HPV eli papilloomavirus

Vierailija

Apua, sain tänään sattumalta kuulla, että mulla on HPV. Kaiken piti olla gynekologinkin mukaan ihan ok, kun tarkotukseni on siis hommata jotain apua runsaisiin kuukautisiin. Kävin kuitenkin vielä otattamassa papa-näytteen ja sen tulokset olikin shokeeraavia. Alkushokista toivuttuani aloin selaamaan nettiä, mutta olisi ihan kiva kuulla kohtalontovereiden ajatuksia ihan suht reaaliaikasesti...Sen verran nimittäin tiedän, että niitä kohtalontovereita on aivan varmasti ja paljon.

Tän tilanteen mulle vaikeeks tekee sekin, että oon erään miehen kanssa vasta tapailuvaiheessa ja nyt tuntuu, että kaikki kaatuu päälle. Ei riitä, että tää mies lähtee ens vuonna vaihtoon... Kerroin hänelle kyllä jo tästä viruksesta ja ihan hyvin hän sen otti. Mutta mietityttää tässä silti hiukan, että tuunko koskaan saamaan seksiäkään ilman kumia.

Sen verran yllättynyt olin tänään terkkarin soitosta, että en edes muista mitä tyyppiä hän sanoi ton viruksen olevan. Ei se ainakaan yhtään oireile, eikä sitä olis huomattu ilman papaa. Niin ja ens vuonna joudun/pääsen sitten uudestaan näytteelle, koska tilannetta seurataan. Edellisestä papa-näytteestä onkin aikaa 2 vuotta.

Niin ja sen verran vielä, että en tiedä kuinka fiksua porukkaa täällä on, mutta ei kannata alkaa moralisoimaan. Sen verran yleisestä viruksesta on kyse..ja kumia oon aina käyttänyt vastuullisesti.

Kommentit (4)

Vierailija

Itselläni ei ainakaan tietääkseni ole tuota mutta kuitenkin aiheesta luettuani huomasin tämmöisen asian ''Vaikka kondomin käyttö suojaa erittäin tehokkaasti useimpia sukupuolitauteja vastaan, papilloomaviruksen osalta sen tarjoama suoja on vain noin 70 %''

Ja ajattelin tuon ihan lisätä ettei tule sitä turhaa moralisointia :)

Vierailija

Kiitos tarkennuksesta :) Ihmettelen vaan, että miten en ole aikaisemmin kiinnittänyt moiseen virukseen minkäänlaista huomiota, vaikka se on noin yleinen. En oo siis osannut sitä pelätä. Toisaalta, jos aina vaan pelkää kaikkee, niin eihän sekään mitään elämää ole. Inhottavaa vaan, kun saa tämmösen tiedon näin "joululahjaks", vaikka eihän se tietenkään aikaa katso.

Tässä sen verran vielä selvittelin, että tosiaan kyseessä yleisin sukupuoliteitse leviävä tartuntatauti, 4-5 kertaa yleisempi kuin klamydia. Niin ja elinikäinen riski saada HPV on 80%. Vois sitten kuvitella, että melkein kaikilla vastaantulevilla se on ollut tai tulee joskus olemaan. Hiukan ehkä pelottavaa :/

Vierailija

Heippa! Et ole todellakaan ainoa kellä HPV sattuu vain olemaan. Mulla myös selvisi 4 vuotta sitten että on se. Ja mies keltä tän sain, ei ittekkää tienny että hänellä on se, saatikka mistä on saanu. Kummallakaan ei mitään oireita tai niitä kondyloomia oo tullu, tiedetään vaan että on hpv-virus koko elämän elimistös.
Papa-kokeis tarvitti sillon diagnosoinnin jälkeen käydä pari kertaa parin kuukauden välein, kun seurattiin ettei oo tullu solumuutoksia, eikä niitä oo koskaan vielä tullu.
Se on kyl niin yleinen ja helposti tarttuvaa sorttia, ja harvoin se menee sitten syövän esiasteelle asti, mut niitäkin tapauksia on. Onneks Suomessa kuitenkin käydään säännöllisesti papaseulonnoissa =)Mut emmä ees "Muista" koko asiaa, toisilla on herpes, toisilla astma, mulla hpv. =D

Vierailija

Moi! Voi kiitos, että en oo ainut. En vaan meinaa vieläkään ihan uskoa tätä, kun en olettanu, että siitä papasta mitään löytyy. Jotenkin on myös semmonen olo, että en ihan heti "unohda" HPV:n olemassaoloa, vaikka kai sekin ihme vielä ajan kanssa tapahtuu. Aloin jo miettimään sitäkin, että jos tää nykyinen suhde tai sen viritelmä tyssää, niin missä vaiheessa uudelle ihmiselle voi kertoo tämmösestä taudista? Enkä edes tiedä keneltä oon tän saanut, kun eihän miehiä mitenkään testata samoin ku naisia ja siitä edellisestä kokeesta on se pari vuotta ja silloin vielä näytti ihan normaalilta... Mutta ihana tietää, että tän asian voi ehkä joskus vielä ottaa huumorilla :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat