endometrioosin tuho

Vierailija

Sain viikko sitten tietää varmaksi että en voi saada lapsia muutakuin ehkä keinohedelmöityksellä endometrioosin takia... se on aika rankkaa kun on kauan yrittänyt tulla raskaaksi ja vauva kuume on kova... olin ollut aivan varma että sen olisi voinut saada leikkaamalla/polttamalla pois mutta se oli sellaisessa kohtaa ettei asialle voi mitään. kaiken tämän lisäksi yhdyntä on ollut aina kivuliasta joten tämä sama tauti vaikuttaa myös siihen... eli en pysty nauttimaan seksistä oikeastaan koskaan... joskus voi helpottaa hetkeksi mutta se palaa takaisin. haluaisin kysyä onko muilla samoja ongelmia ja kuinka ne ovat vaikuttaneet parisuhteeseen ja seksiin?

Kommentit (5)

Vierailija

Ikävä kuulla miten endometrioosi on sinuun vaikuttanut.

Minulla on todettu muutama vuosi sitten endometrioosin alkua, mutta ei tällähetkellä vaikuta elämääni oikeastaan mitenkään. Aluksi se oli hieman vaikeaa kun ei tiennyt mistä on kyse. Jotenkin piti itseään huonona tyttöystävänä kun ei voinut nauttia seksistä. Mutta nyt kun syy on selvinnyt, eikä onneksi ole oireillut, elämä on helpompaa. En tiedä mikä siihen kivuttomuuteen on vaikuttanut, ehkä uudet e-pillerit, en tiedä.

Kuultuani että minulla esiintyy endometrioosia, alkoi pelottamaan ettei voisi saada ikinä lapsia. Ja tottakai se pelottaa aina välillä vieläkin.

Onko sinulla ollut muita oireita endometrioosin lisäksi genitaali-alueella?

Vierailija

mulla todettiin myös endometrioosi. ihmettelin kun olin tarkotuksella jättäny pillereitä välistä ja joskus olin montakin viikkoa syömättä niitä, ja en tullut raskaaksi. myös yhdynnän jälkeen paikat olivat kipeät, kuukautiskivut kamalat ja menkat runsaat ja sieltä se sitten selvisi kun menin lääkäriin. molemmilla siskoillani on sama.. nyt mulle vaihdettiin pillerit nuvaringiin, jos helpottaisi oireita edes jotenkin. tähän mennessä ainakin on näyttänyt paremmalta =) onneksi mulla ei ole niin kovia noi yhdyntäkivut, ettenkö pystyisi nauttimaan seksistä, kivut tulevat seksin jälkeen. avomieheni on kyllä tukenut minua asiassa, ja on yleensä jotenkin yrittänyt helpottaa oloani seksin jälkeisissä kivuissa. tsemppiä sulle! ootko muuten mitenkä pystynyt helpottaan oloos jos on kovat menkkakivut ja sulla ei vissiin oo mitään ehkäisyä käytössä nyt vai?

Vierailija

kuinka sulla on toiminut se nuvaring?

itse kamppailen erilaisten pillereiden kanssa, eikä mitkään tunnu sopivan kunnolla... tällä hetkellä käytössä mini-pill, mutta jos oireet ei helpota seuraavan (kolmannen) laatan jälkeen, pistän kyllä taas vaihtoon. sitä ennen olin kolme kuukautta ilman pillereitä, annoin kropan vähän rauhottua, mutta se turvotus oli aivan kamala mikä siitä tuli! näytin ihan raskaana olevalta, ja testikin oli pakko tehdä :D

kroppa menee ihan sekaisin e-pillereistä, ihme vuotoa joka viikko, haluttomuutta, pahoinvointia, mielialanvaihteluita, näppyjä rintakehässä ja selässä, yök! jos tuo nuvaring on toiminut hyvin, voisin varmaan harkita myös jossainvaiheessa...

mullakin yhdyntäkivut helpottuivat, nyt ei ole kuin satunnaisesti pientä haavaa alapäässä joka joskus kirvelee.

eipä niitä menkkakipuja okein mikään helpota... tuskaista on, varsinkin ekat päivät. särkylääkettä menee monta päivässä, itse käytän ibuprofeiinia. niin ja mikrossa lämmitettävä kaura/vehnätyyny on aivan ehdoton! se vatsaa ja selkää vasten vuorotellen niin helpottaa edes vähän, suosittelen!

Vierailija

sama juttu täällä. lääkärin mukaan pillereitä on pakko syödä endometrioosin vuoksi.yhdistelmät ei käy, cerazette aiheuttanut järkyttävän kuivuuden ja arkuuden "alas". kävellessä ja jopa istuessa on kivuliasta. Seksi johtaa virtsatietulehdukseen ja päivystykseen. vuotoa joka päivä 3kk putkeen-onkohan tämä terveellistä edes veriarvoille? Eli jotain muuta on harkittava..
onko minipill parempi tässä mielessä? jos se ei auta, on kai vaan lopetettava kaikki hormonit, vaikka joutuiskin leikkaukseen ja steriiliksi.

Vierailija

jep. ärsyttää niin hulluna kun "lääkkeinä" toimivia pillereitä ei voi syödä kun ne aiheuttaa niin paljon kaikkea muuta vaivaa.

olen kans miettinyt voiko olla enää terveellistä kun vuotaa joka viikko. yritän syödä nyt enemmän rautaa kun normaalisti, sillä olo on tosi heikko, pyörryttää joka päivä.

tänään aloitan kolmannen laatan mini-pill:ä, eikä tähän mennessä vaikuta yhtään hyvältä. ensimmäinen kuukausi meni ihan hyvin, tosin seuraavat menkat alkoi viikkoa liian aikaisin. ja siitä lähtien on tullut joka viikko, melkein joka päivä, jonkinlaista vuotoa. ja alaselkä on kipee kokoajan. ja halut nollassa.

kokeilen nyt tuon kolmannenkin kuukauden, mutta jos ei sittenkään vielä kroppa ala rauhoittua, niin en tiedä mitä kokeilla.

munkin tekis vaan niin mieli jättää nää hormoonimyrkyt pois, ja alkaa yrittään vauvaa. olen myös lukenut että raskaus voi helpottaa endon oireita. en tosin sen takia raskaaksi haluaisi, vaan ihan se pienen ihmisen takia! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat