European Bartender School

Vierailija

Onko kellään kokemuksia kyseisestä koulusta Helsingistä? ite oon aloittamassa baarimestarikurssin 9.1.2012 ja haluaisinkin nyt kuulla kokemuksia ja mielipiteitä kurssista.Kurssi maksaa kuitenkin melkein 1300 euroo ja vielä viikko mahdollista peruuttaa ja saada rahansa takaisin:D

Kommentit (6)

Vierailija

Hei! Oon itekkin miettinyt nyt jonkun aikaa että jos kesällä 2013 lähtisin Kosille European Bartender schooliin, mutta en oikeen oo itekään löytäny mitään mielipiteitä tai kokemuksia sen käyneistä. Ajattelinki että JOS lähdit sinne ja kävit loppuun asti, niin oisko mahollista kuulla sulta mielipiteitä että millasta oli opetus, oliko hyötyä ja kaikenlaista muuta? Olis tosi kiva kuulla, niin osais sitte ite välttää sen jos se ei oo ollenkaan sellasta mistä kannattais maksaa :)

EBSsta valmistunut

Kävin itse juuri viime kesäkuussa Kosilla kurssin European Bartender Schoolissa. Ne neljä viikkoa olivat yhdet ehdottomasti elämän parhaista, mutta samalla myös rankimmat. Hommia joutui tosiaan tekemään, jos kurssin halusi päästä läpi. Itse panostin ja opiskelin todella paljon ja pääsin kurssin läpi hyvin arvosanoin, mutta yli puolet ottivat kurssin melko leppoisasti, chillailen, baarikadulla joka ilta ryypäten ja ennemminkin loman kannalta,eivätkä he päässeet kurssia läpi ollenkaan. Ja jos ei päässyt läpi, ei kurssista saanut mitään todistusta. Monet, jotka tekivät paljon töitä.,eivät silti päässeet kurssia läpi. Eli läpipääsyyn vaadittiin todella paljon!! Arvostelu oli nimittäin todella tiukka. Läpipääsyn raja oli 75%. Ja arvostelu asteikko A, B, C ja F (=fail).
Mutta koska kurssi kesti vain ne 4 viikkoa, tuli asiaa paljon ja tiuhaan tahtiin, tietenkin.

Joka päivä tuli väh.5 uutta drinkkiä, jotka piti lasia, koristetta, valmistustapaa ja aineksia myöten olla prikulleen oikein. Lopulta drinkkejä oli lähemmäs sata ja ne piti osata ulkoa niin kirjallisesti, kuin baaritsikin takana.
Lisäksi joka viikko oli teoriakoe (esim. tequila, vodka, rommi, liköörit jne), ja ne kaikki tulivat myös loppukokeeseen.
Koulupäivät olivat rankkoja, mutta yleensä kuitenkin hauskoja. Niihin kuului paljon baaritsikin takana harjoittelemista, fleerausta ja vapaa-kaatoa. (Ja vaikka vapaa-kaato onkin Suomessa laitonta, oli sen harjoittelusta hyötyä ylipäätään että osaa pitää pullosta oikealla tavalla kiinni ja kaataa oikealla tavalla ym). Lisäksi välillä oli teoriatunteja. Koulupäivät olivat 6h sisältäen tunnin ruokiksen.
Koulun jälkeen täytyi tietysti myös hoitaa läksyjen luku, mutta senkin pystyi tekemään esim biitsillä.

Itse en olisi pystynyt menemään darrassa ja parin tunnin yöunilla kouluun (mutta sehän riippuu ihan ihmisestäkin...), joten juhlistin sitten aina viikonloppua oikein kunnolla hyvällä omallatunnolla rankan viikon jälkeen. Vaikka otin kurssin opiskelun kannalta, enkä loman, koin kuitenkin saavani myös viettää aika hyvin rantaelämää ja baarikatukin tuli koluttua ihan tarpeeksi hyvin läpi. :)

Opettajat olivat suurimmaksi osaksi tosi kivoja. Hekin bilettivät oppilaiden joukossa viikonloppuisin, mutta olivat todella ammattitaitoisia koulussa. Itse olin suomenkielisessä ryhmässä (fleeraus ja free pour opetus oli kuitenkin enkuksi) ja meidän opettaja oli tosi tiukka, mutta se oli hyvä asia, sillä ainakin tunsin juuri sen takia oppivani ja motivaatiokin kasvoi, kun ei halunnut saada huutoja, lentää ulos baaritiskin takaa tai tehdä samaa juomaa uudelleen ja uudelleen alusta. :D

Loppukokeessa piti osata kaikki juomat kirjallisesti. Lisäksi oli monen sivun teoriakoe. Ja baarikoe, jossa me ainakin teimme 12 juomaa (jos vaan osasi) ja opettaja arvosteli. 

Kos oli pieni, mutta viihtyisä. Tietty aikamoinen turistirysä ja kuukaudessa ehti nähdä paikan jo liiankin hyvin, eli pidemmäksi aikaa en olisi jaksanut niin pikkusaarele jäädä. Osa jäi kuitenkin valmistuttuaan töihin sinne. Ihmiset oli mukavia, baareja, ravintoloita, rantoja ja shoppailupaikkoja riitti. 

Hotellihuone oli aika perus halpahotelliksi... Ei tosiaankaan mikään luksus (torakoita ja liskojaki sai välillä hätyytellä huoneesta :S :D) , mutta kyllä se nyt sen kuukauden ajan ihan menetteli, vaikka välillä inhottikin. Kouluun hotellilta oli kuitenkin yli puolentunnin kävelymatka (pyörän sai vuokrata...tai skootterin). 

Kosin koulu oli kuitenkin tosi kiva. Meillä oli aika pieni ryhmä, alle 100, (tosi vähän verrattuna muihin kursseihin joissa on n.200 oppilasta) ja suomenkielisessä ryhmässä oli 10 oppilasta, eli koulu oli tosi tilava meille. 

Itse en tulisi kurssille vain hengailemaan, koska rantalomathan voi viettää ihan erikseen. Mutta kyllä aktiviteetteja ja muuta oli järkätty EBSn kautta tosi paljon. Ja viikonloputhan pystyi käyttämään miten halusi. 
Kurssilla oppi VÄKISINKIN baarityöskentelystä vaikka mitä. Eli hukkaan ei varmasti mennyt!! Ja kokemuksena ihan paras!! Stressinsietokyky kasvoi ja ite ainakin koen, että kurssi kasvatti henkisestikin tosi paljon.
Ja uusia kavereita ainakin saa tosi paljon!! Ja hyviä ystäviä, joiden kanssa ollaan tekemisissä paljonkin varmasti kurssin jälkeen, sai myös!!! 

Kurssi oli siis omasta mielestäni ihan mahtava, mutta vaati todella paljon työtä. (kyllä tunteet heittelehti kurssin aikana laidasta laitaan. välillä itketti ja stressasi ja raivostutti, kun taas sitten välilä oli hauskaa ja tuntui ettei halua takasin suomeen).
Suosittelen Kosin kurssia ehdottamasti kaikille, joita oikeasti kiinnostaa mennä ja jotka ovat tarpeeksi motivoituneita. :)

(Toivottavasti oli jotain hyötyä tästä... Itse olisin kaivannut jonkun kertomia kokemuksia ennenkuin lähdin kurssille, mutta en löytänyt mistään.)

dreamergirl

oi, kiitos paljon vastauksesta! varmasti oli hyötyä ja kiva kuulla mielipiteitä kun niitä tosiaan on vähän heikonlaisesti löytynyt :) tai jos onkin niin ne sitten eroaa toisistaan aika reilusti, eikä tiedä että mihin sitä uskoisi :D aika rankalta tosiaan kuulostaa ja varmasti pitää nähdä vaivaa sitten sen eteen, että pääsee läpi! olin taas hetkeksi haudannut haaveeni koko kurssista, mutta nyt taas pieni kipinä syttyi kun tämän luin. oletko ollut töissä baarissa tai hakenut jotain sen suuntaisia töitä kurssin jälkeen/tiedätkö jonkun joka olisi? ajattelin vain että mitenköhän vakavasti kurssi otetaan baareissa, jos töitä ainoastaan sen perusteella hakee ja onko töiden saanti ollenkaan mahdollista vain yhden kuukauden kurssin perusteella :) olen myös miettinyt että jos menisin englanninkieliselle kurssille, mutta onkohan se liian haastava? eli siis oliko fleerauksen ja free pourin opetusta helppo ymmärtää, jos ne englanniksi teille pidettiin? :) oliko loppukoe muuten vaikea vai auttoiko joka viikko pidetyt teoriakokeet siinä?

Vierailija

Olen myös miettinyt lähtemistä kesällä 2013 kosille suorittamaan kurssia. Olen lukenut melkein enemmän negatiivista palautetta kurssista kuin positiivista se on laittanut vähän miettimään. Kurssi on kuitenkin kallis ja opiskelijalla ei kolikot turhaan taskun pohjalla pyöri! Kuitenkin monet negatiiviset kommentit olivat sen oloisia että oltiin lähdetty vain bilettämään ja ärsytti kun viina ei esim ollutkaan ilmaista..? Oli jossain kuitekin ihan asiaakin ja työllistyminen mietityttää. 

Lukio pohjalta on hyvin vaikea päästä töihin kun melkein joka paikasta kuulee saman "toivotaan aikaisempaa ammatillista kokemusta". Vaikea sitä on saada kun mistään ei anneta mahdollisuutta. Yksi kurssi ei kuitenkaan välttämättä hirveästi vaikuta ja paljon on varmasti omasta persoonallisuudesta kiinni. 

Tälle alalle jos lähtee ja oikeasti haluaa olla niin siihen pitää myös sitoutua. Oma tilanne on että vähän kaikki kiinnostaa ja kova halu olisi monellekkin alalle. Onko siis mitään järkeä nähdä tämän eteen hirveää vaivaa, jotta tekisi vain hetken tätä. Voi kuitenkin olla et tässä ajassa ei ehdi edes saamaan töitä.

Vierailija

Hei! Olen ehdottomasti sitä mieltä phuketin kurssin käyneenä 2012 että käyttäkää rahanne johonkin järkevämpään! Kurssi on turha ja täysin rahastusta!  Nettisivut antavat ihan väärän kuvan :(

Vierailija

Moi!

Olen tamperelais-helsinkiläinen abiturientti Torsti ja kirjoitan Suomen Lukiolaisten Liiton Lukio.fi-verkkolehteen yleensä koulumaailmaan liittyviä artikkeleita tämän lukukauden ajan.

Olen tekemässä tällä hetkellä juttua European Bartender Schoolista eli EBS:ista, joka mainostaa itseään kovasti facebookissa. Tarvitsen nyt pari minkälaisia tahansa kokemusta koulusta! Voitko sinä tai kaverisi auttaa?

En voi tarjota rahallista korvausta, mutta jututus ei kestä kauaa ja saat kokemuksesi koulusta - olivat ne sitten hyviä tai huonoja - julki isolle yleisölle (yli 10 000 uniikkia lukijaa kuukaudessa). Voin tarjota aiheesta jutustelun tiimoilta kahvit tai miksei ruoankin. Jos ujostuttaa, puhelin, sähköposti tai fb käy ihan yhtä hyvin.

Voisitko auttaa ja olla yhteydessä? torstivasara{at}icloud{piste}com.

Torsti
Lukio.fi / SLL

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat