Kuparikierukka

Vierailija

Kellä kokemuksia? Itelle ei hormonaalinen ehkäisy sovi ,joten tämä olisi varteen otettava vaihtoehto.
Kierukasta lähtee kuulemma narut jotka vastakkainen puoli saattaa tuntea yhdynnässä. Ei kuulosta hyvältä, olisko mielipiteitä tästä?
Viiden vuoden ehkäisy sopii minulle hyvin, mutta entäs se kun varotellaan ettei sovi niille joilla on vaihtuvia kumppaneita. Itse seurustellut vuoden, mutta viiden vuoden aikana voi tapahtua paljon....joten miten kondomi käy kierukan kanssa?

Kommentit (6)

_glitter_
Seuraa 
Liittynyt12.5.2009

Moi,

Itsekin olen miettinyt kuparikierukan ottamista samasta syystä. 3 vuotta söin yasminelle pillereitä ja niitten takia kärsin välillä migreenistä. Nyt olen ollut ilman pillereitä ja elämä hymyilee. Soitin lääkärille ja kysyin, että onnistuisiko kierukan laitto. Hän sanoi, ettei muuta ongelmaa ole, mutta koska en ole synnyttänyt, niin laittaminen varmasti tuottaisi ongelmia.. Muuten tietenkään pitäisi olla ongelmaa miksei kävisi. Täytyy nyt ottaa lisää selvää asiasta, koska kyllä tää vaihtoehto kiinnostaa.
Niin ja niistä naruista, niin nehän voi leikata sen verran lyhyiksi, ettei pitäisi häiritä..

Vierailija

Laitatin kuparikierukan puoli vuotta sitten samanlaisista syistä. Enkä ole kauhean tyytyväinen ollut. Lankoja jouduttiin lyhentämään kolme kertaa ja enään ei voida tai menee liian lyhyiksi ja kumppani tuntee ne edellee. Kuukautiskipuja ei koskaan ole ollut, mutta kuparikierukan laiton jälkeen ne ovat olleet aivan hirveitä.Välillä myös yhdyntä sattuu, kun kumppani osuu lankoihin. En ole myöskään synnyttänyt, joten laitto sattui ihan hirveästi. Tässä olen harkinnut kierukan pois ottamista, mutta 5 vuoden ehkäsy ilman muistamista olisi kiva juttu. Olen vain miettinyt että onko viiden vuoden ehkäsy sitten sen kaiken kivun arvosta. Toki ihmiset ovat erilaisia ja kaikkia ei satu, mutta tässä nyt yksi kokemus mietittäväksi.

Vierailija

Mulle laitettiin keväällä kierukka (hormoni tosin) ja ehkä ekalla viikolla ne narut tuntui vähän mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. :) Olisin halunnut kuparikierukan, mutta alhaisen hemoglobiinin vuoksi sitä ei suostuttu laittamaan. Nyt ei ole tullut menkkoja ollenkaan lukuunottamatta n. kuukauden kestävää tiputtelua sen laittamisen jälkeen.. :/ Muuten on ollut tosi helppoa eikä sitä edes muista paitsi jos tulee joskus puheeksi tms. :D
Sen sijaan sen laittaminen oli ehkä epämiellyttävin kokemus ikinä.. Sattui niin hellllvetisti ;( en ole koskaan kokenut vastaavaa kipua ja oksensin noustuani.. Toisaalta kipu saattoi johtua siitä että olen nuori (silloin 19) eikä mulla ollut menkkoja toisin kun olis pitänyt. Kuulemma sattuu paljon vähemmän tai ei ollenkaan jos on menkat kun kohdun seinämä on sillon pehmeempi. Mulla se kohdun suun avaaminen sattui ehkä eniten ja sehän repesikin siinä samalla vähän. En tiedä olisko menkkojen aikaan ollut sitten joustavampi. :D En nyt halua pelotella mutta kerroin vain omista kokemuksistani enkä tiedä haluanko enää laittaa kierukkaa.. Ehkä viiden vuoden päästä voi ajatukset olla muuttuneet mutta nyt en suostuisi siihen!!
Kondomi käy kierukan kanssa mutta jos ne narut tuntuu yhdynnässä niin EN TIEDÄ mutta voisin uskoa että ohut kortsu voi puhjeta siinä.. Mutta kannattaa itse tunnustella sitä miten ne narut tuntuu ja onko kauheen terävät. Mä en ainakaan tunne niitä ollenkaan enää vaikka kuinka etsisin eli kyllä ne siitä ajan kanssa liimautuu sinne seinämiin :)

Vierailija

Musta on tosi erikoista, että joka paikasta tulee tätä viestiä, että kierukan laittaminen ei onnistu, jos ei ole synnyttänyt. Ikään kuin siihen olisi joku selkeä anatominen este, mikä ei siis tosiaankaan pidä paikkaansa. Itse olen kierukkaa myös harkinnut, koska pillerit ei sovi, ja ennen kuin rupesin asiaa selvittelemään tarkemmin, olin ihan todella siinä käsityksessä, että en voi saada kierukkaa. YTHS:n lääkäri totesi, että jos kierukan laittamiselle on hyvät perustelut (kuten juuri hormonaalisen ehkäisyn sopimattomuus), sen kyllä saa.

Olen kuullut, että kierukan asettaminen voidaan joskus tehdä myös lyhyessä nukutuksessa, kuten käsittääkseni esimerkiksi kaavinnatkin tehdään, mutta tästä en ole kyllä yhtään varma. Täytyy sanoa, että kipuherkkänä ihmisenä alkoi kyllä hiukan epäilyttää tuo kierukan laitto kun luin teidän muiden kokemuksista...

Vierailija

Hei,

Minulle on laitettu kuparikierukka n. 3 vuotta sitten, koska hormonaalinen ehkäisy ei sovi. En ole synnyttänyt joten kuparikierukka voidaan asentaa naiselle vaikka ei ole synnyttänyt. Toimenpide kuitenkin vaatii usein kokeneen lääkärin, ainakin minun paikkakunnallani jouduin hieman odottamaan sen vuoksi.

Kuparikierukan asentaminen sattui paljon ja sen jälkeen olikin kovat kuukautiskivut. Sen jälkeen kuitenkin rauhoittuivat puolen vuoden sisään eikä ole ollut mitään ogelmia ja täysin tyytyväinen olen ollut kierukkaan. Poikaystäväni joskus mainitsi narujen tuntuvan, muttei sanonut sen olevan liian häiritsevää eikä niitä ole lyhennetty (nyt tosin ovat kuulemma menneet kohdun sisään :D) Kondomin käyttö on täysin mahdollista kierukan käytön aikaan ja käytän myös kuukuppia. Kierukkaa ei suositella käytettäväksi vaihtuvien kumppanien kanssa juuri sen vuoksi, ettei kondomia unohdettaisi sillä kierukkahan ei suojaa sukupuolitaudeilta...

Suosittelen kuparia ehdottomasti, ainoa haittapuoli on sen asentamisen sattuminen (mikä varmasti on TODELLA henkilökohtaista) ja hieman pelolla odotankin tulevaa vaihtoa/poistoa..

Vierailija

Kiitoksia ! Cerazette minipillerit olis toine vaihtoehto mutta jotenki syömine ei oo mielipuuhaa :) Pitääpi jutella lääkärin kans

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat