liiuntako muka laihduttaa?!

Vierailija

liikunta siis...mutta siis mä en ymmärrä!! voisin kirota kaikki terveysjutut ja liikuntajutut kiven koloon! mä en ennen liikkunu yhtää mitää ja nyt ku aattelin että rupeen liikkumaa ni kappas vaan, vaikka oon kuukauden verran liikkunu 5 kertaa viikossa ( 3-4 kertaa hikiliikuntaa väh. 55 min. + 2 kertaa rauhallisempaa liikuntaa)ni mähän vaan sitten oon lihonu. että mikähän ihmeen myytti tää liikunnan lisääminen on?! syön aivan terveellisesti monipuolisesti ja en syö makeaa! pitää sitä kai rasvaimuun mennä jos ei oikee liikunta auta!

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Minun mielestäni liikunnan prosentuaalinen osa laihduttamisen kannalta on ehkä 20%. Jos ihminen syö 5000cal päivässä, niin tuskin hän kykenee niin paljon liikkumaan että kaikki se energia tulisi käytettyä.

Liikunnalla toki on muita terveyshyötyjä.

Vierailija

siiiiiis oletko LIHONNUT vai onko PAINO VAIN NOUSSUT ?? Sillä kun liikut, varsinkin kun et ennen pahemmin sitä tehnyt, niin kehität lihasmassaa.. SE EI VÄLTTÄMÄTTÄ NÄY MITENKÄÄN KUNNON HABANA TAI SIXPACKINA mutta lihas kuitenkin kehittyy, ja lihas painaa.... ENEMMÄN KUIN RASVA ! :)

P.s! Et laihdu jos rääkkäät itseäsi ! ( et ainakaan yhtä tehokkaasti ) Harrasta liikuntaa josta todella pidät ! Ihan mitä vaan joogasta nyrkkeilyyn ! Kun liikut kuten haluat niin huomaat tuloksia nopeammin sillä kehosi erittää enemmän laihduttamiseen tarvittavia hormoneja kun nautit liikunnasta !

Tsemppiä !

Vierailija

Tottakai liikunta edesauttaa laihduttamista. laihduttamisen prusavain: syö vähemmän kuin kuluta. Lisäks just toi lihasmassan kehitys saattaa hämätä. Aika reippaasti olet liikunnan aloittanut. Itse olisi suositellut 3 kertaa viikossa liikkumista alkuu, koska se on kevyttä kunnon kohottamis liikuntaa.

Sit ku haluut laihduttaa ni katoppa sellanen laji joka on enemmän kuluttava ku lihasmassaa kerryttävä. Eli sellanen jossa hikoilet tosi paljon.

Vierailija

Peruslaihalla, normaalisti syövällä henkilöllä runsas liikunta tod.näk juuri nostaa painoa, sillä lihasmassan kehittyessä painoa tulee lisää. Ylipainoinen voi liikunnalla ja oikealla ruoalla tiputtaa painoa, laihaa liikunta kiinteyttää, eli laihaläski-efekti vähenee.

Katso vaikka joidenkin urheilijanaisten pituus/paino-tietoja - todella timmit ja tiukat urheilijanaiset saattavat painaa jopa 10kg enemmän, kuin muuten saman kokoiset lihaksettomat ja laihat kanssasisarensa. Varmaan kyllä ajan kanssa huomaat, että se paino kehossa siirtyy niistä löysistä kohdista tiukkoihin, eli läski sulaa lihakseksi.

Vierailija

Ensimmäiset 30-40min lenkillä elimistö käyttää energiana sokereita. Vasta tän jälkeen kroppa alkaa polttaa rasvaa! Eli jos liikut ton 55min siitä vaan noin 15min on rasvaa polttavaa.. Kannattaa myös huomioida että liikunnan pitää olla aerobista/kevyempää että se ees alkais kuluttaa rasvaa(kävely, hölkkä, pyöräily, hiihto). Monesti kaikki ryhmäliikunta tunnit on aerobisenkynnyksen yläpuolella jolloin et saa ees rasvaa poltettua VAIN kasvatettua lihasta. 1kg rasvaa vastaa noin 7000kcal eli jos kulutat pvässä 500kcal enemmän ku laitat suuhusi niin kahdessa vkossa saat pois kilon rasvaa!

Vierailija

Niin, älä sitä puntaria vahtaa vaan peiliä. Jos laitetaan kaks täysin saman kokoista tyttöä vierekkäin niin toinen vai ihan hyvin painaa 10kg enemmän jos on vaan enemmän lihasta..

titim
Seuraa 
Liittynyt4.8.2010

Ruokavalio vaikuttaa 80-90 % ja liikunta sen 10-20%. Jos alkaa kovasti urheilla, voi myös ruokahalu kasvaa. Kannattaa aloittaa kevyemmällä liikunnalla.

Lisäksi lihas painaa enemmön kuin läski, eli vaikka paino vähän nousisi, niin todennäköisesti se on lihasta. Ja sitäpaitsi kiinteämpi näyttää aina paremmalta vaikka painoa olisikin vähän vähemmän, mutta olisi laiha ja "löllö".

Vierailija

Täällä onkin tullut ihan oikeita vastauksia ja neuvoja hämmennykseesi. Itsekin aloin pitkästä aikaa urheilla kunnolla ja painoni nousi pysyvästi 4-5kg, mutta tiesin, että niin tulee käymään ja osasin odottaa sitä. Kuitenkin kun katson peiliin, sieltä katsoo takaisin entistä terveempi ja kauniimpi nuori nainen. Muista sinäkin se! Lopulta kuitenkin tärkein ja paras liikunnan vaikutus on hyvä terveys.

Tsemppiä ja malttia laihduttamiseen :)

Vierailija
minellee

Ensimmäiset 30-40min lenkillä elimistö käyttää energiana sokereita. Vasta tän jälkeen kroppa alkaa polttaa rasvaa! Eli jos liikut ton 55min siitä vaan noin 15min on rasvaa polttavaa.. Kannattaa myös huomioida että liikunnan pitää olla aerobista/kevyempää että se ees alkais kuluttaa rasvaa(kävely, hölkkä, pyöräily, hiihto). Monesti kaikki ryhmäliikunta tunnit on aerobisenkynnyksen yläpuolella jolloin et saa ees rasvaa poltettua VAIN kasvatettua lihasta. 1kg rasvaa vastaa noin 7000kcal eli jos kulutat pvässä 500kcal enemmän ku laitat suuhusi niin kahdessa vkossa saat pois kilon rasvaa!

Tässä viestissä ilmenee muutamia virheitä, jotka haluan oikoa. Ensinnänkin elimistö käyttää energianlähteenään sokeria ja/tai rasvaa riippuen liikunnan intensiteetistä. Kevyen liikunnan aikana (esim. kävely) elimistö käyttää energiaksi enemmän rasvaa ja vain vähän hiilihydraatteja. Kun liikunnan tehoa nostetaan, vähenee rasvan käyttö energiaksi ja hiilihydraattien käyttö kasvaa. Elimistön hiilihydraattivarastot ovat rajalliset, riittävät noin 1-3 tunnin kuormitukseen riippuen täysin kuormituksen tehokkuudesta. Tämän jälkeen lähes kaikki energia tuotetaan rasvoista (varastot moni kymmenenkertaiset). Antamasi aikarajat eivät siis pidä paikkaansa... Kevyellä kuormituksella siis poltetaan suhteessa enemmän rasvaa, mutta tehokkaan kuormituksen jälkeen aineenvaihdunta jää "ylikierroksille", jonka aikana taas levossa poltetaan rasvaa enemmän kuin normaalisti. Oma suositus on siis sisällyttää treeniohjelmaan sekä hidastempoisia ja pitkäkestoisia treenejä sekä nopeatempoisia ja lyhyempiä liikuntasuorituksia.

Ryhmäliikuntatunneilla treenin saa helposti vedettyä aerobisenkynnyksen yläpuolelle, mutta kynnyksen ylittäminen EI todellakaan tarkoita että se "kasvattaisi vain lihasta". Päinvastoin aerobisella treenillä on erittäin vaikea kasvattaa lihasmassaa. Ensimmäiseten kuukausien aikana se on mahdollista mutta ei pitempiaikaisessa harjoittelussa. Jos lihasta haluaa kasvattaa, on käytävä salilla nostamassa painoja.

Kolmanneksi 1kg rasvaa vastaa 9000 kcal. Eli 500 kcal vaje tulee pitää 18 päivän ajan jos haluaa hävittää kilon ihraa kropastaan.

Vierailija
minellee

Ensimmäiset 30-40min lenkillä elimistö käyttää energiana sokereita. Vasta tän jälkeen kroppa alkaa polttaa rasvaa! Eli jos liikut ton 55min siitä vaan noin 15min on rasvaa polttavaa.. Kannattaa myös huomioida että liikunnan pitää olla aerobista/kevyempää että se ees alkais kuluttaa rasvaa(kävely, hölkkä, pyöräily, hiihto). Monesti kaikki ryhmäliikunta tunnit on aerobisenkynnyksen yläpuolella jolloin et saa ees rasvaa poltettua VAIN kasvatettua lihasta. 1kg rasvaa vastaa noin 7000kcal eli jos kulutat pvässä 500kcal enemmän ku laitat suuhusi niin kahdessa vkossa saat pois kilon rasvaa!

Haluaisin korjailla muutamaan naurettavaa väitettä ravintofysiologian alkeilla:

Lyhytkestoiset maksimaaliset lihassuoritukset (hypyt, heitot ym.) tehdään lihassoluihin varastoutuneilla energialähteillä. Tällöin puhutaan anaerobisesta tuottotavasta (=ilman happea), jolloin sivutuotteena syntyy myös maitohappoja. Varastojen kesto 1s-2min riippuen energianlähteestä.

Kun taas aerobiseen liikuntaan (=energia tuotetaan hapen kanssa) energiavarastot ovat lihasten ulkopuolella: rasva (rasvakudos), glukoosi (verensokeri, nautitun ravinnon mukaan), glykokeeni (maksa säätelee).

Alle 30 min aerobisessa suorituksessa elimistö käyttää sen glukoosivarastoja riippuen ravinnon hiilihydraattimäärästä (paljon= käytetään verensokerista, vähän= käytetään maksan kasvaneita varastoja), 30min jälkeen elimistö alkaa käyttää sen rasvavarastoja.

Olet tavallaan oikeassa ryhmäliikuntatuntivertauksella, muttet kuitenkaan ole:

Kun liikunnan teho on n. 65% maksimaalisesta hapenottokyvystä, muodostavat rasvat n. 50%. Liikunnan tehon noustessa 85%:iin rasvat muodostavat enää n. 20% energiantuotannosta. Matalatehoisessa liikunnassa rasvat muodostavat suuren osan energiantuotannosta. Liikunnan tehon ollessa 25% maksimaalisesta hapenottokyvystä rasvat muodostavat n. 85% energiantuotannosta

ATP:n (lihassupistuksen energianlähde, pienett varastot, nopea hyödynnys) valmistaminen rasvasta on kuitenkin hidasta ja tehotonta. Mikäli hiilihydraatteja ei ole tarjolla ja lihakset joutuvat käyttämään ainoastaan rasvoja energiakseen, on korkein teho, jota voidaan ylläpitää n. 60% maksimista.

Lisäksi aiheeseen liittyy vielä se, että lihaksen sisäiset energiavarastot palautuvat nopeasti, mutta glukoosivarastot vievät 1-3h

Vierailija

Säännöllinen, terveellinen ruokailu ja hikiliikunta laihduttaa aivan varmasti. Laihtua voit, vaikka painosi ei putoaisikaan. Kuluttamiesi kalorien tilalle muodostii lihasta, joka painaa enemmän kuin läski...

Ei kannata tuijottaa vaa'an näyttämiä lukuja, vaan katsoa peiliin ja uskoa siihen, mitä silmäsi todella näkevät. Jos näytät nyt jo sopusuhtaiselta, olet tyytyväinen elintapoihisi, ei kannata liikuntaa harrastaa niinkään laihdutusmielessä vaan ihan vaan oman hyvinvointisi ja nautinnon vuoksi!

Vierailija

"Minun mielestäni liikunnan prosentuaalinen osa laihduttamisen kannalta on ehkä 20%. Jos ihminen syö 5000cal päivässä, niin tuskin hän kykenee niin paljon liikkumaan että kaikki se energia tulisi käytettyä.

Liikunnalla toki on muita terveyshyötyjä."

Aivan! Eli liikunta on loppupeleissä laihdutusprosessista juuri noin 20% ja loput 80% muodostuu oikeasta ruoasta. Itsekin olen painoni kanssa kamppaillut monta vuotta kunnes aloin syömään hyvin ja terveellisesti ja vasta 2 kk päästä siitä aloin liikkua muutaman kerran viikossa.

Haters are gonna hate, mtta tosiaan karppaamallahan ne kilot lähtee riippuen tietenkin ihmiskehosta. :) Jos koet, että olet turvonnut mm kasvoista, jaloista tai mistä tahansa niin suosittelen kokeilemaan nopeiden hiilihydraattien poisjättämistä - ihan oikeasti!

Nimimerkillä -14kg/ 3kk eikä paino ole 1,5 v jälkeen noussut takaisin :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat