Missä vika, en tule raskaaksi??

Vierailija

Enkö voi tulla raskaaksi vai mistä tämä johtuu, sillä ("suosituksia vastaan") en ole käyttänyt ehkäisyä edellisen poikaystäväni kanssa...enkä myöskään nykyiseni kanssa. En mitenkään tahallisesti koittanut hankkiutua raskaaksi, jossain vaiheessa se ehkäisy vaan vähän jäi..tottakai olisin ottanut vastuun jos raskaaksi olisin tullut ja olisin valmis äidiksi milloin vain, mutta nyt olen ollut 2 vuotta ilman ehkäisyä ja lasta ei kuulu eikä näy..ensin ajattelin että vika oli silloisessa poikaystävässäni mutta nykyisen mieheni kanssa ei ole sen parempi tuuri ollut että raskaustesti näyttäisi plussaa. Muutaman kerran on ollut menkat myöhässä ja kaikkia "oireita" mukamas raskaudesta, mutta ei oikeasti sitten kuitenkaan mitään...

Pelottaa etten voi oikeasti tulla raskaaksi..sillä tiedän että miehestä se ei ainakaan voi johtua. Pitääkö lasta sitten yrittämällä yrittää että jotain tapahtuu, sillä tähän asti ollaan otettu ihan rennosti vaan, ilman mitään paineita.

Miten se sitten testataan että onko minussa oikeasti joku vikana vai ottaako se vaan aikansa ennen kuin mitään tapahtuu ennen kuin raskaustestistä pamahtaa se hymyilevä kasvo? ja sitten pitää testata kaikilla ovistikuilla otollinen aika ja muuta...en haluaisi elää tietämättömänä.

Kommentit (5)

Vierailija

Suosittelisin lääkärissä käyntiä ja mahdollisesti ehkäisyn kuntoon laittamista. Lisäksi pitää kysyä, yritättekö te nykyisen poikaystäväsi kanssa hankkiutua raskaaksi, eli onko poikaystäväsi tietoinen tästä projektistasi?
Lisäksi oleellisena tietona puuttuvat ikä ja BMI. Varmaan tiedät, että jos on kovin alipainoinen lapsen saaminen hankaloituu. Myös kuukautiset saattavat jäädä pois. Samalla lailla lasten hankkimista hankaloittaa tupakointi ja ylipaino. Lisäksi, jos ehkäisyä (kondomia) ei ole käytetty, herää ajatus myös mahdollisesta klamydiastakin. Tämä saattaa aiheuttaa lapsettomuutta, ja joskus se voi olla varsin vähäoireinenkin.
Mutta jos asia vaivaa, kannattaa siellä lääkärissä käydä.

Vierailija

Siis ihan tietoisesti nyt yritetään lasta. Edellisen poikaystävän kanssa sitä ei yritetty niinkään, oli nyt muutenkin vähän sellainen pintaliitäjä, mutta silloin huomasin että ilman ehkäiysyä ei lasta kuulu eikä näy, sama se sitten käyttääkö kondomia tai muutakaan, niin sitten vaan jäi e-pillerit pois pikkuhiljaa. Ja minulta on otettu testit ja muut ja löytyi joitain solumuutoksia (kondylooman tapaista), jotka on nyt hoidettu pois ja se on puhjennut siis jo silloin kun on menkat alkaneet murrosiässä, eli ei periaatteessa edes ole sukupuolitauti..mutta lääkäri ei maininnut että ne voisivat tälläistä aiheuttaa, joten tämä "lapsettomuus" tuskin siitä johtuu.

Ja siis menkat on ollu aina säännölliset, niissä ei mitään vikaa ole ollut...ja olen todella alipainoinen, aina ollut kuten myös äitini että se johtuu vaan geeneistä, joten siitäkään tuskin johtuu koska syön ja liikun normaalisti eikä alipaino ole ollut ikinä "sairaalloista" vaan olen vaan todella hentoluinen (168cm 45kg). Tuntuu vaan ettei omalle kohdalle voi käydä näin, eihän minulla vielä kiire ole, sillä olen vasta 20v mutta tuo huolettaa ettei tähän mennessä ole mitenkään tärpännyt edes vahingossa..Tupakkaa en polta enkä ole ikinä polttanut ja kaikki on muutenkin kunnossa, ainakin siltä tuntuu..

Onkohan kellään sitten tietoa että paljonko nuo lääkärissä tehtävät testit oikein maksavat?

Vierailija

Mulla on ihan sama ongelma. en todellakaan suunnitellut lasta, ne e-pillerit jäi vaan vahingossa pois ja sen jälkee niistä ei olis ollu mitään apuakaan, koska vahingoha olisi jo tapahtunut jos olisi tapahtuakseen. ja todellakaan ei ollut tapahtuakseen, nyt on kohta menty jo vuosi ilman pillereitä ja vaikka en todellakaan toivo lasta niin silti se joka kerta sattuu kun huomaa kuukautisten alkaneen. sattuu huomata että mähän olen sen tilaston mukaan joka viides, joka ei voi saada lasta. mulla ei ole paljon rahaa ja tuntuu että turha on enää tuhlata e-pillereihin rahaa kun kerta en kuitenkaan voi saada lasta. haluaisin mennä puhumaan lääkärille, mutta en uskalla koska pelkään että minut tuomittaisiin siitä että olen näin nuorena, 19 kohta 20 vuotiaana lopettanut pillerien käytön. ja toisaalta, mitäs siitä lääkäristä olisi apuakaan kun en ole viela valmis aloittamaan hedelmöityshoitoja.

viimeinen toivoni on, aivan kauheata sanoa näin, mutta ehkä lapsettomuus johtuu miehestäni. en voi sille mitään että toivon näin, vaikka se ehkä onkin itsekästä. olen aina halunnut lapsia, aina. ja mun sydän on aina ihan murtuneena kun mä ajattelen sitä faktaa etten ehkä koskaan saa lapsia tai jos saan niin se tarkoittaa pitkiä kivukkaita hoitoja tai kalliita adobtiota.

Vierailija
Link

Ja minulta on otettu testit ja muut ja löytyi joitain solumuutoksia (kondylooman tapaista), jotka on nyt hoidettu pois ja se on puhjennut siis jo silloin kun on menkat alkaneet murrosiässä, eli ei periaatteessa edes ole sukupuolitauti..mutta lääkäri ei maininnut että ne voisivat tälläistä aiheuttaa, joten tämä "lapsettomuus" tuskin siitä johtuu.

Ja siis menkat on ollu aina säännölliset, niissä ei mitään vikaa ole ollut...ja olen todella alipainoinen, aina ollut kuten myös äitini että se johtuu vaan geeneistä, joten siitäkään tuskin johtuu koska syön ja liikun normaalisti eikä alipaino ole ollut ikinä "sairaalloista" vaan olen vaan todella hentoluinen (168cm 45kg).

Vaikkei lääkäri hoksannutkaan asiasta mainita, niin on silti mahdollista, että murrosiässä löydetyt solumuutokset ovat yhteydessä nykyiseen tilanteeseesi.

Mitä painoosi tulee, BMI:si on 15,9 kun normaali painoindeksi on 18,5-24,9. Olet siis noin 7 kiloa alipainoinen, mikä ei toki vielä ole sairaalloista mutta saattaa silti vaikuttaa heikentävästi hedelmällisyyteen - huolimatta siitä, oletko ollut aina laiha vai et. Nyt kun tulit itseäsi äitiisi verranneeksi, nousi mieleen kysymys, että oleko kysynyt häneltä, kuinka helppoa tai vaikeaa hänen oli tulla raskaaksi?

Melkein lohdullisempaahan olisi ajatella, että "lapsettomuus" johtuu alipainosta, sillä se on suhteellisen helppo ongelma korjata. Muissa tapauksissa tarvitaankin sitten yleensä lääke-/hormonihoitoja ja muita operaatioita. Lopulliset vastaukset kysymyksiisi saat tietysti vasta lääkäriltä tutkimusten jälkeen. Toivotaan kuitenkin ettei olisi mitään vakavampaa! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat