Ikä vain numero?

Vierailija

Mitä mieltä, millasia kokemuksia ikäerosta suhteessa? Jos oikeasti on ihastunut taikka rakastunut, onko 10 vuoden ikäero hirveesti? Mielestäni kumminkaan jos katsoo 70 vuotiasta pappaa ja 20 vuotiasta blondia niin se on jo way too much.. mutta entä esim 18 vuotias ja kolmekymppinen? eihän sille voi mittää vai voiko?

Kommentit (7)

Vierailija

Niin kauan, kun nuorempi osapuoli ei ole alaikäinen, ei mielestäni voida sanoa mitään tiettyä numeroa, mikä ikäero voi maksimissaan olla. Hassultahan tuollaiset 50 vuoden ikäerot tuntuvat, mutta lopulta suhteen osapuolet ovat ainoat, joilla siihen on mitään sanomista. Numeroita tärkeämpää on se, että ollaan muuten henkisesti samalla aaltopituudella.

Vierailija

Olen samaa mieltä kuin raadon. Tärkeintä on se, mitä suhteen osapuolet ajattelevat asiasta, miten kemiat ja elämäntilanteet kohtaavat. Silloin kun molemmat osapuolet ovat täysi-ikäisiä ja kykeneviä tekemään ratkaisunsa itse. Voihan olla, että esim. kolmekymppisen ja parikymppisen henkinen ikä on niin lähellä toisiaan tai parikymppinen on jopa sitä kolmekymppistä kypsempi, että suhteeseen ei siltä osin muodostu mitään ongelmia. Usein ikäero on ulkopuolisille isompi asia kuin siinä suhteessa oleville itselleen. Kyllähän ne monen kymmenen vuoden ikäerot tuntuu itsestäkin hurjilta, mutta jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee ja kokee :)

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

Riippuu ihmisistä. Kokemuksista ja elämäntilanteista. JA LAISTA. Jotkut 18 vuotiaat on vielä ihan lapsia eikä tiedä elämästä ja vastuunotosta mitään. Toiset taas ovat kypsempiä. Itellä oli 5vuoden ajan 6v vanhempi mies (kolmekympinen), joka osottautui täysin lapseksi.

Nyt uudella miehelläni ja minulla on 7v ikäeroa, mutta henkisesti ollaan samalla tasolla ja hyvin sujuu.

Vierailija

Siinä ei ole mitään ihmeellistä jos seurustelee vanhemman kanssa. Toki jossakin menee se raja, jolloin alkaa jo olla vähän liikaa. Itse oon ollut suhteessa, jossa ikäero on ollut 10 vuotta, ja suhde oli kaikenpuolin ihana. Mutta täytyy olla varma jos alkaa seurustelemaan paljon vanhemman miehen kanssa, ettei itseä pidetä miehen saavutuksena. Sellasiakin olen lähipiirissäni tavattu, että mies mittailee omaa viehätysvoimaansa sillä kuinka nuoren naisen saa kaadettua.

Vierailija

Mun mielestä ikä on todellakin vain numeroita. Vanhemmillani on 10 vuotta ikäeroa ja he ovat olleet yhdessä jo kohta 25 vuotta. Minulla ja poikaystävälläni on 7 vuotta ikäeroa, eikä sitä huomaa. Kun vaan ajatusmaailmat kohtaa, niin turha alkaa pyörittelemään niitä numeroita :)
Mutta juuri tuo alaikäisyys-homma! Kunhan molemmat ovat täysi-ikäisiä niin antaa mennä vaan.

Vierailija

Minulla ja avomiehellä ikäeroa 11 vuotta (minä 18, hän 29), mutta en silti sanoisi että ikä on ''vain numero''. Ei todellakaan. Ikä on fakta, se on eroavaisuus, se määrittää ihmisessä paljon. Silti en koe, että ikäero olisi ongelma, ei ainakaan meillä. Sen sijaan että hoetaan iän olevan vain numero ja muuta merkityksetöntä kakkaa, pitäisi olla realistinen ja tiedostaa ikäeron olemassa olo, tiedostaa ja valmistautua sen mukanaan tuomiin mahdollisiin ongelmiin ja oppia elämään sen kanssa. Huomioida se eri suhteita käsittelevissä kysymyksissä.

Itse tulen mieheni kanssa toimeen paremmin kuin exieni, jotka olivat -+2v omasta iästäni. 29-vuotiaitakin on niin erilaisia - on niitä jotka on nuorekkaita ja vapaita seikkailijoita, ja niitä joilla on 10 v lapsi ja kaksi avioliittoa takana. Ihan siinä samalla kuin 18-vuotiaitakin on erilaisia. Oma mieheni on seikkaillut nuoruusvuotensa ja nyt haluaa asettua aloilleen, minä taas nuoresta iästä huolimatta haluan nyt asettua ja perustaa perheen. :)

Vierailija

Mieheni 81-vuotias mummo sanoi tähän asiaan aika hyvin. Kun puolisot ovat "samalta ajalta", heidän on helpompi ymmärtää toisiaan ja samaistua toisen elämänkokemuksiin. Eli kun on eletty samat mullistukset ja kasvettu samankaltaisessa yhteiskunnallisessa ilmapiirissä. Tämä koskee nyt ehkä lähinnä sellaisia parisuhteita, joissa kumppanien ikäero on yli 10 vuotta. Enkä nyt sano etteikö ymmärrys ja samaistuminen voisi onnistua suuremmallakin ikäerolla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat