Stalkkeri vai kiinnostunut?

Vierailija

Ongelmani kuulostaa varmaan joidenkin korviin turhalta, mutta minulle seurustelevana ihmisenä on siitä tullut rasite. Sama mies on toistuvasti (tänään tuli neljäs kerta) yrittänyt pyytää minua treffeille kanssaan. Onhan se ihan imarreltavaa, mutta alan huolestua.

Pohjustukseksi kerron asuvani pikkukaupungissa ammattikorkeakouluopiskelujeni takia ja kuljen joka päivä samaa matkaa kouluun kävellen. Helmi-maaliskuun tienoihin olin tosiaan matkalla koulusta kotiin, kun tämä 22-28 vuoden tienoila oleva tyyppi pysäytti tien viereen pakettiautollaan ja aloitti keskustelun: "Anteeksi, mutta saisiko hieman häiritä?" ja kyselee kuulumisia - oletin, että kysyi missä kouluni on, kun en kuullut moottorinhurinalta tarkemmin - ja lopulta täräyttää lähtisinkö kahville. Torjuin miehen, koska seurustelin ja seurustelen oman ukkoni kanssa edelleen.
Olin jo unohtanut autuaan onnellisesti koko treffipyynnön, kun olin huhti-toukokuussa menossa kouluun aamu yhdeksältä ja sama mies pysäyttää tällä kertaa ihan normiauton samaan paikkaan kaupan lähistölle auton ja aloittaa jälleen samalla tavalla: "Anteeksi, mutta saisiko häiritä tälläisellä pikkuasialla?"
Kuuntelin asiallisesti aloituksen, mutta heti kun sain henkeä kerroin yhä seurustelevani. Kuten edelliselläkin kerralla, jätkä toivotti vain hyviä jatkoja ja ajoi tiehensä.

Kesän vietin kotipaikkakunnallani toisella puolella Suomea, mutta viikon sisään siitä kun palasin tähän tuppukylään ja tulin ensimmäistä kertaa takaisin koulusta, tuttu tummansininen pakettiauto pysäytti tien viereen tällä kertaa samalla tiellä kuin millä asun (onneksi isossa taloryppäässä, ettei voi päätellä missä niistä taloista asun). Mies aloitti jälleen samalla "Anteeksi, mutta saisiko häiritä tälläisellä asialla..."
Minä: "SEURUSTELEN EDELLEEN SAMAN MIEHEN KANSSA." Keskeytin suoraan, jolloin mies tuumasi, että kai sitä saa kuulumisia kuulustella. Vaivaantuneena mutisin, että saa. Mies kysyi onko ollut paljon keikkoja ja siihen ensimmäinen reaktioni oli tietenkin WTF O______o'' ja jätkä tuumasi, että etkös ole joku artisti. Toki minä pukeudun pikkukylässä poikkeavasti hameeseen (joka kerta on ollut hame päällä, kun on pysähtynyt), kotelomekkoon ja korkokenkiin ja tietenkin nahkatakkiin (pitkään ja nyt syksyllä ostamaani prätkärotsiin) mutta että artisti. Mutisin vain, että en ole. Sitten sieltä tuli arvailuja, että enkös ole opiskelemassa sitten jotain muuta taidetta ja jälleen mutisin en. Tuumasin, että tietokoneita, muta en mitään muuta koska en tahdo tuntemattomien tietävän minusta mitään. Ei olisi varmaan pitänyt keskustella mokoman kanssa laisinkaan, mutta kohteliaana ihmisenä en tahdo loukata edes tälläisten miesten tunteita.

Odotin, että aiempi "SEURUSTELEN EDELLEEN" tokaisuni olisi riittänyt, mutta tänään jälleen samalla kohdalla kuin kaksi edellistä kertaa, eli kaupan edustalla kävellessäni tuttu tummansininen pakettiauto pysähtyi. Puhuin puhelimessa poikaystäväni kanssa, että voi apua, taas se on siinä. Näin ikkunan aukeavan, mutta koska puhuin puhelimessa ukkoni kanssa kävelin vain ohi kuuntelematta edes yrittikö mies sanoa jotain. Vilkaisin ohi mennen jätkää, mutta se kai antoi minusta ylimielisen kuvan.

Jonkun mielestä tälläinen huomio on imartelevaa, mutta olen alkanut kavahtaa AINA kun näen sinisen pakettiauton, koska ystäväni pelottelivat että nyt se on joku stalkkeri. Kertokaa te cosmonaiset, onko mies teidän mielestänne
1. aidosti kiinnostunut ja jaksaa yrittää
2. stalkkeri, eli jotenkin pakkomielteinen minusta (vaikkakin lievällä asteella, sillä näitä neljää tapaamista lukuunottamatta en ole jätkää nähnyt ja toivon mukaan en tule näkemäänkään)
3. epätoivoinen, eli yrittää saada naisen kun naisen eli en ole ainoa, jota jätkä on yrittänyt pyytää treffeille
4. hajamielinen, eli ei muista kuulleensa kolmesti jo "seurustelen"-vastauksen?

Poikaystäväni asuu toisella puolella Suomea, eikä ole tulossa käymään luonani ennen kuin ensi vuoden puolella, joten miehestä ei ole suojaa muuta kun että uskallan olla törkeä ja kävellä ohi pysähtymättä kun puhun ukkoni kanssa puhelimessa. Muutan maaliskuussa pois täältä, mutta en tahtoisi törmätä ihailijaani enää kertaakaan. Mitä mieltä olette tästä miehestä? Täytyykö minun olla huolissani itseni puolesta vai unohtaa mokoma ja lakata murehtimasta?
Ulkonäöltään jätkä on siis ihan tavallisen näköinen, saisi varmasti jonkun naisen jos viitsisi yrittää, mutta ei minua koska rakastan poikaystävääni. Eivätkä tuollaiset liian suoraan lähestyvät autoista huutelevat tyypit ole muutenkaan mieleeni...

Kommentit (1)

Vierailija

Tuttu tilanne, paitsi että näin jätkää melkeinpä joka päivä.

Olen itsekin "liian ystävällinen" usein, esimerkiksi baarissa jos joku ei-niin-kiinnostava tulee iskemään niin en viitsi vaan sanoa että "painu helv.." (kuten jotkut ystäväni). Siksi tämäkin jätkä varmaan luuli että olisi jotain mahiksia..

Loppujen lopuksi kun kyllästyin totaalisesti, niin olin vain tosi töykeä : en huomioinut häntä ollenkaan, en moikannut takaisin, jos hän tuli lähelle niin lähdin vain pois.

Kuuntele aina musiikkia tai pidä kännykkää korvalla kun menet/tulet koulusta? Ja muutenkin kun näät sen auton. Ole kun et huomaisikaan. Jos hän nousee autosta tms. niin huuda vaikka että älä tuu lähelle tai soitan kytät. Sillon pitäisi pahemmallekin tumpiolle selvitä ettet ole kiinnostunut!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat