Ylipronaatio

Vierailija

Ylipronaatio = nilkan kiertyminen sisäänpäin. Olen kuullut tällaisista jaloista käytettävän nimitystä "aku ankka"- tai lättäjalat.

Olen 18-vuotias nainen. Itselläni ei jaloissa ole lainkaan holvikaarta ja olen kärsinyt ongelmasta etenkin parina viime vuonna hyvin paljon. Nilkat, polvet, lonkat ja selkä kipeytyvät ihan lyhyt aikaisestakin seisomisesta. Kipu tuntuu lähinnä kiristävältä tai vihlovalta jalkojen takana ja alaselässä.

Minulla on mittatilauksena teetetyt pohjalliset normaaleissa kävelykengissä sekä luistimissa, sillä harrastan ringetteä.

Laihduttaminen voisi lieventää ongelmaa, sillä minulla on jonkin verran ylipainoa, vaikka liikunkin suhteellisen paljon ja yritän syödä terveellisesti. Mutta ruoka kun vain on niin hyvää!

Onko teillä muilla ylipronaatiota? Oletteko kärsineet siitä?

Kommentit (3)

Vierailija

Minulla ei ole ylipronaatiota, vaan alipronaatio vasemmassa jalassa.

Pitkään meni, ennen kuin asia selvisi. Ihmettelin aina, kun juostessa vasen nilkka saattoi nyrjähtää ihan tyhjästä ja sitten sattui. Myös vasemman jalan puutuminen pitkillä kävelymatkoilla mietitytti. Vuosi takaperin kävin sitten mittauttamassa miten painoni jakautuu jalkojeni päälle ja tällöin paljastui, että vasemmassa jalassa on alipronaatiota. Nuorena tyttönä mursin nilkkani ja alipronaatio on tästä aiheutunut jälkitila. Pitkä seisominen toki aina tuntuu epämiellyttävänä turtuneisuutena alaselässä, mutta olen sen aina luullut johtuvan vain notkoselästä, mutta voihan se johtua myös tuosta jalastakin.

Itselläni on käytössä tukipohjalliset juoksukengissä sekä sisäpelikengissa. Ne tukevat jalkaa sekä vaimentavat tärinää ja iskua, joka tulee juostessa tai askellettaessa. Muutoin käytän kyllä aivan tavallisia pohjallisia ja tavallisia kenkiä. Olen huomannut, että kun vaihdoin korolliset kengät tasapohjallisiin mahdollisimman ohuen pohjan kenkiin, on vasemman jalan vihottelut vähentyneet. Johtuu kait siitä, että isku on tällöin vaimeampi ja lihastasapaino paranee, kun jalan liike on normiaskellusta monipuolisempi. Vissiin kaikista parasta hoitoa askellusongelmiin olisi kävellä paljainjaloin, jotta jalan lihakset kehittyisivät, mutta en tiedä auttaako se ylipronaatiossa.

Vierailija

Mulla on ylipronaatio JA polven rustopehmentymätauti. Sain vasta vähän aikaa tietää tuosta jälkimmäisestä, aijemmin luulin polvikipujeni johtuvan vain ylipronaatiosta. Kyllä haittaa molemmat (?) normaalia elämää ja liikunnan harrastamista. Mulla on juoksulenkkareissa mulle sopivat pohjalliset, mutta ei muissa kengissä vaikka varmaan pitäisi olla. Olisi varmaan tarpeen mennä esimerkiksi fysioterapiaan, mutta näin opiskelijan budjetilla tekee tiukkaa. Äitilläni on ylipronaatio ja lonkat mennyt sellaiseen kuntoon, että toinen on jo leikattu. En haluaisi itselleni samaa kohtaloa :/

Vierailija

Moikka!

Nuo yksilöidyt pohjalliset ovat tosiaan aika kalliita. Ite yllätyin tosi paljon, kun spontaanisti ostin pohjalliset suoraan netistä. Nämä tuntuvat auttavat omiin lättäjalkoihini huomattavasti enemmän kun sellaiset, jotka pari vuotta sitten teetätytin. Näiden kans tuntuu että jotenkin jalka menis parempaan asentoon.

Näihin mullakin oli varaa, niin suosittelen jos on laittaa 28 € :) Nää on ortomallit.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat