Ruokaa opiskelijalle !

Vierailija

Olen lukiossa ja asun omassa kämpässä. Nyt tahtoisin vinkkejä TERVEELLISEEN mutta HYVÄÄN ruokaan mitä tehdä, koska tämä patonki, makarooni, nugetti -mössöruokalinja alkaa jo tympiä :D Mielellään sellaista, jota on myös nopea ja helppo tehdä, koska en ole ruoanlaiton ystävä, epäterveellisyys vain häiritsee :D

Kiitos !

Kommentit (15)

Vierailija

Olemme myöskin opiskelija pariskunta ja meidän ruokalistalla pyörii muun muassa näitä ruokia:

Erilaisia kastikkeita:
jauhelihakastike (tomaatti-, maito- tai ihan perusruskeakastike)
tonnikalakastike (yleensä tomaattinen)
lihasuikalekastike (ruskeakastike tai uncle ben's-kastike)

Laatikot: (erittäin edullisia. tulee paljon kerralla ja jos on pakastin niin riittää pitkäksi aikaa)
makaroonilaatikko
lasagne
tonnikalapastavuoka

Jauhelihapullat/pihvit
Pizza (halpa ruoka, jos ei tuhlaa paljon juustoa.)
Puuro+mehukeitto (perus kaurapuuro, mutta myös manna ja riisipuuro)

Jauhelihakeitto: (myöskin riittoisia)
Kanakeitto (yksi lemppareistamme)
Pakaste pinaattikeitto+kananmuna+ruisleipäpaloja (prismassa noin 1,20€/kpl)

Erilaiset salaatit
Kanankoivet/siipipalat (edullisia myöskin)

Nuudelit ovat myös yksi kestosuosikaistamme. Sekä lisukkeena, että wokattuna vihannesten kanssa.

Ruuat eivät ole mitään superterveellisiä, mutta aivan peruskotiruokaa. Eivät kuitenkaan ole myöskään epäterveellistä jos ei lotraa kerman ja rasvan tai suolan kanssa. Ruuat ovat myöskin edullisia. :)

Reseptejäkin voin antaa jos kiinnostaa :P

Täältä on tullut joitain ruokia joskus poimittua:
http://halpojaherkkuja.blogspot.com/

Vierailija

Kannattaa kokeilla sellaista, kuin: Kinkkupasta.
On hyvää, halpaa ja terveellistäkin. Meillä tuota tehdään ainakin n. kerran kahdessa viikossa. :)

Kraneia
Seuraa 
Liittynyt16.1.2012

Kasvissosekeitot on myös hyviä ja suht. halpoja ruokia, joista saa paljon syötävää kerralla. Peruna-porkkana ja peruna-purjo esim. ovat helppoja perusmakuja, joihin saa vaihtelua ruokakermaa, liemikuutioita, mausteita ja kasviksia lisäilemällä.

Uuniperunat on mun ehdoton lemppari, vaikka ne ei välttämättä se nopein ruoka olekaan (200 asteisessa uunissa noin tunnin ajan). Mä syön itse ne ihan vaan voin tai margariiin (riippuen siitä, pihistelenkö : D) kanssa, mutta helpon täytteen saa vaikka tonnikalasta ja raejuustosta.

Jos satut olemaan niitä onnellisia, joilla on pakastin (*kateellinen*), Lidlistä kannattaa käydä katsomassa pakasteita. Kilo seitifileitä maksaa hieman enemmän (reilut kuusi euroa), mutta se säilyy ikuisuuksia (hyvää loppukuun ruokaa) ja yhdestä paketista riittää päälle viidelle aterialle. Jäinen seitifile vain öljytylle pannulle, paistaa viisi-kahdeksan minuuttia per puoli ja maustaa suolalla ja vaikka sitruunamehulla. Siihen vaan sitten riisiä, perunoita, pakastekasviksia tms. kaveriksi.

Toinen ihan hyvä on tumma soijarouhe. Liottamalla hetken vedessä ennen ruoanlaittoa, sillä voi korvata jauhelihan joko kokonaan tai osittain ruoissa. Aika mautonta tavaraa, joten kannattaa maustaa hyvin, mutta sopii muuten hyvin meille köyhille opiskelijoille. : D

Vierailija

Täällä syödään usein:
- Apetit Kasvissosekeitto (pakaste)
- Pirkka juustopasta ("lisää vain vesi")
- Lihapullia (Esim. HK:n pussi 0,89€)
- Kananmunia (Esim. munakas nopea ja edullinen ruoka)
- Perunaa (lohkoperunat, perunamuussi tms. TOSI edullista)
- Aamupalaksi puuroa (esim. Nalle Neljänviljanpuuro + voisilmä = nam!)
- Kasviksia ja hedelmiä (yllättävän edullisia!)

- Leivät kannattaa ostaa isossa pussissa ja laittaa aina heti 2/3 osaa pakkaseen. Kun lämmittää mikrossa/paahtimessa niin saa aina tuoretta leipää eikä leipä kerkeä vanheta!
- Tarjouksesta kannattaa ostaa jauhelihaa/kanaa tms. missä päivämäärä on esim. seuraavana päivänä ja laittaa pakkaseen. Säilyy n. 3kk pakkasessa.
- Kannattaa vaihtaa Rainbow kahviin (2,99€) tai ostaa paljon kahvia kaappiin alennuksista

Vierailija

Nämä ovat ruokia, joita itse pääasiassa syön päivittäin. Lähtökohta on siinä, että ruuat ovat edullisia ja terveellisiä + pitävät nälän loitolla.

Aamupalaksi, välipalaksi tai iltapalaksi:
- Kaurapuuroa (erittäin halpaa, kun ostaa kilon paketteja)
- Kaupan sesongista riippuen halvimpia hedelmiä (syksyllä omenat ja päärynät, talvella appelsiinit, klementiinit ja viinirypäleet, keväällä mandariinit ja kiiwit, kesällä nyt löytyy kaikkea mahdollista)
- Muutama pala hapankorppua tai ruisleipää voilla
- Smoothie : mustikoita, vadelmia, mansikoita, pari rls maustamatonta maitorahkaa ja maitoa (Syksyllä kannattaa kerätä pakastin täyteen mustikoita, vadelmia ja mansikoita. Ovat tällöin joko ilmaisia tai äärimmäisen halpoja oikein ostettuna)
- Ananaspaloja purkista + pari rkl maustamatonta maitorahkaa tai viisi rkl raejuustoa

Halpoja pikapäivällisvaihtoehtoja :
- Munakas (pari munaa, tonnikalapurkki, pari tomaattia, mausteita, muutama juustoviipaletta, paprikaa paloiteltuna [silloin kun paprika on tarjouksessa])
- Maksalaatikko (valmisruoka)
- Pinaattikeitto (pakaste) + kananmunia
- Hernekeitto purkista
- Ryynimakkarat (valmisruoka)
- Riisi- jauhenliha- vihannekset- wokki (riisiä pari desiä, 400g jauhenlihaa ja pakastevihannessekoistus [herne, maissi, paprika])
- Vihanneswokki + lihasuikaleita (kana tai sika) + mausteita + soijakastike
- Lihasuikaleita (kana tai possu) + Créme Bounjour cuisine- seos + tummaa riisiä
- Höyrystetyt vihannekset (paloiteltuja porkkanoita, perunoita, parsaa, kukkakaalia, ruusukaalia, mitä vain vihanneksia joita saa halvalla)
- Paistettua pakasteseitä + Créme Bounjour cuisine- seos + tummaa riisiä
- Mannapuuro + marjakeitto

Halpoja päivällisvaihtoehtoja, jotka vaativat jo enemmän aikaa, mutta joista saa parhaimmillaan viikoksi ruokaa:
- Tonnikalapastapaistos
- Kaalilaatikko
- Kaalikeitto
- Kalakeitto
- Kesäkeitto
- Uunivihannekset
- Jauhelihamureke + ruskea kastike
- Lihapullat (tarjous jauhelihaa + mausteita + sipulia) tai valmispullia jos saa halvalla + ruskea kastike + tummaa riisiä
- Porkkanakeitto
- Makkarakeitto
- Paella
- Jauhelihapiiras
- Marinoidut kanapalat (soijakastiketta + sipulia + valkosipulia + tabaskoa + rakuunaa + sitruunaa)+ paistetut vihannekset

Juomaksi:
- Vettä
- Maitoa

Vierailija

Itsekin opiskelijana elän tällä hetkellä. Aluksi todellakin tuntui, ettei keksi mitään syötävää, varsinkin kun olen oikeasti melko nirso :D Mutta nyt pikkuhiljaa alkaa jo keksimään eri vaihtoehtoja, mitä syödä. Esimerkkejä:

Jauhelihakastike/lihapullat/jauhelihapihvit, ostan jauhelihaa aina -30% kun niissä on päivämäärä menossa. Se ei haittaa, jos lihan laittaa heti pakkaseen tai valmistaa. Kastikkeeseen saa makua eri mausteilla ja itse olen esimerkiksi laittanut juustoa joukkoon, mikä tuo vähän uudenlaista makua.
Kanankoivet ovat oikeasti halpoja verrattuna broilerin fileepihveihin tai suikaleisiin. Valmistusaika tietysti pidempi, mutta sen tunnin aikana kun ne ovat uunissa pystyy tekemään kaikkea muuta.
Itselläkin myös tuo pakastepinaattikeitto on yksi suosikeista. Helppo ja halpa!

Lisäksi ruokavaliooni kuuluvat hedelmät(lähinnä banaani ja omena, mutta joskus muitakin). Ne ovat yllättävän edullisia ja terveellisiä. Lisäksi suosin maustamatonta ja rasvatonta jugurttia, ja jos se ei uppoa pelkältään voi niitä hedelmän palasia heittää sekaan. Myös kananmunien ostaminen on kannattavaa. Niistä saa monenlaista ruokaa. Jos ei paistetut tai keitetyt munat aina huvita niin munakas on kiva siitä että sen saa tehtyä omaa mieltymystä vastaavaksi.

Jotenkin mulla ainakin tuntuu, ettei ole kannattavaa ostaa esim salaattiaineksia kotiin, koska niitä ei sitten tule kuitenkaan syötyä. Siispä syön salaattia aina koulussa. Muutenkin kannaatta oikeasti hyödyntää se, että koulussa tarjotaan lounas (lukiossa varsinkin, koska se on ilmainen). Lounas on yleensä monipuolinen ja terveellinen. Illalla kotona ei tarvitse syödä läheskään yhtä paljon, jos on jo koulussa syönyt kunnon lounaan. Näin säästyy myös vaivaa.

titim
Seuraa 
Liittynyt4.8.2010

Kasvikset ja vihannekset kauden mukaan.:) Eri vuodenaikoina eri hedelmät & vihannekset ovat eri hintaisia.

Myös pakastevihannekset ovat helppoja, nopeita ja terveellisiä.:) Esim. 1kg porkkana-kukkakaali-parsakaali pussista riittää moneen kertaan ja hintakin on edullinen.

Suosittelen myös syömään kouluruokailussa monipuolisesti ja paljon kasviksia & proteiinia.

Porkkanaraaste on myös edullista ja sillä voi jatkaa mm. lihapullataikinaa tai sämpylätaikinaa.:)

Vierailija

No yks esim, mikä tulee mieleen niin just tällä hetkellä meillä hornetit, eli broilerin siivet uunissa ja riisi kiehumassa :)
Lihapullat on helppo ja halpa tehdä itse ja siihen kaveriks ruskea kastike ja perunat.
Kaupan pakkasessa on sellainen peruna-sipulisekoitus pussi, paistat siihen kaveriks kanasuikaleitaja lisäät vuokaan ruokakerman kanssa kaikki sekasin, halpa ja helppo! Ja jos asut yksin niin riittää monelle päivälle.
Makaroonilaatikkoon jos oot kyllästynyt niin kokeileppa ettet laita ollenkaan munamaitoa, vaan korvaat sen CREME BONJOUR CUISINELLA, sellanen pyöreä purkki, googlaa jos et tiiä, maksaa kyllä sen pari euroa, mutta tuo vaihtelua siihen tavalliseen tylsään makarooni laatikkoon. Kokeile vaikka etsiä kotikokki.fi sivulta nimellä "kreikklaistyyppinen makaroonilaatikko" fetan ja oliivit jos jätät pois niin on halpa.

Vierailija

Olipa kiva lukea mitä muut opiskelijat syövät :)
Meillä kans tehdään paljon samoja ruokia mitä aikaisemminkin on jo mainittu, eli makaronilaatikko (silloin kun rahat kertakaikkiaan ovat vähissä), broilerin reisikoipia ja riisiä, kinkkukiusausta, kananmunista kaikkea mahdollista... Ja nyt olen vihdoinkin innostunut hedelmistä, ne kun ovat halpoja ja tosi hyviä välipaloja.

Lumopuu
Seuraa 
Liittynyt12.3.2012

Ite kans koulut keske ja omas kodis, nii aika usei tulee syötyä jauhelihamakarooni sekotusta jossa on mukana herne-maissi-paprikaa :DDD Tai sit paistaa kanaa ja keittää jotai riisii ja vähä salaattii kylkee nii ei kauaa kestä se kokkailu :)

Vierailija

Höh, kirjotin viestein, eikä sitä tainnut tulla, kun netti päätti just sopivasti lagia.. mutta kirjottelenpa nyt sitte uudestaan.

Erilaiset kasvissosekeitot on ehdottomia suosikkejani. Voit vapaasti valita, mitä kasviksia haluat käyttää ja kannattaa vaan rohkeesti kokeilla uusiakin makuja! Esimerkiksi soseutettu bataattikeitto on mielettömän hyvää. Netistä löytyy varmasti erilaisia ohjeita. Jos tykkäät krutonkeista niin niitä kannattaa valmistaa ja ripotella sosekeiton pinnalle, se lisää sosekeittoon vaihtelua.

Toinen ehdoton suosikkini on yksinkertaisesti kanasalaatti. Kanan lisäksi salaattiin voi valita juuri ne kasvikset ja ainekset, josta tykkää. Salaatti on mukava kevyt vaihtoehto. Myös salaatteihin voi lisätä krutonkeja, jos niistä tykkää.

Vierailija

Itse oon aina kannattanut hyvää mutta halpaa ruokaa. Yksi ohjelma mikä minua on auttanut hirveästi on tossa alhaalla linkkinä. Opiskelijat tekee opiskelijoille ruokaa, joten annoshinnatkin yllättivät minut aluksi. Parhaimmillaan jotain 24 centtiä tossa ohjelmassa?! Ja oon kokeillut reseptejä, toimivat ja kehtaa tarjota mamallekin kun tulee käymään.

http://www.youtube.com/watch?v=its5B1CSaVk

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat