Millaisia kokemuksia kierukasta?

Vierailija

Laitan tämän viestin nyt tänne terveys & hyvä olo -osioonkin (ensin laitoin suhteet & seksi -alueelle), kun en ole varma, kummassa tämä huomioidaan paremmin.

Eli siis:

Haluaisin kuulla kokemuksia kupari- tai hormonikierukan käyttäjiltä. Minkä ikäisenä aloit käyttää? Oliko asennus kivulias? Sopiko hyvin, tuliko mitään sivuoireita? Tuleeko menkat normaalisti? Minkä hintainen se on?

Itse olen syönyt nyt kohta viisi vuotta Yasminelle-pillereitä, ja olen alkanut miettiä muita vaihtoehtoja. Joko vaihtaisin halvempaan merkkiin (noihin menee se 150 € vuodessa) tai sitten kokonaan toiseen ehkäisymuotoon. Kierukka kiinnostaisi helppoutensa takia. Kai sitä nykyään jo asennetaan synnyttämättömillekin?

Kommentit (10)

Vierailija

Ei vissiin kovin mielellään laiteta (vieläkään) kierukkaa synnyttämättömille. Riippuu varmaan lääkäristäkin nykyään. Kupariversio ei vissiin käy lainkaan, hormonikierukka luultavasti jos tilanne on vaikea. Eli mikään muu ei oikein käy ja kumppanikin on pysyvä.

Äiti on käyttäny nyt jo kauan, ehkä parikymmentä vuotta. Vaihto 5 vuoden välein gynellä, aina ensin papa-koe jotta tulehdusarvot on varmasti nollassa, yks hormonikierukka maksaa noin 164e. Kuparikierukka on vähän edullisempi. Menkat niukentuu usein aika paljonkin, riippuu paljon ihmisestä miten kierto pysyy. Kuulemma sattuu noin päivän tai kaks, sekin riippuu paljon kenelle laitetaan.
Kipukynnys on aika avainsana.

Ite oon käyttäny kolmea merkkiä e-pillereitä, nyt Nuvaring-ehkäisyrengasta. On siis ollu kaikennäkösiä vaikeita oireita monta vuotta. Ehkä rengas vois sopia sulle. Halvempaa se ei kyllä ole jos vaan sen vuoks olet vaihtamassa, mulla menee kolmeen renkaaseen n. 45e (eli 3kk, yks per kuukausi).
Mutta jos haluat eroon jokapäiväsestä pillerin muistamisesta niin sitten rengas vois olla vaihtoehto.

Ehkä kannattaa kysyä omalta lekurilta mitä on mieltä tosta vaihdoksesta. :) Yasminellehan on aika normihintainen, oon sitä käyttäny, että en tiedä onko paljoa edullisempaa hormonaalista ehkäsymuotoa.

Vierailija
Toukokuu

Ei vissiin kovin mielellään laiteta (vieläkään) kierukkaa synnyttämättömille. Kupariversio ei vissiin käy lainkaan, hormonikierukka luultavasti jos tilanne on vaikea. Eli mikään muu ei oikein käy ja kumppanikin on pysyvä.

Voisiko joku selittää, MIKSI kierukka on synnyttämättömälle vain se viimeinen oljenkorsi? Onko tähän nykyäänkin vielä jokin lääketieteellinen selitys?

Toukokuu

Yasminellehan on aika normihintainen, oon sitä käyttäny, että en tiedä onko paljoa edullisempaa hormonaalista ehkäsymuotoa.

Itse asiassa Yasminelle on e-pillereistä kalleimmasta päästä. Halvimpien pillereiden vuosihinnaksi tulee reilut 60 €. Yasminellejen hinta on siis 2,5-kertainen!

Hinnan takia siis lähinnä olisin vaihtamassa. Toki helppouskin houkuttelisi. Kierukka olisi molempia: edullinen ja helppo, kun ei tarvi ehkäisyä edes miettiä.

Mut olisko täällä kenelläkään omakohtaisia kokemuksia jaettavana?

_glitter_
Seuraa 
Liittynyt12.5.2009

Itse käytin kolme vuotta yhdistelmäpillereitä, mutta lopetin käytön kesällä koska aloin kärsimään migreenistä. Nyt ollut kertaakaan migreeniä lopettamisen jälkeen, joten hieno homma. No nyt kuitenkin itselläkin mielessä ollu että jos tota kierukkaa voisi kokeilla.

Olen lääkäriltä kysellyt asiasta ja sanoi vaan, että oikeastaan sitä ei sen takia suositella laitettavaksi synnyttämättömälle naiselle, koska se laitto on huomattavasti kivuliaampi. Ei tosiaan muuta sanonut, joten en usko että muuten olisi ongelmaa..

Kyllä se laitto varmaan ikävältä tuntuu, mutta toi kuulostais kuitenkin muuten parhaimmailta vaihtoehdolta itselle.

Vierailija

Luin jostain terveyssivustolta tälläisen jutun kierukasta:
"Kierukkaa pidetään ennen kaikkea synnyttäneen, vakituisessa parisuhteessa elävän ja pitkäaikaista ehkäisyä tarvitsevan naisen ehkäisynä. Tilapäissuhteet lisäävät tulehdus- ja siten lapsettomuusriskiä, mitä kierukka ei estä. Tämän vuoksi kierukka ei ole nuoren, synnyttämättömän naisen ensisijainen menetelmä. Synnyttämättömyys sinänsä ei ole ehdoton este kierukan käytölle, vaan tärkeämpää kierukkaehkäisyä harkittaessa on se, onko nainen vakituisessa, uskollisessa parisuhteessa vai alttiina tulehduksille vaihtuvien partnereiden myötä."
(LÄHDE: http://www.tohtori.fi/?page=3669292&id=1972898 )

Eli oliskohan siinä lääkäreiden haluttomuudessa asentaa kierukoita nuorille naisille takana se olettamus, että kaikki nuoret naiset hyppivät sängystä toiseen taudeista ja tulehduksista piittaamatta? Että vain naimisissa olevat, synnyttäneet naiset ovat tarpeeksi vakiintuneita käyttääkseen kierukkaa?? O_o

Vierailija

Vastasin tonne toiselle puolelle, mutta pakko vielä kommentoida tännekin... :)

Mulle lääkäri sanoi, että synnyttämättömälle naiselle voi hyvin laittaa kierukan, ellei ole mitään erityisiä ongelmia kuten ahdas kohtu tms. Jotkut lääkärit kuulemma perustelevat juuri noilla tulehduksilla ja sillä, ettei kierukka suojaa sukupuolitaudeilta. Mun kolmella alle 25-v kaverilla on myös kupari- tai hormonikierukka, eikä kenelläkään ole ollut mitään vaikeuksia saada. Kaikki ollaan oltu parisuhteessa silloin kun on käyty hankkimassa.

Synnyttämättömälle asentamisessa voi olla ongelmana ahdas kohdunsuu ja siksi kivulas asennus.

Kuparikierukka käy hyvin synnyttämättomälle siinä missä synnyttäneellekin. Itselläni on sellainen ja olen 21-v synnyttämätön nainen. Tuolta suhteet&seksi puolen ketjusta voi käydä lukemassa mun kokemuksista :)

Vierailija
evakko

Vastasin tonne toiselle puolelle, mutta pakko vielä kommentoida tännekin... :) - -

Hei evakko, kävinkin lukemassa vastauksesi jo tuossa aikaisemmin. Tosi kiva kuulla, että noinkin helpolla voi päästä! =) Ja olen kyllä yhä enemmän kallistunut sille kannalle, että kierukkaa tulen kokeilemaan. Olen menossa viimeistään kesällä lääkärintarkastukseen ja papa-kokeeseen, ja ajattelin ottaa asian puheeksi siellä.

Oikeastaan kierukassa eniten mietityttää se, jos menkat alkavat tulla epäsäännöllisesti. Pillereiden kanssa on ollut niin ihanaa, kun on aina tiennyt melkein tunnin tarkkuudella, milloin vuoto alkaa ja loppuu. Ennen pillereiden aloittamista kierto vaihteli n. 24-34 vuorokauden välillä.

Et muuten sattumalta käytä kuukuppia? Itse käytän, ja myös siitä oli jollain sivulla jotain mainintaa kierukan yhteydessä. Siis että kuukupin keskeisin toimintaperiaate eli alipaine saattaa mahdollisesti imeä kierukkaa ulos kohdusta. Tosin siitä ei ollut oikein varmaa näyttöä.

Vierailija

Aina kannattaa kokeilla!

Monilla kyllä kuparikierukka vaikuttaa kuukautisiin niin, että vuoto runsastuu ja epäsäännöllistyy :/. Mulla ekat kierukkamenkat olit kunnon niagarat ja tosi pitkät, toiset huomattavasti tavallista runsaammat ja vähän pidemmät ja kolmannet melkein samanlaiset kuin ennen kierukkaa. Mutta yksillöllistähän se on, sanoivat että voi mennä puolikin, ennen kun tilanne vakiintuu.

Epäsäännöllisyyttä enemmän mua häiritsee kuukautisia edeltävä ja alun tiputteluvuoto, jota mulla on ollu aina pari päivää. Toivon, että se vähenee. Mutta mulla tosiaan on ollu vasta melko vähän aikaa kierukka.

Ja joo, käytän kuukuppia :). Se alipaine (jos sellaista nyt on) ei pysty irrottamaan kierukkaa, mutta jos langat jätetään pitkähköiksi (kuten mulla)pitää varoa ettei ne jää kupin ja sormen väliin kun poistaa kuppia. Eli no problem :).

Vierailija

Kyllä itse sain heti ottaa hormonikierukan, kun täytin 18 vuotta. Ja hinta oli 2 vuotta sitten sen n.105 e.
En ole siis synnyttänyt ja kyllä asetus sattui, mutta enpä ole katunut, kun ei tarvi miettiä sitä ehkäisyä päivittäin.

Vierailija

Kyllä niitä laitetaan synnyttämättömillekki ihan mielellään. Ehkäsyneuvoloista niit voi saada ilmatteeks. Ittellä oli hormonikierukka ja ehdottivat kuparia. En ole siis synnyttänyt. Asennus itsessään ei sattunut, mutta itselläni alkoi niin kovasti kohtu hylkimään kierukkaa, että ensimmäisellä kerralla makasin 2 tuntia tarkkailussa tuskanhikisenä ja jatkoin kotiin päästyä. Istuminen ei onnistunut jne. Tarkastuksessa todettiin, että kierrukka oli puoliksi ulkona. Uuden asettamisen jälkeen kivut oli kovemmat ja sain piikin lihakseen kipua rauhoittamaan. Minua oli hoitamassa 3 lääkäriä ja 2 sairaanhoitajaa. Tällä kertaa olin tarkkailussa 5 tuntia. Totesin, että ei ole minun juttu ja uudestaa kurkistaessa ja pois otettaessa kierukka oli jälleen lähtenyt vaeltamaan.

Onneksi kaikille se ei ole näin tuskallista, joten älkää säikähtäkö. Kannattaa kokeilla, sillä se on helppo, jos keho sen hyväksyy :)

Laalaa

En tiedä lukeeko ketään enään tätä, mutta.
Olen 20vuotias ja eilen minulle laitettiin kierukka.
Ensimmäisen ehkäsynsä saa ilmaiseksi, joten minun ei tarvinnut maksaa siitä että saan 7vuoden ajan olla miettimättä ehkäsyä ja harrastaa paljaalla iholla seksiä kumppanini kanssa :). Lääkäri totesi et pillerit ei käy koska painan 100kg joka ei näy ulospäin, hups.

Eli joo synnyttämättömillekin laitetaan nykyään, koska hormonokierukka on paras ehkäisy prosentti raskauden ehkäisyssä, toki muistakaa suojautua taudeilta!
Itse sain raiskaajaltani klamydian, onneksi sen voi hoitaa ja hoidinkin.

Mutta joo, jos 7vuoden ajan haluat olla miettimättä ehkäsyä ja tulematta raskaaksi suosittelen hormonikierukkaa oliko tuo nimi nyt miraples tai sinnepäin.

Laitto, ennen laittoa otin kaks 400mg buranaa. Laitossa ei sattunu, ainoo vaan et kun se laitettiin sinne ja jätettiin tunsin vihlontaa mahan pohjassa, mutta sekin kesti vain vaivaiset 2sekuntia. Hoitajat olivat mukavia ja kertoivat kokoajan mitä tekevät ja sattuuko ja kyselivat vointiani .

Suosittelen!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat