Päiväkirjan lukeminen

Vierailija

Olen pitänyt päiväkirjaa pitkän pitkän aikaa. Viime aikoina olen kirjoitellut ajatuksiani tietokoneelle. Word-tiedosto on ollut piilotettuna, useamman kansion takana ja nimettynä niin että tyhmäkin tajuaa, ettei sisältö kuulu muille. Tietokone on vain omassa käytössäni. Tähän malliin siirryin vihkokirjoittelusta, koska halusin, ettei mies vahingossa eksy löytämään ja lukemaan juttujani. Kirjoittaminen on toiminut minulle turhautumisen ja kiukun purkamiskeinona. Ikävä kyllä on ollut taipumusta kirjoittaa erityisesti ja toisinaan lähinnä vain riitojen jälkeen. Olen voinut ladata oman kiukkuni paperille ja liioitellen, kärjistetysti kuvailla tunteitani.

No, nyt selvisi että mies on tätä koneella pitämääni päiväkirjaa käynyt lukemassa.

Tuntuu uskomattomalta, että mies, joka on minulle valittanut siitä etten luota häneen tarpeeksi, on nyt sitten mennyt ja lukenut minun henkilökohtaisia, salaisia ajatuksiani. Järkyttää että mies on ylipäänsä lähtenyt kaivelemaan tietokonettani ja kansioitani. Miehellä on oma kone ja hän käyttää minun konettani vain äärimmäisen harvoin. Nämäkin kerrat silloin, kun olen itse paikalla. Nyt olin ilmeisesti unohtanut koneen päälle ja mies oli sitten päättänyt vähän kurkistaa... Kaivella hän on kyllä saanut tuon löytääkseen >:( Loukkaa että mies on vielä päätynyt avaamaan ja lukemaan tuon tiedoston.

En pysty käsittämään, kuinka hän on edes kehdannut mennä tekemään noin. Mies on tiennyt minun pitävän päiväkirjaa, mutta en koskaan olisi voinut kuvitella että hän pystyisi tekemään näin inhottavasti. Suututtaa, harmittaa ja hävettää. Eikä pelkästään päiväkirjan takia. Tuolla kansiossa on ollut myös itsekseni, omaksi huvikseni kirjoittelemiani runoja etc. Sellaisia, joita ei ollut hänelle eikä kenellekään tarkoitettu. Jos kerran uteliaisuus on ollut noin kova, on varmaan nekin jo luettu läpi.

En tiedä miten tästä eteenpäin.. mies odottaa minulta täyttä luottamusta ja osoittaa sitten luottamukseni turhaksi. Luottamus meni. Samoin yksityisyyteni ja oikeuteni omiin tunteisiini. Kirjoittaminen on aina auttanut purkamaan pahaa oloani, mutta näköjään sitä ei kannata enää harrastaa.
Olo on häpäisty. Kuinka se kehtaa..

Onko täällä muita, joille käynyt vastaavaa? Ketään, joka voisi valaista, mikä ihme saa lukemaan toisen päiväkirjaa? Olisi kiva, jos joku voisi vakuuttaa minut siitä, että miehen teko oli oikeutettu ja oikein.

Kommentit (3)

Vierailija

Voi ei, tuohan on kamalaa! En voi mitenkään vakuutella sinulle, että miehesi teko olisi ollut oikeutettu, sillä sitä se ei ole. Oletko koittanut kysellä häneltä miksi hän sen teki? Miten sait ylipäätän selville, että hän on lukenut päiväkirjaasi? Luultavasti miehesi on jotenkin epävarma sinun suhteesi tai sitten uteliaisuus vain vei voiton. Kyllä hän varmasti tuntee itsekin syyllisyyttä luettuaan hänelle kuulumattomia tuntemuksiasi. Ei kaikkea kuulukaan jakaa muiden ihmisten kanssa, ei edes rakkaimpansa. Keskustelkaa asiasta kunnolla, ehkä opit luottamaan häneen uudestaan ajan myötä, jos saat kuulla hänen versionsa tapahtuneesta. Voimia sulle <3

Vierailija

Uteliaisuus. Oletko sanonut ettei hän saa lukea päiväkirjaasi? Jos et niin mies saattaa pitää sitä itse melko merkityksettömänä juttuna. Jos olet sanonut niin silloin se on töykeää ja tahallista.

Vierailija

Kiitos kommenteistanne.

Miten sait ylipäätän selville, että hän on lukenut päiväkirjaasi?

Mies itse kertoi. Meillä oli erimielisyyksiä ja mies alkoi yllättäen jankata minun olevan lapsellinen ja etten oikein osaa käsitellä asioita (tms). Ihmettelin ja kyselin aiheesta. Lopulta mies totesi käyneensä koneellani lukemassa kirjoituksiani. Lapsellisia kirjoitukseni ovatkin. Olen kirjoittanut lapsellisista kiukunaiheista (joista en ole kokenut tarpeelliseksi valittaa miehelle) ja monesti riidan jälkeen ikään kuin jatkanut riitaa itsekseni kirjoittamalla, purkanut kaiken kiukun ulos ja helpottanut näin oloani. Tunteet ovat näissä tilanteissa olleet pinnalla ja teksti on sen mukaista.

Tunnustuksen jälkeen miehestä ei saanut juuri mitään irti ja minä itse olin niin ällistynyt ja vihainen, etten edes olisi halunnut keskustella asiasta. Ja olen yhä edelleen. Emme ole keskustelleet asiasta, emmekä sen puoleen mistään muustakaan.

En siis tiedä milloin hän on lukenut ja kuinka paljon. Tarpeeksi joka tapauksessa tietääkseen millaisia asioita kirjoitukseni koskevat.

Oletko sanonut ettei hän saa lukea päiväkirjaasi?

Mies tietää kyllä, etten halunnut hänen lukevan. Kun vielä pidin perinteistä päiväkirjaa, kerroin siitä hänelle ja sanoin, että jos joskus siihen törmää, niin ei saa lukea. En tiedä miten mies on edes keksinyt hakea tekstiä koneeltani vai onko löytänyt sen etsiessään jotain muuta. Tosin sekin ihmetyttää, että mies on ylipäänsä etsinyt jotakin koneeltani.. mitä lie sitten uskonut löytävänsä.

Voisin ymmärtää sen, jos hän olisi vahingossa törmännyt tekstiin ja sitten uteliaisuuttaan lukenut, mutta kun nyt tuntuu että ensin tuli uteliaisuus minun yksityisiä tiedostojani kohtaan ja vasta sitä kautta hän päätyi lukemaan päiväkirjaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat