amk (liiketalous) Oulu, Vaasa, Seinäjoki, Pori, Kokkola?

Vierailija

Joo, elikkäs olen valmistunut ylioppilaaksi viime keväänä 2011, ja hain jo silloin kouluun opiskelemaan liiketaloutta. Pääsin silloin Kokkolaan, mutta sain myös töitä, eikä Kokkola jostain syystä napannut kunnolla joten päädyin pitämään välivuotta. Nyt olisi uudet haut edessä, ja kouluun olisi hyvä päästä. Samaa alaa, eli liiketaloutta, mutta nyt haluaisin päästä Ouluun, Seinäjoelle, Poriin , Vaasaan tai sitten sinne Kokkolaan viimeiseksi (koska sinne oli sentään suht helppo päästä). Olisi mukavaa kuulla elämää näistä kyseisistä kapungeista: onko kauppoja, kahviloita, kivaa leffateatteria, baareja ( ja millainen vilske). Lisäksi minua kiinnostaa Kokkolan ja Vaasan kaksikielisyys, nimittäin olen niiiiin toivoton ruotsissa, etten mielelläni sitä kyllä käyttäisi. Pärjäisikö siellä siis ilman sitäkin? Lisäksi minua huolettaa lähtöpisteeni, sillä ne ovat vain 38 pojoa. Siihen on siis laskettu koulumenestys, eka hakutoive ja työkokemuspisteet.. Aika paljon olisi siis pääsykokeista saatava, että esim Oulun paikka irtoaisi. Onko jollain kokemusta siitä, että liiketalouden amk pääsykokeista olisi se 20-25/35 tullut saatua? Kiitos paljon avusta, jos joku täällä osaisikin jeesiä ja haluaisi keskustella asiasta enempikin! :)

Kommentit (6)

Vierailija

PORI:
Kauppoja on ja kauppakeskuski keskustassa. Kahviloitaki on useampi, mutta muutama, joista saa opiskelijatkin alennuksia ja ihan huippu paikkoja. Yks leffateatteriki löytyy, mut enempää ei tarvii. Se on ihan perus finnkinon teatteri. Baareja on useempaa sorttii, Cabas suurin osa. Sit on tietty amrillo, jos on vanhempaa väkee ja Kino jossa opiskelija bileit. Sit on räkälöit ja "alottelu" baarei. Kaikki siis kokoontuu yleensä Cabaan.
Porist saa helposti opiskelija asunnon kun vaan soittelee oikeisiin paikkoihin (jos tänne päädyt niin ehkä sitten siitä enemmän) Lisäksi täällä on monessa paikassa opiskelijat otettu huomioon. Julkinen liikenne on olematon. Lisäksi ihmiset melko sisäänpäin kääntyneitä. Tutustuu parhaiten harrastuksen ja koulun lomassa. Muutoin sitten kännissä. Ainakin itse olen kokenut siis vastarintaa paljon ja vain harrastukseni kautta löytänyt omanpaikkani.
Saa kysellä lisää, mutta toivon ettet tänne joudu :D Saa kysellä jos vielä kysymyksiä heräsi :)

Vierailija

Itse opiskelen Oulun amkissa liiketaloutta, joten voin kertoa kokemuksia tästä paikasta. :) Mun kokemuksen mukaan tänne saattaa hyvinkin päästä opiskelemaan liiketaloutta varasijalta, jos ei pääse suoraan sisään. Kannattaa siis ehdottomasti yrittää hakea!

Itse tykkään myös asua täällä todella paljon, mutta toki tästäkin voi olla montaa mieltä. Keskustassa on jonkin verran kauppoja (H&M, Gina Tricot, Seppälä x2, Vila, OneWay, Spirit Store, MyDoris yms.) ja Kempeleen Zeppelinissä lisää (esim. Carlings, JC, Cubus). Monia todella kivoja kahviloitakin löytyy, joista suosituimpia varmaankin Bisketti ja Coffee House. Baareja on moneen lähtöön ja riippuu ehkä myös musiikkimausta, mistä paikoista tykkää. Perus tanssipaikkoja on tietty Tivoli ja Apollo, mutta myös Kaarle ja Kantiskin taitaa olla vielä toiminnassa, tosin siellä en ole koskaan käynyt, joten en tiedä yhtään millanen paikka. Tanssimahdollisuus on myös Nukessa (Nuclear Nightclub) ja Nelivitosessa (äänestetty Oulun parhaaksi tanssialattiaksi!). Sitten jos on innostunut raskaammasta musiikista niin varmaan Hevimesta on oikea paikka. Opiskelijabileitä on ihan kiitettävästi, varsinkin, jos käy niin amkin kuin yliopistonkin bileissä. :)

Jos haluttaa kysellä jotain, niin saa laittaa yksityisviestiä! :)

Vierailija

iinasi, sain sun viestin, mutta jostain syystä en pysty lähettämään sulle yksityisviestiä :o Muttajoo, opiskelen nyt viimeistä vuotta, eli tämän vuoden joulukuussa olis tarkoitus valmistua. :) Pääsykoe ei mennyt mitenkään kovin vahvasti, koska laitoin tämän ekaksi hakutoiveeksi, niin sen ansiosta pääsin sisään. Lähtöpisteet mulla tais olla jotain 45 pisteen luokkaa ja taisin saada yhteensä noin 64 pistettä, eli pääsykokeista vain 19 pistettä. :D Joten uskoisin, että sullakin hyvät mahdollisuudet päästä sisään,jos vaan jaksat lukea. :)

Ja toki jos vielä haluat kysyä jotain, niin laita vaan vielä viestiä. : ) Ja laita vaikka mukaan sähköpostiosote, jos haluat, niin ois helpompi siihen vastata. .: )

Vierailija

Vaasassa ja Seinäjoella on omasta mielestäni hyvin baareja ja muuta kivaa, viihtyisiä kaupunkeja molemmat:) Vaasassa pärjää hyvin pelkällä suomen kielelläkin, mutta toki se on aina plussaa osata ruotsia ja ruotsin kielen osaamattomuus voi toki viedä joitain työpaikkoja. Mutta ruotsiakin oppii puhumalla vaikkei sitä aiemmin niinkään osaisi.

Vierailija

Vastaan vaikka vanha viesti onkin. Itse opiskelen Kokkolassa, sivukampuksella tosin, mutta tänne vaan. Meillä on helskutin hyvä opiskelijakunta Copsa ja kahviloita ja menoa riittää. Ja ruotsia ei kyllä tarttee osata ollenkaan. Ite oon ainakin tykänny kovasti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat