Eroon lyhytpinnaisuudesta

Vierailija

Vinkkejä kaipailisin miten saada hermot kuriin. Menetän hermoni tosi nopeasti, jokaisesta pienestä asiasta jos vaan löytyy aihetta valittaa. Inhoan tätä piirrettä itessäni ja olen yrittänyt päästä siitä eroon jo kauan, mutta se on todella vaikeaa.. Olen seurustellut poikaystäväni kanssa vuoden, asutaankin yhdessä, ja mua harmittaa, että puran turhautumiseni ja vihani aina häneen. Saatan räjähtää ihan turhista ja pienistä asioista, kuten "mä tiskasin viimeksi nyt on sun vuoro" tai jos vaikka teen töitä tietokoneella ja se on hidas, alan kiroamaan ja poikaystäväni yrittää sitten rauhoitella ja tämä taas alkaa ärsyttämään minua ja meille tulee hirveä riita, jonka jälkeen minä mökötän. En siis ole vihainen poikaystävälleni, vaan ärsyynnyn vain muista turhista asioista. Poikaystävääni ärsyttää suunnattomasti kun en voi "ottaa rennosti" vaan saan raivareita jatkuvasti. Haluan myös oppia "ottamaan rennosti", sillä minusta tuntuu, että tuon työt ja koulun kotiin ja elämäni on vain jatkuvaa suorittamista. Luulen, että mussa on vähän perfektionistin makua ja jos jokin ei suju minun suunnitelmien mukaan niin sitten ei suju mikään. Haluan todella päästä eroon tästä lyhytpinnaisuudesta, koska pelkään sen tuhoavan parisuhteeni. Olen kuullut, että magnesiumista ja omega-3 tableteista olisi apua, kellään kokemusta? Kaikki apukeinot otetaan käyttöön!!

Kommentit (6)

Vierailija

Ei varmaan oo mitään erityisiä keinoja, vaan täytyy koittaa pyrkiä muuttamaan koko asennoitumistaan elämään. Hyväksyä virheitä ja hitautta, ajattelua voi _aina_ muuttaa vaikka kiehahdukselle ei toki voi mitään. Kiehahtamista voi kuitenkin estää esim ajattelemalla 'mitä sitten vaikka kone on hidas, mihin se oikeasti vaikuttaa, töiden loppuunsaamista viivyttää yhteensä ehkä 5-15min' tai vastaavaa tilanteesta riippuen. On ihan luonnollista että ärähdys vain tulee seuraavalle onnettomalle kun stressaa ja ärsyyntyy ensin jostain toisesta asiasta :(

Vierailija

minulla on melkein samanlainen tilanne jos vaikka siivoan ja poikaystäväni vain pelaa pyydän ensin että voisiko hän tehdä myös jotain mutta jos joudun monta kertaa pyytämään mentän hermoni ja saatan meinata lyödä.. ja nyt kun poikaystäväni on huomannut että menetän hermoni niin helposti hän on alkanut tahallaan ärsyttämään minua niin kauan että hermostun ja sitten hän koittaa saada minua lyömään ärsyttää siis niin kauan kunnes räjähdän :( kaikki tämä on tullut minulle vuoden sisällä ennen olin kiltti rauhallinen ja pitkä pinnainen mietin voiko syy olla pillereissä vai olenko vain aivan sairas.

Vierailija

kakara2000: Jos e-pillereitä tarkoitat, niin ne kyllä voi aiheuttaa mielialamuutoksia. Kannattaa keskustella tuosta asiasta lääkärin kanssa, jos hän ehdottais sinulle jotain toista e-pillerimerkkiä.

Kuulostaa ikävältä tuollainen heikkohermoisuus. Oletteko kokeilleet laskea päässänne kymmeneen, ennen kuin sanotte mitään? Tai juosseet taloa ympäri, jos on suututtanut? Ei tuohon varmaan auta kuin asenteiden muutos. Mitä väliä, jos astiat on siinä keittiössä vähän aikaa tiskaamatta? Jos tietokone tökkii, niin keksii jotain muuta hommaa sillä aikaa, kun se esim. lataa jotain tiedostoa. Koittakaa ajatella omalle kohdallenne siinä ärsytystilanteessa, että miltä musta tuntuis, jos joku raivois mulle siitä asiasta. Toki on oikeus tuntea kaikkia tunteita, sitä ärsytystäkin. Mutta se, miten sitä hallitsee tai itse käyttäytyy on sit eri juttu.

Vierailija

Toisinaan olen itse huomannut tällaista lyhytpinnaisuutta, tuittuilua ja jopa itkuherkkyyttä, kun oma hyvinvointi on jäänyt kakkossijalle. Näihin oireisiin on aina helpottanut raitis ulkoilma ja fyysisestä terveydestä huolehtiminen. Jos tuntuu siltä, ettei omalle itselleen osaa antaa aikaa, voisi olla järkevää puhua jollekin terveysalan ammattilaiselle. Tsemiä.

Vierailija

Kuulostaa tutulta, mutta olen päässyt eroon siitä! Minulla se johtui enimmäkseen stressistä, jota minulla on tapana kerätä itseeni ja sitten yhtäkkiä räjähtää - ihan jostain muusta syystä.

Itse rupesin harrastamaan liikuntaa vähän aktiivisemmin - paras tapa oikeasti nollata ajatukset ja antaa itselle miettimisaikaa kaikesta stressistä ym. Rupesin myös käymään heppatalleilla uudestaan, koska nautin siitä valtavasti ja miehenikin sanoi että tulen aina iloisena ja rentona sieltä takaisin! Löydä itsellesi parhaat tavat nauttia - mieluiten yksin että saat selviteltyä ajatuksiasi.

tuttujuttuhei

Sama juttu täällä. Syö omaa hyvinvointia ja pistää omantunnon soimaamaan kun välillä tullut raivottua muille/muiden edessä. Menetän mitä pienemmistäkin asioista hermot ja yksin julkisestikin saattanut kirota kovaan ääneen ym. välillä pystyy hieman hillitsemään, välillä kaikki räjähtää käsiin. Minua myös liikunta on auttanut jonkun verran. Aina lähtee eri ihmisenä salilta pois, kuin mitä tullessa. Sekä aiemmilta terapiakäynneiltä opin, että on hyvä nimetä tunteitaan; miksi olen nyt näin vihainen, mistä johtuu tms. Minulla helpottanut siihen ettei ole aivan eksynyt tunteidensa kanssa ja ehkä ymmärtää miksi kokee niin. Tsemppiä sinnekin!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat