Paras ystäväni pisti välit poikki minuun, koska kerroin hänen suhdeongelmastaan internetin keskustelupalstalla anonyyminä, teinkö oikeasti t...

Vierailija

Olen tuntenut (tällä hetkellä ainoan hyvän) ystäväni jo vuosia teini-ikäisistä asti mutta vasta vuoden verran ollaan oltu läheisissä väleissä. Nähtiin melkein joka päivä, ja kerrottiin toiselle aina kaikki, ilot ja surut.

No, kerran ystäväni kertoi minulle hänen ja hänen miehensa parisuheongelmista. En osannut ystävääni auttaa vaikka halusin kovasti.
Menin eräälle foorumille kertomaan tämän ystäväni parisuhdeongelman. Kerroin että minulla on eräs ystävä jolla on tällainen ongelma miehensä kanssa. Kysyin tuntemattomien ihmisten mielipiteitä tilanteeseen. En kertonut mitään sellaisia asioita, mistä henkilöt voisi tunnistaa ja muuttelinkin yksityiskohtia jonkin verran siten etteivät kaikki tekstin jutut pitäneet paikkaansa. En halunnut että kukaan tunnistaisi kenestä jutussa on kyse, varmuuden vuoksi.

Yhtäkkiä tämä ystäväni alkoi perumaan tapaamisiamme vedoten mitä ihmeellisempiin tekosyihin. Esim. ei kerennytkään lähtee mun kanssa leffaan kun piti laittaa ruokaa ja imuroida ja kuulemma ei kerinnytkään tulee kahville mun luo 18.00 jälkeen kun piti päästä nukkuun aikasin (mutta valvoi tietokoneella vielä 2.00 yöllä...).
Tiesin heti ettei hän vain halunnut mua tavata, mutta ei kerro syytä. Olin vittuuntunut, mutta toisaalta taas jotenkin alitajunnassa mietein, että tuskimpa hän seltään valehtelisi mulle. Jos hän ei haluaisi nähdä mua oletin että hän kertoisi syyn. Sen verran kuitenkin olemme läheisiä ja pystyimme puhumaan kaikesta keskenämme.

Toisin oli. Tänään hän otti yhteyttä ja kertoi että oli eksynyt eräälle foruumille ja löytänyt sieltä keskustelun joka käsitteli hänen ja hänen miehensä ongelmia. Hän sanoi että tietää mun kirjoittaneen jutun, koska kellekään muulle ei oo asiasta kertonut. Kertoi että häntä oli alkanut ahdistaa helvetisti ja oli alkanut valehteleen mulle miksi ei voi tavata mua eikä halunnut kertoa mulle että tietää tosta keskustelusta.
Kaveri ei kertonut että miten oli onnistunut itsensä ja miehensä tunnistaa tekstistä (koska en tosiaan kertonut mitään yksityiskohtia, ja puolet jutusta oli myös muunneltu, esim tietyt päivät ja paikat ym täysin eriksi kuin oikeasti olivat).

Ystäväni koki että olin pettänyt hänen luottamuksensa. Selitin häveten että tarkoitusperäni olivat hyvät ja olin anonyymina kysynyt ihmisten mielipiteitä jotta voisin itse auttaa häntä tilanteessa paremmin. Pyysin häneltä anteeksi.
Toisaalta myös oli kova paikka kuulla että kaveri oli kaikki ne kerrat vaan keksinyt valheita koska ei enää halunnut nähdä mua. Se sattui, ei se ettei hän halunnut nähdä mua vaan valehtelu, se ettei ollut sanonut suoraan että tietää keskustelusta, tai ei halua nähdä mua ja kertonut oikeaa syytä.

Miten tästä pitäisi jatkaa? Teinkö oikeasti todella kusisen tempun?

Kommentit (8)

Vierailija

Ja en yritä vähätellä omaa tekoani tai kaverini ongelmaa, mutta kaverini suhdeongelma ei tosiaan ollut mikään arka ja vaikea asia (esim. seksiin, pettämiseen tms. liittyvä), vaan sanotaanko melko tavanomainen riitatilanne yhdessä asuvilla pariskunnilla (josta en itse silti tiedä mitään:D).

Vierailija

Ei kyllä minun mielestäni kuulosta pahalta tempulta. Ymmärtäisin jos ystäväsi pyytäisi sinua poistamaan viestin siltä foorumilta, mutta kovin vihainen hänen ei silti pitäisi mielestäni olla... Vai oliko ystäväsi sitä mieltä, että hänet ja hänen miehensä voi helposti tunnistaa tekstistä? Siinä tapauksessa ymmärrän suuttumuksen, mutta jos kerran olet varma ettei heitä voi mitenkään tunnistaa... Parisuhdeongelmien vatvontaa kun on netti ja elämä pullollaan, eri ihmiset kohtaavat samoja ongelmia jne., niin on mielestäni täysin mahdollista kirjoittaa ilman tunnistamisen mahdollisuutta. Muutenhan periaatteessa kai miehetkin voisivat suuttua niistä sadoista aloituksista joita tämä Cosmon Suhteet & Seksi -palstakin on tupaten täynnä :D Oletko muuten miettinyt, loukkaantuisiko tämä ystäväsi jos saisi tietää tästä viestistäsi täällä? (Ettet vain sitten pahenna tilannetta...) Ilmeisesti ystävälläsi on tiukat yksityisyyskäsitykset ja hän siksi loukkaantui.

Toivottavasti saatte asiat sovittua :)

Vierailija

Vastaus nimimerkille "darkling":

Ystäväni sanoi että kyse oli lähinnä periaatteesta, siittä että jos hän kertoo minulle jotain, hän olettaa että asia (oli mikä tahansa) pysyy meidän kahden välisenä eikä joudu törmäämään hänen ja hänen miehen ongelmasta kertoviin keskusteluihin netin keskustelupalstalla.
Kuulemma vaikkei hän sanonutkaan että kyseessä olisi salaisuus niin silti hän olettaa ettei kaveri kerro hänen suhdeavautumisia nettiin kaikelle kansalle. Lisäksi ystävälleni oli kova paikka että kirjoitukseni jossa kerroin hänen parisuhdengelmastaan oli hyvin paljon muunneltu versio hänen kertomaan.
Tietty muuntelin juttua paljon, koska en halunnut todellakaan ottaa riskiä että joku tunnistaisi tämän pariskunnan puheistani.

Ystäväni viimeisemmän sanoman mukaan hänellä on todella kiusaantunut olo miettiässään ystävyyttään minuun, olimme läheisiä ja näimme melkein joka päivä ja tilanne jäätyi tällaiseksi...

Vierailija

Noh, itsekin vähän saattaisin ylireagoida tuossa tilanteessa jos löytäisin oman ongelmani netistä. Itse kuitenkin luotan että kertomani ongelmat ei mene kenenkään tietoon ystäviltäni, vaikka olisi kuinka muunneltu ongelma netissä ja vaikka olisikin pieni ongelma. Ja usein ystävien tehtävä saattaa olla vain kuunteleminen ja tukena oleminen, ei niinkään kaikkiin ongelmiin vastauksien löytäminen. Ystäväsi kuitenkin tekee päätöksensä itse ja selvittää ongelmansa itse.

Tarkoitusperäsi oli hyvä ja ystäväsi vähän ylireagoi, mutta jos ystävästäsi tuntuu petetyltä, onko loppujen lopuksi väliä teitkö oikein vai väärin? Kannattaa vain yrittää korjata tilanne niinkuin parhaaksi näet ja ansaita hänen luottamuksensa takaisin. Nuo pienet valheet mitä ystäväsi kertoi ovat mielestäni aika perus valkoisia valheita, näin ulkopuolisena katsottuna ne vain kertovat että ystäväsi on loukkaantunut. Toki en tiedä kuinka pahoin hän valehteli. Mutta toivottavasti saatte asiat sovittua:)

Mourula
Seuraa 
Liittynyt4.6.2009

Asia on selvästi ollut hänelle arka paikka ja siksi hän on ylireagoinut.

Tai ehkä hänellä on nyt jotain ongelmia pinnan alla muhimassa ja kokee sinut turvalliseksi, jolle voi kiukutella... ja tämä foorumi-asia olisi vain keino kiukutteluun, ei niinkään syy.

Vierailija

Jälkiviisaana on yleensä turha neuvoa, mutta sanonpahana kuitenkin vinkkinä tulevaisuuden varalle. Olisi voinut olla hyvä idea kysyä kaverilta että, voiko asian pistää anonyyminä foorumille niin että asiaan saataisiin neuvo? parhaassa tapauksessa hän olisi itse antanut luvan. Toivon kuitenkin että saatte asian selvitettyä :)

Ihmettelijä

Kaverisi ylireagoi ja pahasti!!! Kyllä sinulla on oikeus kysyä anonyymisti neuvoa. Tuskin pahuuttaan kukaan tuollaista tekee? Entä sitten lehtien psykologipalstat? Pyytävätkö ihmiset pahuuttaan apua? Nimen kanssa kirjoittelu ja torilla huutelu ovat eri asioita. Olet osoittanut kiinnostusta ystäväsi ongelmaa kohtaan, mikä on arvostettava asia.

Itsekin olen "löytänyt itseni" (muka) nettipalstoilta - ihmisten ongelmat kun ovat aika pitkälti universaaleja. Yhtä hyvin kaikki voisivat loukkaantua kenen tahansa kirjoituksista, jos se sattuu koskettamaan itseä.

Vierailija

Aloittajalle. 

Teit todella väärin, petit hänen luottamuksensa. Teit todella kusisen tempun. Et ole ystävän luottamuksen arvoinen!

Toivon, että saat joskus pettyä,  ehkä opit kantapään kautta mitä tarkoittaa ystävyys ja luottamus! Tai jos et opi se tarkoittaa sitä, että olet moraalia vailla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat