Esiintymisjännitys

Vierailija

Heips! Haluaisin kuulla, kuinka paljon jännitätte esiintymistä yleisön edessä ja miten selviydytte siitä?
Sain juuri kuulla, että joudun pitämään seminaarin 300 ihmisen edessä aiheesta, jota tuskin tiedän. Oon vasta lukiosta valmistunut ja ekan vuoden yliopisto-opiskelija, eli esiintymiskokemusta ja itseluottamusta pyöreät nolla. Sain ihan hirveän hermoromahduksen äsken - itkin pari tuntia putkeen :O Kai se johtuu stressistä, kun luen samalla lääketieteen pääsykokeeseen, mutta ei kai tämä normaalia ole...

Mutta kertokaa omia kokemuksianne ja neuvoja, miten selviän hengissä!

Kommentit (3)

Vierailija

Toi on varmasti meille kaikille tuttu tunne. Toisil pahempi ku toisil. Jos hirveesti ahdistaa ni käy lääkärist pyytää rauhottavii ettet purskahda itkuu tai pyörry esitystä pitäessä.

Ite oon esiintyny koko ikäni. Oon ollu kilpaurheilija ja musiikkopiston kasvatti. Suurin esiintyminen oli stadionilla jossa lauloin luokkalaisteni kanssa finlandia-hymnin ja se televisioitiin. Nykyään jännitän vain esimerkiksi kielten suullisissa kokeissa.

Avain hyvään esitykseen ja jännitystä vähentävänä tekijänä on ehdottomasti hyvä valmistautuminen. Tee vaikka esitystä tukeva dia-esitys tai jotain vastaavaa. Tällöin kaikki ei kokoajan tuijota mitä sinä teet, vaan he voivat katsoa ja lukea jo tehtyä esitystä. Lisäksi kuulijoiden on helpompi seurata esitystäsi. Jos pystyt, ota mukaan vain sellainen paperi, jossa on tiiviisti faktat. Älä lue suoraan paperista, sillä jos jännität ja kätesi tärisee, kaikki huomaavat sen, sekoat riveissä ja kirjaimet alkavat hyppiä.

Pari harjoitusta jotka ovat auttaneet minua:
Rentoutuminen: Ennen esitystä on tärkeä rentoutua ja saada hyvä olo itselle. Käy kaikki lihakset läpi niin, että lähdet esimerkiksi jaloista. Jännitä niin lujaa kuin pystyt ja rentouta. Toista ja siirry ylemmäs. Hengitä samalla rauhallisesti. jos voit niin sulje silmäsi, jottei ympäristö häiritse.
Turvakehikko: Kun menet esiintymään, rakenna mielikuvitus kupla/muuri. Sen tarkoitus on suojata sinua muiden ajatuksilta tai ennemminkin sinun ajatuksista siitä mitä muut sinusta voivat ajatella. Sen sisällä sinä olet turvassa. Kaikki puheet yms. eivät saa ylettää sinne. Harjoitus on puhtaasti psykologinen ja soveltuu vain jos sinulla on hyvä mielikuvitus.

Joskus ennen esitystä voi ihan hyvin sanoa että "vitsit mua jännittää". Sen ääneen sanominen saattaa viedä osan taakasta pois. Koska yleisöä on noin paljon, niin voit kertoa sen ystävillesi ennen esitystä.

Toivottavasti tästä jotain apua :) Tsemppiä kovasti!

Vierailija

Kiitos pitkästä viestistä ja neuvoista! :) Niistä oli apua, pitää kokeilla tota rentoutusjuttua. Kai tästä voi selvitä hengissäkin...

Vierailija
Mamelutti

Joskus ennen esitystä voi ihan hyvin sanoa että "vitsit mua jännittää". Sen ääneen sanominen saattaa viedä osan taakasta pois. Koska yleisöä on noin paljon, niin voit kertoa sen ystävillesi ennen esitystä.

Joskus ala-aste aikoina eräs luokan ujo ja ei niin suosittu luokkakaverini piti esitelmän, jonka alussa hän ilmoitti kaikille, että häntä jännittää aivan kamalasti ja tulee varmasti sekoamaan sanoissaan. Mielestäni hänen esitelmänsä oli erittäin onnistunut ja aihekin oli mielenkiintoinen, sillä hän puhui kovin henkilökohtaisistakin asioista.

Esitelmän loputtua opettaja kuitenkin moitti tyttöä, ettei koskaan pitäisi paljastaa yleisölle, että esiintyminen jännittää.

Kyllä minun mielestäni jännittämisestä voi mainita muille, sillä se voi todellakin auttaa. Toisaalta, aina voi turvautua ajatukseen, että yleisö ei ehkä huomaa esiintyjän jännitystä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat