papakoe

Vierailija

En ole koskaa ollu papa kokeessa, joten osaisiko joku kertoa missä se otetaan? Terveysasemallako, voiko ajan tilata ihan normaalista puhelimitse? Asun siis Helsingissä jos se jotenki asiaan vaikuttaa :D

Kommentit (2)

Vierailija

Papa-koe voidaan ottaa terveydenhoitajan tai yleis- tai erikoislääkärin vastaanotolla normaalin gynekologisen tarkastuksen yhteydessä.

Näytettä ei oteta kuukautisten aikana, ja näytteenoton yhteydessä tarvitaan tieto kuukautiskierron vaiheesta (edellisten kuukautisten ajankohta).

Ja minun mielestä voit ihan normaalisti soittaa puhelimitse ja kysyä sieltä lisää, eiköhän ne neuvo sinua sieltä sitten tarkemmin :)

Edamss
Seuraa 
Liittynyt20.2.2012
Mindy91

En ole koskaa ollu papa kokeessa, joten osaisiko joku kertoa missä se otetaan? Terveysasemallako, voiko ajan tilata ihan normaalista puhelimitse? Asun siis Helsingissä jos se jotenki asiaan vaikuttaa :D

Itse olen soittanut omalle lääkärille ja varannut ajan. Ja sen jälkee kun olen siellä sinä päivänä katotaan gynekologinen tutkimus ja otetaan papa-näyte, eli se ei satu tai mitää, eli ei ole hätää. (Viimeksi tänää otettuu papa-näyte, kun kävin uusimassa minun e-pillerini reseptin, sillä vuoden syöny e-pillereitä). :)

Terveystalon sivulta otettuna lainaus: ''Papa-näytteen voi ottaa joko lääkäri tai näytteenottoon koulutettu hoitaja. Papa-näytettä otettaessa nainen on gynekologisella tutkimuspöydällä ja tähystimen (spekulan) avulla kohdunnapukka täytyy saada hyvin näkyviin. Ensimmäinen näyte otetaan lastalla emättimen pohjukasta, toinen näyte otetaan lastalla kohdunnapukan pinnasta ja kolmas näyte pienellä harjalla kohdun kaulakanavasta harjaa hiukan pyöräyttäen. Näytteenotto ei ole kivulias, pientä nipistystä voi tuntua.''

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat