Yaz e-pillerit

Seuraa 
Liittynyt18.8.2011

Heips! Ajattelin kysäistä että onko kellään kokemuksia Yaz merkkisestä e-pilleristä? Kävin hakemassa kyseiset e-pillerit ja nyt pitäisi odottaa että kuukautiset alkavat jotta voin aloittaa käytön. Ja suoraansanottuna minua hirvittää, koskaan ennen en ole mitään e-pillereitä käyttänyt ja pelkään kuollakseni että oma kroppani menee täysin sekaisin hormooneista. Vaikkakin nämä e-pillerit eivät sisällä niin paljon hormooneja kuin esim. Yasmin.

Puhuin asiasta terveydenhoitajan kanssa ja hän itsekkin sanoi että netissä usein pyörii e-pillereiden käytöstä vain negatiiviset puolet.
En todellakaan halua lihota e-pillerien takia, vaikkakin nämä e-pillerit lupailevat että näissä on sellaista ainetta joka kerää nestettä pois, eli näistä ei pitäisi turvota/lihota, pelkään myös että ihoni alkaa "kukkimaan" käytön jälkeen koska itselläni on aika puhdas iho.
Ja tietysti terveydenhoitajan oli kerrottava myös "harvinaiset ja vaaralliset oireet" ja sittenkös vasta sydän hyppäsi kurkkuun ja ajattelin että nämä oireet tietysti sattuvat juuri minun kohdalle vaikka ovatkin tosi harvianisia. Eli siis "pohkeen kuumotus ja turvotus, äkillinen rintakipu joka säteilee käteen jne"

Että olisiko yhtään kellään minkäänlaisia kokemuksia näistä e-pilleireistä? Tiedän että eri e-pillerit vaikuttavat jokaiseen ihmiseen eri tavalla, mutta ehkäpä saisin jonkunlaisen mielenrauhan jos löytyisi ihmisiä joilla on myös hyviä puolia näistä pillereistä :)

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Ite käytän näitä. Alotin vuos sitten kesän alussa. Ite en kyllä huomannu mitää muuta oiretta ku et ne menkat millo alotti pillerit ni kesti sillee raivostuttavasti about 4 viikkoa.
Mut mitää muit fyysisii tai henkisii oireita en oo huomannu, ja ku kysyin mieheltäni ei sekää huomannu mitää mieliala heittelyit tai sellasii. Oon siis ollu tosi tyytyväinen

Vierailija

Hellou!
Ite alotin yazin syömisen tammikuussa -10 nyt siis jo parin vuoden reseptit syötynä ja oon ollu kyllä kokonaisuudessaan tyytyväinen. Parasta on tosiaan pillereiden helppous ja niiden tuoma mielenrauha:)
Minäkään en ollut ennen näitä syönyt mitään e-pillereitä, joten ite murehdin siitä miten mä muistan niitä ottaa ;)

Tossa taannoin sitten unohdin pillerin matkoilta tultuani ja otin sen yli 12 tuntia myöhässä, mutta se hoituikin näppärästi ilman, että kävin ees terkalla :) muutenkin esim kuukautisten siirto on tosi helppoa kannattaa kokeilla kunhan olet tottunut :)

Alussa oli mullakin joo neljän viikon ajan "menkat" mut se vuoto oli oikeestaan aika vähäistä ja loppu sen jälkeen et ei siitä kannata ainakaan murehtia vaikka hurjalta kuulostaakin. Kokonaisuudessaan mun menkat tulivat paljon niukemmiksi (helpotus) ja vähäsen lyhenivätki. Kuukautiskivut ovat helpottuneet ja monesti niitä ei ole lainkaan, et nää oli ainakin mulla hyviä puolia:) Myös iho on parantunut huomattavasti, eikä finnejä ole enää oikeastaan ollenkaan.

Huonoksi puoleksi omalla kohdalla pakko sanoa itkuisuus :( nykyään itken paljon useammin verrattuna vaikkapa kolmen vuoden takaiseen ja olen myös paljon herkempi, mutta tosiaan ei ole mitenkään varmaa että se johtuisi juuri pillereistä, sillä olen oman terkkani ja poikaystäväni kanssa pohtinut, että se voi ihan yhtä hyvin liittyä seurusteluuni ja riitaisiin kotioloihini eli epäilen että se voi olla myös yleistä herkistymistäni, seurustelun myötä olen oppinut rakastamaan ja puhumaan tunteista, kun toisaalta tuohon aikaan jouduin kotona riitoihin. Nykyään elämän tilanne on rauhoittunut ja itseasiassa vähän aika sitten pohdittiin poikaystävän kanssa, että itkuisuuteni on vähenentynyt :D olkook syy sitten hormooneihin tottuminen tai rauhaisa elämäntilanne, niin aika mysteeri se on ollut :) itseä itkeminen välillä vituttaa, mutta onneksi poikaystävää ei kuulemma haittaa se ollenkaan ja mielestäni se herkkyys ei ole yhtään paha juttu :)

tindee
Seuraa 
Liittynyt18.8.2011

Iso kiitos kun jaksoitte lukea ja vielä vastatakkin :) Toi kyllä jo jonkulaisen mielenrauhan itselleni. Toivottavasti sopisivat yhtä hyvin minullekkin... :)

Toivotaan parasta, pelätään pahinta :D

Vierailija

Osaisiko joku auttaa? Tahtoisin siirtää kuukautisia alkamaan päivän aikaisemmin, eli jättäisin nyt liuskasta viimeisen eli neljännen lumetabletin syömättä ja siirtyisin uuteen liuskaan. Onko tästä haittaa, onko kukaan tehnyt näin? :D

Vierailija

tindee: Elä stressaa! Kaikilla lääkkeillä on aina ne haittavaikutuksensa; joillekin niitä tulee, kun taas joillekin ei ollenkaan. Itselle on ainakin Yaz-pillerit sopineet paremmin kuin hyvin. Ja noista pahimmistakin haittavaikutuksista tulee aina sanoa asiakkaalle, että ei se terveydenhoitaja varmasti halunnu pelotella sua. :) Yaz on sen verran uusi e-pillerimerkki, että tuskin se kauheasti lihottaa. Ite en ainakaan lihonut. :)

jenski1: Ei kai siitä haittaa pitäisi olla, koska eikö niitä kuukautisia juuri noin neuvota siirtämään Yaz-pillereitä käytettäessä.

tindee
Seuraa 
Liittynyt18.8.2011

Siitä vielä ajattelin kysäistä että onko se periaatteessa terveellistä että jättää kuukautisia pois, eli siis jättää lumetabletit syömättä ja aloittaa aina uuden listan, (eli ei siis siirrä kuukautisia vaan jättää kokonaan pois) ? Olen lukenut että jotkut ovat näin tehneet ja kärsivät esim. 4 kertaa vuodessa kuukautiset. Ja itse ajattelin että voisin tätä kokeilla mutta en tiedä onko se kropalle hyväksi, vai mitä mieltä olette?

Vierailija

tindee: Kyllä minulle ainakin lääkäri on sanonut, että niin voi aivan hyvin tehdä. Syön kaks levyä putkeen, sit annan kuukautisten tulla ja sit taas syön kaks levyä.

Vierailija

Ei kai kaikilla noi Yatzit aiheuta neljän viikon menkkoja? Voi kamala.. Ku itse alotan muutaman päivän päästä ekaa kertaa syömää noita nappeja.. Joulu pilalla siis.

Vierailija

Itse alotin Yazien syömisen reilu vuosi sitten ja tosi tyytyväinen niihin oon ollut. Tai siis jos ei lasketa sitä ensimmäistä neljää viikkoa minkä menkat kesti ja niitä paria kamalaa kuukautta kun mielialat heitteli laidasta laitaan ja elämä potki päähän:D
Mutta joo ne kaksi kuukautta kun selvisin hengissä niin ei oo ollut enää mitään valittamista, paino ei oo noussut ja ihokin on vaan paremmassa kunnossa. Menkat on säännölliset ja ei tarvii kestää niitäkään joka kuukausi kun voi syödä helposti kolmekin levyä putkeen.
Ainut vaikeus mitä mulla on ollut niin se että muistaisin ottaa pillerin joka päivä ja vielä suunnilleen samaan aikaan!:D

Vierailija

Mulle ei tämä merkki passannut ollenkaan. Oli rajua mielialanvaihtelua, ja painoa tuli nopeasti 10 kiloa, joka tosin oli lähinnä nesteitä- paino lähti sitten heti putoamaan kun lopetin näiden syönnin.

Toivottavasti sulle nämä Yazit sopii paremmin, itse varmaan siirryn minipillereihin.

Mithrindel
Seuraa 
Liittynyt14.2.2011

Itse olen syönyt tätä merkkiä noin vuoden ja kolmisen kuukautta. Näistä ei ole tullut mitään muita "suuria" sivuoireita kuin halujen katoaminen, ainakin osittain.. :'s muita oireita sitten ovat itkuisuus ja mielialojen vaihtelu.

Vierailija

Itse käytin Yaz-pillereitä reilun vuoden täysin tyytyväisenä, ei minkäänlaisia sivuoireita paitsi et menkat oli aina niinku todella niukat (jess!!!). Mut sitten tossa muutama kuukaus taaksepäin mulla alko aivan järkyttävät vatsakivut ja krampit. Tuntui kuin joku olis palanut mun sisällä ja kramppeja tuli päivittäin ja ne kesti useita minuutteja. Heräilin usein myös öisin näihin kipuihin. Muhun sattu välillä niin paljon et tuntui ettei sais henkeä. Samaan aikaan mulla alko menkat jotka ei loppuneet sit ikinä.... tätä kesti useita viikkoja jonka jälkeen mut lähetettiin sairaalaan. Kaikenmaailman testit otettiin mut mistään ei löytynyt mitään normaalista poikkeevaa. Lääkäri käski mun jättää Yazit ja aloittaa Yasminet. Heti välittömästi näin tehtyäni oireet ja menkat lakkasivat. Oli aika pelottavaa kun lääkärit epäili mulla kohdun ulkopuolista raskautta ja ties mitä muuta mut ilmeisesti kyse olikin sit loppujen lopuks vaan mun keholle sopimattomista pillereistä. Ja sekin oli tosi hassua et kroppa alko reagoimaan vasta nyt, vaikka olin jo kauan käyttänyt Yazia täysin oireetta...

Vierailija

Itse aloitin Yaz-pillerit tänä syksynä ja nyt on toinen tauko menossa. Ensimmäisellä viikolla kuukautiset loppuivat kuin seinään, mutta seuraavat kolme viikkoa olikin sitten enemmän tai vähemmän runsasta tiputtelua. Ensimmäisen tauon jälkeen ei olekaan sitten tiputteluongelmia ollut. Alussa itselläni tuli myös pää kipeäksi johtuen ilmeisesti nestettä poistavasta vaikutuksesta,korjaantui kuitenkin kun muisti juoda tavallista enemmän ja nyt on tuokin ongelma sitten häipynyt.
Kyllä ainakin miehen kanssa ollaan tyytyväisiä kun heti ensimmäiset pillerit tuntuvat sopivan eikä ainakaan minulla ole haluihin vaikuttanut. Ehkä jopa lisännyt niitä :D Hieman herkempi ehkä olen itkemään, mutta ei välttämättä edes johdu pillereistä, on vain muuten tapahtunut niin paljon kaikenlaista tässä pienen ajan sisällä.

Vierailija

Heippa! Minulla on myös yaz pillerit, ollut noin vuoden nyt. Minulla ei ole ollut mitään huonoja kokemuksia näistä pillereistä. Minulla on kovat menkkakivut ja pillerit ovat auttaneet niihin todella paljon.Myös akne ei ole minulla enää niin paha, selästä on lähtenyt pajon finnejä ja paino on pysynyt normaalina. Mutta kaikille sopii omanlaiset pillerit, ja ei hätää jos ne eivät toimi juuri sinulle, voit vaihtaa ja kokeilla muuta merkkiä. Oikea merkki kyllä löytyy. Muutenkin nämä '' rintakivut ja pohkeen kuumotus'' ovat todella harvinaisia. Tuskin sellaisia tulee monella olemaan. Mutta täytyy sanoa että todella hyvä merkki ainakin minun kohdalla ;)

Vierailija

Heissan!
Mulla on Yazista sekä hyvää että huonoa sanottavaa. Söin kyseistä merkkiä vajaan vuoden ja olin tosi tyytyväinen. Ekat pari viikkoo näkyi oudokseltaan pieninä mielialanmuutoksina ja pidemmän päälle ruokahalu kasvoi ehkä vähäsen, muuten pelkkää hyvää.

Se huono puoli olikin sitten se, että ehkäisy oli aivan sataviisprosenttisen varma - ei nimittäin tehnyt enää mieli yhtään mitään seksin tapaistakaan. Lisäksi loppuvaiheessa limakalvot kuivahti, eikä pillerien vaihtaminenkaan auttanut näihin. Nämä ovat kuitenkin yksilöllisiä oireita, osalla kaikki pillerit vie halut ja osalla ei tule mitään haittavaikutuksia. Sama pätee niihin rintakipuihin ja muihin, älä turhia murehdi. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat