Autokoulun 2-vaihe

Seuraa 
Liittynyt14.11.2009

Heissan! :)

Mulla on pikku probleema. :D

En oo ajanu autolla kohta vuoteen ja lokakuussa 2012 pitäis viimeistään suorittaa 2-vaihe. Onko kellään muulla kokemusta, joka ei olis ajanu autolla piiiitkään aikaan ja olis 2-vaiheeseen meno piakkoin?

Kauhee stressi siitä, et mitenkä se sit menee, kun ei oo ollu halua ajaa ja sit, kun kuulema siin ajetaan vaikka missä radalle yms. :o

Olisin kiitollinen jos joku ystävällinen henkilö vastaisit tähän piakkoin!

:)

Kommentit (14)

Vierailija

Moikka! :)

Jos meet 2-vaiheeseen vasta ens syksynä, sullahan on tässä vielä hyvin aikaa treenata autolla ajoa. Ei kantsi ainakaa vielä ottaa siitä stressiä! Kannattaa kumminki jonkin verran välillä ajella et pysyy taidot yllä. Kyllähän sä siitä selviit kun oot ekastakin vaiheesta selvinny :)

Vierailija

Itsellä oli aikoinaan ihan samanlainen tilanne ja silti se meni ihan hyvin.
Sain kyydin radalle ja siellä sitten autokoulun autolla liukastelin radalla ja yritin väistää hirviä.

Kannattaa luultavasti vihjaista kouluttajalle tilanteestasi, kun menet leikkimään.

Hannie
Seuraa 
Liittynyt14.11.2009

Suur kiitokset -Eclipse- ja Anonyymi! :)

Iso taakka putosi harteilta, että en ole ainut jolla on samanlainen tilanne ollut... :D Jäi vaan jotenkin autolla ajamiseen kammo siitä, kun poikaystävä ajoi hänen perheensä autolla "kolarin", nainen tuli kolmion takaa meidän kylkeen ja auto meni lunastuskuntoon. Nainen oli ihan shokissa ja syystäkin, mutta onneksi me poikaystävän kanssa selvittiin pelkällä säikähdyksellä, itse tosin kävin oikeeta kättä näyttämässä ambulanssissa, siihen osui airpackki ( tai miten se nyt ikinä kirjotetaankaan :D ).

Kuulisin mielelläni jos on muitakin ketkä pähkäilee/on pähkäilly saman asian kanssa.

Vierailija
Hannie

Suur kiitokset -Eclipse- ja Anonyymi! :)

Iso taakka putosi harteilta, että en ole ainut jolla on samanlainen tilanne ollut... :D Jäi vaan jotenkin autolla ajamiseen kammo siitä, kun poikaystävä ajoi hänen perheensä autolla "kolarin", nainen tuli kolmion takaa meidän kylkeen ja auto meni lunastuskuntoon. Nainen oli ihan shokissa ja syystäkin, mutta onneksi me poikaystävän kanssa selvittiin pelkällä säikähdyksellä, itse tosin kävin oikeeta kättä näyttämässä ambulanssissa, siihen osui airpackki ( tai miten se nyt ikinä kirjotetaankaan :D ).

Kuulisin mielelläni jos on muitakin ketkä pähkäilee/on pähkäilly saman asian kanssa.

Itse oon ollut kolarissa kuskina, syyttömänä osapuolena. Ajamani auto oli aikalailla rutussa ja rattiin palaamisesta olis voinut tulla vaikeeta, jos olis anatanut mennä paljon aikaa ajamatta. Mutta mulla oli silloin alkamassa pian kesätyöt ja työpaikalle oli pakko kulkea autolla. Joten rattiin oli vaan palattava, joka oli tosi hyvä asia. Nyt en pelkää ajamista, vaan rattiin on helppo mennä. Se pelko on vaan pystyttävä voittaa, mikäli haluaa tulevaisuudessa ajaa.

Vierailija

Minulla oli vastaava tilanne viime syksynä. Kärsin (siis vieläkin) aivan järkyttävästä ajokammosta. Muutaman kerran paniikkikohtauksenkin saanut, ja viimeisin tuli kun vain ajattelin ajamista. Vaikka mitään kamalaa ei ole ikinä tapahtunut, mutta tuntuu etten hallitse autoa enkä itseäni ajaessa. Päätin kuitenkin että pakko on mennä kakkosvaiheeseen, koska muuten olisin käynyt koko kalliin autokoulun turhaan. Niinpä keräsin rohkeuteni. Soitin jo etukäteen ajo-opettajalle ja kerroin peloistani. Se helpotti jonkin verran. Loppujen lopuksi kakkosvaihe meni hyvin, opettaja otti huomioon pelkoni ja kaikki meni hyvin. Rata oli loppujen lopuksi jopa melko tylsä, kun siellä harjoiteltiin lähinnä jarruttamista.

Mutta moni sielläkin kakkosvaiheessa kertoi ettei ole pitkään aikaan ajanut, kun ei ole ollut mahdollisuutta. Eli se on ihan yllättävän yleistä ettei tyypit ole syystä tai toisesta saaneet ajokokemusta paljonkaan ennen kakkosvaihetta. :)

Hannie
Seuraa 
Liittynyt14.11.2009

Ihana kuulla etten ole ainoa! :D Poikaystävä vaan nauraa tälle mun "kammolle" eikä myöskään tue yhtään... Sanoo vaan, et miks et aja, kun auto on yms. yms. Suoritin ajokortin Kuopiossa ja muutin vuos sitten Espooseen ja täällä toi liikenne on VÄHÄN erilaista, kun Kuopiossa. :D :)

Varasitko mitenkä pian 2-vaiheen, et oliko jonoja mitenkä paljon? Ite ajattelin nyt kesällä sen pois alta suorittaa, mutta et miten ajoissa kannattaa olla autokouluun yhteyksissä? Osaisiko joku suositella Espoossa hyvää autokoulua? :)

Vierailija

Moi!
Itse en ollut ajanut puoleen vuoteen ennen kakkosvaihetta, ja pyysin saada kaverin autolla ajella parkkiksella ja palautella mieleen vaihteiden käyttöä ja jarruttelua yms. ihan pientä. Kyselin aluksi autokouluilta, että voiko heillä kakkosvaihetta ennen ottaa omalla/koulun autolla ajotunnin, mutta kaikki vastasivat, että "katsotaan sitä ajotunnin tarvetta sitten arvioivan ajon jälkeen ennen liukasratapäivää". En päässyt ajotunnille siis ennen arvioivaa ajoa, mutta kaverin autolla ajoin muutaman lyhyen matkan.

Kyselin myös useammasta autokoulusta ja katselin nettisivuiltaan opettajia ja käytäntöjä, jotta tiesin, mihin menin, mitä tuleman piti ja pystyin valmistautumaan. Kerroin opettajalle sekä jo etukäteen sähköpostitse epävarmuudestani, ja sanoin, että minua pitää sitten kehua paljon ja hehkuttaa onnistumistani, että en ihan muserru palautteesta - ja että toivoin opettajaksi naista, jotta ei ole vain kuten ykkösvaiheessa ja inssissä ja yleensä kyydissäistujakin mies, joka arvostelee eikä neuvo tai vastaa, jos kysyy.

Vierailija

Itse jännitin kans autokoulun kakkosvaihetta, kun en ollut ajanut paljoa. Olin ajanu automaattivaihteisella jotain kerran kuussa, mutta vaihteisiin en ollut koskenutkaan. Olin lisäksi vaihdossa puoli vuotta ettei ollu tullu ajeltua. Onneks sain automaatit alle, niin meni putkeen. Ohjaaja sanoi, että näkee että oon ajanut automaatilla. Vieläkin vaihteet tökkii, kun en oo päässy niitä käyttään ykkösvaiheen jälkeen kuin pari hassua kertaa, ei oikein tuu sujuvasti. Ajolinjat ynm tulee kyllä selkänahasta, kuin pyörällä ajais, mutta vaihteiden vaihtoa kannattaa muistella. Tietoa autokoulun 2 vaiheesta löytyy esim: http://www.greendrivers.fi/index.php?page=ii-vaihe 2 vaihe oli kuitenkin kokonaisuudessaan paljon rennompi kuin eka vaihe.

Vierailija
Hannie

Heissan! :)

Mulla on pikku probleema. :D

En oo ajanu autolla kohta vuoteen ja lokakuussa 2012 pitäis viimeistään suorittaa 2-vaihe. Onko kellään muulla kokemusta, joka ei olis ajanu autolla piiiitkään aikaan ja olis 2-vaiheeseen meno piakkoin?

Kauhee stressi siitä, et mitenkä se sit menee, kun ei oo ollu halua ajaa ja sit, kun kuulema siin ajetaan vaikka missä radalle yms. :o

Olisin kiitollinen jos joku ystävällinen henkilö vastaisit tähän piakkoin!

:)

Hei! Tääällä myös yksi autopelkoinen =( tuntuu että autolla ajo on suuri kynnys, jonka uskallan vain harvoin ylittäää..tuntuu turhauttavalta ku monet kaverit ovat niin varmoja heti kortin saatuaan ja itse ei uskalla oikein ajaa, vaikka kortti ollut taskussa puoli vuotta =( varasin juuri tnään 2 vaiheen ja mua pelottaaa, sinne on alle 2 viikkoa ja en tuu selvii hengissäää! onhan aivan varmaa että siitä pääsee kaikki läpi? nimimerkillä epätoivonen :D 

Shenny
Seuraa 
Liittynyt15.11.2011

Hei!

Minulla ollut ajopelko jo siitä lähtien kun ajokortin sain toukokuussa 2011. Muutamia kertoja ajelin yksin ihan keskustaankin asti, jossa poikaystäväni tuolloin asui, ja vanhempieni luota keskustaan on matkaa melkein 40km. Auto sammui alussa usein ja kun jonoa kertyi taakse, hävetti ja usein itkettikin. Päätin jopa joskus etten aja ikinä enää yksin, enkä juurikaan ole ajanutkaan kun on tavallaan "kammo" jäänyt niistä alkuajoista kun sain ajokortin. 

Mulla parin viikon päästä 2-vaihe, ja harmittaa kun en aikaisemmin käynyt kun olisi aikaa ollut. Nyt on liukkaat tiet ja lumista, pelottavampaa ajaa siis yksin liukasratapaikalle, ja jännitän jopa sitä, mihin parkkeeraan auton, saanko parkkeerattua sen kunnolla kun en ole tosiaankaan paljoa tuota harjoitellut. Auton sammuminen on kyllä vähentynyt kun ajan melkein viikottain äitini kanssa. Mutten koskaan yksin. Toivon vaan että pääsisin eroon koko autokoulusta, painajaisia jo tässä vaiheessa näen asiasta ja muutenkin ahdistaa, tuntuu että kivi on sydämellä kun mietin asiaa. 

En mä varmaan useammin 2-vaiheen suoritettuani ajakkaan, tulee itkukohtauksia jo pelkästä ajatuksesta, että ajaisin yksin. Joskus jopa mietin rekan alle ajamista kun en halunnut vain ajaa ja se jännitti niin paljon. En mä kuitenkaan olisi tehnyt, se oli vaan sellanen ajatus.

Ja kun kävelen työpaikalleni ja kauppaan, tuleepahan edes jotain liikuntaa kun en muuten liikuntaa harrasta. Tietysti kauemmaksi mennessä tulee ongelmia kyytien kanssa, mutta onko sitä muka pakko ajaa jos se ahdistaa niin paljon... 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat