EHKÄISY!

Vierailija

Heips! Olen miettinyt tässä, että minkälaisia ehkäisyvälineitä, lähinnä nainen, voi käyttää...Olen lukenut internetin ihmeellisestä maailmasta jotain, mutta haluaisin kuulla, että mitä mieltä se olette kaiken maailman pillereistä,laastareista,renkaista jne...Mikä on ollut teille paras/huonoin vaihtoehto ja miksi? :)

Kommentit (7)

Vierailija

Itselläni on ollut reilu vuoden ehkäisykapseli... Se on mielestäni hyvä ratkaisu niille jotka elävät parisuhteessa ja tarvitsevat tasaista ja pitkäaikaista ehkäisyä. Kapseli tulee ihon alle ja kestää noin 5 vuotta, hinta on noin 160€ :)

Vierailija

Olen käyttänyt yhdistelmäpillereita, jotka olivat ihan ok vaihtoehto, jos muistaa ottaa aina ajallaan, eikä oksentele usein, että hormonit ehtivät imeytyä elimistöön. Koska minulla alkoi esiintyä aurallista migreenia vaihdettiin yhdistelmäpillerit minipillereihin ja ongelma oli se, että veristä vuotoa tulu koko sen ajan kun söin pillereitä (yht. puoli vuotta) Näin kävi minipillereiden kanssa 2 kokeilulla, jonka jälkeen luovuin niistä. Olisin halunnut kokeilla ehkäisyrengasta tai kapselia, mutta koska niissä oli samat hormonit kuin yhdistelmäpillereissä, ei lääkäri suositellut niitä käyttööni. Välissä käytin vaginaan ennen yhdyntää laitettavaa ehkäisypuikkoa, mutta sen ongelmana oli mm. se, että puikko piti asettaa 10 minuuttia ennen yhdyntää, mikä oli välillä hankalaa ajoittaa. Suuseksi oli myös vähän ikävää, koska puikosta erittyi epämiellyttävää makua. Puikko vaurioitti myös välillä emättimen limakalvoja, jos niitä käytti kaksikin kertaa päivässä (jokaiselle yhdynnälle tarvitsee siis uuden puikon). Ehkäisyvaahto, jota käytetään pessaarin kanssa lienee samanlainen ongelmiltaan kuin ehkäisypuikko. Nyt minulla on ollut käytössä hormonikierukka usean vuoden. Niitä asennetaan myös synnyttämättömille naisille, kuten minullekin. Yksi kierukka kestää 5 vuotta ja hinta oli muistaakseni 150-200. Kuukautiset ovat jääneet kokonaan pois kierukan myötä. Hormonikierukka on myös erinomainen ehkäisyteholtaan. Itse siis suosittelen viimeisintä vaihtoehtoa. Jos kuitenkin on ekaa kertaa aloittamassa ehkäisyn, ei kierukka ole välttämättä kaikkein järkevin valinta.

Vierailija

Kaikki tuntemani naiset ovat joutuneet kokeileen ainakin kahta eri ehkäisymuotoa ennen kuin on löytänyt itselleen sopivan ehkäisyn. Itse käytin ensin Yasminelle-pillereitä, mutta mielialanvaihtelut olivat niin voimakkaita etten kestänyt itseäni. Nyt olen käyttänyt Nuvaring-rengasta jo monta vuotta ja olen todella tyytyväinen. Se on kolme viikkoa emättimessä paikallaan ja viikko ilman, jolloin menkat tulevat. Sen jälkeen uusi rengas paikalleen. Pillereitä en voi käyttää koska en muista ottaa niitä.

Toki joudun ottamaan renkaan pois aina seksin aikana, koska se jää miehen kullin ympärille kiinni tai hankaa niin, että ärsyttää paikkani rikki ja myös miehestä se tuntuu inhottavalle. Ongelmaa ei kuitenkin ole tässäkään kun muistaa seksin jälkeen laittaa renkaan takaisin paikoilleen. Rengas on vähä kalliimpi kuin muutamat pillerit mitä tiedän, mutta ei ole monesta eurosta kiinni. Rengas maksaa jotain 15-16e.

Oireet jotka luulen johtuvan siitä, mutta osittain myös omien hormonien vikaa on, että menkkojen aikana vatsani on niinkuin olisin raskaana ja olen muutenkin aika turvoksissa, mutta menee ohi heti kun menkat loppuu. Kohdun seudulla on yleensä aina tosi kova paine joka tuntuu välillä tosi ikävältä, mutta menee ohi aikanaan. Minun on kuitenkaan vaikea uskoa, että kovin monella menkat ovat jotenkin huomaamattomat ja mukava asia, joten olen päättänyt kestää nämä hetkelliset oireet.

Lääkäri suosittelee Sinulle terveystasoosi nähden jotain pillereitä tai rengasta ja ei auta kuin kokeilla. Joku toimii toisella mikä voi jollekkin muulle olla todella huono vaihtoehto :)

Vierailija

Itse olen käyttänut Yaz nimisiä e-pillereitä. Ovat ainakin minusta sopia ja hyviä, koska jos muistaa ottaa suht. ajallaan niin eipä tarvitse sillain pelätä, että tulisi raskaaksi.

Vaikka eihän pillerit ova mitenkään 100% varmoja estääkseen raskauden, mutta kumminkin luotan pillereihin todella paljon.

Vierailija

Musta on jotenkin vaikeaa kaikki ehkäisyhommelit, kun en seurustele, mut kuitenkaan en selibaatissa elä :D Liian monta "lähellä piti tilannetta" (eli siinä jälkeenpäin on tullu paniikki siitä, että se kortsu o menny rikki ja sitte stressin ja paniikin takia menkatki o ollu myöhässä jne.)on ollut, kun ollaan vaan kortsua käytetty, et sen takia olen miettinyt, että pitäisikö sitä jotain ehkäisyvälinettä itse alkaa lisäksi käyttää..Mut sitku ei vakituisessa suhteessa ole, nii onko se vain rahan tuhlausta ja just sen et hormonit ja mielialat menee sekasin plus kaikki muut sivuvaikutukset!?

Mut kiitti jo nyt teijjän vastauksista :) Sitku asiaa tulee sinne ehkäisyneuvolaan, niin enpähä iha vaikuta olevan pihalla ku lumiukko :D

Vierailija
oonanuska

Itselläni on ollut reilu vuoden ehkäisykapseli... Se on mielestäni hyvä ratkaisu niille jotka elävät parisuhteessa ja tarvitsevat tasaista ja pitkäaikaista ehkäisyä. Kapseli tulee ihon alle ja kestää noin 5 vuotta, hinta on noin 160€ :)

Millanen toi mahtaa olla? Ítsellä on kanssa ihon alle laitettava ehkäisykapseli ja sen kävin laittamassa gynegologilla ja hinta oli vain se 27,90€ mikä on tavallinen poliklinikkamaksu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat