Lasten/nurten parissa työskentelevät

Vierailija

Hei! Olen lähihoitaja koulussa ja meidän pitää valita suuntaumisala joten ajattelin kysellä onko teistä kukaan suuntautunut lapsiin ja nuoriin tai muuten työskentelee heidän kanssaan ja muutama kysymys siihen koskien..
Mikä on ammattinimekkeesi ? Millaisessa paikassa olet töissä? (päiväkoti, koulu yms. ) Millaista työ on ? Työn vahvuudet ja haastavuudet? Kauan olet työtä tehnyt ?

Kommentit (4)

Vierailija

Hei. Minä työskentelen lastentarhanopettajana 3-5 vuotiaiden ryhmässä päiväkodissa. Minun työn kuvaani liittyy perushoidon lisäksi vastuu pedagogisesta työstä (eli kasvatuksesta ja opetuksesta mitä ryhmässämme toteutetaan). Tämän pedagogiikan toteuttajina toimivat minun lisäkseni ryhmän lastenhoitajat, ryhmäavustajat ja mahdollisesti henkillökohtaiset avustajat.
Suurin osa päivästä päiväkodissa luonnollisesti menee siihen perushoitoon:ruokailut, ulkoilut, pukemiset, riisumiset, henkilökohtainen hygienia, nukkumiset jne. Kaiken tämän perushoidon lisäksi toteutamme myös erityisempiä toimintoja kuten näin talvella hiihtoa ja luistelua, askarteluja, musisointia, näyteliä jne.
Lasten parissa työskennellessä tärkeintä on, että aidosti haluaa työskennellä lasten kanssa. Täytyy olla tietynlaista herkyttä vastata lasten tarpeisiin. Moni voisi ajatella, että lasten kanssa työskentely on helppoa, senkuin leikit lasten kanssa, ulkoilet, ruokit ja niin edelleen, mutta minusta työ voi olla erittäin rankkaa erityisesti henkisesti mutta myös fyysisesti. Jatkuva valppaana olo, melu, erityislapset jne kuluttavat voimavaroja. Toisaalta työn paras puoli on ehdottomasti lapset vaikka he ovat myös työn haaste. Mikään ei voita sitä tunnetta, kun lapsi kasvaa ja kehittyy ja voit kokea olevasi jotenkin osa hänen kehitystään (tämä korostuu erityisesti erityislasten kanssa).
Lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan työnkuvissa suurin ero on tosiaan se, että lto vastaa pedagogisesta toiminnasta eli käytännössä hoitaa esim. vasu-keskustelut, suunnittelee ja pitää toimintatuokiot jen. Lastenhoitajan työ on enemmän sitä perustyötä ja lisäksi useissa päiväkodeissa lastenhoitajille kuuluu myös tilojen(esim. eteisten) siivousta. Myös työaikajärjestelyissä voivat olla erilaiset yleensä niin, että lastentarhanopettajat työskentelevät "pedagogisen" ajan n. klo 8-16, kun taas hoitajat tekevät sitten aikasia aamuja ja myöhäisiä iltoja (riippuen tietenkin päiväkodin aukioloajoista). Lisäksi eroja on tietty palkassa, ltot tienaa muutaman satasen lastenhoitajia enemmän.

Toisaalta kukaan ei osaa kuvailla työskentelyä lasten kanssa totuuden mukaisesti. Edes koulussa suoritettavista harjoitteluista ei saa täysin totuudenmukaista kuvaa. Itse olen työskennellyt nyt reilu puoli vuotta lastentarhanopettajana ja täytyy sanoa, että opintoihin kuuluvat harjoittelut ovat olleet vain pintaraapaisu. Silti suosittelen ehdottomasti tekemään harjoittelun lasten kanssa ennenkuin teet päätöksiä suuntautumisesta. Varmasti yhden harjoittelun perusteella osaat muodostaa jonkinlaisen kuvan lapsien kanssa työskentelystä ja onko se sinua varten. Minä itse olen haaveillut oikeastaan aina lastentarhanopettajan ammatista, vaikken oikeastaa ihan täysin tiennyt mitä työ pitää sisällään. Kaiketi intuitio selittää tämän, sillä nyt valmiina ltona en vaihtaisi mihinkään muuhun hommaan. Nautin työstäni täysin rinnoin vaikka yleensä viikon päätteksi onkin sellainen olo, että viikonloppu tulee tarpeeseen ;)

_glitter_
Seuraa 
Liittynyt12.5.2009

Moikka, työskentelen nyt koulussa koulunkäynnin ohjaajana alakoulun puolella. Olen työskennellyt puoli vuotta kyseisessä paikassa ja aika kulunut nopeasti. Olen kyllä viihtynyt, vaikka työ on välillä todella rankkaa, mutta toki myös antoisaa. Ei muuten jaksaisi. :) Joka päivä on aina vähän erilainen kun ei tiedä miten oppilaat taas käyttäytyy. Ikävää on kun luokassa voi olla todella meluisaa ja huutamista joten korvat joutuu koville..

Päivät kuluu parissa eri erityisluokassa (1-2 ja 3-4 lk)ja myös välillä yleisopetuksen puolella. Omasta mielestä olen hyvä työssäni ja olen kehittynyt todella paljon niistä ajoista kun vasta taloon menin. Paljon vaikuttaa kun oppilaat tulleet tutuiksi.

Olen iloinen että olen päässyt tekemään näin tärkeää työtä. :)

Vierailija

Lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan työnkuvissa suurin ero on tosiaan se, että lto vastaa pedagogisesta toiminnasta eli käytännössä hoitaa esim. vasu-keskustelut, suunnittelee ja pitää toimintatuokiot jen. Lastenhoitajan työ on enemmän sitä perustyötä ja lisäksi useissa päiväkodeissa lastenhoitajille kuuluu myös tilojen(esim. eteisten) siivousta. Myös työaikajärjestelyissä voivat olla erilaiset yleensä niin, että lastentarhanopettajat työskentelevät "pedagogisen" ajan n. klo 8-16, kun taas hoitajat tekevät sitten aikasia aamuja ja myöhäisiä iltoja (riippuen tietenkin päiväkodin aukioloajoista). Lisäksi eroja on tietty palkassa, ltot tienaa muutaman satasen lastenhoitajia enemmän.

Kaikki paikat, joissa olen hoitajana toiminut, on lastentarhanopettajat tehneet myös aamuja/iltoja, hoitajat pitävät myös vasuja ja toimintatuokijoita.
Itse koen tämän hyvänä asiana.
En näe mitään järkeä kannustaa sitä ajatusmallia, että lto on jotenkin "parempi" ryhmässä, eikä siivoa tms...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat