Opiskelijat huomio!

Vierailija

Olen 20-vuotias tyttö joka opiskelee nyt nejättä vuotta kauppiksessa Retail-merkonomiksi ja nyt olisi tarkoitus mahdollisimman nopeasti valmistua (maaliskuun loppuun mennessä). Kaiken muun paitsi opinnäytetyön saan hoidettua ensikuun loppuun mennessä todennäköisesti pois alta :) Opinnäytetyön valmistumiseen tarvitsen teitä rakkaat cosmolaiset.

Tulen tekemään jonnekkin nettiin vielä jonkunlaisen kyselyn aiheesta (tänään tai huomenna) ja linkitän sen tännekkin ja jos huomaatte sen, toivon että vastaisitte jotta voin tehdä siitä sitten jonkunnäköisen taulukko systeemin.

Aiheeni on Opiskelija ja Kelan tuet. Toivoisin nyt hyvää ja rakentavaa keskustelua, josta voin saada itse uusia ajatuksia ja lainata teidän ajatuksianne ja mielipiteitänne :)

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (13)

Vierailija

Itse olen sitä mieltä että vanhempien tulojen ei kuuluisi vaikuttaa opintotuen suuruuteen. Niitäkin kuitenkin on että vanhemmat ovat "rikkaita" ja eivät anna lapselleen rahaa huvikseen kuten Kela ilmeisesti olettaa. Mitä mieltä olette? Entäs opiskelijoiden omien tulojen vaikutuksesta tukeen?

Vierailija

Itse olen sitä mieltä, että vanhempien tulojen pitäisi lakata vaikuttamasta 18 vuotiaana, koska tosiaan on niitä "rikkaita" vanhempia, jotka ei silti anna lapsilleen rahaa tai osta ees koulukirjoja yms. ja sitten taas suhteessa köyhempiä, joiden vanhemmat silti auttaa tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan.

Ärsyttää myöskin se kelan toiminta, että jokaisen päätöksen ne lähettää aina paperilla ( eikö netti kävisi? vai onko näin mahdollista jossain päättää?) ja se että sinne pitää myös raijata miljoona eri liitettä siitä ja tosta asiasta...Ois helpompaa, jos siellä Kelassa vaan nähtäisiin meistä tietoa jotenkin helpommin, mutta se taitaa olla mahdotonta.

+ tuntuu, että eihän tolla pelkällä opintotuella oikeesti pysty elämään :/ Rahat on ihan finaalissa koko ajan, vaikka elän mahd. säästeliäästi...

Vierailija

Minun mielestäni vanhempien tulojen pitäisi lakata vaikuttamasta, kun täyttää 18 vuotta, koska silloin ollaan kuitenkin aikuisia ja omillaan, eikä vanhemmat ole enää päätäntä valtaisia (huom. poikkeuksia on, tiedän). Itsellänikin on vanhemmat, jotka tienaavat kyllä yli sen päälle 61 tonnia vuodessa (vai mikä se yläraja onkaan), eli tippaakaan en saa opintotukea, mutta vaikka tienaavatkin noin paljon, menee suuri osa palkasta esim. lainojen lyhentämiseen.

Lisäksi koulunkäyntini käy aika kalliiksi, koska opiskelen kaksoistutkintoa. Ammattikoulun kirjat maksavat jo ~500 euroa, ja käytettyjä ei oikein voi ostaa, kun joka vuosi tulee uudet painokset. Siihen lisäksi vielä hoitopukua, koulutarvikkeita yms. Ja lisätään vielä lukion kirjat niin ei ole halpaa lystiä.
Onneksi Kela sentään maksaa minulle matkakorvausta, täältä meidän perämetsästä kun on 5km lähimmälle bussipysäkille, ja kouluun joutuu kiertämään, kun ei busseja kulje suoraan :) kahdella bussilla kuljen joka aamu ja iltapäivä kouluun, lukiokin sijaitsee eri paikkakunnalla kuin ammattikoulu. Kalliiksi tulisi, jos ei bussikorttia saisi (yhteensuuntaan bussiliput n. 5e + 4e).

Ja voi jestas sitä, kun pitäisi Kelan kanssa asioida... Sitä paperisodan määrää. Voisivat ehkä uudistua hieman, ja alkaa käyttää tätä hienoa internettiä enemmän hyödykseen - ja lisäksi tehdä kaavakkeistaan jne. maalaistaukeillekkin ymmärrettävää luettavaa. Kyllä siinä meinaa itku tulla, kun tarvitsee noita papereita täytellä vähän väliä... Ihan vain sen takia en ole omaan kämppään muuttanut, vaan lojun vanhempien nurkissa, kun en siihen paperisotaan uskalla Kelan kanssa lähteä.

Lisäksi on hyvin vaikea ylipäätään ottaa selvää mitä tukia olisi mahdollisuus saada ja kuinka paljon... Opiskelijoilla kun harvoin on rahaa kuin roskaa, niin olisi mukava saada tietää helposti ja rakentavasti, kuinka paljon sitä rahaa olisi mahdollisuus saada ja millä perusteilla.

Vierailija
pompeux

Itse olen sitä mieltä että vanhempien tulojen ei kuuluisi vaikuttaa opintotuen suuruuteen. Niitäkin kuitenkin on että vanhemmat ovat "rikkaita" ja eivät anna lapselleen rahaa huvikseen kuten Kela ilmeisesti olettaa. Mitä mieltä olette? Entäs opiskelijoiden omien tulojen vaikutuksesta tukeen?

täysin samaa mieltä.... ei kaikkien vanhemmat vaan jakele rahaa lapsille, ostele kämppiä ja autoja eikä välttämättä maksa opintoja vaikka ite oliski varakkaampia

Vierailija

Oon 20-vuotias opiskelija ja muutin kotoa pois viime syksynä. Saan opintotuen korkeakouluversiota, eli 469e/kk, ja asun avoliitossa, mikä puolittaa ihan näppärästi asumiskuluja. Mulle jää opintotuesta asumiskulujen (vuokra+vesi+sähkö+netti) jälkeen käteen reilu 150e. Sillä ei paljon juhlita.

Oon kuitenkin tosi onnellisessa asemassa siinä mielessä, että oon aina saanut kesätöitä. Jos mulla ei olis säästöjä, mulla ei ois varaa mm. yhtään mihinkään. Esimerkiks jo bussiliput kotipaikkakunnalle maksaa aika paljon, ja perhettä on kuitenkin ihan kiva toisinaan nähdä. :D

Mulla ei ole "rikkaita porvarivanhempia" eikä vanhemmat maksa mun menoja. Tiiän kuitenkin, että porukat tukee tarvittaessa, ettei mun tarvi esim. nostaa opintolainaa. :) Laina ei hirveesti houkuttele. Teen ekoilla palkoillani mieluummin sit jotain muuta ku makselen viis vuotta vanhoja ruokia takasin, jos vaan voin valita. :)

Mitä opintotuessa sit ois parannettavaa?
1. Sillä ei elä. Kuten sanottu, mulla on säästöjä, mutta entä ne, joilla ei ole? Elämässä on kumminkin hemmetin paljon muitakin välttämättömiä kuluja ku ruoka. Jos opintotukea lihotettais esimerkiksi 100 eurolla kuussa, ei rahaan silti hukkuis mutta helpottuis elämä aika paljon. :) Mitenkään työttömien rahatilannetta kadehtimatta tuntuis kuitenkin ihan kohtuulliselta, että päätoimisesta opiskelusta "maksettais" saman verran ku työttömänä työnhakijana olosta. :)
2. Asumislisän nostaminen kesällä pitäis olla mahdollista ilman, että se kuluttaa tukikuukausia. Ei täysi-ikästä ihmistä voi pakottaa muuttamaan kesäks vanhempien luo, jotta kesäduunipalkasta jäis jotain säästöön.

Hieno juttu on, että jos ite saat opintotukea, ei sun tuloja/säästöjä syynätä, jos samassa taloudessa asuva hakee yleistä asumistukea. Myös omien tulojen raja on ainakin meikäläisen näkökulmasta ihan tarpeeks korkeella - oon ainakin toistaiseks voinu tehä töitä ilman pelkoo siitä, että tukia pitäis maksaa takasin.

Musta on periaatteessa ok, että vanhempien tulot vaikuttaa esim. lukiolaisten opintotukeen. Monet kumminkin asuu vielä kotona. Mutta järki hoi, vanhempien tulojen vaikutuksen vois tosiaan rajata koskemaan sitä aikaa, jonka oikeasti oot lukiossa. Esim. sellaset, jotka on menny vuotta aiemmin kouluun, "kärsii" vanhempien tuloista hyvällä tuurilla vielä korkeekoulussakin.

Toinen ongelma vanhempien tulojen vaikutuksessa on se, ettei siinä ainakaan mun käsityksen mukaan huomioida sitä, paljonko perheessä on lapsia (lähinnä niitä 17-19-vuotiaita).

Tulipas hirvee essee. Toivottavast tästä on jotain riemua. :--)

Jemmina
Seuraa 
Liittynyt30.12.2010

Samaa mieltä opintotuesta, vanhempien tulot eivät saisi vaikuttaa niihin enää kun on täyttänyt 18-vuotta. Koska olemme täysi-ikäisiä ja vanhempien elatusvelvollisuus päättyy. Itse olen 18-vuotias ammattikouluopiskelija, joka saa opintotukea+asumislisää Kelalta sen 360e/kk. Joka vuosi määrä pienentyy, kun äidin tulot nousevat. Olen yrittänyt monta kertaa takoa Kelaan, että vanhempani eivät tue minua taloudellisesti mitenkään. Mutta turhaahan tuo, aina sama vastaus: Ne silti vaikuttavat. Aika rankkaa on asua omillaan, kun vuokrakin on jo melkein 600e ja laskut/ruoat siihen päälle. Onneksi kihlattu saa myös rahaa, mutta pienituloinen on hänkin. Voi kuinka ihanaa olisi, jos Kela muuttaisi rajaa 2 vuodella alaspäin! Haaveeksihan se varmastikin jää.. Että näin. (:

Vierailija

Mä oon ns "rikkaasta perheestä" ja onkin siis ehk siin mieles helppo sanoo, mut mä oon sitämielt et niin kauan ku asuu vanhempien luona, vanhempien tulojen tulee vaikuttaa tuen suuruuteen. Verojen suuruutta kun ei voida nostaa ja yksinasuvien tuet on surkeita. Joku kuitenkin uudenlainen systeemi tarvittaisiin myös varakkaisiin perheisiin. Toki "porvari" perheiden lapset joutuvat ihan yhtälailla ostamaan samat kirjat kuin "köyhien". Voisiko siis koulusta saada jotain alennuksia kirjojen kustannuksia varten, joita valtio tukisi?
Omat tulot tulee myös vaikuttaa tuloon. Jos kykenee tekemään paljon töitä, niin sitten ei tarvitse tukia. Tosin raja on aivan liian matala nyt, eli kannattaisin lähinnä sen nostamista. Lisäksi tulokatto edesauttaa aikaisemmin valmistumista, sillä opiskelijan on pakko keskittyä kouluun enemmän kuin töihin, jotta ei joudu takaisinmaksaa tukia.

Rikkaasta perheestä lasten on välillä vaikea hahmottaa sitä, että köyhempien perheessä se raha menee oikeasti kirjoihin yms elämiseen. Miksi siis rikkaiden pentujen pitäisi saada "biletys rahaa"? Minä asun siis yksin ja elän tiukasti enkä valita siitä että rahat ei tahdo aina riittää. Elämä kun on täynnä valintoja.Veljeni kuitenkin asuu vielä kotona ja käy samantasoista koulutusta kuin minä. Minä saan 499€/kk ja veljeni ymmärtääkseni 50€ tai 150€/kk. Hänen ei kuitenkaan tarvitse maksaa juuri mitään itse eli raha menee juhlimiseen ja uuteen teknologiaan. Hän valittaa AINA siitä, että opiskelijoita sorsitaan, että tuet on liian pienet. Tosin paikkakunnittainkin on suuri ero ja tuissa tämäkin pitäisi mielestäni ottaa huomioon. Satakunnassa elän ihan hyvin tuilla, Helsingissä niillä ei saisi edes vuokraa maksettu.

Tulipa paljon tekstiä :D toivottavasti saat tästä jotain uutta työhösi :) Tsemppiä ja voimia opparin tekemiseen!

Vierailija

Olis minunkin mielestä ihan hyvä, jos opiskelijat sais saman verran kuin työttömät. Kun sillä opintotuella ei vaan elä. Itellä menee kaikki tuet pelkkään vuokraan vaikka, asuntokin on kaupungin halvimpia.

Ite teen kolmoistutkintoa ja tänä keväänä edessä olis kirjotukset,2kk työssäoppiminen, päättötyö ja pääsykokeisiin lukeminen. Tee siinä sitten vielä töitä iltaisin ja viikonloppuisin, että saa ostettua ruokaa ja maksettua sähkön ja puhelinlaskun. Hammaslääkäriinkin pitäis mennä.

Luojan kiitos itellekki on kuitenkin kertyny säästöjä kun lomien aikaan ollut enempi töissä. Ei tästä muuten mitään tulis kun lainaa en ihan periaatteesta halua ottaa.

Ja jos vielä liittyy aiheeseen niin sossun tuet. Jotenkin epäreilua, että ne jotka saa tuet ja ottaa opintolainaa saa vielä sossustakin rahaa tarvittaessa. Jos et lainaa kuitenkaan ole ottanut, ei toimeentulotukea tipu. Näin niitä luottotiedottomia nuoria aikuisia sitten varmaan saadaan lisää..

No, pitäis kai olla ilonen että on töitä ja koulukin tarvikkeita ja kirjoja lukuunottamatta ilmasta.

Kraneia
Seuraa 
Liittynyt16.1.2012

Ehdottomasti samaa mieltä siitä, ettei vanhempien tulot saisi vaikuttaa 18-vuotiaan opintotuen määrään.

Minä ole itse 19-vuotias toisen asteen opiskelija ja asun koulun asuntolassa, joskin viralliset kirjat ovat omaisthoitaja-äitini luona. Kelalta ei ole herunut tukia koko opiskeluaikana senttiäkään sillä perusteella, että koulun aikoinaan aloittaessani "asuin" vielä isäni luona (ts. kirjat olivat siellä) ja isäni tulot ylittävät Kelan opintotuen tulorajan. Mitään taloudellista tukea en häneltä saa, vaan kustannan opiskeluni töissä käymällä.

Syksyllä olisi tarkoitus siirtyä kolmannelle asteelle ja muuttaa omilleen. Siinä vaiheessa toivon mukaan alkaisi tukiakin tulemaan, ettei tarvitsisi opiskelujen ohessa tehdä ainakaan näin paljoa töitä kuin nykyään.

Vierailija

Täällä kans yks ketä v*tuttaa Kela. Muutin 18 vuotiaana poikaystävän kanssa omaan kämppään. Ensin sain tukia yhteensä 310e, sitten 300e ja nyt 250e, tuet on siis laskeneet koko ajan sen takia kun vanhempien tulot on nousseet. Vuokra meillä on 580e + 18e vesimaksu/henkilö. Eli mulla ei riitä rahat maksamaan edes omaa osuutta vuokrasta, eikä omaa vesimaksua. Siihen päälle vielä kaikki laskut, jotka avopuoliso tietty joutuu maksamaan, anoppi on onneksi niin ihana että maksaa joskus meidän sähkölaskut ja tuo meille ruokatarvikkeita aika usein. Oma äiti laittaa myös kuukauden- parin välein mun tilille satasen, sillä voin maksaa esim. Puhelinlaskuni tai ostaa itselleni jotain pientä kivaa. Onhan se välillä toki noloa kun ei oikein pärjää ilman muiden rahallista apua, mutta pakko vaan ottaa apu kiitollisena vastaan. Tällä hetkellä olen ihan persaukinen, sillä kelan tuet tuli viikko sitten ja mulla on 50 senttiä tilillä... :D Vielä 5kk että täytän 20 ja sitten ei enää vanhempien tulot vaikuta, HUH!

Vierailija

Pakko ottaa itsekin aiheeseen kantaa, toivottavasti ei ole liian myöhäistä.

Olen itse täysin samaa mieltä monien muiden kanssa, että Kelan toiminta on jostakin niin syvältä... Ensinnäkin Kela voisi uudistaa mm. opintotuki kaavaikkeitaan sellaisiksi, että jokainen ymmärtäisi ne! Muutenki voisi enemmän laittaa tietoa nettiin, jotta se sieltä olisi vaivattomasti saatavilla kaikille.

Ja tosiaan itseänikin kummastuttaa, että vanhempien tulot vaikuttaa opintotuen määrään. Ei ne vahemmat niitä rahojaan lapsille niin helposti jakele, vaikka Kela näin olettaisikin. Itse kuitenkin tulen toimeen Kelalta saamieni tukien ja vanhempieni ansiosta, mutta ilman vanhempien apua saattaisi kaksoistutkintoa käyvälle tulla tuskanhiki otsalle, kun kirjat ja ruokakin maksaa niin kamalasti.

Vierailija

Minusta on täysin käsittämätöntä, että saan "asumistukea" n. 200€ kuussa, kun esim. sosiaalitoimistossa on määrätty yksinasuvan vuokraan 440€ (mikä on sekin pieni määrä, mutta sillä sentään vuokraa jonkinnäköisen katon pään päälleen!). Ja sen lisäksi että asumistuki on noin pieni, sitä ei edes saa kesällä. Missähän opiskelijan pitäisi asua?

Vierailija
Jemmina

Samaa mieltä opintotuesta, vanhempien tulot eivät saisi vaikuttaa niihin enää kun on täyttänyt 18-vuotta. Koska olemme täysi-ikäisiä ja vanhempien elatusvelvollisuus päättyy. Itse olen 18-vuotias ammattikouluopiskelija, joka saa opintotukea+asumislisää Kelalta sen 360e/kk. Joka vuosi määrä pienentyy, kun äidin tulot nousevat. Olen yrittänyt monta kertaa takoa Kelaan, että vanhempani eivät tue minua taloudellisesti mitenkään. Mutta turhaahan tuo, aina sama vastaus: Ne silti vaikuttavat. Aika rankkaa on asua omillaan, kun vuokrakin on jo melkein 600e ja laskut/ruoat siihen päälle. Onneksi kihlattu saa myös rahaa, mutta pienituloinen on hänkin. Voi kuinka ihanaa olisi, jos Kela muuttaisi rajaa 2 vuodella alaspäin! Haaveeksihan se varmastikin jää.. Että näin. (:

Tässä juuri mietiskelin samaa, jos kerta 18 vuotias on nuori aikuinen, vanhempien velvollisuus loppuu siihen paikkaan, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Mutta minkä ihmeen takia otetaan joka paikassa huomioon vanhempien tulot, vaikka ei asuisi heidän luonaan.. sitten mietitään miksi nuoret syrjäytyy eikä opiskele tai mitään. Miksi kannattaisikaan, kun ei ole varaa edes opiskella ?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat