Kaverin alkoholisoituminen

Vierailija

Miten voin auttaa nuorta läheistä kaveriani, kun hänestä on tullut alkoholisti.
Hän myöntää sen selvinpäin itsekkin, että ongelmia on, mutta ei halua lopettaa juomistaan. Humalassa hän ei suostu puhumaan asiasta ja miltei suuttuu, kun ehdottaa ettei ottaisi enää tai että hän joisi edes vähän vettä. Hän haluaa vetää kännit vaikka joka päivä yksin, jos rahaa riittää. Ruuat vaikka dyykataan, kavereitla lainataan rahaa jne että kunhan vain alkoholia saa.
Koulun käynti on kärsinyt niin ettei hommia enää tehdä ja opinnot lykkääntyy toistaiseksi ainenkin seuraavalle vuodelle.
Mitä voi tehdä? Onko kukaan ollut samassa tilanteessa? Ei voi kattoo vierestä ku hyvä kaveri vetää ittensä tohon jamaan.

Kommentit (4)

Vierailija

Minulla vastaavanlainen huoli. Tämä henkilö juo todella paljon ja sekoilee kännissä aivan älyttömästi.
Yleisesti olen miettinyt kuinka hän voi muuten, koska kouluun ei jaksa mennä ja työihin ehkä silloin tällöin.
Asiasta kuitenkin tulisi voida puhua. Jos hän kuitenkin selvinkin päin asiasta pystyy puhumaan ja myöntää että alkoholi on hänelle ongelma niin tietysti voisit yrittää kaveriasi menemään puhumaan koulukuraattorille tai terveydenhoitajalle?
Audit testistä tuskin on hyötyä, se todennäköisesti lisäisi vain ystäväsi intoa juoda.
Voimia!

Vierailija

Onko kaverisi minkä ikäinen? Lähinnä mietin sitä, onko hän alaikäinen vielä? Jos ystävien sanat eivät häneen vaikuta, etkä saa häntä ohjattua hakemaan apua, ehkä voisit keskustella asiasta hänen vanhempiensa kanssa. Se voi tuntua tietenkin hankalalta, mutta siitä voisi olla apua. Jos ystäväsi on vielä alaikäinen, hänet voidaan mielestäni viedä katkolle, vaikka hän ei itse sinne haluaisikaan. Se on tietenkin radikaali ja viimeinen tapa ratkaista asia, mutta jos tilanne on päässyt todella pahaksi, eikä muuta ulospääsyä ole, on se varmasti paras vaihtoehto.

Cik
Seuraa 
Liittynyt13.9.2010

Mulla oli itsellä jonkinasteinen alkoholiongelma lukiossa 2 luokalla. Olin melkeen joka päivä kännissä, istuin baarissa aamusta iltaan.Koulussa kävin joskus pyörähtään (itse sai tehdä lukkarit niin tuli helppoja 3 tunnin päiviä). Opinnot lykkäänty puolella vuodella sitten kuitenkin.
"Koulukaverit" käräytti mut ensin luokanvalvojalle ja sitten kuraattori sai tietää asiasta kanssa, no, jouduin sinne sitten juttelemaan alkoholin käytöstäni ja samalla lopetin kyllä sitten ystävyydenkin!! Juttelu ei auttanut yhtään mitään, sen jälkeen vasta alkoikin kauhea kyttääminen. Olin siis alaikäinen. Sain jotenkin puhuttua kuraattorin ympäri, ettei soita vanhemmilleni, koska kerroin että kotona on muutenkin vaikeaa kun ei hyväksytä ollenkaan ja välillä tulee nyrkistäkin. Olen ollut oikeudessakin vanhempien väkivallan takia.

Mutta pointti tässä on se, että vaikka menisittekin kertomaan kuraattorille, se ei hyödytä mitään, koska ei ne asiaan puutu. Ne vaan kyselee ja tekee johtopäätöksen, kertoo kaikille opettajille eikä se asia siitä mihinkään muutu. Ei ne sen asian eteen mitään tee. Saattaa soittaa kotiin jos on alaikäinen, mutta mitä sekään auttaa?

Mulla asiaa helpotti se, että pääsin muuttaan omilleni heti täytettyäni 18, sen jälkeen asiat alkoi mennä paljon paremmin kun sai tehdä niin kuin halusi, ja kun ei ollu sääntöjä, niin ei sitä enää sitten viitsinyt mennä samalla lailla kun kukaan ei ollut kontrolloimassa. Mulla oli pahin kapina kausi 16-18 vuotiaana :D

Vierailija

Kaveri on 18, kohta 19 vuotias poika. että ikää juomiseen on, onneksi ei kuitenkaan vielä väkeviin. mutta kaveri onkin erikoistunu ite tekemää kiljua jne halpaa.
kerran kaveri joutuikin kouluterkkarille juttelemaa, koska tuli krapulassa kouluun niin maikka pakotti. ei siitä mitään hyötyä ollut. en tiiä oisko siit hyötyä et soittais sen vanhemmille ja kertois tilanteen. ne ei alkoholin käyttöä hyväksy oikein ollenkaan. mutta jos sen tekisin niin olis varmaan entinen kaveri se.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat