Korkea painoindeksi muttei ulkoista ylipainoa ?

Vierailija

Olen 161cm pitkä ja painan 68kg. Tämä on ilmeisesti lievää ylipainoa ja täällä Cosmossakin kun selailee, samanpituiset ovat yleensä paljon kevyempiä :---D Olen rintava ja harrastuksien takia myös alakroppani on suht lihaksikas, muuten olen todella pienikokoinen. En kuitenkaan koe itseäni ylipainoiseksi mutta jotenkin korvaan särähtää tuo painoni kun olen kooltani niin pieni muuten... Mistä voisi johtua?
Onko kellään siis samanlaista tilannetta?

Kommentit (11)

Vierailija

Itse en ole ylipainoinen vaan ihan normaali. Lihashan painaa enemmän kuin läski, joten tuskin on syytä huoleen. :) Parempihan se niin päin on et on lihasta ja vähän painavempi kuin kevyt, heikko ja lihaksiton.. :D Ei painoindeksiä kannata hirveästi tuijottaa etenkin jos on urheilullinen. Parempi on tarkkailla vyötärönympärysmittaa tai vaikka rasvaprosenttia. Miehellänikin painoindeksi sanoo aina ylipainoa vaik se mikä sillä painaa on lihas. Eli älä nyt ainakaan lähde jonkun vaakalukeman takia kuihduttamaan lihaksia pois, ei siinä oo järkeä. :) Niinkin voi käydä jos alkaa harrastamaan voimaharjoittelua, että paino nousee, mutta vaatekoko pienenee.. ;)

Vierailija

Ei paino- tai bmi-lukemalla ole mitään väliä niin kauan kun tunnet olosi hyväksi kehossasi. Äläkä selaile cosmon "mittanne?!?!?"-keskusteluja, tulee turhaan paha mieli! Olemme kaikki erilaisia(:

Vierailija

Itse tujottelen kanssa välillä ehkä vähän liikaakin vaakaa sekä BMI-lukemia vaikka teidän että suurin osa painostani johtuu lihasmassasta joka tullut treenaamisesta. Meillä suht sama painoindexi. Älä siis huoli! :)

Vierailija

Kyllä tuo bmi- arvojen katsominen on jäämässä historiaan, kun kehonkoostumusmittaukset ovat yleistyneet. Se on paljon suuntaa antavampi kertomaan, mikä tilanne tarkalleen ottaen on.

Painoon vaikuttaa oleellisesti kehon nesteet, pehmytkudosmassa, lihasmassa ja rasvamassa sekä hiukan luukudosmassa.
On siis muistettava, että kaikki luut, sisäelimet, nesteet jne, painavat sen läskin ja lihaksen lisäksi. Ei siis voi sanoa yksioikoisesti, että lihas tai läski on se, joka sitä painoa nostaa, vaikka painon radikaalit muutokset johtuvatkin pääsääntöisesti näistä.

Suosittelen käymään kehonkoostumusmittauksessa, jos oman kehon rakenne ihmetyttää, että mistä se paino oikein koostuu kun selviä ulkoisia merkkejä painon syyksi ei näy. Tällöin myös voi oikeasti heittää ne bmi- asteikot ja tuomiot tunkiolle.

En tietenkään sano, etteikö vaakaa kannata seurata tai uskoa sitä. Se on erittäin hyvä väline ilmentämään nopeita muutoksia kehossa. Etenkin jos on tietämättään sairastunut johonkin tai keho ei sittenkään toimi niin kuin olettaa sen toimivan. Tällöin vaaka on yleensä yksi ensimmäisistä mittareista ilmaisemaan, että jokin on vialla (raju painon tippuminen tai nouseminen).

Vierailija

No huh !
Nää kaikki jutut mitä sanoitte, kuulostaa tutuilta mutta jotenki en osannu itteeni yhdistää... Kauhuskenariot siitä, kuinka näytän oikeasti virtahevon serkkutytöltä jolla on hitonmoinen itsetunto, oli jo luotuna :---D

Taidanpa lähteä lenkille, kiitos teille, ollaan ylpeitä kropistamme! :--)

Vierailija

Tuo painoindeksihan ei ota huomioon yksilöllisiä eroja kuten lihasmassaa, ruumiinrakennetta tai luustoa. Indeksi toimii jos on kaikinpuolin "keskiverto". Itse isokokoisena luustoltani luustoltani sekä "keskivertoa" luottaisin ennemminkin peiliin, olitilaan ja vyötärönympäryysmittaan. Totuushan on se vaikka lääkärit kuinka yrittävät määritellä ihmistä se ei koskaan tule onnistumaan sillä kaikkihan ollaan erilaisia. Ei ole sellaista kun "normaali" on vain yleinen keskiarvo.

Vierailija

Itsellä on vähän sama tilanne, kun tissit on luonnostaan E-kuppia ja selvästi liian suuret muuhun vartaloon nähden. Mulla on kans melko hoikka peppu, joskus jopa lonkkaniveliä särkee jos olen treenannut liian vähän/liikaa. Oon 157cm ja 59 kg. Voisin perseen kohdalta painaa helposti pari kiloa enemmän enkä näyttäisi läskiltä. Painoindeksi on vain suuntaa antava. Kannattaa myös mitata, onko vyötärön ympärys alle 80 cm, koska se on eräs ylipainon mittari. Lisäksi rasvaprosentin mittaus auttaa asiaa. Naisilla normaali rasvaprosentti tais olla jotain 25. Jos ei mennä pahasti sen yli niin ei kannata huolestua. Mulla on myös yks kaveri, joka harrastaa kehonrakennusta. On suunnilleen sun pituinen nainen ja painaa melkein 80 kg eikä oo läskiä paljon nähnytkään.

Vierailija

Numerot on numeroita, minulle naisen mitat, painot tai vastaavat ovat sitä yksityisintä asiaa mitä en edes halua tietää. Silmä kyllä kertoo ovatko muodot kohdillaan ja ulkoisilla avuilla ei tee mitään jos päässä ei liiku mitään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat