Kokemuksia kierukasta?

Vierailija

Hei kaikille!

Olen kokeillut useita eri ehkäisymuotoja (yhdistelmäpillerit, ehkäisyrengas, minipillerit, kondomi) ja heinäkuun lopussa minulle asennettiin hormonikierukka. Mikään aiempi ehkäisykeino ei ole sopinut minulle, eikä nyt taida sopia tämäkään. Alla listaus ongelmista.

Yhdistelmäpillerit: mielialat vaihtelivat, olin masentuneempi ja itkuherkempi kuin normaalisti

Ehkäisyrengas: renkaan kanssa ensimmäinen viikko oli aina ok, toisella viikolla alkoi limakalvojen kuivuminen ja siitä johtuva kutina/kirvely, kolmannella viikolla olin limakalvo-oireiden lisäksi masentunut, haluton ja itkin ilman syytä - sitten tuli taukoviikko, jonka jälkeen koko rumba alusta

Minipillerit: jatkuvaa tiputteluvuotoa, masennusta, kiukkuisuutta ja itkuisuutta

Kondomi: lateksiallergian vuoksi vain lateksittomat kondomit mahdollisia (ne eivät veny samalla tavalla kuin tavalliset, ja ovat kaikki miehelleni liian pieniä, eli hän ei nauti seksistä läheskään yhtä paljon kuin normaalisti) ja tulin kumeja käyttämällä myös raskaaksi ja jouduin tekemään abortin

Hormonikierukka: ensimmäisen kuukauden aikana jatkuva tiputteluvuoto ja kipeitä finnejä, toisen kuukauden aikana kipeitä finnejä ja hiivatulehdus, kolmannen kuukauden aikana jatkuva kiukkuisuus, masennus, itkuisuus, koko ajan nälkä ja makeanhimo, haluttomuus

Esittäisin nyt kaksi kysymystä:

a) Onko joku kokenut hormonikierukan kanssa vastaavaa? Jos on, menikö se ajan kanssa ohi (kuinka nopeasti) vai luovuitko kierukasta?

b) Harkitsen hormonikierukan vaihtamista kuparikierukkaan, mutta minulla on nikkeliallergia ja kuukautiseni (ilman hormonaalista ehkäisyä) kestävät keskimäärin 5 päivää joista kahtena todella runsasta vuotoa, hemoglobiini aina ollut normaalin alarajoilla, onko mahdollista/järkevää ottaa kuparikierukka?

Olen menossa ensi viikolla keskustelemaan näistä asioista gynekologin kanssa, mutta haluaisin silti kuulla myös muiden mielipiteitä ja kokemuksia. Vaihtoehdot alkaa olla vähissä, sterilisaatiokaan ei käy koska haluan mieheni kanssa lapsia, se ei vain ole ajankohtaista juuri nyt.

Kommentit (1)

Vierailija

Itselläni ainoa huono puoli (hormoni)kierukassa on ollut iho-ongelmat. Aina ollut todella virheetön iho ja kierukka muutti kaiken. Kun tilanne oli oikein paha, olin jo vähälä luopua koko vempeleestä. Nyt kuitenkin 1,5 vuoden jälkeen iho on jo paremmassa kunnossa. Puhdistus kahdesti päivässä riittää pitämään ihon hyvässä kunnossa. Aluksi käytin joe blascon paksuja mömmöjä ihon peittämiseen, mutta nyt olen jo "normaaleissa" vähäpigmenttisissä meikkivoiteissa.

Muita muutoksia en ole huomannut.

Myönteisiä asioita on ollut paljon: tasaisempi mieliala, kuukautisten poisjääminen, migreenikohtausten väheneminen lähes täysin.

Olen itse käyttänyt:
-e-pillereitä
-kondomia
-ehkäisylaastaria
-ehkäisyrengasta

Kierukka on ollut paras, alkukuukaudet olivat kyllä haastavia, mutta helpottui ajan kanssa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat