselväksi.

Sellaisista ei tosin kerrtottu, että mitä e-pillerit ovat tai jälkiehkäisy... :o Mutta ne on saatu selville itse. =)

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009
sweet

Niin ja vielä että kyllä meidän koulussa, niin yläasteella kuin ala-asteellakin seksistä puhuttiin ja painotettiin näitä tärkeitä asioita moneen kertaan. Opettajat eivät nolostelleetkaan... Vaikka toisaalta ihmettelen, kun meille ei valistettu 9lk enää. =D En tiiä vaikuttiko siihen se, kun opettaja vaihtu vai opetussuunnitelma... Kuitenkaan ei mitään ole jäänyt epäselväksi.

Sellaisista ei tosin kerrtottu, että mitä e-pillerit ovat tai jälkiehkäisy... :o Mutta ne on saatu selville itse. =)

Tosiaan tohon e-pilleri (yms ehkäsy) asiaan.. Yleensähän niistä itse otetaan selvää ja tietoakin on PALJON saatavilla (enkä meinaa nyt jotain teinien keskustelupalstoja, vaan ihan itse toimittajien sivuja kyseisitä tuotteista) ja viimeistään siinä vaiheessa kun gynellä/lekurissa käydään HE opastavat etenkin nuoria, ensikertalaisia naisia niiden käyttöön. Kyllä aina jos ehkäsymenetelmää käyttää saa mukaansa jonkin info lehtisen ja sanat miten tulee toimia. JA kyllä apteekistakin suhteellisen usein kysyvät, että onko käyttö tuttua :) Siksi ihmetyttääkin tämä vallitseva tilanne. Kasvava epätietoisuus nuorten keskuudessa. Kyseessä taitaapi sitten olla välinpitämättömyys. Kiire harrastamaan seksiä, ennen kun tosiaan ymmärtää oman (ja kumppaninsa) turvallisuuden.

roselavender
Seuraa 
Liittynyt12.3.2012
sweet

rosemary

Muttei kuitenkaan mikään ehkäisy ole 100%! Voi tulla raskaaksi vaikka söisikin e-pillereitä ja harrastaa seksiä ilman kondomia. Se on vaan pieni riski että tulisi raskaaksi.=) Toivottavasti huomasit tämänkin kertoa ystävällesi! Ja eihän kondomikaan 100% ehkäisyväline ole, se voi mennä rikki. Minulla on itselläni e-pillerit, mutta käytämme silti kondomia. Onhan se mennyt rikkikin pari kertaa, muttei ainakaan jälkiehkäisyä tarvitse hakea. Parempi niin että syö pillereitä, koska noita jälkehkäisypillereitäkään ei vuoden sisällä kannata kovin paljoa syödä, voivat aiheuttaa mm. lapsettomuutta. Mielestäni kannattaa käyttää niin pillereitä kuin kondomiakin.=)

No mahdollisuus tulla raskaaksi on kyllä niin pieni etten tuota vaihtoehtoa pelkäisi jos vaan ottaa pillerit säännöllisesti eikä unohtele.Minulle ei tulisi mieleenkään harrastaa kortsun kansss koska minulla on pillerit.Juuri vakituisessa parisuhteessa minusta pillerit ovatkin siksi hyvä vaihtoehto ettei tarvitse enää kortsuja.Tuntuisi todella hölmöltä vielä pillereiden lisäksi suojautua jotenkin muutenkin :) kun taudeista ei ole huolta,silloinhan se olisi eri asia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat