Aborttiin huomenna!

Vierailija

Huomasin olevani raskaana ja asian tietysti otin aika huonosti vastaan. mieli oli ihan maassa kiitos kaikkien niiden hormonien jne. Abortti on mulle ihan selkeä ja helppo valinta!

Mutta itteeni kummastuttaa se miten muut ihmiset ajattelee abortista. puhun nyt lääkäreistä ja keskustelupalstoista, mitä oon netistä lueskellu aiheen tultua ajankohtaseks. Kaverilta kuulin kuinka sen ollessa tekemässä aborttia lääkärit teki aikamoista "käännytystyötä" näitä samankaltasii tarinoita oon lukenut myös netistä.

Ku ite soitin sairaalaan varatakseni abortti aikaa nii lääkäri oli suoraansanottua vittumainen mulle. naureskeli lauseittensa välissä ja puhu "jahas taas yhellä huoralla on ehkäsy unohtunu" asenteella. Mä vaan yritin olla mahollisimman ystävällinen koska arvasin sen äänestä et tää henkilö saattaa valehella ja antaa mahollisimman kaukasen abortti ajan mulle vittuillakseen. lopulta munki pokka petti siinä puhelussa ja aloin itkeä siinä vaiheessa ku se kyseli kolmannen kerran että millon nyt mun menkat on viimeks ollu (kaks kertaa siis olin jo sanonu että valitettavasti en pidä kirjaa kuukautiskierrosta!!!!)ja perusteli kysymystä sillä että "no nyt kyllä tarttis tietää koska ihan aikasessa vaiheessahan ei mitään abortteja vielä tehä ku tarvii nähä että siellä kohdussa on jotain mitä ottaa pois" mua alko itkettää ajatus siitä että mun pitäis kantaa tätä alkiota mun sisällä ehkä vielä viikkoja, siis nii kauan että se on tarpeeks "kehittyny". se alkio tuntuu tarantellalta mitä pitää vaa olla ajattelematta koska muuten oksettaa. mä koen tän raskauden niin inhottavana! ja lisäks netistä katoin että todellakin abortin voi tehdä ihan heti kun se on vaa todettu eikä sil oo mitään tekemistä alkion koon suhteen vaan ainoostaan homman nimi on se että alkion "elinympäristö" eli kaikki se veri ja kohtupussi annetaan valua pois...

Mä en voinu sille mitään että oon nyt raskaana. mulla oli pillerit ja tulevaisuuden suunnitelmat. Mä en suostu että sairaalassa ne lääkärit alkaa "käännyttämään", ei se oo oikein. Se ei lisää omantunnontuskia, vaan ärsyttää, että mun tekemiä päätöksiä ei kunnioiteta. Ymmärrän että lääkärin työhön saattaa ihan kuulua että annetaan vaihtoehtoja, ja se on ihan okei, vaikka joku toinen vois aatella että sekin on väärin koska jos asiakas on jo tehny päätöksen ni lääkärin asiahan on vaa tehdä niinku asiakas haluaa. Mutta jos sitä "käännytystyötä" on pakko tehä ni sit ainaki voi tehdä sen asiallisesti, eikä vaan tuputtaa omia mielipiteitänsä epäammattimaisesti.

Mua ärsyttää myös kaiken maailman kommentit mitä aborttikeskusteluis on nähny. "toista ihmistä ei saa surmata" ja pläppläppläp, veriklöntin ottaminen pois, ei oo surma tai murha eikä tappo. Haluaisin kuulla näitten henkilöiden mielipiteen maailman ylikansottumisesta! Hetkonen jos jokainen abortoitu lapsi saiski elää.. jos jokainen näistä lapsista tekis yhtä suuren hiilijalanjäljen ilmastoon kuin nyt yksi suomalainen tekee... no osaatte varmaan päätellä.

Ja lopuks, jokaisella lapsella on varmasti suurempi halu tulla toivotuksi, rakastetuksi, kannustetuksi ja odotetuksi kuin vain ..eläväksi.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Tunsin suurta yhteenkuuluvuutta sun mielipiteen kanssa.

Minun arvomaailmassani jokaisella lapsella tulisi olla rakastava ja hyvä koti, jossa hän on toivottu. Olisikohan näistä "käännytystyötä" tekevistä parempi, että lapsi syntyy kotiin jossa hän on ainainen taakka ja pahimmassa tapauksessa äiti lipsauttaa joskus "olit vahinko enkä olisi koskaan halunnut sinua".

Raskaus on usein naisen elämän isoin asia ja ihmisen oma asia (onhan kyse omasta kehosta!). Sinulle päätös on sentään ollut selvä, mutta entäs niille jotka eivät pysty pitämään lasta vaikka haluaisivatkin ja sitten lääkärit alkaa aukomaan päätään..

Toivon sulle paljon voimia ja pidä puolesi siellä! Minä olen sinun puolellasi.

Vierailija

On paljolti kiinni siitä, millaisen lääkärin kanssa juttelit. Yleensä yleislääkärien asenne aborttia kohtaan on paljon kielteisempi kuin gynekologien, jotka usein suorittavat abortteja tai kirjoittavat lähetteitä abortointiin. Lääkärit ja hoitavat eivät sitäpaitsi ole pyhimyksiä, joiden sana on automaattisesti laki, vaan heitä saa ja joskus pitääkin kyseenalaistaa. Hekin kun ovat loppujenlopuksi vain työtään tekeviä ihmisiä, joihin asenteet ja elämäntilanteet vaikuttavat.

Toinen asia on se, että jankuttamisella todellakin testataan odottajan omaa psyykettä: onko hän varma abortista, alkushokissa vai vaan epävarma. Jos abortista on varma, silloin mielestäni ei ole mitään syytä itkemiselle tai muulle panikoinnille. Ei tiedä vielä tapauksia Suomessa, jossa abortointia ei oltaisi suoritettu sitä haluavalle naiselle. Omaa asiaansa on vain kyettävä ajamaan. Jos haluaa abortin, se on ilmaistava tarpeeksi peräänantamattoma, jolloin asiaa ei kyseenalaisteta.

Minulle oli uusi asia se, että itse voisi suoraan soittaa aborttiaikaa. Olen aina ollut siinä uskossa, että raskaus on jonkun lääkärin ensin todennettava ja kirjoitettava aborttia varten lähete, jolla pääsee sitten varaamaan sen kummempia selittelemättä abortointiin ajan, joka sitten suoritetaan muutaman lähipäivän aikana. Ilmeisesti systeemi on muuttunut, ja ehkä toisaalta parempi niin.

Itse olen aborttimyönteinen, enkä ymmärrä miten ihmisten asenne on edelleen niin kovin vanhanaikainen. Ei alkion lopettaminen ole murha. Ei- toivottu raskaus ei sitä paitsi mullista aina naisen ja sen lähipiirin elämää positiivisesti. Onko se uuden elämän kannalta hyvä asia syntyä ei- toivottuna epätoivoiseen tilanteeseen, missä mikään ei ole varmaa? Ei minusta.

Minusta sinulla ei ole mitään tarvetta selitellä, miksi haluat abortin. Minusta enemmän niillä, jotka ehdoin tahdoin haluavat pitää lapsen, vaikka oma elämä on vielä sekaisin, olisi syytä perustella järkisyin, miksi haluavat synnyttää lapsen siinä elämäntilanteessa. Rohkeasti ja peräänantamattomasti vaan muistat vaatia palvelua, äläkä anna muiden pompottaa tai halventaa sinua.

Vierailija

"Mua ärsyttää myös kaiken maailman kommentit mitä aborttikeskusteluis on nähny. "toista ihmistä ei saa surmata" ja pläppläppläp, veriklöntin ottaminen pois, ei oo surma tai murha eikä tappo. Haluaisin kuulla näitten henkilöiden mielipiteen maailman ylikansottumisesta!"

^
Julistat ensin väheksyvästi, kuinka sinua ärsyttää muiden ihmisten eriävät mielipiteet, ja odotat sen jälkeen näiden "eriuskovaisten" tulevan selittelemään asiaa sinulle. Kannattaisikohan muuttaa lähestymistapaa?

Se, että abortti ei _sinun_mielestäsi_ ole surma, murha tai tappo, tai että alkio/sikiö on vain veriklöntti, on vain SINUN eettisiin ja moraalisiin näkemyksiisi perustuva MIELIPIDE, ei FAKTA. Biologisestihan uusi ihminen saa alkunsa jo hedelmöityksessä, jossa siittiön 23 kromosomia yhdistyy munasolun 23 kromosomiin muodostaen täyden, ihmislajille tunnusomaisen kromosomiston (46 kromosomia). Abortissa tuhotaan aina alkunsa saanut ainutlaatuinen ihmisyksilö. Siitä, onko - ja missä vaiheessa raskautta - alkio/sikiö tunteva, kokeva, psyko-fyysis-sosiaalinen inhimillinen kokonaisuus, voidaankin sitten väitellä maailman loppuun asti.

Minä en mielelläni lue itseäni abortin kannattajien tai vastustajien puolelle. Muotoilisin asian ehkä ennemminkin niin, että en kannata aborttia (sillä kannattamisesta tulee mieleen esim. jonkin urheilujoukkueen fanitus, ja voiko aborttia fanittaa?), mutta en myöskään kannata abortin kriminalisoimista. Sen sijaan kannatan sitä, että jokaisella hoitajalla ja lääkärillä on oltava oikeus ilman sanktioita kieltäytyä suorittamasta aborttia omantunnonsyistä. Silti on terveyden- ja sairaanhoitoalan ammattilaisilta erittäin törkeää ja epäammattimaista ruveta ilkeilevästi ja potilaalle mielipahaa tuottaen käännyttämään ja jopa valehtelemaan, kuten sinulle on nähtävästi tehty. Olen käsittänyt, että heidän on lain mukaan vaihtoehdoista kerrottava, mutta olen ehdottoman samaa mieltä kanssasi siitä, että se on osattava tehdä asiallisesti.

Minä en halua lähteä moralisoimaan muita siitä, mitä heidän pitäisi tehdä vatsassaan kasvavalle elämälle. Se ei ole minun asiani, vaan jokaisen oma päätös. Jokainen on itse vastuussa omista teoistaan. Mutta itse en koskaan voisi tehdä aborttia, sillä ihmiselämä - oli se sitten parin päivän ikäinen alkio kohdussa tai satavuotias vanhus - on minulle pyhä.

Olenko sitten vanhanaikainen näin ajatellessani? Ehkä sitten, mutta en häpeä sitä. Miksi pitäisi muokata arvomaailmaansa modernimmaksi vain siksi että kaikki muutkin?

Abortti on ylipäätään hyvin hankala aihe. Ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdat tarkastella asiaa. Niin kuin nyt sinulla ja minulla: sinun mielestäsi alkio ei ole ihminen mutta minun mielestäni on. Ja tämä on valitettavasti vain ja ainoastaan eettinen moraalikysymys, joka ei ole ratkaistavissa millään empiirisellä tutkimuksella. Oikeastaan niin kauan, kun tämä lähtökohta on keskustelevilla osapuolilla erilainen, on lähes mahdotonta saada toista ymmärtämään omia argumenttejaan.

Mitä tulee maailman ylikansoittumisen ja abortin yhteyteen, on minusta melko irvokasta edes verrata näitä kahta asiaa toisiinsa. On totta, että maailman resurssit hupenevat huolestuttavaa vauhtia samalla kun väestönkasvu vain kiihtyy. En silti pysty näkemään, että abortit olisivat millään muotoa apu tähän ongelmaan. Siis pelkästään teoreettisesti ajateltunahan asia todellakin on näin, eli tapetaan vaan mahdollisimman paljon syntymättömiä lapsia ja muita ihmisiä, niin sillähän saamme raivattua elintilaa ja elvytettyä maapallon resursseja. Mutta minä en pysty näin kylmän julmasti ajattelemaan. Kyseeseen tulee myös ihmisoikeudet - enkä nyt puhu mistään tietyistä Unicefin tms. määritelmistä vaan jokaisen ihmisen sisältä kumpuavista arvoista. Onko jo syntyneellä ihmisellä suurempi oikeus elää kuin vielä kohdussa kehittymässä olevalla? Saako syntymättömän elämän lopettaa syntyneen elintason turvaamiseksi?

Haluan nyt vielä korostaa, että tarkoitukseni ei ole millään tavalla sinua ja päätöstäsi tuomita. Sinä olet valintasi tehnyt ja toivon, ettet sitä joudu katumaan. Mutta koska mielipidettä kysyit, sen rehellisesti kerroin.

Hyvää jatkoa sinulle! :)

Vierailija

Heippa ihmiset,en usein käy täällä cosmossa mutta onneks sattumalta nämä viestit näin niin voin vielä vastailla. Vaikka tämän kaltainen keskusteluhan on loputon suo, aina löytyy kolikon toinen puoli. niin paljon mielipiteitä kuin on luonteita, ja niinhän sen pitääkin mennä! muuten elämää ei olisi rikastuttamassa ihania ystäviä, ärsyttäviä siskoja ja tietysti myös vihamiehiä joita pitäisi myös rakastaa, koska muuten ei itse pääse kehittämään itseään. mikään ei taida olla kehittävämpää kuin sovittaa ristiriitoja... lainaus dalai lamalta. no mutta se ätelästä alusta, ne jotka jakso lukea vielä tähän asti, niin voin kertoa että nyt alkaa se ehkä mielenkiintoisempi osa tekstistä.

Kiitos ekalle kirjoittajalle tsempistä ja voimista <3 ne tuli perille ja olo onkin nyt toimenpiteen jälkeen helpottunu ja ilonen :)lähetän hyviä ajatuksia myös sinne päin!

Ja sinä toinen et tainnut tietää abortista ihan hirveästi, kun et edes tiennyt että se aika varataan todellakin itse. Ja näköjään aihe kiinnostaa ku kirjoitit tänne, voin kertoa sinulle lisää ja oikeatakin tietoa, jos haluat? :)en enää muista nyt kumpi kirjoitti kumpaakin mutta henkilö joka sanoi että ei saisi antaa abortoitujen lasten kuolla sen takia vain että meillä olisi enemmän tilaa hengittää. Rakastan naiviuuttasi, yritä pitää se niin kauan kuin pystyt! mutta et taida tietää maapallon todellista väestömäärää? maapallo on ylikansoittunut, niin surullista ja ahdistavaa kuultavaa kuin se onkin.Maapallo ja luonnonvarat huokaisevat surullisen mutta helpottuneen huokauksen aina kuin yksi henkilö kuolee tai jää syntymättä. suomesta käsin sitä on hankala huomata, mutta nepalissa työskennellessäni se iski.(en käytä nyt tässä aikaani selittääkseni, mutta lyhennettynä, suomella riittä luonnonvarat ja rahat tilata suomalaisten tarvitsemat tarvikkeet, mutta kaikilla mailla ei tilanne ole yhtä hyvä. ylitäydet kaupungit joissa kärsitään nälästä ja joista tavaraa viedää rikkaimpiin maihin, tavaraa joita köyhä maa itse tarvitsisi) Mutta voin kertoa sinulle että yhtään lasta ei toistaiseksi abortoida vielä kyseisen syyn takia pois, joten ole huoletta. ja taidetaan muuten sellaistakin salaliittoteoriaa huhuta että lääke hiviin olisi keksitty mutta sitä ei haluta antaa markkinoille koska se tarkottaisi liian monen ihmisen pelastumista.

ja se onko alkio ihminen vai ei- niin siinähän vasta onkin ikuisuuskysymys. Poikaystäväni luki sivulta missä mielestäni sanottiin hyvin. sen mukaan alkio on vähän niinkuin rakentumattoman talon pohjapiirrustus. ja niinhän se todellakin on! se on hyvä että jotkut osaavat pukea sanoihin niitä asioita joita itse en todellakaan osaa!

ja vielä siitä lääkäreiden tyrkytyksestä. itkulla ei ole todellakaan osaa eikä arpaa sen oman epävarmuuden kanssa että haluaisiko pitää vai ei sen lapsen, ei todellakaan. ainakaan minun tapauksessani! raskauden aikana hormonit hyrräävät ja (miesten epäonneksi) ne taitavat näkyä juuri mm.mieli alan vaihteluna ja tunteiden voimistumisena. tilanteessa saattaa alkaa itkettämään se, että sinua ei kuunnella! ja sinua ei ymmärretä! ja itseäni yökötti ajatus että pitäisi vatsassa pitää vielä ehkä useampi viikko sitä inhottavaa asiaa joka ei ole minun. se alkio ei koskaan ollut minun eikä koskaan tule olemaan ja hyvä niin. näitä asioita on tietysti vähän hankala selittää toiselle joka ei ole kokenut samaa.
Jos tämän tekstin lukisi nainen joka olisi synnyttänyt, olisi varmasti samaa mieltä kanssani siitä että näitä asioita on hankala selittää jos ei ole samaa läpikäynyt, ja tietysti pitäisi minua tyhmänä kuinka en voi rakastaa sitä pientä spermapalloa joka on alkanu kasvaa kohdussani. Ollaan siis sovussa samaa mieltä siitä kuinka ei olla samaa mieltä. :)

Ja lopuksi!! tytöt ja naiset jotka suunnittelevat aborttia tai ovat jo tehneet sen, niin voimia teille! Olin onnekkaassa asemassa siinä että päätös oli helppo ja vapauttava sekä huojentava. Minulla ei ole mitään omantunnontuskia, niinkuin ei tietysti kenelläkään pitäisi olla, mutta valitettavaa on että joillekin ne tulee. ihmiset ovat eri luonteisia ja tulevat eri taustoista niimpä siis käsittelevat asiat eritavoilla ja eri "työkaluilla" jotka ovat elämäänsä saaneet. Itse toimenpidettä ei tarvitse pelätä. Ja pyydän että älkää lukeko keskustelupalstoja aborteista, minun päätökseeni tai henkiseen toipumiseen ne eivät vaikuttaneet -onneksi, mutta voin kuvitella että toista ne saattaisivat loukata tai aiheuttaa pahanmielen. tietysti tämä on ehkä myöhäistä, koska olet jo lukenut tämän :) ystävät ovat ehdottomasti mukavampi tapa purkaa tunteita ja murheita, muistakaa että netissä saattaa tulla vastaan minkänäköistä "uskontohihhulia" ja muuta vastaan, jotka saattavat haluta vain väittelykaveria yms eivätkä todella välitä juuri sinun tarpeista ja tunteista. Vain sinä itse tiedät mikä on se päätös jonka kanssa elät onnellisena ja huojentuneena. ihmisillä tulee aina olemaan mielipiteet eikä kannata uhrata aikaansa omien valintojensa selittämiseen, kuin vain niille lähimmäisille <3 eikä aina välttämättä niillekkään! :) valitettavasti abortti on murha-ihmisiä taitaa olla vähän enemmän, mutta haters gonna hate ja nyt en enää selittelekkään ITSEKKÄÄN enempää vaan lähden viettämään iltaani!

No mutta voimia ja iloa kaikille tasapuolisesti ;)

Vierailija

ei voi ku nauraa. kai oot nyt jo itsemurhaa hautonut, että et säkään veis meiltä muilta elintilaa ja ei olis sunkaa hiilijalanjälkee?

tosiaan itse en lasta haluais mut oon osannu hoitaa ehkäisyni niin, etten ole kertaakaan tullut raskaaksi. ei tarvi abortteja miettiä. että omaa vikaa jos ihmiset tulee saarnaamaa. ja ainakin ton perusteella mitä kirjoitit niin hyvä että teit abortin, aika huono äiti susta olis varmaan tullutki kun selitit et sua ällöttää jne.
ota ensi kerralla poskeen ni et tuu raskaaksi.:D

hyvää iltaa vaan myös sulle. älä ota pahalla, tarkotan vaan hyvällä

Vierailija

Ennipenni ei näytä tietävän, että mikään ehkäisy keino ei ole 100%. Jos käyttää pillereitä oikein ja tulee raskaaksi, niin sinun mielestä se on ihmisen oma syy?! Sinä taidat olla niitä ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä, että "jos harrastat seksiä ja tulet raskaaksi, on sinun pidettävä vauva, koska se on sinun syysi ja seksihän on vain lasten tekoa varten, muuten tulen kritisoimaan". Ällöttävää! Et taida ymmärtää, ennekuin sinä olet samassa tilanteessa. Jos itse tulisit raskaaksi, mutta aika ei olisi oikea ja ei ole rahaa ja mies hakkaa. Sinun mielestä lapsen on parempi tulla väkivaltaiseen perheeseen, missä kukaan ei toivonut häntä. No, mutta ainahan voit siirtyä ottamaan nakkia poskeen, niin et tule raskaaksi.

Vierailija

arvoisa viiksi, mainitsin, että itse en halua lapsia. jos et osannut lukea. kyllä tiedän, että mikään ehkäisy ei ole 100 varma, mutta jos unohtaa yhden tai 2 pilleriä on jo saattanut munata koko homman. itselläni on kerran käynyt niin, että kondomi hajosi, eikun vain jälkiehkäisy pilleri hakemaan niin ei tarvi stressata. ja sitäpaitsi monet nuoret naiset harrastaa yhden illan juttuja ilman mitään ehkäisyä. ja joo mun mielipide aborttiin on se, että jokasen oma valinta mitä keholleen tekee, että älä sä ämmä laita siellä sanoja mun suuhun. kiitos!
mua tässä vaan ihmetytti aloittajan kokemus siitä kuinka vitun hyvä ihminen nyt on kun on oikein ehkäissy ylikansoittumista tekemällä abortin. on kyllä ajatusmaailma hieman erikoinen..

Vierailija

ja jos ite tulisin raskaaksi ja päätyisin tekemään abortin niin en tulis siitä tänne leijumaan ja sit ihmettelisin kun tulee kritiikkiä.

Vierailija

ennipennille

Kerta tiedät, että mikään ehkäisy ei ole varmaa, varmaankin itse otat poskeen joka kerta?

Kunhan kasvat vähän, alat tajuta enemmän maailmanmenosta ja nämä tämmöiset kommenttisi hävettävät sinua. Harmi ettet jaksanut edes lukea aloittajan viestiä, jossa käy ilmi että hän syö pillereitä, eikä hän suunnitellut lasta.

Pääsyy aloittajan aborttiin tuskin oli maapallon ylikansoittuminen. Hän ei myöskään ole "leijunut" asialla mielestäni lainkaan.

Jos haluat vihan tai raivon vallassa kirjoittaa, tee se vaikka päiväkirjaasi. Toivon (ja uskon että monet täällä kirjoittajista toivoo) että pidettäisiin tämä palsta siistinä tyhmistä ja perusteettomista kommenteista, joilla yritetään saada riitaa, vihaa tai surua aikaiseksi.

Vierailija

Kerta tiedät, että mikään ehkäisy ei ole varmaa, varmaankin itse otat poskeen joka kerta?

Kunhan kasvat vähän, alat tajuta enemmän maailmanmenosta ja nämä tämmöiset kommenttisi hävettävät sinua. Harmi ettet jaksanut edes lukea aloittajan viestiä, jossa käy ilmi että hän syö pillereitä, eikä hän suunnitellut lasta.

Pääsyy aloittajan aborttiin tuskin oli maapallon ylikansoittuminen. Hän ei myöskään ole "leijunut" asialla mielestäni lainkaan.

Jos haluat vihan tai raivon vallassa kirjoittaa, tee se vaikka päiväkirjaasi. Toivon (ja uskon että monet täällä kirjoittajista toivoo) että pidettäisiin tämä palsta siistinä tyhmistä ja perusteettomista kommenteista, joilla yritetään saada riitaa, vihaa tai surua aikaiseksi.

Vierailija
dankuwell

- - henkilö joka sanoi että ei saisi antaa abortoitujen lasten kuolla sen takia vain että meillä olisi enemmän tilaa hengittää. Rakastan naiviuuttasi, yritä pitää se niin kauan kuin pystyt! mutta et taida tietää maapallon todellista väestömäärää? maapallo on ylikansoittunut, niin surullista ja ahdistavaa kuultavaa kuin se onkin.
- -
ja se onko alkio ihminen vai ei- niin siinähän vasta onkin ikuisuuskysymys. Poikaystäväni luki sivulta missä mielestäni sanottiin hyvin. sen mukaan alkio on vähän niinkuin rakentumattoman talon pohjapiirrustus. ja niinhän se todellakin on! se on hyvä että jotkut osaavat pukea sanoihin niitä asioita joita itse en todellakaan osaa! - -

Kyllä minä tiedän maapallon todellisen väestömäärän. Mitä jos lukisit viestini ensin kunnolla, ennen kuin rupeat toistelemaan asioita, jotka jo itse kirjoitin. Lainaus omasta tekstistäni: "On totta, että maailman resurssit hupenevat huolestuttavaa vauhtia samalla kun väestönkasvu vain kiihtyy. En silti pysty näkemään, että abortit olisivat millään muotoa apu tähän ongelmaan. Siis pelkästään teoreettisesti ajateltunahan asia todellakin on näin, eli tapetaan vaan mahdollisimman paljon syntymättömiä lapsia ja muita ihmisiä, niin sillähän saamme raivattua elintilaa ja elvytettyä maapallon resursseja. Mutta minä en pysty näin kylmän julmasti ajattelemaan. " Eli pointti oli se, että minun mielestäni on täysin tekopyhää saarnata jostain hiilijalanjäljestä jos samalla tuhoaa ihmisalkioita.

Ja sitten tuo pohjapiirustusvertaus. Voi pyhä yksinkertaisuus. Olen lukenut tuon ennenkin jostain aborttikeskustelusta, ja tuntuu että se on keksitty vain peittelemään totuutta ja abortin tehneiden huonoa omaatuntoa. Näennäisesti nokkelassa vertauksessa on nimittäin kaksi aika olennaisen isoa aukkoa. ENSINNÄKIN, piirustukset eivät koskaan itsestään muutu valmiiksi taloksi. Vaikka kuinka asettelisit ne hyvälle maaperälle ja vaikka toisit laudat ja naulatkin valmiiksi paikalle, ei se talo siitä itsekseen pystyyn nouse. Siihen tarvitaan timpurit rakentamaan ja mestarit tarkastamaan. Hedelmöittynyt munasolu sen sijaan sisältää jo kaiken tarvittavan informaation kehittyäkseen kokonaiseksi ihmisyksilöksi - jollaiseksi se itsestään kehittyykin, mikäli sen vain annetaan olla rauhassa omassa elinympäristössään eli kohdussa. TOISEKSEEN talo ei ole elollinen olento missään vaiheessa sen elinkaarta. Toisin kuin alkio. Ei tarvinne selittää, mikä ero on elollisen ja elottoman luonnon välillä? Ja tiedän kyllä, mikä idea vertauksissa on, eli en tarvitse äidinkielen oppituntia aiheesta. Mutta ole nyt itsellesi rehellinen ja myönnä, että tuo vertaus ei oikeasti ole kovin looginen.

Vierailija

heartshaped kun et todellista ikääni tiedä niin ei voi tulla sanomaan kunhan kasvat vähän. :) ei mun tarvi hävetä sen enempää kuin aloittajan joka kehuu pelastaneensa maapalloa teollaan. sitä tarkoitan leijumisella. ihan kuin olisi tehnyt jotain hyvääkin. jos mun mielipiteet on kärkkäitä aiheesta niin se johtuu ihan siitä. jokainen tehköön keholleen mitä tykkää, mutta mielipiteensä voi ilmaista. ja niinkuin sanoin, ei tarvi ottaa poskee ku osaan huolehtia ehkäisystä :) mikä ei joillekin täällä mee perille. mut antaa olla jos tälläisestä aiheesta on kyse niin väistämättä saattaa jonkun mieli pahoittua jos ilmaisee mielipiteensä

Vierailija

Ja sinä toinen et tainnut tietää abortista ihan hirveästi, kun et edes tiennyt että se aika varataan todellakin itse. Ja näköjään aihe kiinnostaa ku kirjoitit tänne, voin kertoa sinulle lisää ja oikeatakin tietoa, jos haluat? :)

ja vielä siitä lääkäreiden tyrkytyksestä. itkulla ei ole todellakaan osaa eikä arpaa sen oman epävarmuuden kanssa että haluaisiko pitää vai ei sen lapsen, ei todellakaan. ainakaan minun tapauksessani! raskauden aikana hormonit hyrräävät ja (miesten epäonneksi) ne taitavat näkyä juuri mm.mieli alan vaihteluna ja tunteiden voimistumisena. tilanteessa saattaa alkaa itkettämään se, että sinua ei kuunnella! ja sinua ei ymmärretä! ja itseäni yökötti ajatus että pitäisi vatsassa pitää vielä ehkä useampi viikko sitä inhottavaa asiaa joka ei ole minun. se alkio ei koskaan ollut minun eikä koskaan tule olemaan ja hyvä niin. näitä asioita on tietysti vähän hankala selittää toiselle joka ei ole kokenut samaa.
----------------------------------------------------------------------------------

Kysehän ei siis ollut siitä, ettenkö tietäisi abortista, vaan kuten jo kyseisessä kappaleessa sanoinkin, siitä että käytännöt ovat muuttuneet. Ennen (siis aikana, jolloin kotitestit eivät olleet vielä 100% varmoja. Kyllä, aina testit eivät siis todellakaan ole olleet niin tarkkoja kuin nykyään) aborttiin halutessaan oli käytävä ensin lääkärillä todentamassa raskaus ja se, kuinka pitkällä ollaan. Lääkäri kirjoitti sitten lähetteen, jonka turvin voi itse soittaa ajan abortointiin. Nykyään kun kotitestit ovat yhtä varmoja kuin sairaaloissa käytettävät testit, on käytäntöä siis muutettu sellaiseksi, että nainen voi soittaa itse suoraan aikaa aborttiin ilman välikäsiä. Vielä asiasta jotain epäselvää?

Kuten sanoit, sinun tapauksessasi itku ei osoittanut epävarmuutta, mutta mitä jos joka toisella soittajalla asia on toisin? Abortteja suoritetaan 11-55- vuotiaiden haarukalla, joten eiköhän siihen joukkoon mahdu vaikka minkälaisia ihmisiä ja kohtaloita. Puhelinkeskustelussa ei myöskään ole muuta kontaktia toiseen kuin ääni, ja ääni valehtelee. Jos toinen itkee luurissa, on silloin erittäin vaikeaa saada selkoa siitä itkeekö toinen onnesta, surusta, epätoivosta, ahdistuksesta, epävarmuudesta, turhautuneisuudesta vai mistä? Tällöin ainoaksi keinoksi jää valitettavasti asian jankkaaminen ja yritys saada toisen mielenlaadusta kiinni. Asian toistamisella myös halutaan varmistaa se, että toisen päätös on varma ja loppuun asti ajateltu, eikä hetken mielijohteesta päätetty tempaus, jota jälkikäteen saattaisi katua. Kuten itsekin sanoit, hormonien hyrrätessä mielialat voivat vaihdella, jolloin myös ajatuksen juoksu ei saata kulkea sitä rationaalisinta reittiä. Eri asia sitten on se, onko ammatti- ihminen kyennyt ammattimaiseen puhelinkeskusteluun vai ei. Ammattimaiseen puhelinkeskusteluun ei kuulu sympatiseeraaminen tai halventaminen.

Vierailija
raadon

Kyllä minä tiedän maapallon todellisen väestömäärän. Mitä jos lukisit viestini ensin kunnolla, ennen kuin rupeat toistelemaan asioita, jotka jo itse kirjoitin. Lainaus omasta tekstistäni: "On totta, että maailman resurssit hupenevat huolestuttavaa vauhtia samalla kun väestönkasvu vain kiihtyy. En silti pysty näkemään, että abortit olisivat millään muotoa apu tähän ongelmaan. Siis pelkästään teoreettisesti ajateltunahan asia todellakin on näin, eli tapetaan vaan mahdollisimman paljon syntymättömiä lapsia ja muita ihmisiä, niin sillähän saamme raivattua elintilaa ja elvytettyä maapallon resursseja. Mutta minä en pysty näin kylmän julmasti ajattelemaan. " Eli pointti oli se, että minun mielestäni on täysin tekopyhää saarnata jostain hiilijalanjäljestä jos samalla tuhoaa ihmisalkioita.

Kysehän ei kait kuitenkaan ollut siitä, että aborteilla varsinaisesti hiilijalanjälkeä pienennettäisi. Kyse on enemmänkin siitä, että valtaosassa maailmaa abortit ovat joko laittomia tai vaarallisia. Jos naisilla ei ole mahdollisuutta/keinoja rajoittaa lapsien tulemista millään keinoin, niitähän silloin tulee ja ongelmia on edessä. Monet tutkimukset ovat todenneet, että naisten kykenemättömyys vaikuttaa omaan lisääntymiseen, lisää joitakin ongelmia, kuten köyhyyttä. Köyhällä taas ei ole varaa tai kykyä miettiä omaa ympäristöjälkeään. Jos on kylmä, sitä kaataa vaikka ne tienoon ainoat puut, jotta selviäisi kylmyydestä sen sijaan, että miettisi kuinka saisi lämpöä tuotua tupaan ympäristöystävällisin keinoin.

Etupäässä lisääntyvyyttä ei voi pelkillä aborteilla rajoittaa, vaan tiedolla, ehkäisyllä ja teollistamisella. Monissa maissa on kokeiltu rajoittaa lisääntymistä erilaisten keinojen avulla, jotka eivät ainakaan minusta ole naista kunnioittavia. On pakkosteriloitu naisia, on alistettu uskonnon, kulttuurin ja tapojen avulla, on tapettu odottavia naisia, on tapettu ei- toivottut lapset kaikessa hiljaisuudessa jne. Eivät ole toimineet.

En siis itsekään miellä aborttia milläänlailla oleelliseksi tekijäksi väestökasvussa, vaan mahdollisuutena naisille vaikuttaa omaan ja toisten elämään silloin, kun kaikki muu on pettänyt. Halvat ehkäisykeinot, seksivalistus sekä elintason yleinen parantaminen, ovat minusta tärkeämpiä väestökasvun tyrehdyttämisessä kuin mikään muu. Kuitenkin siinä kohdin, kun olet jo raskaana, ei tiedoilla, ehkäisykeinoilla tai millään muullakaan ole enää mitään väliä. Silloin on mielessä vain kaksi vaihtoehtoa; voinko pitää lapsen tai miten pääsen siitä eroon. Minusta laillisesti sairaalassa suoritettu abortti on parempi vaihtoehto, kuin lapsen hylkääminen, itsemurha, kunniamurha, elintason roima putoaminen ja epätoivoiset teot tai kotikutoinen abortointi.

Vierailija

Juurikin näin, kuten Athenel yllä sanoi. Enkä minä missään vaiheessa luullutkaan, että dankuwell olisi viestissään tarkoittanut, että abortilla pienennetään hiilijalanjälkeä. Ymmärsin kyllä pointin; tahdottiin vain löytää jokin positiivinen puoli abortista.

Mitä minä olen ymmärtänyt, niin yleensä samoissa maissa, jotka kieltävät uskonnon tms. nojalla kaiken ehkäisyn, on myös abortti laiton (tai toisin päin). Ja tällainenhan on järjetöntä. Kuten jo ensimmäisessä viestissäni mainitsin, en missään tapauksessa kannatakaan abortin kriminalisoimista. Tällaisiin maihin toivoisin kyllä todella uusia järjen tuulia. En kerta kaikkiaan keksi yhtäkään syytä, miksei ehkäisyä saisi käyttää. Koraanista en tiedä, mutta Raamattua tunnen jonkin verran, eikä siellä mielestäni mikään viittaa siihen, että seksiä ei saisi harrastaa muuten kuin lisääntymistarkoituksessa.

Heitänpä tähän vielä sellaisenkin muistutuksen, että Suomessakin noin kolmasosa abortin tekevistä naisista ei ole käyttänyt mitään ehkäisyä raskauden alkaessa, vaikka täällä siihen on ihan hyvät mahdollisuudet. Ja koska joku varmasti jossain vaiheessa toisi tähänkin keskusteluun tutun raiskaus-kortin, niin sanotaan nyt sekin, että yli 90 % abortin perusteista on sosiaaliset syyt -termin alla. Raiskaus kuulunee eettiset syyt -perusteen sisälle 0,1 %:iin tapauksista. (Lähde: http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2011/Tr32_11.pdf )

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat