E-pillereiden hankinta ekaa kertaa?

Vierailija

Saako ne ihan yleislääkäriltä ensimmäisellä kerralla vai tarviiko käydä monta kertaa?

Kuinka kauan resepti on voimassa?

Olisin nyt ite ekaa kertaa hankkimassa pillereitä menkkojen siirtoon ja jotta saisin ne hieman säännöllisemmäks sekä myös ehkäisyyn.

Entä miten sitte ku saa pillerit, joutuuko ramppaa useesti josain tarkistuksis?

Kommentit (6)

Vierailija

Olen itse opiskelija, joten hoidin homman opiskelijaterveydenhuollon kautta. Jos et ole opiskelija, käsittääkseni saat pillerit itsellesi esimerkiksi ehkäisyneuvolasta tai vastaavasta paikasta. Asuinkuntasi terveydenhuollon nettisivuilta saat luultavasti vinkkiä.

Sain ensin ajan terveydenhoitajalle. Siellä painoni ja pituuteni katsottiin. Lisäksi kyseltiin siviilisääty ja seurustelun kestoaika. (kannattaa varautua negatiiviseen asenteeseen, jos et ole parisuhteessa tai parisuhde on kestänyt tyyliin alle 5 kk). Multa terkkari kyseli vielä erityyppisiä kysymyksiä pillereistä ja niiden unohtamisesta yms. Kannattaa siis ennalta tutustua vähän pillereihin yleisesti. Lopuksi saat kolmen kuukauden (riippuu täysin kunnasta!) ilmaisen kokeilupakkauksen pillereitä, sekä ajanvarauspyynnön lääkärille / gynekologille. Lisäksi tuli vielä lähete klamydiatestiin. LAbraan siis vaan pissinäytettä antamaan ja odotteluajan jälkeen soitto terkkarille ja homma on siinä.

Varasin itse lääkäriajan reilun kuukauden pilleriensyönnin jälkeen. Aluksi terkkari tarkasti painon, pituuden ja tilanteen parisuhteessä, minkä jälkeen menin lääkärin luokse. Hän kyseli perustietoja terveydentilasta yms. Tämän jälkeen riisuin housut, menin hoitopöydälle makaamaan ja lääkäri teki papa-kokeen. Sitten sain reseptin, joka on vuoden voimassa.

Välitarkastuksia itselläni on noin vuoden välein, tarkastusvälit saattavat kuitenkin erota yksilöllisesti. Mutta jos pillerit on toimivat, eikä ongelmia ilmaannu, ei tarvitse hirveästi rampata terkkarin luona.

Tässä tuli nyt aikamoinen selonteko pillereiden hankinnasta, mutta uskoisin että forumilta löytyy kyllä ihmisiä, joille saattaa tiedoista olla hyötyä. :)

Vierailija

Minä soitin ajan ehkäisyneuvolaan terveydenhoitajalle. Siellä juteltiin terveydestä, menkoista, parisuhteesta. Kaikesta mikä liittyi pillereihin. Minä juttelin lisäksi vielä iho-ongelmista, koska olin kuullut, että jotkut pillerit vähentää finnien määrää.

Sitten täti antoi mulle kolmen kuukauden pillerit ilmaiseksi. Ennen kuin pillerit oli syöty loppuun, hän määräsi minut tulemaan uudelle käynnille.

Toisella käynnillä puhuttiin vain siitä, miltä pillerit on tuntunut. Onko ollu mitään sivuvaikutuksia tai esim vaikeuksia muistaa ottaa joka päivä säännöllisesti ja onko vaikutukset ihoon ja kuukautisiin ollu toivotunlaiset. Sitten terveydenhoitajatäti kirjoitti vuoden mittaisen reseptin ja käski mennä lääkärille gynetarkastukseen sitten kun resepti pitää uusia. Lopuks täti kerto vielä gynetarkastuksesta, näytti välineitä yms.

Vierailija

Itse varasin opiskelupaikkakuntani terveyskeskukselta terveydenhoitajalle ajan (koska asun pienellä paikkakunnalla, jossa terveyskeskuksen terveydenhoitaja on ystäväni äiti)

Sieltä sain sitten ensimmäisen 3kuukauden pillerit. Terveydenhoitaja katsoi verenpaineen, kyseli syitä miksi pillerit halusin (pääsyyni oli kuukautiskipujen lievitys) ja muutenkin haastatteli tupakoinnista, alkoholin käytöstä, siviilisäädystä, seksistä jne. Lopuksi terveydenhoitaja selitti hyvin tarkasti miten pillereitä käytettään, mitä tehdä jos unohdan pillerin jne.

Menin uudestaan 3kuukauden päästä, ja sain seuraavan 3kuukautta, sekä reseptin vuoden lääkkeisiin. Silloin terveydenhoitaja kyseli miten on mennyt pillereiden kanssa (onko unohtunut usein, onko tehonneet kipuihin jne), parisuhteesta, seksistä jne ja tarkasti verenpaineen. Aika pitkälti samaa kuin ensimmäisellä kerralla. Papa testeihin en vielä silloin joutunut.

Kun vuoden pillerit loppuvat, varaan uuden ajan terveydenhoitajalle, menen papa testiin ja saan uuden reseptin.

Vierailija

Ensin varataan aika omalle lääkärille, jolta voi mahdollisesti saada jo 3kk ilmatteeksi sieltä. Sen jälkeen sun pitäisi käydä gynekologilla tekemässä pieni tutkimus (ei satu). Ja resepti on voimassa riippuu paljon määrätään, esim. minulle määrättiin YAZ e-pillereita 6x28fol x2. Josta puuttuu joku viel 5 laattaa syömättä, jonka jälkeen varaan ajan tervveydenhoitajalle, että mittaa verenpaineen ja annan samalla reseptin uusittavaksi.

En joutunu käydä kuin gynekologin tutkimuksessa ja kerran verenpainemittauksessa ja gynekologilla otettiin verikoe samalla ja sitten 2 viikon kuluttua soittaa lääkärille, että saa arvojen tiedot. Ei ei tarvitse kauheesti rampata siellä. :D

Vierailija

Saanko tässä yhteydessä kysyä, onko siihen jotain ns. ikärajaa? Olen nuori (13)  ja kuukautiskivut ovat valtavat, mutta pysyvät kurissa esim. buranalla. Mutta ei sekään varmaan kovin terveellistä ole aina melki viikko putkeen vetää lääkekuuria (n. 4x400mg buranaa kolmen/tarvittavien päivän/päivien ajan)? Eli voisinko minä hankkia e-pillerit ja mitähän lääkärit mahtaisivat siitä sanoa? Auttakaa äkkiä sillä ei tätä kukaan kestä. En voi olla ilman särkylääkkeitä missään, enkä runsaan vuodon takia voi harrastaa aina sillä viikolla normaalisti, kavereille ja kaikille ketkä nyt vastaan tulee niin olen vihainen jos särkylääkettä en ole päässyt/kerennyt ottamaan! 

tangmonakha
Seuraa 
Liittynyt28.8.2012

Voit kysyä neuvoa koulun terveydenhoitajalta. Itse aloitin pillerit kun olin 15 vuotias ja silloin kävin ihan koulun terveydenhoitajan luona josta hän sitten opasti mitä piti tehdä seuraavaksi. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat