Lähihoitajat/ päihdetyötä tekevät!!

Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Olen tällä hetkellä vartijana ja työssä olen nähny monen näköstä juoppoa ja aineiden käyttäjää ja työskenteleminen tällaisten ihmisten auttamiseksi on alkanu kiinnostaa. Vartijana heidän kanssa ei kovin positiivisella mielellä yleensä työskennellä..

Eli millasta tämä työ on ja missä tätä työtä tehdään? millaisessa ympäristössä?

Kokemuksia ja tarinoita, Huipuhetkiä ja muita muistoja KIITOS!

Kommentit (6)

Vierailija

Itse opiskelen viimeistä vuotta lähihoitajaksi ja valmistun mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelmasta. Enemmän tosiaan kiinnostavat nämä päihdepuolen asiakkaat ja heitä oonkin ollut hoitamassa/kuntouttamassa kotihoidossa,sairaalassa ja kuntoutuskodissa. Työ on haastavaa, eikä läheskään aina pääse siihen haluttuun lopputulokseen. Päihdeasiakkaiden hoito kun lähtee siitä asiakkaasta itsestään, eli jos tämä ei tahdo "parantua" niin silloin ei paljoa voi hoitajana tehdä.

Kotihoidon puolella olen pääasiassa kiertänyt alkoholisteiden luona jotka ovat jo juoneet itsensä "porkkanaksi" eli silloin vain avustan heitä arkipäivän askareissa ja kannustan juomattomuuteen. Ympäristöt kotihoidossa ovat olleet yleensä näin kauniisti sanottuna järkyttäviä. Joskus kotikäynnille mennessä lattia on täynnä oksennusta + muita eritteitä ja asiakas on humalassa ja agressiivinen. Toisinaan taas asunto on siisteydeltään siedettävä ja asiakas on selvinpäin.

Sairaalassa olen hoitanut katkaisussa olevia joita autetaan lääkkeellisesti, että psyykkisesti kestämään vieroitus oireet ja suunnitellaan tulevaa, keskustellaan mm. siitä mitä hyötyä on elää selvinpäin ja asiakkaan suostumuksesta riippuen järjestetään hänelle sairaalajakson jälkeen palveluja, jota auttavat häntä pysymään päihteettömänä.

Kuntoutuskodissa asiakkaat ovat suht. itsenäisiä. Heidän kanssaan vietetään aikaa ja keksitään virikkeitä sekä tuetaan sielläkin päihteettömyyteen ja keskustellaan siitä, kannattaako päihteidn käyttö.

Päihdetyötä voi tehdä monessakin paikassa, nuorten tai aikuisten kanssa. Huippuhetkiä työssäni on erityisesti ollut se, kun sain motivoitua asiakastani päihteettömyyteen sairaalajakson jälkeenkin ja hän on onnistunut siinä. Ns. masentavia hetkiä taas ovat olleet ne kun olen onnistunut motivoimaan asiakasta, mutta hän on retkahtanut uudelleen ja loppujen lopuksi tehnyt itsemurhan kun ei ole enään kestänyt. Tosinaan kontaktit asiakkaisiin ovat vaarallisia, he voivat yrittää käydä päälle ja olenkin saanut monesti juosta karkuun agressiivista asiakasta joka ei ollut tyytyväinen lääkkeettömään hoitoonsa. (pyysi rauhoittavaa, en antanut koska tiesin hänen käyttävän sitä yhdessä alkoholin kanssa.) Vaikka työssä tulee paljon takapakkeja eikä kaikki mene omien suunnitelmien mukaan, on työ minusta mielekästä ja antoisaa. Jos ala kiinnostaa ja omistaa pitkän pinnan, suosittelen.

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Ala tosiaan kiinnostaa. Tässäkin työssä joutuu tekemisiin päihderiippuvaisten kanssa päivittäin mutta kokemukset on harvoin positiivisia. Yleensä vain soitetaan poliisit poimimaan kaveri nukkumasta ostarilta. Osa asiakkaista on kiitollisia että pääsi edes putkaan yöksi mutta parin päivän päästä sama henkilö on taas räyhäämässä ja haukkumassa vartijoita.

Pitää tarkasti harkita alan vaihtoa. Ei millään haluttais jättää näitä hommia mutta silti kiinnostais työ päihteidenkäyttäjien kanssa. Ei mitään jeesustelua "tupakka tappaa, huumeet tappaa, alkoholi tappaa" jos ei siihen usko itsekkään.

Vierailija

Myös sosionomit tekee päihdetyötä. Esim. A-klinikoilla, nuorisokodeissa, perhetyössä, ehkäisevä päihdetyö, nuorisotyö... Itse vasta opiskelen enkä päihdetyötä ole sinänsä tehnyt, mutta kiinnostaa kovasti ja ehkä tulevaisuudessa suuntaudun sinne.. :)

yyppy
Seuraa 
Liittynyt19.11.2011

Päihdetyötähän tehdään niin avohoidossa kuin laitoksissakin. Itse työskentelen tällä hetkellä laitoksessa jossa annetaan mm. katkaisuhoitoja,lääke-jahuumevieroituksia ja päihdekuntoutusta.

Tietysti osittain pyörii aina samat naamat, esim. katkaisuhoidoissa. Moni kysyykin että miten sitä jaksaa yrittää tukea päihteettömyyteen ihmistä jonka tietää olevan heti seuraavana päivänä kaupungilla kännissä. Itse olen sitä mieltä, että tietyillä ihmisillä toimintakyky on jo sen verran laskenut, että täyden raittiuden tavoitteleminen on kuin kurkottaisi kuuta taivaalta. Mutta juuri näille ihmisille esim. 5pvän katkaisuhoitojakso jossa saa säännöllisen ruoan ja unen ja katon päänsä päälle on tärkeää.

Lisäksi on ihmisiä joilla on perhe ja jotka ovat vielä työelämässä, näitä ihmisiä pitää vain yrittää auttaa, kuunnella heidän huoliaan, auttaa luomaan verkostoa avohoitoon ja tukea raittiiseen elämään eri toimintojen kautta. Itse ajattelen muutenkin niin että koskaan ei tiedä mikä kerta on se joka antaa ihmiselle avaimet raitistumiseen.

Itse en ole varsinaista uhkaa joutunut kokemaan kertaakaan työssäni vaikka tosin hankaliakin asiakkaita on tullut vastaan. Henkisesti on välillä rankkaa nähdä itseäänkin nuorempia asiakkaita huonossa kunnossa, mutta tiivis työyhteisö jonka kanssa voi purkaa raskaita kokemuksia auttaa.

Lämpimästi voin suositella kyllä päihdetyötä jokaiselle jota se kiinnostaa, vaikkakin luonnetta se kysyy ja rohkeuttakin tietyissä tilanteissa. Mutta tällä alalla työporukka on mitä suurimmalla todennäköisyydellä aivan loistavaa ja asiakaskunta monimuotoista ja elämää nähnyttä joiden kanssa on mielenkiintoista keskustella.

Ehkä "hauskin" tai mieleenpainuvin tapaus oli aikoinaan kun vanha linnakundi ja eläkkeellä oleva "parempaan kastiin" kuuluva herrasmies katselivat netistä aseita. Tämä eläkkeellä oleva mies kun esitteli tälle linnakundille millaisia aseita omistaa kun keräilee aseita. Tämän eläkeläismiehen aseet toki oli kaikki vaarattomiksi tehtyjä ja tosiaan vanhoja/erikoisia ihan keräilykäyttöön ostettuja. Linnakundi pohti vieressä ääneen paljonko aikaa/vaivaa aseiden kunnostamiseen menisi ja mitä niistä saisi katukaupassa :D

toivottavasti tästä nyt mitään hyötyä oli.. :)

Piitu__
Seuraa 
Liittynyt28.11.2010

Sain tooooodella koskettavaa asiakas palautetta eräältä vanhalta herralta jolle soitin valtion kyydin selviytymis asemalle ja katkaisu klinikalle.. Herra lähetti mulle pomoni kautta käsin kirjoitetun kirjeen jossa kiitteli kovasti ja kehui minut hyväksi ihmiseksi. Eniten kosketti tämmöinen pätkä: "Olen ollut nyt 4 päivää ilman alkoholia ja huumeita. Muille se ei ehkä tarkoita mitään, mutta minulle se on suuri ylpeyden aihe. Kiitos." Sama Herra tuli tässä eräs päivä vastaan kaupungilla kun olin töissä. Oli jotenkin TODELLA mukava nähdä kuinka skarppina ja kunnollisena hän oli. Ja ennen kaikke SELVINPÄIN. Se lämmitti.

Putosin tosin äkkiä maan pinnalle kun yks päivä töissä tuli taas vastaan penkillä nukkuva juoppo jolle sitten soitettiin valtion kyyti selviytymis asemalle. Kaks päivää myöhemmin käyn toisella kohteella ja kuulen että tämä samainen juoppo on kuollut. Meni aikalailla kylmiä väreitä ku kuulin tästä..

Vierailija

Hei! olen toisen vuoden lähihoitaja opiskelija ja minua kiinnostaisi mielenterveys- ja päihdetyö, mutta en ole varma että sovinko siihen alaan? Millainen persoona sopii siihen? Pliis kertokaa hieman lisää...:D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat