Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat hoi!

Vierailija

Tämmöstä ajattelin, että kun on niinkin yleinen sairaus kysesssä, niin varmasti löytyy täälläki reippaasti väkeä jotka elää tämän kanssa.

Olis kiva saada muiden henkilökohtaista kokemusta mm. oireista ja toteamisesta, lääkityksen saamisesta (tuntuu olevan suurimman osan taakkana) ja muusta kilppari jutuista, eli siis vertaistukea hakusessa!

Kuulin sairaudesta viime kesänä ensimmäistä kertaa, kuunnellessani listausta oireista olin hämilläni miten paljon se tuntui kuvailevan minua. Asia jäi vaivaamaan ja pohdin sitä koko syksyn. Päätin kuitenkin syödä lääkityksen keväällä todettuun rautavajeeseen, joka oli unohtunut. Alkuvuodesta muistin taas vajaatoiminnan ja tajusin että oireet olivat vain pahentuneet. Sain äidiltäni tietää että sairautta on meillä lähisuvussa ja häneltäkin struuma leikattu. Hakeuduin tk-lääkärin luo ja pian sainkin puhelua labra-arvoista että "normaalit ovat".

Kuitenkin, arvoni; TSH 2,8 ja T4V 13
Arvot olivatkin ihan ok, mutta viittasivat lievään/kehittyvään kilpirauhasen vajaatoimintaan, sain lopppuviikosta yksityiseltä lääkityksen jota on nyt takana parisen viikkoa.

Omat oireeni ovat loputon väsymys, nivelkivut ainakin polvissa, kynsien haurastuminen ja hiusteni kuivahtaminen, ihon kuivuminen, palelen todella herkästi (tälläkin hetkellä kahden vilttikäärön sisällä :3), hidastunut aineenvaihdunta, unohtelevaisuus, hikoilemattomuus

Kommentit (2)

Vierailija

Itsellänikin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkityksen kanssa itselläni on paljon ongelmia. Oikeaa annostusta ei löydy ja kärsin jatkuvasti yliannostuksen oireista tai muista oireista. Lääkitystä on etsitty nyt 2 vuotta ja olen viettänyt kaksi päivää osastollakin tämän taudin takia.

Itselläni oireina on väsymys, hiusten lähtö (normaalia enemmän), nivel säryt, palelu, toisaalta taas kuumuus, kiihtyvyys (kyllä on kilpirauhas oire), unohtelen paljon. Koska oikeaa annosta ei ole löytynyt minulla on kummankin oireet, sekä liikatoiminnan, että vajaatoiminnan. Struman kasvua seurataan koko ajan, mutta vielä ei ainakaan sitä ole havaittu.

Sinä olet hyvissä ajoin saanut lääkityksen, hyvä! Itselläni arvot oli hyvin korkeat, joten sekin ilmeisesti vaikeuttaa lääkitystä. Lääkityksestäkin minulle on ollut haittaa :D Valkosoluarvot on tippunut :D Toivottavasti kaikki vain väliaikaista. Toivottavasti sinulla vajaatoiminta ei etene samalla tavalla :)

Vierailija

Omalla osallani lääkitys aloitettiin suht varhain ja lääkemäärä tuntuu kokoajan aika hyvältä, eli mulal ei oo ollu lääkitykses koskaa mitää ongelmia.. Mä en oikeen oo ees ikinä tutkinu minkälaisia oireita voi olla , koska itellä lääkkeen syöminen ym sujuu niin rutiinilla ettei se enää haittaa jokapäiväistä elämää. Itellä on ollu koko elämän runsasta pyörrytystä, on aina ollut vaikea seistä paikallaan kauaa ilman että pyörtyy. Muuta outoa on se, että tuntuu ettei veri kierrä ollenkaa käsis ja jalois:D kädet ja jalat aina aivan jääs, mutta siihenki tottunu.. Joten itellä sairaus ei oikeestaan haittaa elämää, kyllä tosin huomaan joitain samoja oireita kuin teillä, mutta ei ne oikeestaan oo häirinny mun elämää mitenkää erityisesti. :)Ainut mikä ärsyttää on ku pitää käydä puolen vuoden välein verikokeis tarkistamas onko lääkitys kunnos..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat