Haluan päihde- tai mielenterveystyöntekijäksi, mihin näistä kouluihin menisin?

Vierailija

Eli siis minulla on juuri päättymässä ammattikoulu ja valmistun merkonomiksi. Ala ei kuitenkaan ole se mitä haluisin.

Haluisin päihde- tai mielentervetystyöntekijäksi, mutta en tiedä mihin näistä kouluista minun pitäisi nyt haussa hakea:
DIAK
Ammattikorkea
SAMK
Apua?

Kommentit (8)

Vierailija

Tarvitset sosiaalityön koulutuksen yliopistossa. :) Lue esim lisää tästä http://www.helsinki.fi/sosiaalityo/tietoa/index.html

Kenties noilla sosionomin tai sairaanhoitajan papereilla voi hyvällä mäihällä päästä jonkinmoiseksi päihde- tai mielenterveystyöntekijäksi, mutta päteväksi tullaan mielestäni ainoastaan sosiaalityön tutkinnolla. Joku saa toki korjata jos tietää paremmin! Itse olen sosiaalityön opiskelija, mutta tosiaan noiden kahden koulutuksesta ja suuntautumisista en kovin tarkasti tiedä.

Vierailija

Tutkin asiaa hieman ja kyllä esimerkiksi sosionomin tutkinto voisi myös toimia hyvin. Silloin kyseessä kenties vähän erilaista päihdetyötä kuin sosiaalityöntekijänä. Riippuu siitä mitä haluaa :)

yyppy
Seuraa 
Liittynyt19.11.2011

Yllämainittujen korkeamman asteen koulutuksien rinnalle nostaisin lähihoitajan tutkinnon, suuntautumisvaihtoehtona mielenterveys- ja päihdetyö. Koska sinulla on jo toisen asteen koulutus alla tulisit valmistumaan luultavasti n. 2-2,5 vuodessa lähihoitajaksi. Itse olen ammatiltani mielenterveys- ja päihdetyöhön suuntautunut lähihoitaja ja olen ollut niin mielenterveys-kuin päihdepuolellakin työssä. Lisäksi on tuo sairaanhoitajan koulutus, jossa ei kuitenkaan nykyään mielestäni ole ns. "suuntautumisaluetta" (ainakaan täällä rovaniemellä) vaan erikoistumisalue määräytyy olikos se nyt opinnäytetyön vaiko viimeisen harjottelupaikan perusteella...

Tietysti sairaanhoitajaksi tai lähihoitajaksi opiskellessa ei ole automaatio opiskella suoraan mielenterveys- ja päihdetyötä, vaan molemmissa kouluissa opintoihin sisältyy muukin hoitotyö.

Lisäksi mm. Raudaskylän kristillisessä opistossa voi opiskella pelkäksi päihdetyöntekijäksi..

Onnea sinulle mahdollisiin tuleviin opintoihisi, voin sanoa että tämä ala on henkisesti raskas mutta antaa myös paljon.

Vierailija

Kiitos kaikille jotka ootte vastannut :)

Sen verran on tullut selvitettyy että kuulemma se olis sitte sosionomi mikskä pitäs sitten lukea :)

Kaikki jotka alaa opiskelee tai on opiskellut (joko päihde- ja mielenterveys puolelle erikoistunut tai sosiaalipedagoginen lapsi- ja nuorisotyöhön erikoistunut) kertokaa mielipiteitä alasta ja muutenkin kertoa saa.

Tiedän että ala on henkisesti todella raskas, mutta kun tahtoa ja halua (sekä kaikkea muutakin) muiden ihmisten auttamiseen löytyy niin paljon.

Kiitos kaikille :)

Niin ja sen verran, että opiskelut tulevat tapahtumaan Porissa. Täällä asustellaan eikä muutto muualle sovi suunnitelmiin (miehen työnkin vuoksi).

Vierailija

Tietenkin sairaanhoitaja koulutuksessa on myös perus hoitotyö, koska koulun lopuksi saa ns. yleispätevän sairaanhoitajan paperit.

Meidän koulussa (Savonia) suuntautuminen tarkoittaa sitä, että opiskellaan melkein vuosi mielenterveyttä yms ja siihen kuuluu 3 harjoittelua (perus, syventävä ja vapaavalintainen), että kouluittain vaihtelee todella paljon

Vierailija

Minkämoista työtä haluaisit tarkalleen? Itte oon lähihoitaja, mielenterveys-ja päihdepuolelta suuntautunu ja oon ollu Katkolla, mielisairaalas, kuntoutukodeis ym.töissä, että kyllä "pelkällä" lähihoitajanki papereilla alan töihin pääsee jos vaan on kutsumusta ammattiin ja jaksaa! (henkisesti raskaimpia hommia mitä on..)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat