Puhevika?

Vierailija

Ajatteletteko, että ette voi seurustella puhevikaisen henkilön kanssa? (Esim. R & S äänteet eivät äänny oikein.)

Onko teillä itsellä puhevikoja tai onko teillä ollut?
Häpeätkö sinun/kumppanisi puhevikaa?

Haluaisin tietää miten se vaikuttaa/on vaikuttanut teidän elämäänne?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

En siis seurustele ihmisen kanssa, jolla olisi puhevika, mutta en ymmärrä miksi se vaikuttaisi... Veljelläni on "r" ja "s" "vika". Ei siis mitenkään vahva, mutta kuitenkin. Itse en sitä edes huomaa. Uudet ystäväni huomauttavat aina "tiesitkö että veljelläsi on puhevika?". Nauran ja sanon "joo, entäs sitten?".
Kukaan meistä ei ole täydellinen. Vika on kuitenkin niin pieni, ettei sen pitäisi haitata kenenkään eloa.

Vierailija

Nii in ! minusta se on tosi lapsellista esim. kiusata puheviasta, koska ei sille kaikki voi mitään. Pienenä sitä vi koittaa korjata, mutta voi olla myös että on ihmisä jotka on harjoitelleet, muuta eivät ole saaneet silti esim. R-kirjainta tulemaan.

Lumopuu
Seuraa 
Liittynyt12.3.2012

Ite en osaa tuota R kirjainta muodostaa vaikka monta vuotta kävin puheterapeutilla. Ja pakko sanoa, että omaan korvaan särähtää jos jollain toisella on joku puhe"vika" vaikka itselläkin on :-D Mutta ei sen uskoisi vaikuttavan tuommosiin asioihin kuten seurusteluun.

Itsellä se haittaa hieman kommunikointia uusien ihmsten kanssa, koska ei oikein tiedä miten he siihen suhtautuvat. Niin yritän aina parhaani mukaan keksiä sanoille synonyymeja missä ei sitä R-kirjainta olisi :---DDDDD Mutta senkin sitten unohtaa kun juttelee pidemmän aikaa.

Vierailija

Mulla on kans hiukan tuota R-vikaa. Ei mulla nyt hirveen paha ole, mutta kyllä sen jostain sanoista huomaa. En kans tykkää sanoa sellaisia sanoja, missä tuo r on vahvasti. Mutta en silti mieti puheitani, ku puhun vaan :D

Monet ei edes huomaa mun vikaa, ainakaan pitkäaikaiset kaverit/ystävät. Mutta monesti miehet huomaavat mun vian. Tosin he ovat sanoneet, että se on söpöä :D Mun nykyinenkin selitti, että ennen mein juttua, hänkin aina muisti, että tuo on se tyttö kenellä on se söpö r-vika :D Joten en usko, että ketään häpeää toisen puhevikaa. Ite ainakin puhun ja höpötän, vaikkei se aina oikein menisikään :D

Vierailija

Juu, olen myös samaa mieltä kanssasi. Ja minullekin on sanottu että söpön kuulloista, mutta kyllä itse sitä häpeän, koska ala-asteella minua ainakin kiusattiin siitä paljon :o mutta itseäni ei kyllä haittaa jos kaverilla on tai juttelen jonkun kanssa kenellä on, koska minusta se on vain hienoa ettei ole ainoa :) yritän myös niin, että jos pitäisi sanoa r-kirjaimella alkava sana sanon ekaksi toisen koska se ei korustu niin hyvin.. esim: jos sanon Rikas niin lisään siihen "no"/"toi" tai muun sanan :D ....

elektromag

Minua kiusattiin koko lapsuusaika r-viasta. Menetin puhekykyni kymmenen vuotiaana aivoverenvuodon takia ja piti opetella uudestaan puhumaan aivan alusta asti. Sen jälkeen r-vika vain korostui, koska en osaa käyttää kieltäni vieläkään kunnolla. Puheterapeutilla olen käynyt viimeksi 11-vuotiaana. Olisiko jotain kikkaa, millä saisin muokattua tuota ärrää itsenäisesti? Miten voisin päästä puheterapeutille aikuisiällä? Olen 22-vuotias tyttönen.

Lausun ärrän tällä hetkellä kurkussa eli en käytä kieltäni ollenkaan sen tuottamiseen. Armeijassa ollessani yllätys yllätys kaikki kiusasivat siitä aika ajoin. En ole tosin ikinä hävennyt vikaani vaan olen käyttänyt sitä hyödykseni. Tällä hetkellä vatutus on vaan niin suuri ja haluaisin päästä viasta eroon asap.

softi

Juu, olen myös samaa mieltä kanssasi. Ja minullekin on sanottu että söpön kuulloista, mutta kyllä itse sitä häpeän, koska ala-asteella minua ainakin kiusattiin siitä paljon :o mutta itseäni ei kyllä haittaa jos kaverilla on tai juttelen jonkun kanssa kenellä on, koska minusta se on vain hienoa ettei ole ainoa :) yritän myös niin, että jos pitäisi sanoa r-kirjaimella alkava sana sanon ekaksi toisen koska se ei korustu niin hyvin.. esim: jos sanon Rikas niin lisään siihen "no"/"toi" tai muun sanan :D ....

Vierailija

Mua on kiusattu puheviasta ekastaluokasta lähti ja en enään jaksa tämmöistä. Jotkut jopa heittävät kännykkäni maahan ja sanovat "ei puhevika tyypillä voi olla kännykkää, kun puheluista ja viesteistä ei saa selvää." Mulla on s, v ,d ja r semmosii hankalii ja käyn puheterapiassa ja käytän rautoja. Haluan tämän pois ennen kun menen ylä-asteelle.

Bye: 12.vuotias tyttö 

Vierailija

Poikauystävälläni on r-vika. En aluksi hänet tavatessaan osannut kiinnittää huomiota, että hänellä on r-vika, en sitä siis ilmeisesti huomannut kun sitten yhtäkkiä tiedostin että hänellä on r-vika. Asia ei ole minua koskaan haitannut, eikä tule haittaamaan. Hän ei itse kaihda ärrän sanomista, vaan aina ekana kuuluu ovelta, että moro tai morjesta! :) Hänen isälläänkin on ärrävika, joten periytynyt on. Poikaystäväni ärrä, on ns. pehmeä ärrä, että ei sellainen "korahdusärrä". Se on oikeastaan aika suloista :)

Vierailija

Minulla on puhevika. Puheterapeuttini sanoi, että minulla on ranskalainen ärrä eli siis sanon ärrän kielen takaosalla. Olisin voinut opetella sen pois, mutten halunnu. Halusin olla ainutlaatuinen ranskalaisen ärräni kanssa! Ei oo itteeni haitannu eikä oo jätkä kavereitakaan ikin haitannu. Paitsi yläasteella joitain ääliöitä se haittas ja halusivat tehä elämästä helvetin, mut turhaan. Paremmin menee kuin heillä ;)

Vierailija

Minun miehelläni on ärrävika ja se ei todellakaan ole ikinä haitannut, tavallaan se on aika suloista :) En ymmärrä, miksi puhevika tekisi ihmisestä jotenkin huonomman tai miksi se voisi olla este suhteelle. Mieheni on aivan ihana ja miehekäs mies eikä minulle ole tullut mieleenkään pitää häntä mitenkään vammaisena tmv. Jos oikeasti välittää ihmisestä, ei puhevika ole mikään ongelma.

Vierailija

Seurustelen r-vikaisen miehen kanssa enkä itse edes huomaa sitä! Jotkut sanat hänellä jäävät kangertelemaan mutta minua se ei haittaa enkä todellakaan häpeä häntä sen takia. Mielestäni r-vika tekee hänen puheestaan jotenkin suloisen (: Häntä kuitenkin tuntuu itseään haittaavan paljonkin r-vikansa ja yrittää etsiä sanoja joissa ei olisi kyseistä kirjainta.

Vierailija

Mun poikaystävällä on ärrävika ja must se on maailman söpöin :3 edelliselläki poikaystävällä oli, ehkä sellanen sit vetää mua puoleensa en tiiä.... Hheh

Vierailija

Itse en myöskään seurustele puhevikaisen kanssa, mutta puhevika ei kyllä vaikuttais mitenkään (: kliseistä, mutta totta - se on se luonne.

w-fashion

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat