kesäkuntoon(ko)?

Vierailija

oon 20v nainen ja mitat on 156/71, ylipainoa siis löytyy. Tavotteena olis päästä edes jonkin näköseen kesäkuntoon. Mietiskelinkin tässä et kuinkahan paljon olis suunnilleen mahollista laihduttaa kesään mennessä, ei mitään supernopeeta tahtia vaan sellasta ihan normaalia. Kävisin salilla 2-3 kertaa viikossa ja lenkillä/uimassa tai vastaavaa myös sen 2-3 kertaa. En oo ikinä tietosesti laihduttanu, välillä vaan huomaan et hups paino tippunu 2 tai 3 kiloa mitään tekemättä (tai toisinpäin....) ja siks kyselenki täältä etten aseta itelleni mitään kovin epärealistisia tavotteita :)

Ja haluisin myös tietää onko joku onnistunu pelkällä herkkulakolla (karkit, sipsit, leivonnaiset, jäätelö ym) onnistunu pudottamaan kiloja? Jos alottais herkkulakonki liikunnan lisäks :) tai sit vaan vähentää kerran viikkoon tai kahteen..

Tarkotuksena olis toki jatkaa laihdutusta myös kesällä ja sen jälkeenki, unelmapaino olis sellanen 50-55kg :) pelkkä normaalipaino edellyttäis jo 60 kiloon tiputtamista, hui. Tuntuu hirveen suurilta noi määrät, pitäis jostain repiä motivaatioo noinki suureen urakkaan, mutta mistä? Hohhoi, täytyy koittaa keksiä jotain hyviä motivaationlähteitä :D

Jotain kommenttia ja yleistä keskustelua asiasta? :)

(ps. mun eka keskustelu tai ylipäänsä mikään kirjotus täällä!:) )

Kommentit (4)

Vierailija

Jos englannin kielen taitoa löytyy niin http://scoobysworkshop.com/ on ehkä paras sivu mitä tällä hetkellä on kehonrakennukseen liittyen. Löydät kaiken mitä ikinä mahdollisesti tarvitset painon pudotukseen, hieman enemmän miehille suunnattu, mutta samatpa nuo laihdutus vinkit kaikille on :) ja sivusto on tietenkin ilmainen toisin kuin suomen laihdutus sivut :)

Vierailija

Heei! Kannattaa tsekata myös: http://www.bodyrock.tv sieltä löytyy sellasia alle 15 minuutin jumppia/per päivä. Itse olen 30 päivän haastetta tekemässä parasta aikaa. ma-pe joka päivä n. 12 minuutin jumppa. Ja se kyllä tuntuu!! Siellä on parasta aikaa menossa bikini-kuntoon haaste!

Mutta näin muuten mitä oon kuulostellu ni 3 kiloa / kuukausi on se keholle otollisin pudotustapa, sillon iho pysyy mukana eikä tuu löysiä (allit ym). Tällä tavalla esim tuo 60 kiloa kesään mennessä kuulostaa todella realistiselta! Muista kuitenkin myös, että lihas painaa enemmän kuin rasva, joten jossakin vaiheessa painon tippuminen loppuu kun lihasmassaa tulee tilalle. Olen lukenut myös, että on tärkeää saada hyviä rasvoja paljon (pähkinät, oliiviöljyt jne) koska muuten kroppa saattaa reagoida rasvan vähyyteen säilömällä ne omat rasvat. Eli toisin sanoen pitäisi vähentää huonoa rasvaa ja vaihtaa tilalle hyvät rasvat. Tärkeintä on säännöllinen ruokarytmi, sopivat annoskoot. Olen kuullut monista, jotka ovat pudottaneet painoa pelkästään ruokavalion muutoksella (enkä puhu nyt mistään dieteistä tai karppauksesta).

Tsemppiä kovasti laihdutukseen!!! Kannattaa keksiä itselle joitakin palkintoja tai pistää vaikkapa blogi pystyyn, jotta jumppia tulee tehtyä. Itsekin laitan blogiini jumppien tulokseni. Joskus tulee jumpattua pelkästään sen takia, että pitää kirjoittaa blogiin tulokset :DD

Vierailija

Painonpudotuksessa avainsana on just tuo ateriarytmi. Kun kropassa on koko ajan aineenvaihdunta päällä, tuloksia tulee helpommin.
Ite syön 5 kertaa päivässä eli noin 3-4 tunnin välein.
Ja nyt on jo toista kertaa menossa vuoden herkkulakko, mutta sekin vaatii oman asennoitumisensa ja en meinaa, että ite pitäis herkuista tehdä totaalikieltäytyminen, kunhan muistaa kohtuuden. Tää on vaan mun oman itteni haastamista.
Ja jos puntarissa ei siis niitä tuloksia välttämättä näy, niin mittanauha on oiva motivoija. Joskus kun on alkanu lukemat turhauttaa, niin mittanauha käteen ja kappas, 10 cm kadonnut! :D Toinen mun oma motivoija on www.heiaheia.com, minne kirjataan treenejä ylös, voi laittaa viikko/kuukausi/vuosi tavoitteita ja kaiken hyvän lisäks sieltä saa kuntosali- tai jumppaohjelmia oman vaatimustason mukaan.
En oo ite mikään ekspertti näissä kuntoilu/ravinto jutuissa viellä, mut ois kiva vaihtaa kokemuksia ja mielipiteitä aiheesta ja tavoitteista.

Vierailija

Kun kyseessä on ensisijaisesti laihduttaminen, kannattaa silloin olla armelias, mutta peräänantamaton itselleen. Kaikki kannattaa suunnitella hyvin etukäteen: Tee treenipäiväkirja ja noudata sitä. On myös muistettava, että töitä on tehtävä, 15min jumppa tai pitkiä sarjoja aivan liian kevyillä painoilla on yhtä tyhjän kanssa. Jos et ole aikoihin urheillut kunnolla, kannattaa ensimmäinen viikko ottaa testimielessä ja kokeilla, että mikä se oma taso on.

Testiviikko tarkoittaa käytännössä sitä, että kun käyt sen 2x lenkillä, kävele 1,5h niin rivakasti kuin kykenet. Tässä näet, oletko seuraavalla viikolla valmis aloittamaan hölkkäämisen vai suoritatko lenkit ensin erinäisinä kävelyharjoituksina, jotta kunto kohoasi sen verran, että kävelyn voi vaihtaa juoksemiseen. Uidessasi sen ensimmäisen kerran, uit ensin 500m, ja jos se ei tunnu missään, uit toisen 500m ja seurailet omaa kehoasi ja nopeuttasi. Jos joudut pitämään jo ensimmäisen 500m aikana levähdystaukoja, on turha asettaa 1500m uintitavoitteita heti alkuun, vaan sinne edetään pikku hiljaa.
Salilla käydessäsi suoritat ensimmäisenä päivänä vain jalkoja monipuolisesti ja testaat, mitkä ovat ne sinun lähtöpainosi. Toisena päivänä suoritat kädet, olkapäät ja rinnan sekä testaat lätöpainot. Kolmantena päivänä keskityt selkään, vatsaan ja kylkiin testaten niiden lähtötason.

Miten sitten salilla testataan se lähtötaso? Se tapahtuu niin, että esim. hauiskäännössä tangolla, tankoon asetetaan tietty paino, vaikkapa aluksi 5kg ja suoritetaan sen jälkeen 1x15 sarja. Jos tämän sarjan jaksaa alusta loppuun kevyesti, on tangossa liian kevyet painot, ja nostetaan vastusta 7kg ja suoritetaan 1x15 uudelleen. Tarkoituksena on, että vähintään viimeiset kolme toistoa olisivat jo enemmän tahtoa vaativa suoritus, kuin helppoa lihastyötä. On parempi, että viimeisiä toistoja ei edes jaksa suorittaa testissä loppuun, kun lihakset ei anna periksi, kuin että toistot eivät tunnu missään. Tällöin tietää, millä painoilla ensimmäiset saliviikot aloitetaan. Samassa yhteydessä kannattaa myös kiinnittää huomiota erittäin paljon itse liikkeeseen, jotta liikkeet suorittaa oikein ja oikeilla lihaksilla: ei saa bluffata! Jos liike tuntuu pahalta, sitä ei koskaan pidä suorittaa loppuun, sillä kipu liikettä suorittaessa on osoitus väärästä suoritustavasta. Lihasväsymys tuntuu erilaiselta.

Kun aloitat sitten varsinaisen saliharjoittelun, suorita ne pyramidimallilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että että suoritat samat liikeharjoitukset kolmella kierroksella (esim. jalkaprässi, reiden lähentäjät, reiden loitontajat, kyykky!, askelkyykky!,pohkeet, jne). 1. kierroksella jokaisen liikkeen suoritat 4x12 sarjassa aloituspainoilla tai 1/3 aloituspainoista pois. 2. kierroksella 2x8 joko nyt niillä aloituspainoilla tai 1/3 lisää aloituspainoihin ja 3. kierroksella 1x4 ns. maksimia, jolloin nyt on joko se 1/3 lisää tai 2/3 lisää aloituspainoihin massaa.

Muista, että itseään ei pidä heti alussa hajottaa, koska se jos mikä laimentaa sitä laihdutusintoa! Kannattaa alottaa ensin varovaisesti ja pikku hiljaa sitten lisää liikuntaa ja vastusta tekemisiinsä. Esim. ensimmäiset 3 viikkoa kannattaa lenkit pitää max 1h mittaisina. Uintia en suosittele heti alussa ajoitamaan samalle päivälle saliharjoittelun kanssa, vaan käymään niinä päivinä uimassa, kun salilla ei käy. Matkaa kannattaa myös kartuttaa vähitellen. On myös tärkeää, että ateriarytmi on sen 3-4h sisältäen paljon proteiinia ja erilaisia kasviksia/hedelmiä. Myös riittävä lepo on itselleen suotava. Monasti etenkin harjoittelun alkuvaiheessa, kun keho totuttelee rasitukseen, on aivan normaalia, että unenmäärä lisääntyy. Myös sellainen asia on huomioitavaa, että ihmiskeho ei aina toimi ympäristön asettamien odotuksien mukaisesti. Jos liikunta aamutuimaan tuntuu epämiellyttävältä, on aivan turha itseään kiusata raahautumalla salille heti aamulla. On siis tärkeää, että etsii itselleen sen luonnollisimman ajan liikunnan harjoittamiselle, koska se on yksi motivoiva tekijä.

Tärkeää on kuitenkin loppujenlopuksi muistaa se, että tärkeintä laihdutuksessa on se, että liikkuu enemmän kuin kuluttaa ja itseään ei polta loppuun! Tässä oikeastaan koko laihduttamisen idea pähkinänkuoressa: http://lihatotteleekuria.blogspot.com/ (Asiaa joka sana)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat