Sairaanhoitajia tai opiskelijoita?

Vierailija

Heippa, haluisin kuulla mielipiteitä ja stoorei sairaanhoitajilta tai niiden opiskelijoilta, että onko sairaanhoitajan työ todellakin niin rankkaa mitä puhutaan. Esim jääkö aikaa tarpeeksi omaan elämään? Ja opiskelijoiden kokemuksia millaista on opiskella sairaanhoitajaksi. Millaisia koulupäiviä ym?

Kommentit (8)

Vierailija

Mä opiskelen terveydenhoitajaksi, mutta opiskelujen alussa opinnot on samat kuin sairaanhoitajaopiskelijoilla. Työ voi olla henkisesti ja fyysisesti melko rankkaa, mutta ajattelen niiden kaikkien hyvien puolien kompensoivan sitä. Itselleni hoitoala on kliseisesti sanottuna kutsumus. Olen kokeillut paria muuta alaa ja opiskellut amk-tasolla toista tutkintoa, mutta kyllä tämä nyt tuntuu aivan oikealta - vaikka se rankkaa tulee olemaankin! Uskoisin aikaa jäävän muuhun omaan elämään aivan yhtä paljon kuin muillakin aloilla. Sairaanhoitajat monesti tosin työskentelevät 3-vuorotyössä, mikä voi stressata. Opiskelu on ollut kaikessa haastavuudessaan todella mielenkiintoista ja hauskaa. Koulupäivät ovat hyvin vaihtelevia, 4-8 tuntia 2-5 kertaa viikossa, joiden päälle itsenäistä opiskelua.

Vierailija

Itse en sinänsä itse työstä tiedä, mutta opiskelen tällä hetkellä ensimmäistä vuotta. Olen siis aloittanut opiskelut lukion jälkeen, joten en hirveästi käytännöstä osaa sanoa. Tosi paljon on tullut uutta asiaa jo ensimmäisen syksyn aikana, mutta kyllä varmasti oppii jos on vain halua ja motivaatiota! :) Meidän opintojaksot ovat koostuneet pitkälti luennoista sekä harjoittelutunneista. Olemme esimm. harjoitelleet injektioiden antoa, syöttämistä, pesuja, ergonomiaa jne.. Myös anatomia vaatii jonkin verran pänttäystä, sillä latinankieliset nimet on myös osattava, sekä fysiologia. Koulupäivät ovat yleensä 8.00-16-00 kestäviä. Siinä jotain tietoa opiskelusta, toivottavasti auttoi edes vähän. :)

Vierailija

Olen valmistunut lähihoitajaksi kaksi vuotta sitten ja tällä hetkellä luen sairaanhoitajaksi, joten kokemusta alasta on. Koulu on mielestäni vaativa. Koulupäivät kestävät yleensä 8-16 ja itsenäistä opiskelua on paljon. Lisäksi meidän koulussa tehdään paljon kirjallisia töitä. Koulun eteen joutuu siis näkemään paljon vaivaa jos haluaa hyvin pärjätä.
Miksi kuvittelet ettei sairaanhoitajilla olisi samanlailla omaa aikaa kuin muillakin? Totta kai meillä on! Ainakin itselleni on omaa aikaa jäänyt tarpeeksi työn ohella.
Tässä työssä näkee paljon asioita jotka järkyttävät, mutta antoisampaa työtä en voisi kuvitella. Kunhan jaksaa pitää huolta itsestään ja jättää työasiat töihin niin kyllä tämän työn jaksaa. Jos tykkäät tehdä töitä ihmisten parissa ja auttaa heitä niin uskon tämän alan sopivan sinulle.

Vierailija

Itse työskentelen sairaalassa meidän osastolla on 3-vuorotyötä.
vaikea saada sijaisia nopeasti saattaa joutua tekemään 2 vuoroa putkeen. Yhdellä hoitajalla on aina 3-4 omaa potilasta joista sitten huolehdit. Meillä on myös jaettu työparit jotka auttavat toisiaan tarvittaessa jos tarvitsee monta käsiparia potilaan hoitamiseen.
Välillä ei ehdi pitää ruokataukoja ollenkaan jos omat potilaasi ovat vaativia hoidettavia. Mutta yleensä menemme vuorotellen syömään ja käsken toisen hoitajan käydä katsomassa potilaitani,kun itse syön. Jos hälytyskello soi. Niin ei tarvitse kesken ruokatauon juosta omia potilaita katsomaan mikä hätänä.
Omaan elämään toki jää aikaa, kunhan ei jää miettimään työasioita vapaa-ajalla. Ammatissa kyllä näkee monenlaisia potilaita ja kohtaloita miksi henkilö on joutunut sairaalahoitoon.
En myöskään alaa suosittele herkille joudut näkemään verta, oksennusta, paskaa , pissaa.. myös haistamaan. Mutta hajuun tottuu,kun on tarpeeksi kauan tehnyt työtä.
Myös joskus saattaa käydä niin,että oma potilaasi saattaa kuolla sinun vuorollasi., Sinun pitää osata puhua kuolleen potilaan omaisten kanssa.

Vierailija

En tiedä onko rankkaa vai ei, mutta potilaan näkökulmasta ei hoitajilla näytä kiire vaivaavan. Odotin Iisalmen aluesairaalalla kurkku-nenä -osastolla eräänkin kerran yli 45 minuuttia (siis varatusta ajasta yli) ja osasto oli TÄYSIN TYHJÄ. Ei ristin sielua. Lopulta poltin päreeni ja lähdin toiselle osastolle. Kysyin vastaantulevalta hoitsulta, että viittitkö hei käydä tarkastamassa onko noi korvapuolen hoitajat kuolleet jonnekin osaston nurkkaan kun oon odotellu lähes tunnin yli varatusta ajasta eikä ketään - siis kirjaimellisesti ketään - näy. Olisin voinut käydä siellä laitteilta selailemassa potilastietoja jne halutessani, kenenkään huomaamatta (tietysti jos koneet ei lukittu tms) tai mapeista selailemassa mitä huvittaa. Vi**tti ihan jonkin verran siinä vaiheessa. Hoitsu soitti jonnekin ja sanoi sitten: "juu molemmat vuorossa olevat hoitajat on lounastauolla tällä hetkellä, mut tulevat varmaan ihan kohta..." Siis mitenkä? Lounastauolla? 45 minuuttia ja molemmat yhtäaikaa? :'D Noh, kohta sieltä toinen vääntäytyy paikalle ja homma (lääkärikonsultoinnin ajanvaraus leikkausta varten) kesti about 2min.

Pakko on sanoa että tämä tämmöinen ei yksityisyrityksissä tule KUULOONKAAN. Ei kertakaikkiaan. Mutta julkisella puolen ihan normijuttu. Kokemuksia on muitakin, vaikkein julkista puolta ole elämässäni paljoa rasittanut. Veroeurot sinne kyllä kelpaa mutta se varmaankin vaan äkkiä unohtuu kuka palkan maksaa kun palkka lasahtaa tilille aina määräpäivänä.

Vierailija

Oon tässä kohta valmis sh. Koulutus on suhteellisen rankkaa, tehtäviä joskus liiankin paljon. Lisäksi viikonloppuisinkin saattaa olla luentoja ja syys/talvilomia ei välttämättä ole. Riippuu siis koulusta. Koulutukseen sisältyy vielä paljon harjoittelujaksoja, oisko meillä niitä ollut jopa 10 eri paikkaa. Yleensä jaksot kesti 5 viikkoa, pisin oli 6 viikkoa ja lyhin 2 viikkoa. Siitä voi päätellä, että sh hommat ovat hyvin monenkaltaisia. Mutta joo tähän asti selvitty..

Työpaikkoja ja työtehtävät voivat olla siis hyvin erilaisia. Nämä ikävät kokemukset kyllä johtuvat useinmiten huonosta ilmapiiristä ja joskus jopa hoitaja itse tekee kiireen. Mutta joo, kiire on inhottavaa, jolloin kerkee tehdä vain välttämättömät hommat, eikä muuhun oikein jää aikaa. Ja se on henkisesti rankkaa, kun haluaisi kuitenkin tehdä hommat paremmin :) Jos haluat näistä kokemuksista enemmän lukea, niin kannattaa käydä kattoo hoitajat.net keskustelut.

Mutta joo, paikoissa missä oon ollut, niin suurin osan ollut mitä parhaimpia! Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, varmasti löytyy hyvin töitä ja saa päättää minne haluaa :) Tässä on tullut noin 4-5 työpaikkatarjousta ;) 

Kolmivuoro työ on mukavaa, mutta saattaa rajoittaa elämää, jos on paljon öitä taikka viikonloppuja. Kuitenkin palkkalisät on ihan kivat. Toki löytyy myös sellaisia paikkoja, jossa kolmivuorotyötä ei ole. Kuten vanhainkodit, asumisenpalvelut, vammaispalvelut, kotisairaanhoito, avopalvelult kuten poliklinikat ja sairaanhoitajan vastaanotot, mielenterveys avopalvelut, päiväkirurgia,.. (Osassa paikassa siis lh:lla kolmivuorotyö, mutta normaalisti sh:ta ei tarvita illassa..)

Vierailija
Vierailija

Oon tässä kohta valmis sh. Koulutus on suhteellisen rankkaa, tehtäviä joskus liiankin paljon. Lisäksi viikonloppuisinkin saattaa olla luentoja ja syys/talvilomia ei välttämättä ole. Riippuu siis koulusta. Koulutukseen sisältyy vielä paljon harjoittelujaksoja, oisko meillä niitä ollut jopa 10 eri paikkaa. Yleensä jaksot kesti 5 viikkoa, pisin oli 6 viikkoa ja lyhin 2 viikkoa. Siitä voi päätellä, että sh hommat ovat hyvin monenkaltaisia. Mutta joo tähän asti selvitty..

Työpaikkoja ja työtehtävät voivat olla siis hyvin erilaisia. Nämä ikävät kokemukset kyllä johtuvat useinmiten huonosta ilmapiiristä ja joskus jopa hoitaja itse tekee kiireen. Mutta joo, kiire on inhottavaa, jolloin kerkee tehdä vain välttämättömät hommat, eikä muuhun oikein jää aikaa. Ja se on henkisesti rankkaa, kun haluaisi kuitenkin tehdä hommat paremmin :) Jos haluat näistä kokemuksista enemmän lukea, niin kannattaa käydä kattoo hoitajat.net keskustelut.

Mutta joo, paikoissa missä oon ollut, niin suurin osan ollut mitä parhaimpia! Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, varmasti löytyy hyvin töitä ja saa päättää minne haluaa :) Tässä on tullut noin 4-5 työpaikkatarjousta ;) 

Kolmivuoro työ on mukavaa, mutta saattaa rajoittaa elämää, jos on paljon öitä taikka viikonloppuja. Kuitenkin palkkalisät on ihan kivat. Toki löytyy myös sellaisia paikkoja, jossa kolmivuorotyötä ei ole. Kuten vanhainkodit, asumisenpalvelut, vammaispalvelut, kotisairaanhoito, avopalvelult kuten poliklinikat ja sairaanhoitajan vastaanotot, mielenterveys avopalvelut, päiväkirurgia,.. (Osassa paikassa siis lh:lla kolmivuorotyö, mutta normaalisti sh:ta ei tarvita illassa..)

Millä paikkakunnalla olet opiskellut? :)

sairaanhoito opiskeija

Tänään itkin ja nauroin...voin sanoa että koko elämäni vaikein ammattiolen entinen merimies ja tämä on minulle uusi asia. olen (35v.) ja olo oli vaikea esim. tänään. en kerro siitä enempää mutta aamusta lähtien en tiennyt että itkeäkkö vai nauraakko. ihmiset jotka pitäisivät hoitaa omia sukulaisiaan ovat avuttomia.. hirveä olo kun et voi auttaa kun apua pyydetään. näet surua silmissä ja olemuksessa mutta myös huumoria asiakkaiden silmissä. olo on neutraali.. en tiedä ymmärrätkö mutta ole valmis kaikkeen. kuuntele, hymyile, naura, juttele, hoida.. toimi kuin he olisivat lapsiasi. mutta aikuisia. ovat ihania ihmisiä mutta vaikeassa tilanteessa... eli työskentelen vanhainkodissa. siellä varmaankin sinä myös alkuvuotesi... voimia ja jaksamista. ovat hyviä tyyppejä kaikki omine juttuineen, ja arvosta heitä. siitä se lähtee. t:sairaanhoito-opiskelija p.s. voimia

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat