hyvä johtaja

Vierailija

eikö hyvässä työpaikassa pitäisi saada vastinetta työlleen? kehuja hyvästä työstä ja mahdollisuuksia kokeilla uusia asioita?

itse olen opiskeluiden ohella tehnyt jo muutaman vuoden töitä eikä pomollani tunnu oikein olevan johtajuus-taidot hallussa. moitteita ja haukkumista kyllä tulee mutta tosi harvoin kehuja kun on onnistunut jossain tai tehnyt jotain oikein. informaation kulkukaan ei oikein meidän firmassa toimi. työntekijät joutuvat soittelemaan pomon perään vaikka sen tulisi olla toistepäin, eikö?
välillä tuntuu että ammattimaisuus puuttuu täysin. työntekijöiden oletetaan osaavan ja tietävän kaiken kaikesta ja sitten kun pomolta kysyy jotain niin tämä vain vastaa että "kyllä sun pitäis tietää", turhia räjähtämiskohtauksiakin on ilmennyt muutaman kerran.

voisikohan cosmo kirjoittaa jutun hyvästä ja ammattimaisesta johtajuudesta? olen varma että monessa työpaikassa, varmaankin jokaisessa olisi johtajilla (ja työntekijöillä) parantamisen varaa. olisi työntekokin kivempaa kun olisi selkeät pelisäännöt kaikilla. ammattimaisuutta käyttöön!

Kommentit (3)

Vierailija

Kyllä!

Maailmaan mahtuu niin paljon katkeruutta ja vihaa täynnä olevia ihmisiä, jotka levittää sitä sitten ympärilleen. Jos sattuu sellaiseen työpaikkaan joutumaan, niin se voi olla oikeasti maanpäällinen helvetti.

Itse hain kerran töihin erääseen elintarvikekauppaan, joka vaikutti ensin tosi hyvältä paikalta - myymäläpäällikkö korosti sitä miten hyvä yhteishenki siellä on ja miten tärkeää se on heille. Lähdin sieltä kuuden päivän jälkeen sen vuoksi, että minusta puhuttiin pahaa selän takana joka päivä yms.

Itkin joka päivä kotona ja ajattelin että kyllä asiat paranee, mutta sitten yks päivä tajusin vaan että en halua viettää elämääni silleen että joutuu 24/7 miettimään miten huono ihminen olen.

Jos työpaikalla asiat on oikeasti päin pehvaa ja kukaan ei ole valmis tekemään mitään asian eteen niin kannattaa ottaa lähtöpassit ja mahdollisimman pian.

Vierailija

Suosittelisin ottamaan yhteyttä vaikka ammattiliittoon. Sille ei valitettavasti voi alaiset mitään, jos johtajalta on sosiaaliset taidot hukassa, mutta esimerkiksi informaation kulkuun pitäisi pystyä työntekijöiden vaikuttamaan ja työntekijänä sinulle kuuluu lain mukaan asiallinen perehdytys tehtäviin ja neuvonta aina tarvittaessa. On kummallista, jos johtaja ei ymmärrä, että työntekijän opastaminen on hänenkin etunsa.

Johtajuustyylejä on monenlaisia, yhtä "hyvää ja ammattimaista" johtajuutta ei ole olemassa. Eri tyylit soveltuvat eri tilanteisiin eri tavoin, mutta rähjääminen ei kyllä kuulu mihinkään tyyliin.

Vierailija

Johtajuus on rooli, joka koostuu koulutuksesta, luonteesta ja kokemuksesta. Tästä johtuen esimiehiä on erilaisia ja eri tilanteisiin soveltuvia. Toki löytyy Suomen työmarkkinoilta vielä toistaiseksi harmittavan paljon sellaisia työntekijöitä, jotka ovat nousseet esimiesasemaan ilman mitään koulutuksia tai johtajuusoppeja, ja se valitettavasti usein myös näkyy.

Se mitä tulee aloittajan tapaukseen, niin työelämässä lähtökohtana on se, että työntekijä palkataan tekemään työt hyvin, laadukkaasti ja oikein. Tämä on siis se oletusasetelma, ja sen vuoksi kehuminen ei kuulu suomalaiseen työelämään niin tiiviisti, kuin mitä esim. USA:ssa. Ajattelutapana on, että miksi kehua hyvästä työstä, koska se on itsestäänselvä tavoite? Sen sijaan, jos työntekijä tekee jotain poikkeuksellisen hyvin, niin silloin kehuja kyllä satelee. Jos esimies antaa moitteita/haukkuja, niin suosittelen ne kuuntelemaan korva tarkkana. Jos moitteissa on aihetta, niin silloin on peiliin katsomisen paikka, mutta jos moitteet eivät liity mitenkään työn suorittamiseen tai työnjälkeen, kannattaa asiasta sanoa esimiehelle suoraan.

Vuorovaikutus on kaksisuuntaista, siinä missä esimies antaa palautetta alaisilleen, on alaisella oikeus antaa palautetta myös suoraan esimiehelleen. Jos esimiehen antamat moitteet tuntuvat vääryydellä annetulta, siitä kannattaa sanoa ja keskustella esimiehen kanssa, että mistä näkökantaero johtuu. Joskus voi olla niin, että esimiehen näkemys työn suorittamisesta voi olla hyvinkin erilainen työntekijän näkemykseen. Esimies kun ei oikeasti aina välttämättä tiedä alaistensa kaikkia työtehtäviä pikkutarkasti. Toki esimiehen tehtäviin kuuluu ottaa selvää asioista, etenkin jos häneltä niistä kysytään, eikä "sun pitäis tietää" tai "en minä niistä tiedä mitään"- vastaukset ole sallittuja siinä asemassa olevan vastausrepertuaariin.

On aivan esimiehen tehtävisti kiinni, onko hän paikan päällä tavoitettavissa, vai onko hän puhelimella yhytettävissä. Myös esimiehen alaisten tehtävien luonne riippuu pitkälti siitä, että kumman osapuolen pitäisi ottaa yhteyttä ja kehen. Jos esimiehen tehtäviin kuuluu liikkuminen, mutta työntekijät toimivat työpisteillään, ei esimiehen silloin kuulu soitella työntekijöidensä perään vaan toisinpäin. Sen sijaan jos työntekijöiden työnluonne on hyvin liikkuva ja esimiehen rooli on pysyä toimistossaan, tilanne kääntyy päinvastaiseksi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat