Voiko liika mustasukkaisuus tuhota suhteeni?

Vierailija

Otsikko kiteyttää jo selvästi ongelmani, mutta avaan nyt enemmän.

Olen siis parikymmpinen neitokainen ja olen seurustellut itseäni 5 vuotta vanhemman miehen kanssa n. 5kk. Päätimme joulun alla muuttaa yhteen ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. Seksissä, arjen askareissa tai missään muussakaan ei siis ole valittamista ja rakastan avokkiani päivä päivältä enemmän ja enemmän.

Ongelma onkin siinä että olen ennen häntä ollut neljässä vakavassa suhteessa, joista kolmessa olen tullut petetyksi. Tämä kalvaa mieltäni valtavasti.

Mieheni on sellaisessa työssä, missä tapaa jatkuvasti naisia ja kuulee työvuoronsa aikana lukuisia iskuyrityksiä. Kuulen itsekkin iskuyrityksiä monesti, ja olen ulkonäkööni ja olemukseeni tyytyväinen. Mieheni on vakuuttanut että hän ei vaihtaisi minua keneenkään ja hän on tehnyt selväksi ettei ole pettäjätyyppiä, "ei ole ikinä pettänyt eikä tule pettämään".

Menneisyyden tapahtumat kalvaa eniten silloin kun puhutaan hänen baariin lähdöstään ilman minua tai kun syystä tai toisesta joudumme nukkumaan eri paikoissa. Tälläisissä tilanteissa mieleni valtaa totaalinen paniikki, ja olen oikeastaan aivan varma että tulen petetyksi, vaikkei niin todellisuudessa käykkään. Käyn näissä tilanteissa läpi vanhoja pettämisiä koska tilateet ovat aina olleet vastaavanlaisia. Mieheni huomaa monesti tämän ja ajaa pitkiäkin matkoja ahdistukseni takia samaan paikkaan yöksi.

Olen puhunut miehelleni joka ymmärtää täysin tunteeni, tukee, kuuntelee ja yrittää auttaa. Olemme puhuneet asiasta tosi monesti, ja nyt tuntuukin ettei hän enää jaksa. Hän tekee kaikkensa että luottaisin häneen ja hän luottaa itse minuun 100-prosenttisesti. Mieheni on tullut itsekkin aikaisemmissa suhteissaan petetyksi. Hänen sanojaan lainaten " pettäminen on pahinta mitä kumppanille voi tehdä, fyysinen väkivaltakaan ei ole niin kauheaa, eikä toista voi nöyryyttää enää pahemmin "

En haluaisi että hän joutuu kärsimään aikaisempien suhteitteni takia, mutten tiedä mitä tehdä?

Tuntuu etten millään pääse vanhoista haavoista eroon. Tämä näkyy mm. viestejen, sivuhistorioiden, sähköpostejen yms, lukemisena. Tiedän että uteluni on erittäin väärin miestäni kohtaan mutten voi sille mitään.

Vinkkejä millä saisin luottamusta kasvatettua etten tuhoaisi itse omaa suhdettani?

Kommentit (2)

Vierailija

En osaa antaa suoranaisia vinkkejä miten luottamusta saisi kasvatettua, mutta voin antaa ajatuksia joita olen itse miettinyt omassa parisuhteessani (3,5 vuotta yhdessa, avoliitossa 2,5 vuotta).

Onko miehesi antanut sinulle jonkun syyn epäillä häntä?

Oletko epävarma itsestäsi ja omasta riittävyydestäsi miehellesi?
Itse tunnen hänet niin hyvin, että tiedän että hän ei tulisi koskaan pettämään ja tässä asiassa luotan häneen 100%:sti. Tiedän varmasti, että hän ei tule sitä koskaan tekemään. Olen kuitenkin epävarma itsestäni. Pelkään, että en ole tarpeeksi kaunis hänelle tai en ole tarpeeksi mukava. Kaikki epäily mikä minulla on hänestä, onkin pohjimmiltaan minusta itsestäni johtuvaa.

Lopeta nykyisesi vertailu entisiisi.
He kaikki ovat olleet eri ihmisiä ja jokainen ihminen on erilainen. Älä yleistä, että jokainen mies toimii samalla tavalla kuin entisesi.

Ja lopeta miehesi viestin, sivuhistorioiden sähköpostien yms lukeminen. Siitä ei seuraa mitään hyvää! Pyydä miestäsi vaikka vaihtamaan salasanat ja olemaan tallentamatta niitä koneelle. Tee tietoinen päätös, että nyt se loppu. Se tulee olemaan vaikeaa, mutta et voi ikinä saada rakennettua luottamusta, jos koko ajan epäilet ja menet tutkimaan hänen tekemisiään. Jos jatkat tutkimista, epäilet ja epäilet koko ajan enemmän. Rupeat luulemaan, että hänellä on toisia sähköposteja joita et tunne ynnä muuta turhaa. Jokaisella ihmisellä on oikeuas yksityisyyteen. Sinulla ei ole mitään oikeutta tutkia hänen viestejään yms.

Sinun tulee oppia kestämään omaa epävarmuuttasi. Et voi olla koko ajan vahtimassa miehesi tekosia, etkä voi valjastaa ketään muutakaan tekemään sitä.

Luottamuksen rakentaminen on pitkä prosessi. Yksi askel eteenpäin ja välillä monta taaksepäin. Oletko miettinyt, että puhuisit jollekkin muulle tästä asiasta? Kaverit, äiti, sukulaiset tai jopa jollekkin ammattilaiselle? Uskon, että uuvutat avomiehsi, jos koko ajan tivaat joka asiaa häneltä.

Sori on nyt vähän nopeesti kirjotettu ja ois paljon vielä sanottavaa, mutta minun pakko nyt lähtee luennolle. Muista kuitenkin, että toista ei voi omistaa.

Hurjan paljon tsemppiä ja voimia teille molemmille!

Vierailija

Kiitos hirveesti vastauksestasi. Laitto miettimään aika paljon asioita ja oot ihan oikeassa monessakin asiassa.

Kysymys "Onko miehesi antanut sinulle jonkun syyn epäillä häntä? "

Laittoi miettimään ja oon miettinyt kyseistä asiaa aikasemminkin.. Mieheni ei siis ole mitään malliainesta, joka saa hänet tuntemaan itsensä luultavasti hiukan huonommaksi. Mies vakuuttaa uskollisuuttaan ja rakkauttaan, mutta toisaalta taas hänellä itsellään tuntuu olevan kuoren alla erittäin huono itsetunto. Tätä hän yrittää korjata vakuuttelemalla minulle, (enemmänkin itselleen) että moni muukin nainen varmasti haluaisi hänet. (Kertoo ylpeänä miten naiset tulevat iskemään häntä....) Tämä saa taas minut enemmänkin mustasukkaiseksi kuin ylpeäksi. Eli onko syytä myös miehen käytöksessä?

Itse omistan mielestäni terveen ihmisen itsetunnon ja uskon olevani monenkin ihmisen silmissä viehättävä, mutta mieheni mielipiteestä en enää ole niin varma. Välillä tuntuu että hän antaa tahallaan minulle sellaisen vaikutelman "etten ole niin hyvä kuin luulen" vaikken olekkaan millään tavalla itserakas tai pidä itseäni malliaineksia omaavana. Itse inhoan itserakkaita ihmisiä. Tuntuu vain että mieheni yrittää jollain tavalla horjuttaa itsetuntoani...

Voiko osa ongelmasta johtua siitä että mieheni omaa niin huonon itsetunnon ettei uskalla täysillä näyttää välittävänsä minusta etten "ylpistyisi" vaan pitää minut nöyränä ja mustasukkaisena

vaikeasti muotoiltu teksti mutta toivottavasti ymmärrätte :D

Yksityisyyden rikkominen on ennenkin johtanut osaltani vaikeuksiin. Kaksi exääni olen saanut käräytettyä lukemalla heidän viestejään... Kun oma poikaystävä lähettää vieraalle naiselle "Oohan kotona puolen päivän aikaan. Tuun nussimaan sua taas ruokatunnilla." tai vieras nainen on laittanut viestin miehelleni "Kaduttaako sua mitä meidän välillä tapahtu? " on vaikea enää uskoa että voi ikinä luottaa keneenkään.

Kun sanoit että pitäisi lopettaa eksien vertailu nykyiseeni. Olet oikeassa. Yritän kaikesta kokemuksistani huolimatta vielä uskoa että pystyn rakentamaan luottamuksen mieheeni.

Ja tukea kyllä saan monilta ihmisiltä mummosta aina äitiin ja ystäviin. :D monella vaan ei ole kokemusta samanlaisista tilanteista. Siksi päätin kääntyä teidän puoleenne :D

Muilla kokemuksia miten vanhat haavat todella VOI saada parannettua?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat