Rahankäyttö (opiskelijat?)

Vierailija

Tää nyt on tämmönen vähän ehkä voisko sanoa tyhmä ongelma, mutta ongelma tämäkin. Olen opiskelija ja rahaa OLI niin että toimeen hyvin tulin. Kuitenkin olen viihtynyt paljon ulkona kahviloissa ja ravintoloissa joissa rahaa on kulunut kiitettävästi niin ruokaan kuin juomaankin. Vaatteitakin olen liikaakin ostanut. Kun on nää kaikki kortit, mm pankkikortti, visat ym niin ei tuu enää itellä näköjäänkää ajateltuu samalla tavalla kun että olis käteisellä, koska eihän sitä korttii tarvii tyyliin ku vilauttaa nii tililtä menee rahaa. Ravintoloissakun tulee istuttuu, kun ei täällä muitakaan ns hengauspaikkoja ole missä jo aikuinen nuorinainen pystyisi aikaansa viettämään ystävien kanssa niin niihin tulee ajauduttua ja aina se on pakko ostaa jotain. Vaatteiden kanssa tulee sama ongelma kun tulee että pakko tuo on saada! Yritän päästä pahasta tavastani eroon mutta miten? Tuntuu olevan niin hirveän vaikeaa.. Siks tarvitsisin apua ja vinkkejä esim onko muita paikkoja, tai mikä olis vaihtoehtoinen asia/paikka nykyiselle. Jos vaikka siulla on kokemusta vastaavasta tilanteesta tai osaat ja haluat muuten auttaa niin Otan iloiten kaiken avun ja kommentit vastaan! :)

Kommentit (6)

Vierailija

Tuttu ongelma minullekin rahojen "katoaminen", kun muutin jo lukion toisella luokalla pois kotoa, enkä alle 20-vuotiaana saanut silloin edes mitään opintorahaa, asumislisän vain. Töissä käymälläkin kuukausituloni olivat pieniä, vuokran jälkeen jäi pari sataa kaikkeen muuhun. Ei auttanut muuta kuin todeta, että tilanne on tämä, ja jättää juurikin nuo ravintolakäynnit/kahviloissa istuskelemiset vähemmälle. Totta kai niissäkin tuli kuitenkin käytyä, mutta kahviloissa kehtaa kyllä hyvinkin pitkään istua yhden kahvi-/teekupillisen ääressä :P Ja miksei sitä aikaa voisi välillä viettää ystävien kanssa jonkun kotonakin.

Vatsansa täyttäminen ravintoloissa tulee muuten todella kalliiksi! Kannattaa mieluummin suosia peruskotiruokaa, täällä Cosmossakin oli jossain keskustelu missä annettiin vinkkejä opiskelijabudjettiin sopivista ruokalajeista. Yleisesti ottaen kannattaa tehdä keittoja, laatikoita yms, mitä voi tehdä kerralla ison määrän ja sitten syödä useita päiviä. Ruokakaupassa kannattaa myös pitää silmällä tarjouksia (varo kuitenkin, ettet osta turhuuksia, ruuan heittäminen roskaan se vasta tuhlausta onkin), suosia kaupan omia merkkejä ja vertailla kilohintoja. Jos voit syödä koulussa maksutta/halvalla, niin se kannattaa joka päivä tehdä

Vaatteisiin minulla ei onneksi ole ikinä ollut hinkua, niitä olen ostanut lähinnä jos on tullut extraiso palkka tai ollut muuten enemmän rahaa käytettävissä. Kirppareilta kannattaa muuten myös tehdä löytöjä, tai lainailla vaatteita kavereitten kesken.

Tuohon korttiongelmaan voisi auttaa, jos siirtyisit käyttämään enemmän käteistä. Kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta itsekin tunnistat ongelman, niin tuo voisi auttaa. Itse olen tehnyt myös niin, että pidän kahta tiliä, josta käyttötilillä on kerrallaan vain noin viikon menoihin riittävä määrä, toiselta tililtä sitten siirtelen sinne pikkuhiljaa varantoja. Näin ei tule ainakaan heti palkkapäivänä tuhlattua kaikkea. Tämä tosin toimii vain, jos kortissa on automaattivarmennin, tavallisella pankkikortilla/luottokortillahan tilin voi vetää miinukselle.

Toivottavasti saat rahankäyttösi tasapainoon! :)

Vierailija

Itellä oli sama, että oikein hirvitti oma rahan käyttö. Kaikista paras tapa mulle ainakin oli siirtyä käyttämään käteistä! Aluksi ärsyttää käydä nostelemassa rahaa. Kannattaa nostaa aika iso summa, jolla sit päättää pärjäävänsä jonkun aikaa. Tällä tavalla pääsin eroon varsinkin vaatteiden ostelusta, koska aina näki kuinka paljon rahaa siihen yhteen rättiin kului :D tsemiä sulle!

Vierailija

Kiitoksia paljon teille vinkeistä, aijon kokeilla tuota käteisen käytön lisäämistä ja alan nostaa rahaa! oli kiva kuulla myös muita rahansäästö vinkkejä, joten kiitos niistä, ne tulivat tarpeeseen! :)

Vierailija

yks vinkki on et älä koskaan sorru näihin osamaksu mahdollisuuksiin esim. netti kaupoissa. Ei sillä, on ne ihan kätevä vaihtoehto silloin tällöin kun on pakko jotain saada mutta rahaa pitäisi saada jaettua ensi kuullekin, silloin tällöin käytettynä ok.

Mutta siinä on iso riski käydä niinkuin minulle kävi, eli pieni kk maksu houkutteli sitten tuhlaamaan ja tilaamaan älyttömät määrät tavaraa/vaatteita ja olen maksanut velkaa pois yli puoli vuotta ja maksan edelleenkin... enkä ole varma pääsenkö koskaan siitä eroon koska houkutuksia tilata lisää tulee koko aika:/ Niin ihanan kamala osamaksu!

Eli jos ostat osamaksulla, osta harkiten ja vain niin että olet varma että saat maksettua sen pois, ettei jää kierrettä

Vierailija

Mulla on nyt ilmennyt samanlaista kun on täysi-ikäisenä ollut puoli vuotta. Rahaa vain menee enemmän. Mutta olen tehnyt ns. kirjanpitoa menoistani ja aina kun saan rahaa laitan heti siitä puolet säästöön, joten jää aina jotain pahan päivän varalle.

Toki vuokran maksan ensin koko summasta ja otan hiukan ruokarahaa, että pystyn elämään. Jos käteen vielä jää jotain niin sitten käyn kahvilla ystävien kanssa. Jos ei niin voihan sitä istua kotosallakin kavereiden kanssa tai käydä lenkillä, tai voihan sitä vain istuskella jossain, jos muut tilaa minä jätän väliin. He kyllä ymmärtävät <3

Vierailija

En ymmärrä :D ei se ole senku vaa jättää kaikki TURHAT jutut pois! Itsekin ennen opiskelemaan lähtöä, olin kesätöissä ja tienasin tonneja parissa kuukaudessa. Ja kotona kun asuin, en viikonloppuisin mitään muuta tehnytkään kun olin shoppailemassa, koska rahaa ei kulunut muutakun bensaan ja siihen shoppailuun ja kavereiden kanssa juuri kuppiloissa oleskeluun.

Mutta sitten kun koulu alkoi, ei tullut enää tonneja tilille, vaan ne meni aika nopsaa sitten tuohon. Tuli enää 230 e kuussa opintorahaa kun kotona en asunut. Sitten ne loppu kun seinään tuolla menolla. Kotiin soitin et nyt kävi huonosti. Sanottiin että tämän kerran annetaan bensaan ja ruokaan rahaa, että pitää oppia käyttämään rahaa ja miettimään mitä OIKEASTI TARVII kun rahaa ei juokse. Siinä sitten ns. ihmistyypiltäni "haluan pärjätä omillani ja itse" oppi kyllä katsomaan tiliä, mitä siellä on ja kun tiesi kuinka paljon sitä tulee ja milloin ja laski kaikki kulut mitä menee aina, tiesi mitä sitten jää ylimääräiseksi, ja säästin niistä aina osan, en ostanut turhaa. Karkit vähemmälle --> terveellisempi elämä, säästäää ja hitosti! :) 

Sitten kun miettiii, rahaa siis tuli se 230 €/ kk

Kulut oli kuussa: Autoon bensa 80e, hevosen tallivuokra ja ruuat, kissan ruuat ja omat ruuat :) JA rahat riitti! Myös omaan elämiseen ja pystyin käydä vkl kavereiden kanssa baarissa, niin että otin 1-2 ja siihen riitti, tai sitten olin kuskina jolloin pääsin viettämään aikaa, ja sain siitä palkkaa. 

Kyllä sitä vaan pärjää, kun miettii ja keksii keinot ja laskelmoi! :) Hyvää jatkoa kaikille, itse opin selviytymään, ei se niin vaikeaa ole. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat