Haluan päihde- tai mielenterveystyöntekijäksi, mihin näistä kouluihin menisin?

Vierailija

Eli siis minulla on juuri päättymässä ammattikoulu ja valmistun merkonomiksi. Ala ei kuitenkaan ole se mitä haluisin.

Haluisin päihde- tai mielentervetystyöntekijäksi, mutta en tiedä mihin näistä kouluista minun pitäisi nyt haussa hakea:
DIAK
Ammattikorkea
SAMK
Apua?

Kommentit (8)

Vierailija

Tarvitset sosiaalityön koulutuksen yliopistossa. :) Lue esim lisää tästä http://www.helsinki.fi/sosiaalityo/tietoa/index.html

Kenties noilla sosionomin tai sairaanhoitajan papereilla voi hyvällä mäihällä päästä jonkinmoiseksi päihde- tai mielenterveystyöntekijäksi, mutta päteväksi tullaan mielestäni ainoastaan sosiaalityön tutkinnolla. Joku saa toki korjata jos tietää paremmin! Itse olen sosiaalityön opiskelija, mutta tosiaan noiden kahden koulutuksesta ja suuntautumisista en kovin tarkasti tiedä.

Vierailija

Tutkin asiaa hieman ja kyllä esimerkiksi sosionomin tutkinto voisi myös toimia hyvin. Silloin kyseessä kenties vähän erilaista päihdetyötä kuin sosiaalityöntekijänä. Riippuu siitä mitä haluaa :)

yyppy
Seuraa 
Liittynyt19.11.2011

Yllämainittujen korkeamman asteen koulutuksien rinnalle nostaisin lähihoitajan tutkinnon, suuntautumisvaihtoehtona mielenterveys- ja päihdetyö. Koska sinulla on jo toisen asteen koulutus alla tulisit valmistumaan luultavasti n. 2-2,5 vuodessa lähihoitajaksi. Itse olen ammatiltani mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautunut lähihoitaja ja olen ollut niin mielenterveys-kuin päihdepuolellakin työssä. Lisäksi on tuo sairaanhoitajan koulutus, jossa ei kuitenkaan nykyään mielestäni ole ns. "suuntautumisaluetta" (ainakaan täällä rovaniemellä) vaan erikoistumisalue määräytyy olikos se nyt opinnäytetyön vaiko viimeisen harjottelupaikan perusteella...

Tietysti sairaanhoitajaksi tai lähihoitajaksi opiskellessa ei ole automaatio opiskella suoraan mielenterveys- ja päihdetyötä, vaan molemmissa kouluissa opintoihin sisältyy muukin hoitotyö.