kesäkuntoon, vinkkejä kehiin :)

Vierailija

mitä aamupalaksi, välipalaksi, iltapalaksi? itellä on tapana jättää aamupala syömättä ja mättää sit välipalaks kaikkee epäterveellistä joista niitä lisäkiloja sitte tulee.. illalla iskee iltanälkä ja taas sitä mennään :D päiväruoka on normi! onko mitään välipala ja aamupala vinkkejä? onko välipalapatukat ja erilaiset välipala keksit terveellisiä? millaista liikuntaa harrastatte ja suosittelette ja mimmoiset lihaskuntoliikkeet auttavat mahanympärykseen (pahin jenkkakahvat :( ) minkälainen siis toisin sanoen on terveellinen päivärytmi :D kiitoksia vastauksista etukäteen :)

Kommentit (7)

Vierailija

Kannattaa syödä kunnon aamupala niin jaksaa paremmin koko päivän ja sillon jää myös helpommin pienet napostelut pois. Ja että muutenkin syö tasaisin välein! Aamuisin syön aika vaihtelevasti, mutta usein hedelmiä, jugurttia, müsliä tai voileipää. Ja kannattaa myös muistaa juoda tarpeeksi.
Ei tietenkään tarvii mitään älytöntä diettiä aloittaa, mutta kunhan syö tasaisin välein ja terveellisesti sekä monipuolisesti voi aina välillä myös hemmotella itseään jollain epäterveellisellä. Ne makeisethan maistuu myös paremmilta kun niitä ei syö joka päivä :D
Itse työskentelen urheilun parissa, joten suurimman osan liikunnastani teen töissä, mutta käyn myös lenkillä tai kävelyllä, tanssin, venyttelen ja teen lihaksia vapaa-ajallani. Kannattaa vaikka laatia "treeniohjelma" jota pitää seurata. Eli sekä airobista että anairobista ja myös lihaksia jos haluat kiinteyttää vatsaa. Mutta tietenkin kaikki liikunta polttaa kaloreita ja rasvaa joten valitse jotain josta tiedät pitäväsi, tai miksi ei kokeilla jotain uutta? :) Mutta mahanympärykseen ihan perus vatsaliikkeitä (muista koko mahanympärys, eli ala- ja ylä-vatsa sekä myös sivut ja selkä) :) Toivottavasti oli avuksi!

Vierailija

Kannattaa syödä ehdottomasti säännöllisesti, jotta missään vaiheessa päivää ei tulisi just sellaista kauheaa nälkää, jolloin pakosti mättää suuhunsa mitä eteen sattuu.

Aamupalalle suosittelen kunnollista ruisleipää, sillä se pitää nälän hyvin kurissa, juomaksi sitte esim. kahvia tai kaakaoo. Lisukkeina menevät hyvin hedelmät tai vaikkapa jogurtti. Se on ihan henkilökohtaista, että miten paljon aamulla jaksaa syödä ja kuinka paljon on tarvetta. Suosittelen kuitenkin syömään edes jotakin.

Sanoit, että päiväruoka on sinulla normi, joten siihen en nyt sitten mitään ideoitani ala heittelemään.

Välipalalla kannattaa myös syödä terveellisesti, eikä mitään kauheita sokeripommeja. Itse olen ainakin fitnessin välipalapatukoita syönyt ja kyllä uskon, että ne ei kauheen huonoja ole, vaikka tietty joku hedelmä olis parempi...

Kannattaa myös muistaa terveellinen iltapala, mutta liian myöhään illalla ei pidä syödä liikaa, sillä nukkua jaksaa vähän kevyemmälläkin ravinnolla.

Sitte liikunnasa sen verran, että itse harrastan ihan vaan hölkkäämistä ja muutenkin lenkkeily kun pitää koiria viedä lenkille. Hölkkääminen on melko hyvä tapa kuluttaa kaloreita, kun voi vapaasti säädellä vauhdin ja lenkin pituuden oman jaksamisen mukaan. Hölkkäämään voi ottaa mukaan kaverin tai kuunnella musiikkia samalla, ettei aika käy pitkäksi. Hölkkäämisen jälkeen on tärkeää muistaa venytellä jalat hyvin, ettei seuraavana päivänä ole joka paikka ihan jumissa. Erityisesti pohkeet meinaa ainain itselläni tulla kipeiksi.

Liikuntaliikkeistä en niinkään tiedä, mutta itse teen vatsalihaksia ja uskon, että kyllä niistä hyötyä on.

Eiköhän noilla ohjeilla jo pääse melko pitkälle. Tsemppiä kevään aherrukseen! :D

Vierailija

Aamupala kannattaa ehdottomasti syödä aina, sillä se pistää heti aamusta sitten aineenvaihdunnan käyntiin, mikä on äärimmäisen tärkeää laihdutuksessa ja painonhallinnassa. Aamiaiseksi kannattaa valita kunnon hitaita hiilihydraatteja ja kuitua sisältäviä ruokia, esim. ruis- tai täysjyväleipää, kaura- tai neljänviljan puuroa, täysjyvämuroja. Proteiniia myös. Hyviä ja vähän kovaa rasvaa sisältäviä ovat rasvaton maito ja rasvattomat maitotuotteet ja leikkeleet ja sitten tietysti vitamiineja kehiin. Mehuista saa paljon kaloreja, joten kannattaa vitamiinit tankata mielummin heedelmistä. Sitrushedelmät, marjat, omenat ja kiivit ovat hyviä ja vähäkalorisia, mutta runsaasti vitamiineja sisältäviä.

Välipaloiksi jotakin samantyylistä tai sitten vaikkapa smoothieta, jossa on marjoja ja hedelmiä ja maustamatonta jogurttia.

Iltapalaksi mieluiten jotakin proteiinipainotteista, kuten vaikka rahkaa tai jogurttia marjoilla tai hedelmillä, jottei yön aikana nukkuessa hiilarit kerry rasvaksi kehoosi.

Kannattaa myös syödä selleriä ja tuoretta ananasta. Pistävät nesteet liikkeelle!

Alkoholi kannattaa myös jättää pois tai minimoida kulutusta mahdollisimman pieneksi. Alkoholi itsessään on lähes puhdasta energiaa ja alkoholijuomat sisältävät järkyttävät määrät sokeria, juominen on verrattavissa siihen, että lipittäisi illan ajan nestemäistä karkkia.

Rasvaapolttavia liikuntalajeja ovat kävely, sauvakävely, hölkkä, tanssi, jumppa yms. Ja muista, että liikuntaa tulee harrastaa n. tunnin ajan, koska ensimäisen puolen tunnin aikana keho polttaa hiilarivarastonsa ja alkaa vasta sen jälkeen polttamaan kehon rasvaa. Keskivartalon lihaksia treenaamalla alkaa keskivartalo pysymään paremmin koossa, jolloin vatsa pienenee jne. Mutta lihasharjoitukset eivät juurikaan polta rasvaa.

Itse 10 km hölkällä n. 4 krt viikossa ja 2-4 tunnilla tankotanssia viikossa ja näillä ruokailutottumuksilla laihduin 7 kg puolessa vuodessa ja kiinteydyin hurjasti. Pienenin koosta 40 kokoon 36 :)

Vierailija

Jos makeannälkä iskee, niin välipalapatukat on hyviä! Muuten välipalaksi ihan täytettyä ruisleipää tai jotain mikä pitää sen nälän loitolla.

Itse rakastan ruisleipää, joten oikeestaan syön sitä aamu-, väli- ja iltapalaksi : D väliin sitten juustoa, kurkkua ja tomaattia. Juomaksi vesi tai jos makeannälkä yllättää niin kaloriton limu (huonoksi hampaille, mutta pitää makeannälän loitolla).

Harrastan tosi huonosti liikuntaa (koiran kanssa kävelyt päivittäin vaan), mutta teen usein silleen että laitan tietokoneelta hyviä biisejä soimaan listalla ja tanssin kotona samalla kun siivoon/teen ruokaa tms. Se on super kivaa (+ilmaista!) ja tulee kyllä hiki pintaan kun tarpeeksi riehuu : D

Youtubessa on hyviä ohjeita lihasliikkeille (itse olen tehnyt pari kuukautta peppujumppaa ja tulokset näkyy!) : )

Hyvää kesänodotusta!

Vierailija

Voisikko laittaa vaikka jotain linkkejä noihin lihasliikkeille?

Olis kiva kans saada paikat kuntoon kesäksi :)

Lisää vinkkejä jos sais tohon urheiluun?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat