Metsätalousinsinööriksi?

Vierailija

Hei, onko täällä ketään joka opiskelee tai on menossa opiskelemaan metsätalousinsinööriksi amk:hon? Tai tietää ketään, joka opiskelisi? Itseä kyseinen ala kiinnostaa, mutta olisi kiva kuulla muiden, erityisesti naisten, näkökulmia ja ajatuksia itse opiskelusta ja kaikesta mahdollisesta alaan liittyvästä. :)

Kommentit (7)

Vierailija

En halua lannistaa, mutta meinaan nyt olla rehellinen:
Tosi vaikee ala naiselle. Metsätalousinsinöörit voi työskennellä esim. metsäsuunnittelijana, jolloin teet hakkuusuunnitelmia ja toimit esimiehenä hakkuualueilla. Työkaverisi/alaisesi sekä asiakkaasi tulevat todennäköisesti olemaan miehiä ja suurin osa keski-ikää lähestyviä. Yritäppä siinä sitten olla pomona, kun miehet tytöttelee ja kysenalaistaa jokaisen päätöksesi...

Itse siis toimin metsäalalla ja olen tykännyt, mutta välillä on tosi vaikeaa, kun ei ole naisia työkavereina, eikä miehet ota samalla tavalla nuorta tyttöä porukoihinsa, kuin ottaisivat kenties pojan. Välillä on myös tosi rankkaa jos tekee puustonmittaushommia metsässä koko päivän yksin. Ei ole ketään kenen kanssa jutella tai ketään keltä kysyä apua. Ja karhut pelottaa...

Opiskelusta amk:ssa en tykännyt yhtään. Opinnot kesti neljä vuotta ja koko sen ajan olet kiinni koulussa, eli talvet opiskellaan ja kesällä tehdään työharjoitteluja. Ja harjoittelut onkin sitten ihan oma ongelmansa...Harjoittelupaikkoja on tosi vähän ja minusta ainakin tuntui, että suosivat poikia...

Jos kuitenkin varmasti haluat työskennellä metsässä niin Go for it! Itse en tajunnut kuinka rankkaa alan opiskelu ja työskentely alalla on, mutta silti rakastan tätä alaa! Jos tätä haluaa tosi kovasti, eikä ole luovuttajahenkinen tyttö, niin sitten vaan porskuttamaan, mutta helppoa se ei tule olemaan!

Kirjoitin nyt vaan ihan mitä ekana tuli mieleen, kysy ihmeessä, mikäli haluat tietää enemmän!

Vierailija

Kiitos paljon rehellisestä vastauksesta! :) kuulostaa kieltämättä aika kurjalta! Luulin, että ala on yleistymässä naisten keskuudessa, muttei ilmeisesti ole vielä.

Olet siis valmistunu koulusta jo. Missä olit opiskelemassa? Itse olen ajatellut Evoa, HAMK:sta. Onko työllistymismahdollisuudet laajat? Esim eikö jotkut tee ihan sisähommia? Vai onko sekä ulkona työskentelyä että paperihommia? En ole kauhean hyvin perehtyny noihin..

Itse valmistun nyt lukiosta ja kovasti pohdin, mihin hakea tässä yhteishaussa.. Mitenköhän sitte lukiolaisiin suhtaudutaan amk.ssa? Luultavasti kumminkin haen sinne, ja pääsykokeitten jälkeen sen näkee pääseekö :) Luitko itse niihin pääsykokeisiin?

Heh, epäilin aluksi, ettei kukaan vastaisi tähän viestiin, mutta onneksi vastasi!:)

Vierailija

En itse opiskele metsätalousinsinööriksi. Sen verran voin kuitenkin ihan yleisesti AMK:ssa insinööriopiskelijana olevana sanoa, ettei lukiolaisiin suhtauduta sen kummoisemmin kuin ammattikoulusta tuleviin. Totta kai tasoerot ovat huimat eri osa- alueilla: lukiolainen ei osaa ammatillisia perusasioita jotka ammattikoululainen hallitsee, mutta usein ammattikoululaisilla tuottaa taas tuskaa nämä teoreettisemmat asiat, kuten asiakirjojen ja raporttien luominen sekä matemaattinen todistaminen, joita taas lukiossa opetellaan alusta alkaen.

Opintojen edetessä kyllä tasoerot häviävät olemasta ja kukaan ei enää edes kiinnitä huomiota aikaisempiin opintoihin.

Jos olet hyvä matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa sekä hallitset suomen kielen kieliopin perusteet, ei AMK:hon pääseminen tuota minkäänlaista ongelmaa. (Pääsykokeet ovat alasta riippumatta insinööriopintoihin hakevilla lähes samankaltaiset)

Työllistymisestä sen verran, että ainakin Metsähallituksessa, Luontoliitossa, paperiteollisuudessa, pankeissa (oma kummini oli koulutukseltaan metsätalousinsinööri ja työskenteli pankinjohtajana), ely- keskuksissa ja metsätaimitarhoissa työskentelee paljon metsätalousinsinöörejä niin siistissä sisätyössä kuin ihan kentälläkin. Työnantajia on kuitenkin paljon enemmän, yrittäjyys on myös hyvin yleistä ja oikeastaan ammattinimikkeestä huolimatta työllistyminen on kokonaan kiinni siitä, mikä itseä kiinnostaa ja missä on hyvä. Kenttä on tällöin hyvin laaja ja työnkuvat lähes rajattomat.

Vierailija

Minä taas oon hakemassa nyt tässä kevään haussa metsätalousinsinööriksi. Olen jo ammatiltani metsäkoneenkuljettaja joten metsistä on kokemusta ja siitä poikien keskellä opiskelemisesta. Omasta mielestä opiskelussa piti vaan näyttää että kyllä mäkin osaan eikä leikkiä neitiä :) Ni sitte otti ne pojatki sinne porukoihinsa. Kyllä ne vanhemmatkin opettajat olivat mielissään tytöistä opiskelemassa kun tytöt on kuulemma tarkempia.

Ja tolla tutkinnollahan on mahdollisuus päästä vaikka mihin. Kuten athenel niitä tais jo luetella.

Itte toivoisin et pääsisin tampereelle ^__^ Ja tossa ammatissa auton käyttö on yks keskeisimpiä asioita että jos et oo ajokorttia vielä ajanu ni kannattaa se hommata ennen ensimmäisiä työharjoitteluita. Jotka tais olla 1-2 vuosina tuolla amkssa.

Metsäala on itsenäisestä työskentelystä tykkäävälle juur sopiva ala. Ja jos meinaat esim olla metsäsuunnittelija vaikkapa nyt metsäkeskuksessa niin sulla on karkeasti jaoteltuna puolet vuodesta toimistotöitä ja puolet juokset sitte metsissä.

Vierailija

Paljon näyttäisi siis olevan vaihtoehtoja. Itselläni ei ole ajokorttia, mutta senhän voi hankkia sitten, kun tarve tulee. Kohta on tässä matikan kirjotukset, niin siinä saa samalla harjotusta pääsykokeisiin. :)

Näin yleensäkin, maksaako amk-koulukirjat paljon, kuten esim lukiokirjat? Ja tarviiko ostaa monta vuodessa..?

Tuo sisään otettujen määrä ei ole kovin suuri, niin kaikki opiskelijat varmaan tuntevat toisensa ja työskentelevät yhdessä. Onko amk:ssa paljon ryhmätöitä? Omassa lukiossani on monta sataa opiskelijaa, joten olen tottunut siihen, ettei ihmiset tunne välttämättä toisiaan. Mutta ehkä ryhmähenki on parempi pienemmissä kouluissa :)

Vierailija

Alalle kyllä todellakin kaivataan naisia lisää! Itse opiskelin Joensuussa ja meidän luokalla oli 15 poikaa ja 2 tyttöä :( Evosta olen kuullut paljon hyvää, siellä on kuulemma kiva opiskella.

Lukio on todella hyvä pohja opinnoille, koska opinnot sisältää kieliä ja tilastotieteitä. Itsekin aloitin opinnot lukion jälkeen.

Kirjoja ei tarvitse juurikaan ostaa, niitä saa kirjastosta. Jotkut perusopukset on hyvä hankkia itselle, mutta ne tilataan yleensä ryhmätilauksina suoraan kustantajalta, jolloin ne saa aika edullisesti.

Pääsykokeista on jo niin paljon aikaa, etten muista valmistauduinko niihin mitenkään, en varmaankaan. Matemaattisia tehtäviä oli muistaakseni suurin osa ja sit oli joku esseekirjoitus.

Ajokortti kannattaa hankkia mitä pikimmiten. Harjoittelupaikoissa se vaaditaan lähes poikkeuksetta. Myös peräkärryn vetämistä kannattaa harjoitella, itse muistan olleeni ihan paniikissa, kun ekassa harjoittelupaikassa piti ajaa kapeita ja kuoppaisia metsäteitä pitkin peräkärryn kanssa yksin! Silloin miun tehtävä oli siiskin viedä metsänomistajille niiden tilaamia taimia. Ja yleensähän ne toimitetaan suoraan sinne istutusalueille, eikä ne yleensä ole minkään asfalttitien varressa! Kartanlukutaito on myös yksi tärkeimmistä taidoista, joka vaaditaan sit työelämässä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat