Liikuntamotivaation säilyttäminen?

Vierailija

Elikkäs minä ja mieheni alotettiin kesäkuntokuuri. Tehtii oikee viikottaset liikuntapäivät ja ruokailusäännöt ja kaikki. Molemmilla selkee tavote ja tykätään kyllä liikunnasta ja terveydestä molemmat.

Tykätään vaa kovasti myös siitä laiskottelusta ja herkuista varsinki. Ihan vakavissa mielin lähettiin hommaa, mut pelottaa että mitä jos sitä repsahtaa tai ei vaan jaksa ja laiskottelee ku pitäs liikkua!

Miten tää motivaatio joka on nyt korkeella myös pidetään siellä korkeella? Onko siihe mitää muita apukeinoja ku rautanen itsekuri (joka mulla on mahottoman huono)?

Kommentit (4)

Vierailija

Mua ainakin koukuttaa se liikunnan jälkeinen hyvänolontunne, ja kokonaisvaltainen hyvä olo kaikilla elämänalueilla kun voi fyysisesti hyvin. Tottakai joskus laiskottaa, ja lepopäiviä pitääkin olla. Joskus itsensä lenkille tai salille saaminen tuntuu ylitsepääsemättömältä ongelmalta - joskus nousen väkisin mielessäni hyvä olo joka tulee treenin jälkeen, joskus jätän suosiolla menemättä. Monesti lenkkivaatteiden päälle vaihtaminen, ja ovesta ulos pääseminen on se suurin kynnys :) Kun sen vaiheen jaksaa jotenkin suorittaa, liikkuminen saattaakin tuntua ihan kivalta! Onhan se aika paljon itsekurista kiinni - mutta laiminlyömällä tai sivuuttamalla kertoja jolloin on pitänyt mennä liikkumaan, et tee hallaa muuta kuin itsellesi!

namnam
Seuraa 
Liittynyt29.11.2011

Kuvat on hyvä inspiraatio, kannattaa muutenkin ottaa raa-asti tavoite (laihdun 3 kiloa) johon sitten tähtää. Tavoitteen ei tarvitse olla mikään kovin suuri vältämättä vaan voi vaikka yhden tavoitteen saavutettua palkita itseään vaikka herkuilla ja sitten asettaa uusi tavoite :)

Pohdintoja ruasta, liikunnasta, etxtreme dieteistä ja fitnessistä sekä ulkonäöstä yleensä : http://queensixback.blogspot.com

Vierailija

Kuitenkin koska teitä on kaksi ihmistä, kannattaa sitä hyödyntää. Yksi vanha temppu on rahapalkinto/rangaistus. Tällöin molemmille annetaan rahalippaat ja lippaan ylle merkitään molempien viikkotavoitteet (esim. 0,5kg/viikko painoa alas). Sovitaan punnituspäivä ja ajankohta, joka on aina sama. Punnitustulos sitten arvioidaan ja palkinto myönnetään sen mukaan. Jos viikkotavoite täyttyy justiinsa, saa vaikkapa 2e. Jos tavoite jää puoleen saa 1e. Jos alle puolen, ei saa mitään. Jos taas tavoite on ylittynyt hiukan saa tällöin 1e, mutta jos tavoite on ylittynyt tuplasti, ei saa mitään. Ideana on, että rahapalkinnot annetaan ristiin. Sinä annat kumppanillesi ja kumppani sinulle. Tämä ylläpitää pientä kilpailutilannetta ja samalla huoli omasta kukkarosta pakottaa tekemään töitä tavoitteen täyttämiseksi. Sillä jos itse epäonnistuu tavoitteissaan ja toinen onnistuu, persnettoahan siinä tulee (rangaistus).
Kun sitten isompi tavoite on saavutettu tai sovittu kilpailuaika umpeutuu, saa rahalippaansa rahat tällöin käyttöön ja niille voi tehdä mitä itse haluaa; mennä ulos syömään, ostaa vaatteita, laittaa säästöön jne.

Minä joskus tein tuollaisen kilvan salikaverin kanssa. Tällöin tavoitteena olivat salitulokset ja arvioitavia kohtia useampia sekä testiosuuksia vain kerran kuussa. Palkkiot olivat myös joko tai; tavoite täyttyi ja palkinto tuli, muutoin ei tippunut mitään. Mutta voin sanoa, että kannatti! Rahaa ei tuolloin ihan sillä tavoin jaeltavaksi asti ollut, joten jos toinen meni onnistumaan kaikissa tavoitteissaan niin kympinhän hän siitä sai. Hirveästi ei mieltä lämmittänyt ajatus menettää rahaa siksi, ettei itse ollut töitä tehnyt rahojen eteen. Ylläpiti hyvin motivaatiota.

Jos omaa motivaatiota on itse ylläpidättevä, niin silloin kannattaa aikatauluttaa arki niin, että aikataulut noudattavat elämääsi ja aikataulun merkintöjä tulee noudattaneeksi. Itse koin tämän aikoinaan ainoaksi keinoksi ylläpitää motivaatiota, koska muutoin kyllä ihan liian helposti sorruin laiskottelemiseen. Nykyään motivaatiota toki edelleen ylläpitää aikataulutettu pakko, saavutetut tulokset ja kunnianhimo.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat