E-pillereiden hankinta ekaa kertaa?

Vierailija

Saako ne ihan yleislääkäriltä ensimmäisellä kerralla vai tarviiko käydä monta kertaa?

Kuinka kauan resepti on voimassa?

Olisin nyt ite ekaa kertaa hankkimassa pillereitä menkkojen siirtoon ja jotta saisin ne hieman säännöllisemmäks sekä myös ehkäisyyn.

Entä miten sitte ku saa pillerit, joutuuko ramppaa useesti josain tarkistuksis?

Kommentit (6)

Vierailija

Olen itse opiskelija, joten hoidin homman opiskelijaterveydenhuollon kautta. Jos et ole opiskelija, käsittääkseni saat pillerit itsellesi esimerkiksi ehkäisyneuvolasta tai vastaavasta paikasta. Asuinkuntasi terveydenhuollon nettisivuilta saat luultavasti vinkkiä.

Sain ensin ajan terveydenhoitajalle. Siellä painoni ja pituuteni katsottiin. Lisäksi kyseltiin siviilisääty ja seurustelun kestoaika. (kannattaa varautua negatiiviseen asenteeseen, jos et ole parisuhteessa tai parisuhde on kestänyt tyyliin alle 5 kk). Multa terkkari kyseli vielä erityyppisiä kysymyksiä pillereistä ja niiden unohtamisesta yms. Kannattaa siis ennalta tutustua vähän pillereihin yleisesti. Lopuksi saat kolmen kuukauden (riippuu täysin kunnasta!) ilmaisen kokeilupakkauksen pillereitä, sekä ajanvarauspyynnön lääkärille / gynekologille. Lisäksi tuli vielä lähete klamydiatestiin. LAbraan siis vaan pissinäytettä antamaan ja odotteluajan jälkeen soitto terkkarille ja homma on siinä.

Varasin itse lääkäriajan reilun kuukauden pilleriensyönnin jälkeen. Aluksi terkkari tarkasti painon, pituuden ja tilanteen parisuhteessä, minkä jälkeen menin lääkärin luokse. Hän kyseli perustietoja terveydentilasta yms. Tämän jälkeen riisuin housut, menin hoitopöydälle makaamaan ja lääkäri teki papa-kokeen. Sitten sain reseptin, joka on vuoden voimassa.

Välitarkastuksia itselläni on noin vuoden välein, tarkastusvälit saattavat kuitenkin erota yksilöllisesti. Mutta jos pillerit on toimivat, eikä ongelmia ilmaannu, ei tarvitse hirveästi rampata terkkarin luona.